Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Parkering på kommunale parkeingsplasser

Startet av tromsøelbil, tirsdag 22. juli 2008, klokken 10:19

« forrige - neste »

Lynet

31.12.06 var det 56 elbiler i Trondheim kommune, tar man med nærkommunene blir det 10 fler, altså 66.
Tror nok det er økt mye i løpet av tiden etter det.....
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

tromsøelbil

Hei alle elbileiere!
Jeg startet denne tråden anngående parkering på kommunale parkeringsplasser i Tromsø. I Tromsø nektes vi å parkere gratis på kommunale parkeringshus. Etterhvert som tråden spandt videre viser det seg at det er en praksis som gjennomføres også andre steder i Norge, mens andre byer igjen får elbiler parkere gratis i parkeringshus. Det at Tromsø kommune og andre kommuner nekter elbiler å parkere gratis på kommunale parkeringsanlegg og viser til at anleggene drives privatrettslig er ikke noen miljøvennlig politikk. Er også usikker på om kommunene har rett til å drive denne praksisen

Derfor har miljøpartiet de grønne og jeg har bedt fylkesmannen i troms om å se nærmer på praksisen til Tromsø parkering. Vi hadde også et innslag i media(nrk) i dag om parkering på kommunale parkeringsplasser i Tromsø: http://www1.nrk.no/nett-tv/klipp/394054
Avisen:http://www.itromso.no/ kommer også til å dekke denne saken i morgens utgave av avisen. Jeg håper denne saken når litt lengre enn bare lokalt her i Tromsø, siden denne saken er av betydning for elbileiere ellers i landet
Tromsø. Kjører gul Buddy 2008 mod

Catalyzator

Fikk ikke frem TV'n på nrk nå men jeg fant denne: Raser mot Tromsø parkering 

KJEMPEFLOTT STÅ PÅ !  ;D   
Bor midtihuttiheitaskauen i Rygge, drømmer om å flytte til Hvaler, er periodevis rullestolbruker (vinglete formkurve) og drømmer om egen elektrisk bil. Kjører for tiden en arvet Suzuki Jimny 2007 mod og er medlem av Miljøpartiet De Grønne. Har prøvekjørt: 9.6.2015 BMW i3 og 16.6.2015 Mercedes B-Klasse Electric Drive og 17.6.2015 Nissan Leaf

tromsøelbil

Hei igjen!
Enda et oppslag i media(avisa nordlys) idag anngående parkering på kommunale parkeringsplasser i Tromsø: http://www.nordlys.no/nyheter/article3694833.ece
Det som er interessant her er at Jonas Eilertsen (V), leder i miljø-, transport- og energikomiteen i Tromsø kommune støtter oss elbileiere i Tromsø. Han sier:at han skal få endret praksisen til Tromsø parkering raskt. Dette skulle bety at vi elbileiere i Tromsø snart skal få parkerere gratis også innomhus i parkeringsanlegg! Vi venter i spenning ;)
Tromsø. Kjører gul Buddy 2008 mod

elektrolux

#34
Får håpe dette blir ordnet opp i.

Stavanger Parkering påstår de nå har ordnet ladeplasser under Valberget, men det stemmer ikke. Vertsbyen for EVS 24 ( http://www.evs24.org/ ) står dermed fremdeles uten gratis ladeplasser.

Lurer på om bystyret er klar over dette flaue faktumet.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Catalyzator

Flott skriv om saken på MDG's egne nettsider
også:   Kommuner saboterer gratisparkering


Super promotion for både Grønt miljø og El-biler  ;D   
Bor midtihuttiheitaskauen i Rygge, drømmer om å flytte til Hvaler, er periodevis rullestolbruker (vinglete formkurve) og drømmer om egen elektrisk bil. Kjører for tiden en arvet Suzuki Jimny 2007 mod og er medlem av Miljøpartiet De Grønne. Har prøvekjørt: 9.6.2015 BMW i3 og 16.6.2015 Mercedes B-Klasse Electric Drive og 17.6.2015 Nissan Leaf

Laura

Bra at det blir så mye media oppmerksomhet rundt saken!! Jeg skal nå en tur til Trondheim Parkering for å hente urskive, og samtidig spørre dem om det er gratis å parkere i parkeringshus. Hvis de svarer nei, skal jeg be om en begrunnelse som jeg da vil legge ut på forum.
Saxo 1999, 47600 km
Trondheim

tromsøelbil

Flott det Laura ;)
Dette er en praksis vi elbileiere ikke er tjent med!
Tromsø. Kjører gul Buddy 2008 mod

ilmarw

Det er vel samtidig lov å orientere dem om medieoppmerksomheten saken har fått i Tromsø...

ilmar
Polestar i bestilling

Laura

Nå har jeg spurt og fått et tydelig svar: det er gratis å betale gratis på gata der det er parkeringsautomat. I P-hus derimot, må man betale som alle andre. Jeg spurte hvorfor, og svaret var at P-hus ikke var på offentlig vei...
Skal man gjøre dem oppmerksom på saken i Tromsø, hvis jeg synes er en meget god idé, må man vel henvende seg til noen som sitter litt høyere opp enn saksbehandleren som sitter i ekspedisjon. Kanskje seksjonsleder P-hus?? Og da er det kanskje greit med en e-mail?
Har dere noen tips?
Saxo 1999, 47600 km
Trondheim

Christian

Hei.

Det var spesiellt. I Oslo åpnet nylig Oslo Kommune 20 nye gratis ladeplasser i Saga Parkeringshus i Vika. Så vidt jeg vet er dette ikke offentlig vei.


cra

Slik jeg har forstått det så skal elbiler kunne parkere gratis på  offentlige parkeringsplasser. Offentlige color=blue]veier[/color] kan ALLE benytte seg av, o( det "gratis" (ser bort fra veiavgift, bompenger osv)

Dette er bare et forsøk på å snike til seg kroner for parkering, det er jeg overbevist om.  >:(
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

cra

Er det ellers noen som er/kjenner en advokat?

Forskrift om offentlig parkeringsregulering og parkeringsgebyr:
http://www.lovdata.no/for/sf/sd/sd-19931001-0921.html

Det er særlig §8a og §2 som er interessante her:

Kan ikke se at §8a skiller mellom offentlig vei eller ikke. Bare at plasser det betales for iht§2 er gratis for el-bil, men at urskive benyttes hvis tidsbegrensning.

-----

§ 8a. Avgiftsfri parkering for elektrisk bil

       Elektrisk bil kan, på plass der det er innført avgiftsparkering etter § 2, parkeres uten at det betales avgift.

       På plasser med tidsbegrensning, må urskive brukes for å dokumentere at parkeringen skjer i henhold til tidsbegrensningen.

   Tilføyd ved forskrift 19 jan 1999 nr. 139.

-----



§ 2. Innføring av avgiftsparkering

       En kommune kan, etter å ha hørt politiet, vedta at det på bestemte steder i kommunen bare skal være tillatt å parkere mot betaling. Innføring av avgiftsparkering forutsetter at kommunen i samsvar med reglene i § 18 har overtatt håndhevingen av ordningen med gebyr etter § 14.

       Kommunal avgiftsparkering på riksveg eller fylkesveg krever samtykke fra regionvegkontoret. Kommunal avgiftsparkering på privat veg forutsetter samtykke fra eier av vegen.

       Forskriften begrenser ikke grunneiers rett til utleie av grunn til parkering på privatrettslig grunnlag.

   Endret ved forskrift 20 feb 2003 nr. 213.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

tromsøelbil

Hei!
Det kan se ut som om det er ulik praksis på dette landet rundt. I Tromsø så har Tromsø Parkering blitt klaget inn til fylkesmannen for deres praksis anngående parkeringsbestemmelsene. I tromsø ihvertfall så eier kommunene de to store innendørs parkeringshallene, at de tar tar betalt for parkering på en kommunal parkeringsplass synes jeg er underlig. Om de i det hele tatt har juridisk grunnlag for praksisen vil vise seg. Etter at jeg tok saken inn til media har jeg fått massiv støtte blant annet fra lederen i miljø, energi og transport komiteen i Tromsø. Ser at også kommunestyremedlem Jens Ingvald Olsen ber kommunen ta til fornuft og endre praksisen sin.
En ting er i hvertfall sikkert noen miljøvennlig politikk har ikke Tromsø for øyeblikket når det gjelder vilkår for elbiler. Jeg har imidlertid tro på at kommunen vil ta til fornuft å endre kursen, sånn at de i større grad kan kalle seg en miljøby.
Tromsø. Kjører gul Buddy 2008 mod

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA