Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Kabelgjennomføring fra motorrom til kupè tips&triks

Startet av TorC, søndag 05. januar 2014, klokken 18:57

« forrige - neste »

TorC

I forbindelse med at jeg holder på å installere varmeseter og dieselvarmer har jeg hatt behov for å få kabler gjennom "torpedoveggen". Jeg har vært lite fysen på ta frem bor, og har hatt lite lyst til å skjære hull i den eksisterende gummiforingen som holder de andre kablene rett under rattet. Jeg trengte derfor å finne et hull som allerede var der.

Denne posten kan kanskje være nyttig for de som har behov for kabling fra motorrom til kupè, og jeg antar at akkurat dette ikke bare gjelder US-Leaf:

For å komme til må man ta ut hanskerom. Dette er særdeles enkelt: napp ut dekselet der hvor skotuppene normalt stanger i hanskerommet. Denne er ikke skrudd, bare klips. Det er 6 skruer i underkant av hanskerommet, 3 inne, og 2 i overkant. Da er det bare å ta tak i underkant og "røske" det hele løst. Ta av ledningen til hanskeromsbelysningen.

Da skal man kunne se det som il bildet "hanskerom borte".

Løsne de to skruene som holder dekktrykksmottaker (dette gjelder vel bare US-leaf) og jekk den av.

Man skal da kunne brette isolasjonsmattene vekk for å avdekke et lite sort deksel. Matten er ferdig kuttet og klar til kabling! :-) Den lille sorte proppen kan man enten skjære et hull i for å tre kabelen, eller gjøre som meg: løsne proppen med en skrutrekker slik at man kan miste den bak teppet.

Jeg har tredd 3 kabler som man kan se av samme bildet som tidligere nevt. Blå, brun og rød.

Kabelene dukker opp i bakkant av støtdemperen, så det er litt trangt å fiske dem opp. Men lager man en liten "krok" av en annen kabel er det ikke noe problem.

Bildet "motorrom" viser hvor kablene kommer ut (følg de tre kablene i brun, rød og blå).



2011- US Leaf. Elton. Solgt med sorg.

2019- Norsk Kona. Elma. Flott bil, men møkkaselger hos forhandler i Sandefjord.


Gullkysten,Sandefjord, sentrum.

emil

Sitat fra: TorC på søndag 05. januar 2014, klokken 18:57
For å komme til må man ta ut hanskerom. Dette er særdeles enkelt: napp ut dekselet der hvor skotuppene normalt stanger i hanskerommet. Denne er ikke skrudd, bare klips. Det er 6 skruer i underkant av hanskerommet, 3 inne, og 2 i overkant. Da er det bare å ta tak i underkant og "røske" det hele løst. Ta av ledningen til hanskeromsbelysningen.

Og mens hanskerommet er ute, og hvis det er lenge siden siste service, kikk inn til venstre hvor pollenfilteret sitter og bytt dette selv med et bestillt på nett for 100-200kr.

el nino

TorC: Blir spennende å følge med på monteringen av varmer. Tenker selv på denne "operasjonen" ;)
Bilder, please! ;D

Odd

Nyttig tips  :)
Vet noen om det går an å etter montere lufttrykks mottaker og sendere?

TorC

Sitat fra: Odd på mandag 06. januar 2014, klokken 12:34
Nyttig tips  :)
Vet noen om det går an å etter montere lufttrykks mottaker og sendere?

Det finnes massevis av "kit" som kan kjøpes. Om det er mulig å kople det opp mot leafens eget system er en annen sak...
2011- US Leaf. Elton. Solgt med sorg.

2019- Norsk Kona. Elma. Flott bil, men møkkaselger hos forhandler i Sandefjord.


Gullkysten,Sandefjord, sentrum.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA