Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Treg P85

Startet av runeM, søndag 17. november 2013, klokken 13:52

« forrige - neste »

Lacaixxa

Sitat fra: Øyvind.h på mandag 18. november 2013, klokken 12:07
Sitat fra: Lacaixxa på mandag 18. november 2013, klokken 11:42
Hadde angret meg veldig om ikke jeg slo til på Performance
I følge spørreundersøkelser er det nesten ingen som angrer på at de gikk for S85 istedenfor P85, nettopp fordi forskjellen er så liten annet enn 0-50km/t. Men noen ytterst få finnes det nok som synes forskjellen 0-50km/t er verd å betale mye ekstra for. Passasjerer dauer av latter og kommer med gledeshyl fra stillestående i S85 også, men P85 er jo litt raskere de første meterne allikevel :)

S85 vs P85+ med annet understell blir dog en annen sak, men der slår preferansene ift. stivheten på understellet og bilens bruksområde inn, så der er det naturlig at mange har veldig delte meninger.

Hører nok hjemme i en annen tråd, Men må rette litt på din bruk av statistikk her;

Vi "ytterst få" som vil betale mer for Performance er vel majoriteten av kjøperne så langt.
BMW 535d vs M5 for bare 70k er "gitt bort"

Standard kjøperne har vel litt større grunn til å bekrefte sitt valg enn oss som grep muligheten mens det var "mulig" 
2013 Model S P85 (solgt)
2017 Model S 90d (solgt)
2022 TMYP i bestilling

Bjoris

Jo, men hele poenget her er jo at dette er ikke en 535 mot en M5. Det er bare under 50 km at det er det over har plutselig 535en blitt en M5:) Vel, vi trenger ikke krangle om dette for min del, hadde jeg ikke hatt noe begrensning på hvor mye jeg ville bruke på en bil hadde jeg sikkert valgt Performance, men for min del som syns at kreftene i Teslaen kun er noe poeng ved forbikjøring er det nærmest bortkastet...  Kanskje greit å vite for dem som ikke fikk bestilt før prisene gikk opp at en ikke må se seg blind på 600 nm vs 440 nm slik jeg gjorde i starten...

jkirkebo

Sitat fra: Lacaixxa på mandag 18. november 2013, klokken 11:42
Det er jo bra det er flere valg.

Når det koster 70k ekstra for ekstrem akselerasjon kontra veldig god aks så takker jeg gud for at jeg valgte P. Hadde angret meg veldig om ikke jeg slo til på Performance - også nå med tanke på prisoppgangen.

Tivoli-følelsen med P opp til 70-80 er jo lovlig og avhengighetsskapende. Aksen over 100 er ulovlig på hele Vestlandet.

Pluspakken med 21" for ca. 60.000 ekstra var derimot aldri aktuelt.

Det er bra det er flere valg ja. Nå i etterkant ser jeg at en teoretisk "S85+" hadde vært mye mer interessant for meg personlig enn en P85 til samme pris.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Bonefish

Håper vi kan få testet S og P mot hverandre slik at vi kan få lagt denne ballen død, det blir veldig mye synsing rundt dette. Enten har vi som har bestilt P fått valuta for pengene, eller så må S eierene regne med å spytte litt mer i forsikringspotten fremover  ::)
Bergen:

P85 Svart  #2922 Vin: 18479
Levert Bergen 2/12/13

RunarBT

Sitat fra: Bonefish på mandag 18. november 2013, klokken 13:42
Håper vi kan få testet S og P mot hverandre slik at vi kan få lagt denne ballen død, det blir veldig mye synsing rundt dette. Enten har vi som har bestilt P fått valuta for pengene, eller så må S eierene regne med å spytte litt mer i forsikringspotten fremover  ::)

Det blir vel et TOCN treff på nyåret, så da rekner eg med muligheten skal være der for eit dragrace eller to.:-D

Leaf_2014

Sorry OT alle sammen!

eledille, vi er nok enige hvis det er dreiemoment på hjula du snakker om. Dreiemomentkurven du viser i figuren er imidlertid fra motoren, og den andre kurven skyvkraft i kontaktflaten mo bakken (som jo videre kan relateres til moment på hjulet). Ettersom all diskusjon på dreiemoment forut for ditt innlegg handlet om dreiemoment på motor og ikke hjul, og ingen av figurene dine viser dreiemoment på hjul antok jeg at det var motor du refererte til.
Hehe, nå editerer jeg i innlegget mitt igjen, men det ser jeg det er flere som gjør :-)
Leaf 2014

eledille

#36
Skjervesbu: For MS er det ett fett om du måler dreiemomentet på motor eller hjul siden den har fast utveksling. Det er bare å multiplisere med den konstante utvekslingen for å få dreiemomentet på hjulene eller dividere med samme faktor for å gå den andre veien.

Thrust, skyvkraft på norsk, er bare dreiemoment på hjulet som er rettet ut.

Ser ikke at dette er off topic, dette er nødvendig for å forstå hvorfor MSP oppfører seg slik den gjør i forhold til MS85.
Oslo
Think City 2001 siden 2007       :)    Nå med havarert batteri :(
TMS 85 siden september 2013  8)
Nissan Leaf siden februar 2014 :)

Leaf_2014

#37
Et tilleggsspørsmål: Har S og P identisk utveksling? Kunne man ved å endre utveskling på en S85 trimme for aks på bekostning av toppfart og slå P85 på 0-100?

eledille: du skriver at momentet på hjulene ihht figuren faller når man girer, men hvis man girer der hvor thrustkurven krysser neste gir så er vel hjulmomentet identisk før og etter girskift? Mulig dette ikke er fasit for beste dragtid, noen som vet?
Leaf 2014

eledille

Sitat fra: Skjervesbu på mandag 18. november 2013, klokken 17:18
Et tilleggsspørsmål: Har S og P identisk utveksling? Kunne man ved å endre utveskling på en S85 trimme for aks på bekostning av toppfart og slå P85 på 0-100?

Det skulle jeg tro. Men den ville da som du skriver selvsagt få lavere toppfart.

Sitateledille: du skriver at momentet på hjulene ihht figuren faller når man girer, men hvis man girer der hvor thrustkurven krysser neste gir så er vel hjulmomentet identisk før og etter girskift?

Det stemmer, i krysningspunktet vil dreiemomentet på hjulet være identisk før og etter skift.

SitatMulig dette ikke er fasit for beste dragtid, noen som vet?

Hvis girskiftet ikke tok noe tid, så ville dette gitt best dragtid. I virkeligheten tar det litt tid å utføre skiftet, pluss at en turbomotor vil miste litt turbotrykk i løpet av skiftet. Dette vil gjøre at det lønner seg litt mer enn ellers å dra hvert gir lenger ut. Vet ikke hvordan dette blir i praksis, men jeg ser ikke bort fra at det kan lønne seg å dra hvert gir helt ut.
Oslo
Think City 2001 siden 2007       :)    Nå med havarert batteri :(
TMS 85 siden september 2013  8)
Nissan Leaf siden februar 2014 :)

runeM

Jeg kan vesentlig mere om turbomotor enn elmotor :)For å få maksimalt ut av bilen på drag må man hele tiden ligge i rett turtallsregister. Turboen mister effekt etter peak så man må skifte gir til rett tid.For tidlig og man får turbolag i neste gir, for sent så har man lite effekt og moment på slutten av giret.

runeM

takk for god informasjon vedr hvordan elmotoren virker eledille. Har endel å lære :)

eledille

Sitat fra: runeM på mandag 18. november 2013, klokken 21:42
Jeg kan vesentlig mere om turbomotor enn elmotor :)For å få maksimalt ut av bilen på drag må man hele tiden ligge i rett turtallsregister. Turboen mister effekt etter peak så man må skifte gir til rett tid.For tidlig og man får turbolag i neste gir, for sent så har man lite effekt og moment på slutten av giret.
Skulle akkurat til å redigere innlegget mitt siden jeg kom på motorene i Rally. Restriktoren gjør dem jo så kortpustet at girskiftene kommer tett som hagl. Så hva som lønner seg her er veldig avhengig av motoren.
Oslo
Think City 2001 siden 2007       :)    Nå med havarert batteri :(
TMS 85 siden september 2013  8)
Nissan Leaf siden februar 2014 :)

trygvelo

Sitat fra: Muffinman på søndag 17. november 2013, klokken 21:13
Jeg ville sikkert valgt en S85 om jeg kunne fått P+ understellet på S, mørke felger og samme interiøropsjonene. Men jeg klager ikke.

+1 -interiøropsjonene som egentlig ikke betydde så mye for meg

OleT

70k for karbonfiberinteriør var mer enn jeg hadde lyst til å betale. Jeg er godt fornøyd med min "vanlige" S85. :)
Rød Model S, 85kWh, "Red Dwarf"
Blå e-UP, "Blue Giant"

ELTesla

Sitat fra: OleT på tirsdag 19. november 2013, klokken 07:20
70k for karbonfiberinteriør var mer enn jeg hadde lyst til å betale. Jeg er godt fornøyd med min "vanlige" S85. :)

Det blir jo å sette dette veldig på spissen.

For min del falt valget på P av flere årsaker:
* Jeg ønsket uansett luftfjæringer som var en del av P pakken
* Jeg ønsket uansett skinnseter som var en del av P pakken
* Jeg ønsket Grå 21" felger
* Jeg ønsket CF interiør
* Jeg ønsket CF spoiler
* Jeg ønsket så god akselerasjon som mulig.

Det eneste negative er at gjerne kunne ha tenkt meg helt sorte skinnseter.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA