Vinteren har kommet - hvordan er de første erfaringene på snø?

Startet av Trøndertesla, onsdag 20. november 2013, klokken 00:14

« forrige - neste »

Birger

Sitat fra: MrDriveby på fredag 06. desember 2013, klokken 22:58
Hørte også at flere har byttet vekk i fra R2 pga. støy. Fikk forklart av dekkforhandler, at pga bilens vekt fikk dekket større vibrasjoner under kjøring som skapte støy. På testene til NAF scoret dette dekket på lav støy. Mn det var da på en focus.
Nå har jeg bare hatt mine R2 en uke, men oppfatter de som svært støysvake.
Blå standard 85 med masse goodys og den er bare deilig :-)

laumb

Er det noen som har prøvd TMS md Xi3 dekkene? Har bestilt disse ettersom jeg tok en prøvetur i en av prøvebilene her i stavanger og fant R2 dekket vinglet endel. På motorveien følte jeg den ble som en luftputebåt.

Snakket md butikkansvarlig ang. dette og han sa også at R2 dekket er et av de mykere dekkene på markedet, og med en bil på 2,1 tonn så ville denne følelsen oppstå.

Hørte også at flere har byttet vekk i fra R2 pga. støy. Fikk forklart av dekkforhandler, at pga bilens vekt fikk dekket større vibrasjoner under kjøring som skapte støy. På testene til NAF scoret dette dekket på lav støy. Mn det var da på en focus.

Jeg har Xi3!

Veldig fornøyd! Veldig stabile. Myke de og - men ikke i nærheten av R/R2-myke.

Sideveggene er ikke så forskjellig, men selve mønstersporet på R2 er mykere sidelengs pga utforming enn Xi3 sitt. Tror vinglingen som oppleves er pga R2 sitt mykere mønster.

SimenT

Da har jeg fått testa bilen for alvor på ordentlig vinterføre.

Jeg er mektig imponert. Prøver å presse frem situasjoner, men den er så stabil og passer på deg. Logrer litt ved maks pådrag på is, men henter seg inn nesten umiddelbart. Testet å skru av antispinn i går, og kjøreopplevelsen var mye bedre enn med antispinn (ble ikke "bremset" ned ved pådrag) Det var artig, og føltes ikke utrygt. Men kunne ta en 180grader spinn around når jeg skulle snu på parkeringa. Vanvittig bra grep med Nokian Hakka 8, selv uten antispinn.

Jeg har en laaang bratt bakke, plus en brattere bakke og en 90graders sving i bakken opp mot huset som tvinger lavere hastighet som kan gi hjulspinn.
Det var et fryktlelig uvær hvor jeg ikke så noen ting, løs pudder i bakken, og jeg suste opp som bare det med antispinnen blinkendes hele veien, men jeg hadde godt nok grep til å bygge meg opp fart i bakken. Gikk strålende.

Tror ingen andre 2WD kjøretøy kan matche Model S på vinterføre, men det er klart at det ikke er like god fremkommelighet som Audi Quattro i motbakker.
Depositum Model X
Bestilt P85D sent mars lev.

MrDriveby

Sitat fra: laumb på lørdag 07. desember 2013, klokken 09:37

Er det noen som har prøvd TMS md Xi3 dekkene? Har bestilt disse ettersom jeg tok en prøvetur i en av prøvebilene her i stavanger og fant R2 dekket vinglet endel. På motorveien følte jeg den ble som en luftputebåt.

Snakket md butikkansvarlig ang. dette og han sa også at R2 dekket er et av de mykere dekkene på markedet, og med en bil på 2,1 tonn så ville denne følelsen oppstå.

Jeg har Xi3!

Veldig fornøyd! Veldig stabile. Myke de og - men ikke i nærheten av R/R2-myke.

Sideveggene er ikke så forskjellig, men selve mønstersporet på R2 er mykere sidelengs pga utforming enn Xi3 sitt. Tror vinglingen som oppleves er pga R2 sitt mykere mønster.

Har du fått testet dem på is?
Ellers ser Xi3 dekket ut til å passe TMS veldig bra!

Med tanke på R2 dekkene tror jeg ikke det var så mye som 48 psi når jeg testkjørte. Mer trykk kan nok hjelpe:)
TMS P85
Multi-rød m/alt utstyr foruten alarmpakken og barneseter
21" Grå Tesla + 19" Polar gun-metall

laumb

Ikke SKIKKELIG is, men har en ganske bratt (tipper nærmere 25-30grader) oppoverbakke til huset. Dette er en "hovedvei" i boligfeltet.

Her er kjøresporene glattpolert av amatører - så i går kveld stoppet jeg bilen helt i bakken og prøvde bakkestart på det mest polere området. Som forventet gikk ikke det og jeg fikk rygge litt med hjulspinn framover. Slo av antispinn. Same same.
Fikk rygga 4-5 meter og plassert hjula like utenfor sporet - det gikk fint.

Testet en annen bil med Hakka R tidligere på dagen, det gikk ikke i det hele tatt heller.
Prøvde også en Opel Ampera med ContiViking 5 - no go. Måtte helt ned meg begge.

TerjeV

Jeg har også kjørt 1.300 km på Xi3 med 45psi. Har ikke kjørt min bil på andre dekk ennå så det mangler litt referanser. Er meget imponert av dekkene og har ikke merket noe negativt mtp mykhet, vingling, bølging eller annet. Støy er heller ikke bemerkelsesverdig.
Har nå prøvd både på polert delvis isete vei og på snø. Fremkommelighet er upåklagelig og jeg har tidligere kjørt 4x4 men føler faktisk Teslaen klarer seg like godt.... I allefall på veien ;-) -skal en bemerke noe så er det når en skal stoppe 2.200 kg masse i bevegelse. Her må en bruke fornuft og avpasse farten. Erfarte også at regen måtte settes til "low" da jeg på is mistet bremsegrep på bakhjulene ved å slippe brått opp..... Konkluderer med at jeg er meget fornøyd med Michelindekkene!
Karmøy -
TMS 85 Levert 26.11.2013 - solgt 28.05.2016
Mercedes B 250 Electric 2017 Siden August 2016
E-tron fra Juni 2019

BlueS

Ser noen kjører med Hakka 8, er dere fornøyd med stivheten i dekkene? Planlegger å kjøpedem selv. Hvilken lasteindex kjører dere på?
Tesla S90D sort, levert 14.3.2017 Full AP2
Tesla S85 blå, levert 11.3.2014. Solgt mars 2017

jkirkebo

Sitat fra: laumb på lørdag 07. desember 2013, klokken 12:10
Ikke SKIKKELIG is, men har en ganske bratt (tipper nærmere 25-30grader) oppoverbakke til huset. Dette er en "hovedvei" i boligfeltet.

25-30 grader?!?! Der tok du nok litt vel godt i ;)

30 grader er 50% stigning, de bratteste veiene i landet ligger rundt 25-27% stigning.

Tesla Model Y LR 2024 (gul)

OleJA

Sitat fra: jkirkebo på lørdag 07. desember 2013, klokken 14:50

30 grader er 50% stigning, de bratteste veiene i landet ligger rundt 25-27% stigning.
Unnarennet i Holmenkollen er vel ca 30 grader ;-)

Brede

Land Rover Experience sentrene kjører vel på med bakker på rundt 30 grader, så det er fullt mulig!  ;D

Vær også forsiktig om veien ikke er skikkelig brøytet, skredfaren kan være stor ved 30 grader!

Alfa Bergen

Jeg har i de siste dagene fått testet Pirellidekkene på skikkelig snøføre. Ikke så veldig imponert. Blandede erfaringer. Har stått fast to ganger, men kommet meg løs med litt jokking frem og tilbake.

Når bilen først er i fart, mener jeg den sitter vel så bra som A6-en med Hakkapelitta dekk.

På våt asfalt er Pirellidekkene utrolig mye bedre enn de Nokian dekkene som sto på en P85 jeg lånte i forrige uke.
Model S85 Levert 7.11.2013. (Solgt)
Model S100D Levert 8.6.2019 (solgt)
Model YP levert 1.3.2023
Nissan Leaf 2018

Beste biler jeg har kjørt. Punktum!

Griffel

Sitat fra: jkirkebo på lørdag 07. desember 2013, klokken 14:50

Veinormalen til elbilbygda Asker har som krav til de enkleste og bratteste boligveier maksimalt 12,5% stigning som er ca. 7grader. Om det er av hensyn til elbilene skal være usakt.

(30 grader er 57,7% stigning)
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

laumb

Antar grader av 360 i min beregning - hva antar dere?
10% for meg er 36 grader.
Får ta med meg vinkelen ut en dag og gjøre litt mål. :P

Hyperstress

Sitat fra: laumb på lørdag 07. desember 2013, klokken 19:13
Antar grader av 360 i min beregning - hva antar dere?
10% for meg er 36 grader.
Får ta med meg vinkelen ut en dag og gjøre litt mål. :P

Det er ikke fullt så enkelt forhold mellom grader og % stigning. Må nok inn med en tangensformel  ;)

Men denne er enkel å huske: 100m frem og 100m opp er 100% stigning = og 45 grader stigning.   :)
e-tron 50 2020
e-golf FL 2017
Tidligere VW e-Up! 2013, TMS85 2014, TMS85 2015

EvenSteven

Sitat fra: BlueS på lørdag 07. desember 2013, klokken 13:02
Ser noen kjører med Hakka 8, er dere fornøyd med stivheten i dekkene? Planlegger å kjøpedem selv. Hvilken lasteindex kjører dere på?

Jeg er veldig fornøyd med hakka8 dekkene så langt. Selv om de ikke er skikkelig innkjørt enda!
Noe støy er det, men ikke noe plagsomt!
Fremkommelighet og veigrep på is/snø er helt optimalt.
Kjørte småveier på fredag med klink is og kunne nesten ikke tro det gode veigrepet. Bilen går dit du styrer og ingen tegn til Esp som slår inn eller skrens. Så er rett og slett imponert!
Skal teste bilen litt skikkelig utenfor allfarvei så snart dekkene er skikkelig innkjørt. Har til nå ikke klart å få bilen til å skli ut med baken eller spinne.
Great tires + fantastic car = perfect match!

Stivheten i dekkene er sånn litt over middels. Ikke noe problem, men merker at de flyter litt ved hastighet 80+
Har til nå kjørt relativt pent med tanke på at det er nye dekk, så håper de setter seg litt etterhvert.

Tesla S P85+ sølv

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA