Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Kundebehandling - På tide å ta bladet fra munnen?

Startet av christian1986, torsdag 21. november 2013, klokken 21:47

« forrige - neste »

Aage M.

Det er med noe undring jeg leser alle innleggene fra dere som er så misfornøyd med Teslas kudebehandling i Oslo.
Jeg hadde mitt første møte med Tesla Alnabru i fjor høst. I løpet av det året som har gått har jeg hatt et stort antall møter/samtaler med Teslas representanter, og har aldri opplevd noe annet enn førsteklasses behandling. Senest på Skøyen i ettermiddag. (Ja, jeg vet om adapter, vinterdekk, norsk App, tåkelys og led-striper, m.m.m., men dette kan ikke sidestilles med dårlig kundebehandling. Tesla har en svært ung organisasjon, og at de ikke skulle ha informasjons- eller logistikkproblemer ville vært oppsiktsvekkende).
Personalet i Oslo er, slik jeg opplever det, imøtekommende, blide, serviceinnstilte, og ikke minst entusiastiske.
At man ikke alltid får umiddelbare svar, eller de svar man ønsker, er en helt annen sak. Alle organisasjoner har forbedringspotensiale, også Teslas.
I løpet av et langt liv har jeg kjøpt et stort antall nye biler, som: Audi, Mercedes, VW, Volvo, Toyota, Saab, Peugeot, Opel m.fl. Ikke hos noen av disse har jeg mottatt bedre kundebehandling enn den jeg har fått fra Tesla, snarere tvert imot.
Jeg har altså en helt annen oppfatning av Teslas kundebehandling enn dere som er så misfornøyd, og hvem som har mest rett er egentlig uvesentlig. Ønsker vi at Tesla skal forbedre sin kundebehandling, gjelder følgende: Vi gjør hverandre bedre ved å gi ærlige, men høfflige tilbakemeldinger, samt å gi oppriktig honør når det er på sin plass. For hver gang vi gir en av Teslas medarbeidere en positiv tilbakemelding bidrar vi til at personen trives i arbeidet, er stolt av egen innsats, og strekker seg enda lenger for at Teslas kunder skal være de mest fornøyde. Så derfor, en oppfordring til alle dere som deler min oppfatning. Ta en telefon til Tesla og ros dem for deres innsats, eller enda bedre, om mulig, avlegg et uanmeldt besøk, og ta med en blomsterbukett, eller en eske konfekt. Husk vi kunder får nesten aldri bedre leverandører enn det vi fortjener. 

Quattro

Jeg har samme erfaring som Aage M, bra skrevet og godt vurdert.

Forøvrig bør denne tråden ta en annen retning, må det diskuteres vinterdekk i nesten hvert innlegg? Vi har alle forstått at de sliter med levering av vinterdekk.......
Bil mottatt 27.03.14
P85, Blå, 19", med alt untatt dobbeltlader, dokkeseter og vinterpakke.

Birger

Sitat fra: Aage M. på onsdag 27. november 2013, klokken 20:59
I løpet av et langt liv har jeg kjøpt et stort antall nye biler, som: Audi, Mercedes, VW, Volvo, Toyota, Saab, Peugeot, Opel m.fl. Ikke hos noen av disse har jeg mottatt bedre kundebehandling enn den jeg har fått fra Tesla, snarere tvert imot.
Jeg har altså en helt annen oppfatning av Teslas kundebehandling enn dere som er så misfornøyd, og hvem som har mest rett er egentlig uvesentlig. Ønsker vi at Tesla skal forbedre sin kundebehandling, gjelder følgende: Vi gjør hverandre bedre ved å gi ærlige, men høfflige tilbakemeldinger, samt å gi oppriktig honør når det er på sin plass. For hver gang vi gir en av Teslas medarbeidere en positiv tilbakemelding bidrar vi til at personen trives i arbeidet, er stolt av egen innsats, og strekker seg enda lenger for at Teslas kunder skal være de mest fornøyde. Så derfor, en oppfordring til alle dere som deler min oppfatning. Ta en telefon til Tesla og ros dem for deres innsats, eller enda bedre, om mulig, avlegg et uanmeldt besøk, og ta med en blomsterbukett, eller en eske konfekt. Husk vi kunder får nesten aldri bedre leverandører enn det vi fortjener.

Det er med stor undring jeg leser ditt innlegg.

Det har ingen ting med hvem som har rett mann. Det er ikke slik at alle få samme service. Jeg har blitt løyet til flere ganger i løpet av min kontakt med Tesla. "Ja, dette skal vi ta tak i straks. Jeg kommer med oppfølging i morgen". Og selvsagt ingen oppfølging, hverken i morgen eller senere før en igjen høflig tar kontakt. Dette kan dokumenteres skriftlig.

Og til din personlige opplevelse av Teslas service, så er min bortimot helt på andre siden av skalaen. Jeg har aldri fått så dårlig oppfølging fra hverken Ford, Peugot eller Renault.

Og den siste setningen din er mildest talt merkelig. Alle kunder fortjener en ærlig og god kundebehandling ut fra den handelen som blir gjort. Ikke ut fra om du er høy, lav, mørk har dyp stemme eller andre personlige preferanser.
Blå standard 85 med masse goodys og den er bare deilig :-)

Aage M.

#124
Sitat fra: Birger på onsdag 27. november 2013, klokken 21:31
Sitat fra: Aage M. på onsdag 27. november 2013, klokken 20:59
I løpet av et langt liv har jeg kjøpt et stort antall nye biler, som: Audi, Mercedes, VW, Volvo, Toyota, Saab, Peugeot, Opel m.fl. Ikke hos noen av disse har jeg mottatt bedre kundebehandling enn den jeg har fått fra Tesla, snarere tvert imot.
Jeg har altså en helt annen oppfatning av Teslas kundebehandling enn dere som er så misfornøyd, og hvem som har mest rett er egentlig uvesentlig. Ønsker vi at Tesla skal forbedre sin kundebehandling, gjelder følgende: Vi gjør hverandre bedre ved å gi ærlige, men høfflige tilbakemeldinger, samt å gi oppriktig honør når det er på sin plass. For hver gang vi gir en av Teslas medarbeidere en positiv tilbakemelding bidrar vi til at personen trives i arbeidet, er stolt av egen innsats, og strekker seg enda lenger for at Teslas kunder skal være de mest fornøyde. Så derfor, en oppfordring til alle dere som deler min oppfatning. Ta en telefon til Tesla og ros dem for deres innsats, eller enda bedre, om mulig, avlegg et uanmeldt besøk, og ta med en blomsterbukett, eller en eske konfekt. Husk vi kunder får nesten aldri bedre leverandører enn det vi fortjener.

Det er med stor undring jeg leser ditt innlegg.

Det har ingen ting med hvem som har rett mann. Det er ikke slik at alle få samme service. Jeg har blitt løyet til flere ganger i løpet av min kontakt med Tesla. "Ja, dette skal vi ta tak i straks. Jeg kommer med oppfølging i morgen". Og selvsagt ingen oppfølging, hverken i morgen eller senere før en igjen høflig tar kontakt. Dette kan dokumenteres skriftlig.

Og til din personlige opplevelse av Teslas service, så er min bortimot helt på andre siden av skalaen. Jeg har aldri fått så dårlig oppfølging fra hverken Ford, Peugot eller Renault.

Og den siste setningen din er mildest talt merkelig. Alle kunder fortjener en ærlig og god kundebehandling ut fra den handelen som blir gjort. Ikke ut fra om du er høy, lav, mørk har dyp stemme eller andre personlige preferanser.

Det er bra at vi er forskjellige, og har ulike meninger. Det betyr at vi må tenke oss litt om når vi diskuterer, og kanskje moderere våre utsagn en smule. (Det er skjelden at den som roper høyest, får best gehør). Jeg ønsker, som de fleste, at Teslas organisasjon skal bli enda bedre, men erkjenner at den er særdeles bra allerede, sin unge alder til tross. Jeg erkjenner dessuten at jeg selv har et forbedringspotensiale i mitt forhold til Tesla. Din siste setning er for meg helt ubegripelig, da jeg ikke ser at den har noen relevans i forhold til mitt innlegg.

elpedros

#125
Det var vel kanskje "Husk vi kunder får nesten aldri bedre leverandører enn det vi fortjener." som vakte reaksjoner.

Det er vel ikke urimelig å forvente premium service når man betaler premium pris, startfase eller ei.

Det er vel drøyt å forvente at kunder som må la bilen stå fordi de mangler f.eks dekk(!) til bilen skal svinge innom med konfekt og roser..
Det er vel snarere Tesla som bør svinge innom andre veien med beklagelser, konfekt og plastre på sårene. Og dekk.

Birger

Sitat fra: elpedros på onsdag 27. november 2013, klokken 21:50
Det var vel kanskje "Husk vi kunder får nesten aldri bedre leverandører enn det vi fortjener." som vakte reaksjoner.

Det er vel ikke urimelig å forvente premium service når man betaler premium pris, startfase eller ei.

Det er vel drøyt å forvente at kunder som må la bilen stå fordi de mangler f.eks dekk(!) til bilen skal svinge innom med konfekt og roser..
Det er vel snarere Tesla som bør svinge innom andre veien med beklagelser, konfekt og plastre på sårene. Og dekk.

Her er jeg helt enig. Og det var helt riktig den setningen til Aage M jeg trigget skikkelig på.
Blå standard 85 med masse goodys og den er bare deilig :-)

getor

Det er prisverdig at det også gis uttrykk for forståelse og storsinn mht. Tesla Norges gjøren og laden hva kunder angår. Poenget i kritikken er vel at det er organisasjon som ikke leverer (og ja - adaptere og vinterdekk betyr forferdelig mye!) i hht. forventningene. Med andre ord at det er lovet mer enn det leveres. Forventningene innfries ikke - og enkel psykologisk mekanisme med det utfall at vi som kunder blir drit-sure.
Dette går ikke på serviceinnstilling på de stakkerne i førstelinjen for de gjør helt sikkert de beste de kan. Men når admin (i Norge eller endog USA) ikke tar tak så er efter mitt skjønn misbilligelsen som kommer til uttrykk, legitim på alle måter.

Kagex

Det jeg tror mange av oss er enig i er at de fleste av oss forventer ikke rød løper og at de skal hoppe når vi ber de hoppe.

Når sjefen selv Elon Musk går offentlig og sier at den opplevelsen av å få ny bil er noe han setter høyest, når jeg leser her på forumet at det leveres biler med feil, dekk som blir lovet og adaptere som ikke fåes så blir jeg irritert og nervøs.

uansett om man kjøper en billig klokke eller melk i butikken til 15 kr så forventer man jo at klokken går og melken ikke er sur. får å ikke snakke om en bil til 6-7 hundre tusen.

så basicly så er mine forventninger at jeg får en nogenlunde feilfri bil med dekk og adaptere så jeg kan bruke bilen som den er ment til å brukes.
P29687

Sofus

Jeg er en av de som i det siste har uttrykt skuffelse over behandlingen fra Tesla. Ikke fordi de har leveringsproblemer - noe jeg har STOR forståelse for.
Men fordi jeg har blitt feilinformert og nå ikke blir informert i det hele tatt.

Jeg har ikke vært innom med blomster eller konfekt, men etter levering skrev jeg en mail til DES for å takke for flott behandling ved overlevering og at jeg fikk et veldig godt inntrykk av alle jeg møtte på Alnabru. Det er helt tydelig at de gjør så godt de kan. Men jeg greier ikke å skjule at jeg nå er skuffet og lei meg når jeg opplever at andre får vinterdekk uten videre mens jeg venter i uvisshet.
Model S

Aage M.

Jeg hadde håpet at mitt innlegg ble forstått riktig, nemlig at feil og mangler i en leveranse ikke er det samme som dårlig kundebehandling. Det er mulig jeg har uttrykt meg uklart, så la meg utdype innlegget;

1) Jeg har ikke mottatt hverken rødt eller blått adapter, som jeg har bestilt. Jeg har mottatt en sterk beklagelse fra Teslas representant, og en "rabatt" på 2.500. Dessuten har jeg erfart at for ca 95% av mitt kjøremønster er faktisk 16A- 230V tilstrekkelig.

2) Da jeg mottok bilen hadde ikke Tesla felger til de dekkene jeg hadde kjøpt. Det ble sterkt beklaget, samtidig som jeg ble presentert for alternative løsninger. Det ene alternativet var å ta av helårsdekkene, og montere vinterdekkene i stedet. Jeg skulle få beskjed straks helårsdekkene kunne hentes, påmontert nye felger. Dette ble gjort samme dag.

3) Jeg har ikke, hverken her på forumet, eller overfor Tesla, hatt behov for å rope ut min missnøye. Jeg har i stedet valgt å gratulere Teslas medarbeidere med noe som må være landets mest spennende arbeidsplass p.t.
De selger nemlig verdens beste bil, mht. utseende, sikkerhet, økonomi, kjøreegenskaper, plass og teknologi.

Det nevnes over at dersom man kjøper en liter melk må man kunne forvente at den ikke er sur. Ja, det er også min forventning. Jeg kan velge (med et smil) å gjøre butikkmedarbeideren oppmerksom på forholdet. Da vil det nok komme en oppriktig beklagelse, og jeg får sikkert en ny liter uten å måtte betale.
Alternativt kan jeg velge å rope ut min vrede, forlange å få snakke med butikksjefen, love at dette er siste gang jeg handler i denne j... butikken, og dele min frustrasjon på et eller annet sosialt medium, hvor butikkens navn og deres ansatte henges ut til spott og spe. Jeg gjentar, vi får oftest de leverandørene vi fortjener.

Cecilie

Sitat fra: Aage M. på onsdag 27. november 2013, klokken 23:16
1) Jeg har ikke mottatt hverken rødt eller blått adapter, som jeg har bestilt. Jeg har mottatt en sterk beklagelse fra Teslas representant, og en "rabatt" på 2.500. Dessuten har jeg erfart at for ca 95% av mitt kjøremønster er faktisk 16A- 230V tilstrekkelig.
1) Jeg har ikke mottat hverken rødt eller blått adapter. Jeg fikk faktisk ikke engang lov av min DS å bestille rødt adapter. Jeg har ikke mottatt noen beklagelse eller rabatt. Men så har jeg heller ingen akutt behov for disse adapterne akkurat nå.

Sitat fra: Aage M. på onsdag 27. november 2013, klokken 23:16
2) Da jeg mottok bilen hadde ikke Tesla felger til de dekkene jeg hadde kjøpt. Det ble sterkt beklaget, samtidig som jeg ble presentert for alternative løsninger. Det ene alternativet var å ta av helårsdekkene, og montere vinterdekkene i stedet. Jeg skulle få beskjed straks helårsdekkene kunne hentes, påmontert nye felger. Dette ble gjort samme dag.
2) Da jeg mottok bilen hadde Tesla ingen vinterdekk å gi meg, enda jeg hadde bestilt det, betalt for det, og bedt eksplisitt om å få bilen levert ut på dem. Det ble beklaget, men de hadde ingen alternativ løsning å presentere meg. Jeg fikk beskjed om at jeg pent måtte vente i uvisshet. De hadde ingen anelse om når det kom dekk sa de. Tomt fra leverandør sa de. Dagen etter fikk folk bilen sin utlevert på vinterdekk. Jeg har ikke fått noe videre beskjed fra noen om dette. DS som uleverte bilen var heller ikke han jeg hadde kommunisert med på forhåndt, og jeg har ingen kontaktinformasjon til han som leverte ut bilen.

Sitat fra: Aage M. på onsdag 27. november 2013, klokken 23:16
3) Jeg har ikke, hverken her på forumet, eller overfor Tesla, hatt behov for å rope ut min missnøye. Jeg har i stedet valgt å gratulere Teslas medarbeidere med noe som må være landets mest spennende arbeidsplass p.t.
De selger nemlig verdens beste bil, mht. utseende, sikkerhet, økonomi, kjøreegenskaper, plass og teknologi.
3) Jeg har ikke ropt ut noe misnøye til noen Tesla-ansatte. Jeg har forholdt meg saklig og vennlig i mine forsøk på å få kontakt med noen som kan gi meg informasjon om vinterdekkene jeg trenger for å kunne bruke bilen. Jeg begynte å skrive noe frustrert på forumet da det viste seg at vinterdekk nå blir levert ut over en lav sko til de som henter bilen sin, mens jeg fremdeles lever i et vakuum der ingen bryr seg om å informere meg om når det er min tur.
Sitat fra: Aage M. på onsdag 27. november 2013, klokken 23:16
Det nevnes over at dersom man kjøper en liter melk må man kunne forvente at den ikke er sur. Ja, det er også min forventning. Jeg kan velge (med et smil) å gjøre butikkmedarbeideren oppmerksom på forholdet. Da vil det nok komme en oppriktig beklagelse, og jeg får sikkert en ny liter uten å måtte betale.
Alternativt kan jeg velge å rope ut min vrede, forlange å få snakke med butikksjefen, love at dette er siste gang jeg handler i denne j... butikken, og dele min frustrasjon på et eller annet sosialt medium, hvor butikkens navn og deres ansatte henges ut til spott og spe. Jeg gjentar, vi får oftest de leverandørene vi fortjener.
Jeg har ikke fått sur melk, men jeg har fått en bil til 600K jeg ikke tør å bruke på kalde dager, og nå kommer snøen. Jeg har ikke ropt ut noe vrede eller forlangt å få snakke med noen som helst. Jeg håper å ha glede av bilen min i mange år, og kanskje til og med kjøpe flere Teslaer i fremtiden. Jeg har forsøkt å høflig gjøre butikkmedarbeidere oppmerksom på forholdet. Men ingen ser ut til å ha verken tid eller lyst til å hjelpe meg, eller informere meg... Med unntak av han i Bergen da, men han har dessverre ikke noen makt i Oslo. Så akkurat nå, så er jeg ganske frustrert over den kundebehandlingen jeg har fått, eller kanskje egentlig mangel på kundebehandling?

Forstår du nå Aage, at ikke alle har hatt samme opplevelse som deg? Det er flott at du har hatt et fantastisk møte med de ansatte, og følt at de har tatt vare på deg. Gi dem blomster og konfekt, flott for deg. Men forstå at ikke alle har blitt behandlet likedan.
Tesla Model S #2370 levert 18/11, herlig rød skjønnhet :)

Øyvind.h

Sitat fra: Aage M. på onsdag 27. november 2013, klokken 23:16
Det nevnes over at dersom man kjøper en liter melk må man kunne forvente at den ikke er sur. Ja, det er også min forventning. Jeg kan velge (med et smil) å gjøre butikkmedarbeideren oppmerksom på forholdet. Da vil det nok komme en oppriktig beklagelse, og jeg får sikkert en ny liter uten å måtte betale.
Alternativt kan jeg velge å rope ut min vrede, forlange å få snakke med butikksjefen, love at dette er siste gang jeg handler i denne j... butikken, og dele min frustrasjon på et eller annet sosialt medium, hvor butikkens navn og deres ansatte henges ut til spott og spe. Jeg gjentar, vi får oftest de leverandørene vi fortjener.
Jeg skjønner godt at folk blir provosert om du virkelig har så liten respekt for de som opplever dårlig kundebehandling. Din eksemplifisering illustrerer at du ikke evner å sette deg inn i andres situasjon, og det er respektløst å rakke ned på de som ikke har fått samme behandling. På toppen av det hele antyder du at de som er misfornøyde får den behandlingen de fortjener? Ta deg sammen!

Mitt inntrykk av Tesla er kraftig forbedret etter at det ble totalt smadret etter levering, men jeg har vært der andre i tråden er. Kanskje derfor jeg synes både ros og kritikk er veien å gå, ikke bare rosemaling....
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

EvenSteven

+1

Vil også nevne at Roser + konfekt må vel kunne anses som "smøring" for egen fordel.
   
Tesla S P85+ sølv

Øyvind.h

Sitat fra: EvenSteven på torsdag 28. november 2013, klokken 08:33
+1

Vil også nevne at Roser + konfekt må vel kunne anses som "smøring" for egen fordel.

Har jobbet i serviceytende bransje før (som medførte hjemmebesøk), og fikk ofte diverse tilbud. Stort sett penger, men jeg avviste alltid disse tilbudene med beskjed om at jeg får lønn og at jeg er fornøyd så lenge de er fornøyde :) Og det firmaet hadde ingen policy som sa jeg ikke kunne ta imot noe (selv om det nok var noe man regnet med de ansatte skjønte), men for min egen del ville jeg ikke differensiere mellom kundene, ei heller "være i lomma" på noen. Det skulle aldri kunne stilles spørsmål ved mine vurderinger eller habilitet.

Skryt når du er fornøyd. Gi konstruktiv tilbakemelding når du ikke er fornøyd :) Og blir du for frustrert/forbanna er jo forumet et bra sted å få utblåsning, så du blir mer reflektert/får input fra andre før du tar saken med leverandør  ;)
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA