Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Rekkevidde om vinteren

Startet av BadaBing, fredag 22. november 2013, klokken 19:59

« forrige - neste »

jkirkebo

Sitat fra: bromm på lørdag 23. november 2013, klokken 22:54
Kjell Leaf: du bør absolutt prøve en i3 før du uttaler deg mere om dette. Som en av de få som har hatt anledning til å prøve både Leaf og i3 over legre tid, så er det nok en vesentlig forskjell på disse 2 bilene. Det gjelder ikke bare vinter-prestasjoner og minimums-rekkevidde(r), men det er også en veldig stor forskjell i kvalitetsfølelse som absolutt vill sette Leaf i et segment som burde prises litt billigere (eller evt. at i3 er ganske mye mer for pengene)...

Leaf er vel en god del større inni? Vi kjørte en del Leaf til hytta før Teslaen kom, og jeg tror nok en i3 hadde blitt for liten. Så for min del hadde nok betalingsviljen vært større for Leaf.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

bromm

#16
Større og større, jkirkebo - det kommer an på hva du er ute etter. Når det gjelder "person-plass" for 4 voksne personer, så føles i3 faktisk ut som den er luftigere. Leaf har større bagasjerom, ja - men er det plass til noe mellom forsetene ? Og hva skjer når setene bak slås ned - er det da plass til 6-8 bæreposer forran baksetene fordi gulvet ikke dekkes til. Med den utformingen av bagasjerommet på Leaf (2 svære hjulhus på sidene), så vil jeg faktisk påstå at praktisk bagasjeplass er så godt som like bra på i3. Det i3 ikke klarer er evt. den 5te personen - hvis man er fler enn 4 så er nok valget Leaf.

Men nå kan vi kanskje gå tilbake og diskutere det som emnet på denne tråden sier: rekkevidde på vinteren... Kommer tilbake med mer om dette ;)

Kjell Leaf

#17
Sitat fra: bromm på søndag 24. november 2013, klokken 11:50
Større og større, jkirkebo - det kommer an på hva du er ute etter. Når det gjelder "person-plass" for 4 voksne personer, så føles i3 faktisk ut som den er luftigere. Leaf har større bagasjerom, ja - men er det plass til noe mellom forsetene ? Og hva skjer når setene bak slås ned - er det da plass til 6-8 bæreposer forran baksetene fordi gulvet ikke dekkes til. Med den utformingen av bagasjerommet på Leaf (2 svære hjulhus på sidene), så vil jeg faktisk påstå at praktisk bagasjeplass er så godt som like bra på i3. Det i3 ikke klarer er evt. den 5te personen - hvis man er fler enn 4 så er nok valget Leaf.

Men nå kan vi kanskje gå tilbake og diskutere det som emnet på denne tråden sier: rekkevidde på vinteren... Kommer tilbake med mer om dette ;)
Hvis man skal ha bagasje uten å legge ned setene er det mye mer plass i Leaf, bedre plass i baksetet er det også. Leaf er omtrent en halv meter lenger og har 20 cm lenger hjulavstand. Utrolig hvor tykke noen av BMW brillene kan være, snu og vri på ting for å lure seg selv til å tro at en bil på 4 meter er kjempestor. Det blir bare for utrolig å si at det er like god plass i i3 som i Leaf om man ikke er 5 personer. Leaf er i det de kaller Golf klassen, i3 er langt derfra, men det kan jo hende at det er forstørrelsesglass i BMW brillene.
Leaf Tekna, levert des. 2013.
Farge : Hvit

Sommerkos : BMW 645ci cabriolet 2004

breitling

Tilbake til Sonus sin test av i3: 1,7 og 1,8 kWh/mil. Det er det vi snakker om her. I en kaldere dag kan forbruk være større en det. Mitt poeng er at PREMIUM i elbilverden betyr kun BEDRE REKKEVIDDE. Og pr dagens dato er det kun Tesla som kan kalles premium elbil. Når du sitter i en i3 med 1 kWh i batteri og 2 mil til dit du skal betyr lite at det øser av kvalitet rundt deg og at du har cruise control med avstandholder.

PS. 1,8 kWh/mil er jeg ikke imponert. Min trilling har forbruk på 2 kWh/mil om vinter. Jeg ønsker ikke å sammenligne de to biler men rekkevidde er det som teller. Fra en bil til 300k forventer jeg litt bedre forbruk (eller større batteri).
Oslo
2012 Peugeot iON - solgt
2016 MB B-250e Edition - solgt
2021 VW id.3 1.st Pro Performance "Eldina3"

Kjell Leaf

Sitat fra: breitling på søndag 24. november 2013, klokken 13:57
Tilbake til Sonus sin test av i3: 1,7 og 1,8 kWh/mil. Det er det vi snakker om her. I en kaldere dag kan forbruk være større en det. Mitt poeng er at PREMIUM i elbilverden betyr kun BEDRE REKKEVIDDE. Og pr dagens dato er det kun Tesla som kan kalles premium elbil. Når du sitter i en i3 med 1 kWh i batteri og 2 mil til dit du skal betyr lite at det øser av kvalitet rundt deg og at du har cruise control med avstandholder.

PS. 1,8 kWh/mil er jeg ikke imponert. Min trilling har forbruk på 2 kWh/mil om vinter. Jeg ønsker ikke å sammenligne de to biler men rekkevidde er det som teller. Fra en bil til 300k forventer jeg litt bedre forbruk (eller større batteri).
Forutsetningen er jo at man klarer å få start på Teslaen da, den er uten tvil verdens mest upålitelige premiumbil pr. dags dato. Men selv om man bare har 15-16 mils rekkevidde , noe som rekker for svært mange de fleste dager er det helt naturlig å se på Comfort, lydisolasjon osv. De fleste tilbringer mest tid i bilen på småkjøring. De fleste nye el-biler har kjørelengde som ikke skiller så veldig mye, bortsett fra Tesla da om den kommer seg av sted.
Leaf Tekna, levert des. 2013.
Farge : Hvit

Sommerkos : BMW 645ci cabriolet 2004

Trig8

Sitat fra: Sonus på lørdag 23. november 2013, klokken 13:42
Kjørte fra Sullands lokaler i Trondheim til Stjørdal og tilbake i dag.

Utover kjørte jeg som jeg gjør med dieselbilen vår, godt driv og med en del oppbremsinger og akselerasjoner. 110 i 90-sonen så ikke elbil vennlig.

Vi startet med range på 142km og hadde ca 85-90 igjen når vi var fremme. Kjørecomputeren ga info om at vi hadde brukt 17.1kwh/100km med snitt fart på 75kmt. Hjemover kjørte vi gammelveien på 41km og hadde igjen 26-28km i range da vi var tilbake hos Sulland. Forbruket på returen lå på 18.2kwh/100km og det uten å bruke brmesepedalen i det heletatt. Snittfart på returen var ca 63kmt.
Siden det er så mye 'Leaf-diskusjon' her:
Jeg kjører så godt som samme strekning hver dag med 'ny'-Leaf'en og har tilsvarende forbruk.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA