Klausul ved kjøp av Leaf?

Startet av Kvikken, ons 20. nov 2013, kl. 04:21

« forrige - neste »

Kvikken

Jeg har bestilt en Leaf men da uten 6,6kW lader fordi jeg ble rådet til det av forhandleren (BNH). Jeg kunne frem til levering gjøre om bestillingen hvis jeg ønsket. Jeg fikk beskjed om at bilen tidligst ville komme siste uken i november. Etterhvert ble det gjort om til første uken i desember.

Å finne ut av ting rundt laderen har tatt tid og samtidig har full renovasjon av rekkehus og underbemanning på jobb tatt mye av min oppmerksomhet og dermed har jeg ikke fått hatt fult fokus på dette.

For et par dager siden fikk jeg plutselig VIN og beskjed om at bilen har kommet på mail og spørsmålet mitt er da. Står jeg nå uten muligheten til å gjøre om bestillingen for å få en bil med 6,6kW? Hva gjelder ift. "inntil levering"? Er det når bilen er ovelevert til meg, når VIN er registrert på meg eller når bilen kommer til forhandleren?

Dette kom overaskende på meg da jeg nå trodde den ville komme første uken i desember og jeg har ikke fått beskjed om at den er fremskyndet. Forhandler er BNH.

Bjoris

Ved levering må jo være når du får bilen, samtidig er det jo åpenbart at du ikke kan skifte farge, versjon etc helt frem til levering, men akkurat lader tror jeg de rimelig enkelt kan ettermontere så hvis dette gjald laderen tror jeg du vil kunne få denne med uten større problem. Det er vel som på Tesla snakk om en dobbeltlader, dvs at de bare skal montere inn en lader på 3.3 kw til!??

Hvordan forklarte du dine behov når du fikk frarådet 6.6 kw lader forresten, interessant spør du meg. Selge elbil, men frarådet best mulig lademulighet? Vel, de kan jo være et råd om du skal bruke bilen lite, men til og med da kan dette være et vesentlig poeng ved salg. Trenden går mot mange type 2 uttak over alt, det blir mer og mer interessant etterhvert som det blir køer på hurtigladingene og noen steder altfor høye priser etter min vurdering. Hva er egentlig vitsen med å ta elbilen på en litt lengre tur om du må først må stå 30 min i kø, så betale 150 kr på hurtiglading? Da blir det ikke mye dyrere å ta dieselbilen for mange, da slipper en kø/ladetid også.

Kvikken

Behovene mine ble forklart som i utgangspunktet 10-15 mil jobb+annet kjøring per dag og jeg ble overtalt til å kjøpe 16A hjemmeladestasjonen slik at jeg kunne lade hurtigere (noe jeg fortsatt synes er helt greit). 6.6kW mente selgeren jeg ikke ville ha behov for og det ville hvistnok bare være veldig fordyrende. Det var mer for "spesielt interesserte" (husker ikke nøyaktig ordbruk) og det ville være alt for dyrt å sette opp et godkjent annlegg for dette hjemme. Med bakgrunn i at jeg hadde forsøkt å undersøke dette her i forumet før kjøpet (uten å bli noe klokere den gang), hatt 2 prøvekjøringer og var i sluttfasen med kontraktsunderskrivelse valgte jeg å stole på selgeren der og vi skrev kontrakt på siste møtet.

Ellers sa også selgeren at bilen må bygges fra bunn av med dette utstyret (6.6kW lademulighet) og det kunne hvistnok ikke ettermonteres når bilen først var bygget. Skulle jeg ombestemme meg ift. 6.6kW før levering kunne de sette opp en ny bil var beskjeden jeg fikk både muntlig og skriftlig.

10-15mil per dag ble også spesifisert som utgangspunktet mens det vil være dager innenfor et par uker hvor jeg trenger mer.

Thomas Parsli

Det er helt fair å tolke "inntil levering" som tidspunktet du får bilen, ikke når den ev. blir levert til BNH.
Men jeg tviler på at det er et problem å bytte til en dyrere bil med større fortjeneste for BNH, så jeg ville ringt selger og minne han om avtalen dere gjorde.

6kW lader er ikke noe du setter opp hjemme, men noe som kan være avgjørende for langturer og ferier.
(Der "vanlig" 10A lading tar 8 timer, går det unna på litt over 2.5 timer med 6kW lader)

Ring selger istedenfor å gruble på dette!

Thomas
2022 Tesla Model 3 LR
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (135.000km, mistet tre streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99.900km pga. batteriproblemer)

fws

Sitat fra: Thomas Parsli på ons 20. nov 2013, kl. 13:45
6kW lader er ikke noe du setter opp hjemme, men noe som kan være avgjørende for langturer og ferier.
(Der "vanlig" 10A lading tar 8 timer, går det unna på litt over 2.5 timer med 6kW lader)

6,6kW laderen som er ekstrautstyr må du bruke hjemme siden du må montere laderen på veggen med egen kurs. Men det er jo hurtiglader for å lade på hurtigladestasjoner som standard på bilen.

Sist jeg sjekket var ladetiden på 10A lader ca 12 timer og ca 8 timer med 16A lader.
Nissan Leaf 2018

pottle

Vi er ikke helt enig der Thomas. 6,6 kW lader er det du BØR bruke hjemme. Det "eneste" du trenger å gjøre for å bruke en 6,6 kW-lader hjemme er å sette opp en fastmontert 32A hjemmelader. Snakk med elektriker.

Forhåpentligvis kommer det flere 6,6KW ladestolper i bybildet i de nærmeste årene så du også kan bruke dette "borte".
Blå Nissan Leaf Acenta 2013

Justerbar 16A/10A EVI portabel ladekabel for mer boost

www.ev-institute.no

Kvikken

Takker Thomas.

Jeg skal ta kontakt med selger nå så vi får avklart disse tingene. Jeg ville bare ha noen innspil herfra først. Leveransen kom litt bus på meg.

fws

Sitat fra: pottle på ons 20. nov 2013, kl. 14:36
6,6 kW lader er det du BØR bruke hjemme.

Er det bra for batteriet å lade med 6,6kW hele tiden? Det er vel best for batteriet å lade med lavere spenning hvis du ikke trenger å lade opp bilen fort...
Nissan Leaf 2018

Kvikken

Ellers har jeg forstått det slik at det kun er hurtiglading som vil kunne "skade" levetiden på battericellene? Men er det slik at 32A også vil forkorte levetiden? Hurtiglading foregår vel på 40A?

Thomas Parsli

Vi er ikke helt enig der Thomas. 6,6 kW lader er det du BØR bruke hjemme. Det "eneste" du trenger å gjøre for å bruke en 6,6 kW-lader hjemme er å sette opp en fastmontert 32A hjemmelader. Snakk med elektriker.

Forhåpentligvis kommer det flere 6,6KW ladestolper i bybildet i de nærmeste årene så du også kan bruke dette "borte".

Nå er 10A eller en delt 16A det vanligste i Norge garasjer, så en 6kW lader vil for mange koste 15-20.000,-
Hvorfor man bør ha dette hjemme skjønner jeg ikke, da de fleste klarer seg med å lade om natten.

Jeg sover når bilen lader (på 10A), om den var fulladet på 1/3 av tiden ville jeg sovet like lenge :D

Thomas
2022 Tesla Model 3 LR

kjbu

Det kan allikevel bli veldig kostbart, da hovedsikring i huset kan bli for liten til å dekke både el-bil-lading på 32A i tillegg til hele huset (spesielt på vinteren).
Jeg kunne iallefall ikke hatt det hos meg på 63A hovedsikring, da jeg bruker mer enn 31A (som blir tilgjengelig til huset) på dager/tider med høyt forbruk.
Oppgradering av hovedsikring kan bli en stor ekstrautgift.
Audi E-Tron 55, 2020
Norges 2. EuroLeaf 2013
Porsche Cayenne, 2004 (solgt)
Opel Zafira 2002 (solgt)
Mercedes 190E 1986 (solgt)

Thomas Parsli

Sitat fra: glennha på ons 20. nov 2013, kl. 14:55
Ellers har jeg forstått det slik at det kun er hurtiglading som vil kunne "skade" levetiden på battericellene? Men er det slik at 32A også vil forkorte levetiden? Hurtiglading foregår vel på 40A?

CHAdeMO lader med 50 kW (100-150A) -det er noe helt annet enn 32A vekselsstrøm ;)

Thomas
2022 Tesla Model 3 LR

jkirkebo

Sitat fra: Thomas Parsli på ons 20. nov 2013, kl. 15:07
Hvorfor man bør ha dette hjemme skjønner jeg ikke, da de fleste klarer seg med å lade om natten.

Jeg sover når bilen lader (på 10A), om den var fulladet på 1/3 av tiden ville jeg sovet like lenge :D

Jeg skulle gjerne hatt det mange ganger de to årene jeg brukte Leafen til jobb innimellom. Typisk kom jeg hjem med 8-10% igjen på batteriet og om vi da skulle ut en tur etter middag ble det fort til at vi måtte kjøre dieselbilen isteden. De gangene jeg visste om det kompenserte jeg med å lade gratis på hurtigladeren på Rygge på veien hjem slik at jeg kom hjem med 40-50%. Men nå koster den penger, og hvem vil bruke mer tid enn nødvendig ved hurtigladere?
Tesla Model Y LR 2024 (gul)

Kvikken

Da ser det ut som jeg får ta en alvorsprat med selgeren i morgen. Det er rimelig klart for meg nå at en 2013 Leaf uten 6.6kW lademulighet bare blir dumt. Det er for mye penger på bil uten å få med en såpass viktig komponent for bilens anvendelighet.

Det blir dog spennende å se hvordan dette blir møtt hos forhandleren.

Jeg skulle ønske jeg hadde all denne kunnskapen selv før kjøpet, men slik var det ikke og jeg måtte stole på informasjonen jeg fikk. Ellers har jeg også en 63A hovedsikring for boligen og det spørs om jeg kan ta den utgiften det blir å få 32A hjemmelading, men jeg ønsker alikevel muligheten til å benytte 32A ladestolper når jeg er utenfor hjemmet.

Frem til januar har vi mulighet til å lade i motorvarmer stolper på jobb men deretter mister vi denne muligheten og jeg må sørge for at jeg har gode og raske lademuligheter ellers som på treningslokalet etc.

pottle

Som Thomas P sier, så må du ikke beregne at du i dag kan benytte deg mye av en 6,6 kW lader for Leaf - til det så finnes det knapt infrastruktur tilgjengelig. En annen post hevder til og med at 32A hjemmelader ikke er tilgjengelig ppd.  Har du tenkt å ha bilen lenge så kan det være at du finner noen offentlige ladere tilgjengelig om noen år eller så. Det er nok det din bilselgerkontakt mener når han/hun ikke mente at det var nødvendig.

Du MÅ ha noe med 32A på din faste parkeringsplass hvis det skal være noe nytte. I mitt tilfelle får jeg det ikke til pga kostnader i forbindelse med nytt sikringskap og avstand til p-plass.

Kult å ha og absolutt et godt valg, hvis du har mulighet og en plan bak det. Ellers så er det unødvendig.
Blå Nissan Leaf Acenta 2013

Justerbar 16A/10A EVI portabel ladekabel for mer boost

www.ev-institute.no

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA