Hva trenger jeg av lade tilbehør?

Startet av Marius84, lør 23. nov 2013, kl. 11:07

« forrige - neste »

Neemaz

Pendler selv 110km pr. dag og klarer meg fint med 230/16 schuko i garasjen. Var også veldig i tvil om hva jeg skulle sette opp til ladepunkt, men tror mange kommer til den konklusjonen etter noen dagers bruk. 110-150km pr. dag er mye kjøring! Og veldig veldig ofte vil bilen stå i lading fra 1700 til påfølgende dag kl 0700, altså mere enn 10 timer. Prøv med vanlig 230v og oppgrader heller senere.

Neemaz

Sitat fra: Muffinman på søn 24. nov 2013, kl. 10:44
Med 220v/13A og forbruk på 220wh/km får man jo ikke mer enn 11.5 km pr time om man går ut fra ladeeffektivitet på 88% som jkirkebo målte. Min erfaring er at man er langt unna å oppnå så lavt forbruk ved annet enn langkjøring nå om vinteren.

Jeg har ett snitt på ca 200wh og kjører ikke spesielt pent, kjører dog nesten alltid 55km i en smell. Og forvarmer alltid bilen.

jkirkebo

Med 220v/13A og forbruk på 220wh/km får man jo ikke mer enn 11.5 km pr time om man går ut fra ladeeffektivitet på 88% som jkirkebo målte. Min erfaring er at man er langt unna å oppnå så lavt forbruk ved annet enn langkjøring nå om vinteren.

Så er det da også ved lankjøring man trenger å få ned forbruket, pga. rekkevidden. Forbruket på korte turer bryr jeg meg lite om. Om du bruker 270Wh/km istedenfor 200Wh/km øker kostnaden fra 17 øre/km til 23 øre/km. Eller sagt på en annen måte, en femtilapp ekstra pr. 1000km småkjøring. Ikke noe å stresse over IMHO.

For min del spiller det ennå mindre rolle da jeg lader svært lite hjemme. Har kjørt ca. 1200km hittil i november og brukt ca. 30kWh hjemme i følge måleren. Det blir 25Wh/km eller under 2 øre/km ;)
Tesla Model Y LR 2024 (gul)

Frodebo

Hva trenger jeg av ladetilbehør?

Jeg kan lite om el og lading, men etter å ha fulgt med på forumet, lest meg opp og tatt noen e-poster rundt omkring har jeg kommet fram til følgende løsning:

- Saltoboks hjemme. 230V/32A. Da har jeg tilstrekkelig til å få fyllt opp i løpet av natta.
- Har kjøpt en Type 2 - Type 2 kabel fra Salto
- Har kjøpt jkirkebos adaptersett.

Tror jeg skal få et bra opplegg med dette. En løsning for de fleste anledninger, raskt nok for meg og akseptabel kostnad.
Trondheim. Model S P85 2/2014 Solgt 12/2016
Model X 90D. Levert 11/1-17 Solid hvit, 5-seter, AP2.0, Vossen 22"/PH 20". Signaturmedlem TOCN

jkirkebo

Sitat fra: Epleskreller på søn 24. nov 2013, kl. 09:20
Sitat fra: noto på lør 23. nov 2013, kl. 14:14
10 timer lading på vanlig schuko gir deg +/- 15mil. 32A 240V gir deg mer enn det doble. Begge deler er altså plenty for ditt forbruk.

Min erfaring er at dette ville gitt 120-130km. Hørt at Tesla-selgerne sier 15km/t, men jeg ligger på 12-13.

12-13 typical kilometer, 15-16 rated kilometer. Så det kommer an på hva du har stilt inn bilen til å vise samt spenningen (har sett fra 215V til 237V på offentlige stolper og det utgjør ca. 10% forskjell).

Muffinman

Sitat fra: jkirkebo på søn 24. nov 2013, kl. 11:07

Så er det da også ved lankjøring man trenger å få ned forbruket, pga. rekkevidden. Forbruket på korte turer bryr jeg meg lite om. Om du bruker 270Wh/km istedenfor 200Wh/km øker kostnaden fra 17 øre/km til 23 øre/km. Eller sagt på en annen måte, en femtilapp ekstra pr. 1000km småkjøring. Ikke noe å stresse over IMHO.

For min del spiller det ennå mindre rolle da jeg lader svært lite hjemme. Har kjørt ca. 1200km hittil i november og brukt ca. 30kWh hjemme i følge måleren. Det blir 25Wh/km eller under 2 øre/km ;)
Vel og bra dette. Poenget mitt er at å gå ut fra 12-15 km rekkevidde pr time lading på 13A kan være misvisende. Noen kan jo ha mye kjøring i løpet av en dag med mange stopp hvor bilen rekker å bli kald og da  må dette tas med i beregningen mpt ladetid. For min del ligger jeg på 350-400wh/km på småkjøring nå.

Kostnaden er for meg uinteressant i motsetning til å kunne beregne hvor langt jeg kommer på en time lading med et gitt kjøremønster.

EDIT: Har selv kommet hjem med nesten flatt batteri sent om kvelden og ladet 7-8 timer på schuko før avreise jobb neste dag. Noen ærender på vei til jobb, og rekkeviddeangsten var faktisk et faktum selv om det teoretisk skulle være mer enn dobbelt så mye strøm som nødvendig. Stadige oppvarminger av kupeen tar svært mye energi.

jkirkebo

Sitat fra: Muffinman på søn 24. nov 2013, kl. 11:33
Vel og bra dette. Poenget mitt er at å gå ut fra 12-15 km rekkevidde pr time lading på 13A kan være misvisende. Noen kan jo ha mye kjøring i løpet av en dag med mange stopp hvor bilen rekker å bli kald og da  må dette tas med i beregningen mpt ladetid. For min del ligger jeg på 350-400wh/km på småkjøring nå.

Har selv kommet hjem med nesten flatt batteri sent om kvelden og ladet 7-8 timer på schuko før avreise jobb neste dag. Noen ærender på vei til jobb, og rekkeviddeangsten var faktisk et faktum selv om det teoretisk skulle være mer enn dobbelt så mye strøm som nødvendig. Stadige oppvarminger av kupeen tar svært mye energi.

Ok, ser den, jeg har nok et ganske annerledes bruksmønster. Min bil står ofte i ro flere dager i strekk for deretter å bli kjørt langt i ett strekk på en dag. Skal vi i butikken er det som regel Leafen som blir brukt, må jo få noen kilometer på den også ;)

Marius84

Følger schuko med bilen?
Hva med chademo? Ser man kan bestille den sammens med bilen.

ebbrey

Sitat fra: Marius84 på søn 24. nov 2013, kl. 14:15
Følger schuko med bilen?
Hva med chademo? Ser man kan bestille den sammens med bilen.

schuko og blått adapter følger med. Rødt koster 572,- og chademo er vel ikke så langt unna. Prisen husker jeg ikke 7-8k?
11/2013 - 2018 Modell S
Bestillt Enyaq Sportline 80X alt unntatt bagasjeromspakke og Canton

Mr.G

Jeg har 400v 16a i garasjen, satt opp rød adapter for levering. Hva er leveringstiden på denne, noen som har fått den?

Marius84

Hva brukes chademo til? Lade stasjoner? Koster rundt 6000 tror jeg. Trenger man det adapteret?

Sponzo

Igår fikk jeg for allerførste gangen et behov for å lade ute og altså ikke hjemme i garasjen som jeg pleier.

Eneste mulighet var et helt vanlig Schuko stikk og så passet selvfølgelig ikke Tesla sin mobile lader pga. håbløst design som krever masse plass.

Innså da at jeg kommer å trenge en skjøteledning/forlenger ledning for liknende situasjoner i fremtiden.

Må innrømme at jeg vet veldig liten om el og lading så jeg lurer på om noen kan anbefale et sted å kjøpe skjøteledning med passende dimensjoner i forhold til sikkerhet/kapasitet osv.

Meget gjerne med et link og evt. pris - tror mange andre kan ha nytte av dette også - på forhånd takk.  :)

Bruto Maccaroni

Jeg bruker skjøteledningen som det er linket til under når det er for trangt for standardkontakten fra Tesla. Det fungerer helt problemfritt.

Sitat er tatt fra tråden "Din Model S levering." (http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,8491.msg145731/topicseen.html#msg145731)

Sitat fra: OleJA på tor 21. nov 2013, kl. 08:56

Er enig i at schuko adapteret har en lite hensiktsmessig utforming, men istedenfor å vente på at Tesla kommer med en løsning så er det nok like greit å kjøpe seg en kort skjøteledning, feks.

http://www.clasohlson.com/no/Grenuttak/36-2297

NB: Må være 2.5mm kabel
Model S, P#2317 Vin:168xx
Reservert 30.12.12 I produksjon 20.09, Ferdig 01.10 Levert: 12.11
S85KW Perlehvit/Sort 19"
2007 Prius

Sponzo

Sitat fra: Bruto Maccaroni på tor 28. nov 2013, kl. 22:34
Jeg bruker skjøteledningen som det er linket til under når det er for trangt for standardkontakten fra Tesla. Det fungerer helt problemfritt.

Sitat er tatt fra tråden "Din Model S levering." (http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,8491.msg145731/topicseen.html#msg145731)

Sitat fra: OleJA på tor 21. nov 2013, kl. 08:56

Er enig i at schuko adapteret har en lite hensiktsmessig utforming, men istedenfor å vente på at Tesla kommer med en løsning så er det nok like greit å kjøpe seg en kort skjøteledning, feks.

http://www.clasohlson.com/no/Grenuttak/36-2297

NB: Må være 2.5mm kabel

Tusen takk for svar.

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA