Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Parkering i fellesanlegg problem

Startet av Djur1, mandag 25. november 2013, klokken 18:13

« forrige - neste »

sn0le

Med nettleie og justering for svingninger i strømpris i forhold til årstider så bør man nok i alle fall regne 0,9kr pr kWh.
Grå S85 med mye stæsj.
Finalized: 25/2-2014. VIN tildelt: 21/3-2014.
I produksjon 28/4-2014. In transit 1/5-2014.
Levert 23/6-2014.
P39066

Djur1

Sitat fra: Olatho på tirsdag 26. november 2013, klokken 21:27
Jeg synes 0,4 kr/kW høres lite ut som et gjennomsnitt over året.

Du har rett, med avgifter så blir det nok nærmere 60 øre
Model S P85 solgt

e-golf 16

Signature x - kansellert

Model 3 bestilt

janmb

Sitat fra: Frodebo på tirsdag 26. november 2013, klokken 21:31
Sitat fra: janmb på tirsdag 26. november 2013, klokken 08:03
De kan utmerket godt kreve og forvente at elbiler skal ha måler og betale for faktisk forbruk. Men de kan IKKE kreve at du både betaler fast leie slik de andre gjør, og betaler målt forbruk i tillegg. Det må være enten eller.

Dette var interessant - I mitt borettslag tar de installasjonskostnadene, og jeg skal betale et fast beløp pr. mnd. i tillegg til den månedlige leien. Det blir montert måler slik at vi evt. kan justere beløpet pr. år.

Hvilken lov referer du til?

Løsningen de har valgt hos deg er også helt grei, da du IKKE betaler forbruk, men kun fast leie. At man setter en høyere fastpris for elbiler er uproblematisk lovmessig så langt jeg kan se. Det sparer alle parter mye styr om man unngår masse måleravlesninger hos hver enkelt bruker, spesielt i store borettslag med mange enheter.

Det er helt sikkert flere lover som påvirker dette spørsmålet, men jeg tenker her mest på borettslagsloven (http://lovdata.no/dokument/NL/lov/2003-06-06-39?q=borettslag*) med utledede forskrifter. Blitt noen år siden jeg jobbet med dette selv, men mener bestemt å huske forskriftene som regulerer regnskap og utgifter i borettslag er rimelig strengt regulert og forhindrer fritt spillerom til særbehandling.
P85+, Multilayer hvit (sort/carbon int), 21", Tech, Pano, Luft, Lyd, Lys, Park, Hattehylle

janmb

Sitat fra: sn0le på tirsdag 26. november 2013, klokken 21:51
Med nettleie og justering for svingninger i strømpris i forhold til årstider så bør man nok i alle fall regne 0,9kr pr kWh.

Helt klart. Jeg er heldig nok til å unngå fastleddet i nettleien, men likevel regner jeg 1 kr / kWh. Enkelt å regne på, og samtidig en konservating tilnærming man ikke brenner seg på.
P85+, Multilayer hvit (sort/carbon int), 21", Tech, Pano, Luft, Lyd, Lys, Park, Hattehylle

prophan

Med forbruk på 600kw pr måned, tilsvarer det jo ca 600kr i "drivstoff"kostnad pr måned. Hvis du lader på jobben, gjøres kanskje 30 prosent av lading hjemme (kjæresten kjører en leaf, lader på jobb, men blir til at det er greit å lade hjemme også).

Det blir noen kroner allikevel - er vel rett og rimelig hvis borettslaget krever ca 3-4000 i året. Jeg ville ikke vært interessert i at andre sponser min lading uansett.
Tesla Model X90D - Produsert juli 2017
Midnight Silver
6 seter hvitt "skinn"
Alt utstyr inkl FSD opsjon

janmb

Tror alle er enige der prophan...

Det viktige poenget for min del er at jeg ikke både skal betale et fastbeløp (stort eller lite) for strøm og i TILLEGG betale for målt forbruk fra første kWh. Ergo du skal ikke betale to ganger for den samme energien.

Om man enten betaler bare målt forbruk eller en forhøyet fastpris så er jo det helt greit - bare ikke begge deler.
P85+, Multilayer hvit (sort/carbon int), 21", Tech, Pano, Luft, Lyd, Lys, Park, Hattehylle

Øyvind.h

Sitat fra: Djur1 på tirsdag 26. november 2013, klokken 21:17
Tror det er den linja jeg kommer til å legge meg på.

Jeg har 8000 km kjøring i året på forsikringen min. Tesla er vel ratet til 85000/500 = 170 W/km. det holder vel neppe i praksis, så hvis en sier 85000/43 burde det vel være nogenlunde gyldig. 197 W/km. Med 8000*197 = 1581 Kw i året. Om en skal legge til grunn at jeg lader 80 % av dette hjemme, så blir det 1264 Kw forbruk. Siden jeg allerede betaler for fastavgiften og normalt motorvarmer forbruk som er beregnet til (2 timer daglig på 0,6Kw i et halvt år) 216 Kw. Da skal jeg betale 1048 Kw. Med en pris på rundt 0,4 kr/Kw = 419 kr.
Et par kommentarer:
1. Er det fellesskapet som betaler fastleddet her ettersom du ikke betaler det selv?
2. 197w/km ved stikk-kontakten tror jeg du skal kjøre pent for å oppnå. Jeg har et snitt på rundt 240w/km siste 4000km, og det er forbruk i bilen. Legg på tap i ladeprosessen på rundt 15%, så er jeg på 276w/km. Og da har ikke vinteren vært lang.
3. Skal du ikke forvarme bilen slik som de med motorvarmer gjør? Motor/kupevarmeren drar inntil 6kW, og er i gang 30 minutter fra start til slutt. Men ved 13A UMC trekkes bare 3kW fra kontakten, eller dermed ca 1,5kW per forvarming à 30 min. Batterivarmeren drar også inntil 6kW. Om du kjører lite vil forvarming av kupe og batteri utgjøre en ganske stor del av forbruket! Regner jeg inn forvarming i mitt forbruk er jeg sikkert på minst 3-400w/km målt ved stikk-kontakten.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Djur1

#22
Sitat fra: Øyvind.h på onsdag 27. november 2013, klokken 10:37
Sitat fra: Djur1 på tirsdag 26. november 2013, klokken 21:17
Tror det er den linja jeg kommer til å legge meg på.

Jeg har 8000 km kjøring i året på forsikringen min. Tesla er vel ratet til 85000/500 = 170 W/km. det holder vel neppe i praksis, så hvis en sier 85000/43 burde det vel være nogenlunde gyldig. 197 W/km. Med 8000*197 = 1581 Kw i året. Om en skal legge til grunn at jeg lader 80 % av dette hjemme, så blir det 1264 Kw forbruk. Siden jeg allerede betaler for fastavgiften og normalt motorvarmer forbruk som er beregnet til (2 timer daglig på 0,6Kw i et halvt år) 216 Kw. Da skal jeg betale 1048 Kw. Med en pris på rundt 0,4 kr/Kw = 419 kr.
Et par kommentarer:
1. Er det fellesskapet som betaler fastleddet her ettersom du ikke betaler det selv?
2. 197w/km ved stikk-kontakten tror jeg du skal kjøre pent for å oppnå. Jeg har et snitt på rundt 240w/km siste 4000km, og det er forbruk i bilen. Legg på tap i ladeprosessen på rundt 15%, så er jeg på 276w/km. Og da har ikke vinteren vært lang.
3. Skal du ikke forvarme bilen slik som de med motorvarmer gjør? Motor/kupevarmeren drar inntil 6kW, og er i gang 30 minutter fra start til slutt. Men ved 13A UMC trekkes bare 3kW fra kontakten, eller dermed ca 1,5kW per forvarming à 30 min. Batterivarmeren drar også inntil 6kW. Om du kjører lite vil forvarming av kupe og batteri utgjøre en ganske stor del av forbruket! Regner jeg inn forvarming i mitt forbruk er jeg sikkert på minst 3-400w/km målt ved stikk-kontakten.

1. Det er vel egentlig hver enkel sameier som betaler for dette igjennom husleien som betales hver mnd.
2. Jeg har ikke hatt bilen lenge nok til å si helt eksakt hva en gjenommsnittlig strømforbruk per km vil være. Nå om vinteren er den høyere det ser jeg og ligger på rundt 260 w/km. Så jo det er nok bedre å ta litt kraftigere i. Hvis en sier et snitt på 250 for året begynner en vel og nærme seg.
3. Har ikke brukt forvarming i noe særlig grad, kanskje en 5 min før jeg setter meg i bilen og jeg ser den starter på 650w/km når jeg har kjørt litt men det faller ned mot 260 etter kort tid.

Med de tallene så blir det: 1107 kroner hvis en legger til grunn 0,8 øre/Kw. Det fortsatt flere tusen kroner under det som har blitt satt. Uansett hvor mye en legger på disse tallene helt til det absurde så vil det aldri nærme seg den prisen som sameiet har satt. Jeg snakker bensinstasjonspris per km.
Model S P85 solgt

e-golf 16

Signature x - kansellert

Model 3 bestilt

Øyvind.h

Sitat fra: Djur1 på onsdag 27. november 2013, klokken 11:54
Sitat fra: Øyvind.h på onsdag 27. november 2013, klokken 10:37
Sitat fra: Djur1 på tirsdag 26. november 2013, klokken 21:17
Tror det er den linja jeg kommer til å legge meg på.

Jeg har 8000 km kjøring i året på forsikringen min. Tesla er vel ratet til 85000/500 = 170 W/km. det holder vel neppe i praksis, så hvis en sier 85000/43 burde det vel være nogenlunde gyldig. 197 W/km. Med 8000*197 = 1581 Kw i året. Om en skal legge til grunn at jeg lader 80 % av dette hjemme, så blir det 1264 Kw forbruk. Siden jeg allerede betaler for fastavgiften og normalt motorvarmer forbruk som er beregnet til (2 timer daglig på 0,6Kw i et halvt år) 216 Kw. Da skal jeg betale 1048 Kw. Med en pris på rundt 0,4 kr/Kw = 419 kr.
Et par kommentarer:
1. Er det fellesskapet som betaler fastleddet her ettersom du ikke betaler det selv?
2. 197w/km ved stikk-kontakten tror jeg du skal kjøre pent for å oppnå. Jeg har et snitt på rundt 240w/km siste 4000km, og det er forbruk i bilen. Legg på tap i ladeprosessen på rundt 15%, så er jeg på 276w/km. Og da har ikke vinteren vært lang.
3. Skal du ikke forvarme bilen slik som de med motorvarmer gjør? Motor/kupevarmeren drar inntil 6kW, og er i gang 30 minutter fra start til slutt. Men ved 13A UMC trekkes bare 3kW fra kontakten, eller dermed ca 1,5kW per forvarming à 30 min. Batterivarmeren drar også inntil 6kW. Om du kjører lite vil forvarming av kupe og batteri utgjøre en ganske stor del av forbruket! Regner jeg inn forvarming i mitt forbruk er jeg sikkert på minst 3-400w/km målt ved stikk-kontakten.

1. Det er vel egentlig hver enkel sameier som betaler for dette igjennom husleien som betales hver mnd.
2. Jeg har ikke hatt bilen lenge nok til å si helt eksakt hva en gjenommsnittlig strømforbruk per km vil være. Nå om vinteren er den høyere det ser jeg og ligger på rundt 260 w/km. Så jo det er nok bedre å ta litt kraftigere i. Hvis en sier et snitt på 250 for året begynner en vel og nærme seg.
3. Har ikke brukt forvarming i noe særlig grad, kanskje en 5 min før jeg setter meg i bilen og jeg ser den starter på 650w/km når jeg har kjørt litt men det faller ned mot 260 etter kort tid.

Med de tallene så blir det: 1107 kroner hvis en legger til grunn 0,8 øre/Kw. Det fortsatt flere tusen kroner under det som har blitt satt. Uansett hvor mye en legger på disse tallene helt til det absurde så vil det aldri nærme seg den prisen som sameiet har satt. Jeg snakker bensinstasjonspris per km.
Ok. Så du betaler for ditt eget forbruk av fastleddet?
Om du ikke bruker forvarming og heller lar bilen varme seg via batteriet blir det lettere å måle, for da vil bilens forbruksmåler fange opp alt forbruk :)

Uansett opplever jeg kanskje at spørsmålet ikke er om du skal betale 500 eller 1500, men heller om det er vettugt at du skal punge ut med 4-5000?

Reglementet jeg har satt opp et sted jeg er styreleder innebærer 1kr per kWh (for å slippe admin-kost, om prisen overstiger 1kr pr. kWh i snitt over et år er det ikke planlagt prisøkning/etterfakturering). Hver plass har sin måler, for jeg mener det blir feil å gjøre dette til en fast sum per år.
Men mitt opplegg forutsetter installasjon av egen måler, fastmontert lader og seksjonseier må selv betale kabelstrekk frem til koblingspunkt montert sentralt i hver garasje.
Mao. kan en dyr fastpris-løsning faktisk bli billigere for en beboer som kjører kort, og som ikke blir boende lenge, enn en løsning basert på avlesning av reelt forbruk.

Hva med å presentere et regnestykke for sameiet hvor du viser til worst case tall for deg? Dvs. ikke vær overoptimistisk og presenter tall som ikke har rot i virkeligheten. Mål gjerne med wattmeter en måneds tid, så ser du hva du reelt sett bruker ut fra kjørelengde?
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Djur1

Øyvind.h.

--> Ja det er det jeg skal gjøre ved å sparre med dere først.:). Ok ,men 1 kr /Kw er jo rimelig dyrt når jeg allerede har betalt fastdelen og avgiftene knyttet til denne?

Jeg er ikke helt sikker på om en leser av i desember for Kw bruk og legger den som grunnlag for w/km, gir det riktige bildet.

Jeg tror sameiet ikke vil bruke tid på å installere målere, men de kan kanskje pålegge meg å installere måler?. Jeg bruker bare anlegget slik det er satt opp når jeg flyttet hit.

Model S P85 solgt

e-golf 16

Signature x - kansellert

Model 3 bestilt

Øyvind.h

Sitat fra: Djur1 på onsdag 27. november 2013, klokken 12:21
Øyvind.h.

--> Ja det er det jeg skal gjøre ved å sparre med dere først.:). Ok ,men 1 kr /Kw er jo rimelig dyrt når jeg allerede har betalt fastdelen og avgiftene knyttet til denne?

Jeg er ikke helt sikker på om en leser av i desember for Kw bruk og legger den som grunnlag for w/km, gir det riktige bildet.

Jeg tror sameiet ikke vil bruke tid på å installere målere, men de kan kanskje pålegge meg å installere måler?. Jeg bruker bare anlegget slik det er satt opp når jeg flyttet hit.
Ja 1kr per kWh er for dyrt når du ikke skal betale fastleddet via denne fakturaen. Forbruket er sikkert også høyere i desember enn juni per km som du skriver :) Men jeg opplever ikke at det er der forskjellen ligger (dvs om du regner 250 eller 300w/km. Det utgjør bare 100-200kr fra eller til?

Jeg vil tro de kan pålegge deg å installere måler. Men om du har tenkt til å bo der en stund bør du undersøke om du kan få Bymiljøetaten til å dekke deler av regningen. Sjekk info om borettslag og støtteordninger hos elbil.no (mulig det allerede er nevnt i denne tråden).
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA