Type 2 lading - Dugnad/Crowdfunding

Startet av blokhus, søndag 17. november 2013, klokken 12:13

« forrige - neste »

Hyperstress

Sitat fra: Mons på fredag 06. desember 2013, klokken 12:59
Sitat fra: eledille på fredag 06. desember 2013, klokken 12:41
Jeg vet om en plass langs E-134 som faktisk har gått så langt som å undersøke priser og funnet ut at det ble alt for dyrt, fordi de ble pekt i retning av hurtigladere. Kostnaden blir jo da fort sekssifret, og det var helt uaktuelt.
Har du navnet på det stedet, og vet du om de har 400V tilgjengelig? Kanskje vi kunne kjørt en pilotinnsamling og sjekket hvordan det går? Skulle ikke være noe problem å samle inn 15000,- her i løpet av noen dager.

Det må være noen gode selgere som pusher disse hurtigladestasjonene. De aller fleste steder ville man vært bedre tjent med flere rimlige 22kW ladestasjoner enn én dyr 50kW lader. Billigere, enklere, skjeldnere ladekø og ikke minst flere kunder som legger igjen penger via shopping/spising over lengre tid.

Jeg har henvendt meg til mange steder langs E134.Egentlig lite respons. Fra Sjøormen kro fikk jeg svar som omhandlet deres ladepunkteventyr som strandet pga pris på 1 million kroner...  ::)  Jeg informerte dem om rimelige Type 2 AC muligheter, men har ikke hørt noe mer fra dem. Vet ikke om de har 400V.
Jeg fikk for øvrig tilbakemelding fra Nutheim gjestgiveri om at de var meget interessert i å tiltrekke seg EL-bil kunder, og at de skal prøve å få opp 2 punkter før neste sesong starter. :)
e-tron 50 2020
e-golf FL 2017
Tidligere VW e-Up! 2013, TMS85 2014, TMS85 2015

OddB

Tror det vil hjelpe mye at det kommer en offisiell henvendelse fra TOCN/Elbilforeningen med klar og tydelig informasjon om framgangsmåte og kostnader.
En nettside med all informajon man kan henvise til ?

Roxy -(rød S85) mottatt 19. mars 2014 kl 18:00
Styremedlem i Tesla Owners Club Norway

eledille

Har du navnet på det stedet, og vet du om de har 400V tilgjengelig? Kanskje vi kunne kjørt en pilotinnsamling og sjekket hvordan det går? Skulle ikke være noe problem å samle inn 15000,- her i løpet av noen dager.

Det må være noen gode selgere som pusher disse hurtigladestasjonene. De aller fleste steder ville man vært bedre tjent med flere rimlige 22kW ladestasjoner enn én dyr 50kW lader. Billigere, enklere, skjeldnere ladekø og ikke minst flere kunder som legger igjen penger via shopping/spising over lengre tid.

Veikroa på Åmot.

Vet ikke om de har 400 V. Men ellers er plassen perfekt, det er en ganske stor kro, de har lekeapparater og sandkasse for barn, maten er ikke så verst, dagligvareforretning ligger på andre siden av veien og det ligger akkurat midt mellom Oslo og Haugesund.

Siden de var såpass interessert for to år siden så kan det jo være at de vil bla opp for trafo om nødvendig. Jeg tror de må ha ganske bra omsetning der.
Oslo
Think City 2001 siden 2007       :)    Nå med havarert batteri :(
TMS 85 siden september 2013  8)
Nissan Leaf siden februar 2014 :)

OddB

Nå har jeg hatt en liten dialog med Andøy Næringsforening på Facebooksiden deres. De jobber nå med siste innspurt i forprosjektet for "Hurtiglading av ladbare biler i Vesterålen".
Dette høres jo spennende ut, de har allerede en hurtiglader (trippelstandard) på Sortland i samarbeid med Nissanforhandleren der.
Jeg prøvde å slå et slag for selvstendige Type 2-ladestasjoner, men det virker som de er låst inne i et opplegg fra Transnova. De ønsker å forholde seg til "nasjonal strategi" og er tydeligvis ikke så gira på forholde seg til slike grasrotprosjekter som dette.

Rapporten som den nasjonale strategien baserer seg på:
http://www.transnova.no/skal-du-etablere-ladepunkt/utredning-om-hurtiglading/

Jeg tror ikke problemstillingen mellom få dyre DC-Hurtigladere og mange rimelige semihurtige AC ladere er drøftet i denne rapporten... Det blir ikke mange Type2-kontakter i offentlig regi hvis de kun blir å finne på Hurtigladerne..
Slik jeg tolker dette er at vi står over for en utfordring med å få næringsforeninger til å engasjere seg i "grasrotprosjekter" som dette.

Voll1

Rapporten de bygger på er straks 2 år gammel!  Den er kanskje allerede utdatert/gammeldags når det gjelder enkelte vurderinger!
Model Y P   2022-
Model Y LR 2021-
Model 75X  2017-2021
Model 85S  2013-2018

svingen

Sitat fra: Hyperstress på fredag 06. desember 2013, klokken 13:48
Sitat fra: eledille på fredag 06. desember 2013, klokken 12:41
Jeg vet om en plass langs E-134 som faktisk har gått så langt som å undersøke priser og funnet ut at det ble alt for dyrt, fordi de ble pekt i retning av hurtigladere. Kostnaden blir jo da fort sekssifret, og det var helt uaktuelt.

Jeg har henvendt meg til mange steder langs E134.Egentlig lite respons. Fra Sjøormen kro fikk jeg svar som omhandlet deres ladepunkteventyr som strandet pga pris på 1 million kroner...  ::)  Jeg informerte dem om rimelige Type 2 AC muligheter, men har ikke hørt noe mer fra dem. Vet ikke om de har 400V.
Jeg fikk for øvrig tilbakemelding fra Nutheim gjestgiveri om at de var meget interessert i å tiltrekke seg EL-bil kunder, og at de skal prøve å få opp 2 punkter før neste sesong starter. :)

Har vært i dialog med sjøormen i lang tid vedrørende lading,og det er utrolig dårlig av kommunen i den samenhengen her,har sendt flere mailer til dem uten og få svar.
Fikk får en par dager siden noen som jobber i politiken til og purre på dem lokalt,og ble lovet og få en ny status på det her,ikke særlig imponerende ut fra klima planene.
Sjøormen kroa har og sendt søknad til kommunen og spurt om og få støtte uten og få noe svar.
Håper det blir noe løsning på det her snart,er avhenig av og få ladet her selv får og komme hjem med min lille peugot ION :)

Anbefaler att dere som har sjekket priser etc på 22kw ladepunkt tar kontakt med dem med info hvor mye det her koster osv,som det sies så kommer nok ikke det her på 1 mil ;)

http://www.seljord.kommune.no/~/media/Seljord/Dokumenter/Planar%20og%20rapportar/Klima%20%20og%20energiplan%20Seljord%20kommune%20%202009%20%20%202012%20%20del%201.ashx
der står det blant annet
"4. Etablere ladestasjon for elbilar. Rådmannen 2012
3. Handlingsplan for innkjøp av bilar
til kommunen.
Rådmannen 2010 Gradvis innfasing av
elbilar
"'

skal sjekke neste gang jeg kjører forbi om det er noen blå kontakter i nærheten man kan bruke hvis man må :)
peugeot ion 2011 med OVMS,DAB radio,sykkel hengerfeste.
Bor i Nittedal (oslo)

svingen

hvorfor er den her ikke lagt under "Ladeplasser og ladekabler" gjelder jo flere elbiler det her :)
peugeot ion 2011 med OVMS,DAB radio,sykkel hengerfeste.
Bor i Nittedal (oslo)

Hyperstress

Sitat fra: svingen på mandag 09. desember 2013, klokken 10:06
hvorfor er den her ikke lagt under "Ladeplasser og ladekabler" gjelder jo flere elbiler det her :)

At tråden skal dø ut, i det store sorte hullet utenfor Teslaforumet mener du?  ;D
e-tron 50 2020
e-golf FL 2017

cra

Sitat fra: Hyperstress på mandag 09. desember 2013, klokken 13:08
At tråden skal dø ut, i det store sorte hullet utenfor Teslaforumet mener du?  ;D

Sort hull? Det er da ikke noe i veien for å holde liv i en tråd eller to i den generelle delen av forumet selv om man har Tesla? Det er fritt fram for alle, og jeg tror det er en god del medlemmer som ignorerer Tesla-delen fordi det skjer veldig mye der. Slik har det forøvrig vært i de fleste avdelinger når bilene er nye, men interessen for "Fikk bilen i dag! WOW, OMG"-postene dabber av etterhvert. Det er begrenset hvor mange ganger man gidder å lese (og poste) de samme meldingene, uansett bilmerke. ;)

Er enig med svingen i at dette hadde hørt mer hjemme under "Ladeplasser og ladekabler" eller tilsvarende, da det gjelder mange flere enn bare Tesla-eierne. Jeg tror ingen har noe å vinne på at det blir "vi og de andre", enten det gjelder den ene eller den andre veien. Det samme gjelder slike "Tesla-eiere som skal kunne lade hos andre Tesla-eiere". Hvorfor skal det være for Tesla? Er det ikke bra nok å få besøk av en trilling for generell elbilprat? Går det den andre veien også; ville ikke strømmen fra en trilling-eier være bra nok for en Tesla? Det lukter i grunn litt av "de som ikke har canada goose jakker får ikke leke med oss".  Det er sikkert ikke så ille som det kan virke som når man leser enkelte av trådene, men for de forumbrukerne som kanskje bare er innom tråder innimellom tror jeg det kan være lett å oppfatte det slik.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

el-fanboy

Hvilke av de andre elbilene tar type2-lading da?
Oslo. BH Emotion 29er, LEAF 2012 & TMS P #1964 VIN#16788, LEVERT september 2013 :D

jkirkebo

Tesla Model Y LR 2024 (gul)

Hyperstress

Sitat fra: cra på mandag 09. desember 2013, klokken 14:17
Sitat fra: Hyperstress på mandag 09. desember 2013, klokken 13:08

Sort hull? Det er da ikke noe i veien for å holde liv i en tråd eller to i den generelle delen av forumet selv om man har Tesla? Det er fritt fram for alle, og jeg tror det er en god del medlemmer som ignorerer Tesla-delen fordi det skjer veldig mye der. Slik har det forøvrig vært i de fleste avdelinger når bilene er nye, men interessen for "Fikk bilen i dag! WOW, OMG"-postene dabber av etterhvert. Det er begrenset hvor mange ganger man gidder å lese (og poste) de samme meldingene, uansett bilmerke. ;)

Er enig med svingen i at dette hadde hørt mer hjemme under "Ladeplasser og ladekabler" eller tilsvarende, da det gjelder mange flere enn bare Tesla-eierne. Jeg tror ingen har noe å vinne på at det blir "vi og de andre", enten det gjelder den ene eller den andre veien. Det samme gjelder slike "Tesla-eiere som skal kunne lade hos andre Tesla-eiere". Hvorfor skal det være for Tesla? Er det ikke bra nok å få besøk av en trilling for generell elbilprat? Går det den andre veien også; ville ikke strømmen fra en trilling-eier være bra nok for en Tesla? Det lukter i grunn litt av "de som ikke har canada goose jakker får ikke leke med oss".  Det er sikkert ikke så ille som det kan virke som når man leser enkelte av trådene, men for de forumbrukerne som kanskje bare er innom tråder innimellom tror jeg det kan være lett å oppfatte det slik.

Jeg hadde da en blinke-smiley i kommentaren min.. ? ;D

Har ingenting meg Tesla eller jakker å gjøre, bare en observasjon om at tråder som blir flyttet opp i forumet dør ut ganske raskt. Tror det er mer aktivitet i delforumene enn i den generelle delen.

Men helt enig i at det er der tråden egentlig hører hjemme.

Beklager OT prat :)
e-tron 50 2020
e-golf FL 2017

OddB

Å få en bredest mulig tilslutning til et slikt prosjekt er jo  ønskelig.
Problemet er vel kanskje at behovene er ganske forskjellige.
Det er vel bare Tesla og kommende Renault Zoe som kan nyttegjøre seg 22kW ?
Plasseringsbehovet er vel også forskjellig.
Det er vel kun Teslaeiere som er interessert i plasseringer langt ute i distriktene ?
Hvor mange elbileiere i Oslo er interessert i legge ut penger for å sponse ladebokser på Geilo, Alvdal og Fauske ?
For å få rask og effektiv framdrift i et slikt prosjekt tror jeg det er viktig å holde det fokusert.
Det viktigste er å komme igang.og så får det vokse etterhvert.

el-fanboy

Oslo. BH Emotion 29er, LEAF 2012 & TMS P #1964 VIN#16788, LEVERT september 2013 :D

jkirkebo

Sitat fra: el-fanboy på mandag 09. desember 2013, klokken 18:34
Sitat fra: jkirkebo på mandag 09. desember 2013, klokken 15:11
Sitat fra: el-fanboy på mandag 09. desember 2013, klokken 14:23
Hvilke av de andre elbilene tar type2-lading da?

Alle de som er i salg nå.
Med 22kW?

Nei, det sto ikke noe i spørsmålet om at det var en forutsetning. 7.4kW er det dog endel som støtter.
Tesla Model Y LR 2024 (gul)

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA