Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Parkering på kommunale parkeingsplasser

Startet av tromsøelbil, tirsdag 22. juli 2008, klokken 10:19

« forrige - neste »

tromsøelbil

Hei alle dere!
Jeg har også vært inne på lovdata(http://www.lovdata.no/for/sf/sd/sd-19931001-0921.html) Jeg kan heller ikke finne noe som tilsier at vi elbileiere ikke skulle kunne parkere på de kommunale parkeringsplasser som drives etter privatrettslige prinsipper. Det kan imidlertid være andre forskrifter eller praksis som kommunen legger seg på?
Dette er nok en sak norstart burde se nærmere på.
Tromsø. Kjører gul Buddy 2008 mod

Rio

Jo, men jeg tror ikke kommunene har anledning/hjemmel til å "oppheve" avgiftsfritaket for elbiler.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

tromsøelbil

Hei Rio!
Det er et interessant spørsmål dette, absolutt noe som bør undersøkes nærmere. Hvis det er slik at kommunen ikke har et juridisk grunnlag for sin praksis bør denne praksis endres.
Tromsø. Kjører gul Buddy 2008 mod

Rio

Sitat fra: gegga på onsdag 23. juli 2008, klokken 22:58
Hei Rio!
Det er et interessant spørsmål dette, absolutt noe som bør undersøkes nærmere. Hvis det er slik at kommunen ikke har et juridisk grunnlag for sin praksis bør denne praksis endres.

Jeg tror (slik jeg leser loven) at kommunen må videreføre avgiftsfritaket for elbiler i driftskontrakten med selskapet. De kan ikke oppheve pliktene ved å privatisere seg ut av dem. De kan privatisere, men da må de private selskapene videreføre pliktene.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

tromsøelbil

Hei!
Slik det det er i Tromsø så er det også kommunen som håndhever avgiftsparkeringsordningen , og ikke et privat selskap. Det er ikke helt lett å skjønne hvorfor kommunen legger seg på den prakisen som de gjør. Som jeg nevnte tildigere så er det enten en feil praksis kommunen praktiserer, eller så baserer kommenen seg på en forskrift eller annen gyldig praksis som jeg ikke pr. skrivende stund kjenner til.
Tromsø. Kjører gul Buddy 2008 mod

Boogie

Jeg har også vært utsatt for gråsonen med privat retslige regler i Horten. For å gjøre problemet enda mer komplisert så viser det seg at det er samme selskap som drifter både de kommunale og de private plassene i byen, og parkeringsautomatene er alle farget i den fargen som kommunen brukte på sine automater (lilla).
Vi ble bøtelagt en gang, men jeg tok kontakt og sa at vi ikke bevisst hadde unlatt å betale fordi vi trodde vi hadde rett til å stå der. Jeg hadde tidligere vært i kontakt med rådhuset og spurt om hvor jeg kunne stå. De hadde da sagt at jeg kunne stå på alle plasser med lilla automat. P-skiltet på plassen var i en anelse dypere blå enn vanlig, og jeg sa at dette ville jeg prøve i retten.

Et parr dager senere kom det brev fra advokaten til parkeringsselskapet som sa at det var greit.
Jeg tenkte ikke da over at det kansje var slik at jeg faktisk hadde lov til å stå der. Jeg trodde bare at jeg hadde handlet i god tro!

I en periode ringte jeg parkeringsselskapet dersom jeg var i tvil, og fikk beskjed om at de hadde bestemt seg for å oppheve forskjellen slik at jeg kunne stå hvor som helst.
Jeg tror de nå har glemt dette, eller nye har kommet til for nå må jeg fram og diskutere igjen.
Jeg tar som regel ikke sjansen på at de husker, og parkerer på kommunens vanlige plasser ( det er noen igjen).
Tønsberg:
Tesla Model Y 2023

Tidligere:
ca 11 stk Citroen Saxo/Peugeot 106
5 stk Citroen Berlingo/Peugeot Partner
4 stk Nissan Leaf

Har kjørt elektrisk siden 2001, og har hatt ca 20 elbiler. Totalt over 500 000 km.

brynmor

Hei
Mitt navn er Brynmor Evans og er aktiv i Miljøpartiet De Grønne i Tromsø.
Jeg skulle gjerne ha kommet i kontakt med Gegga, siden du bor i Tromsø.
Vi blir å fronte denne saken i media, i de nevnte byene i forum-tråden her, men trenger først og fremst informasjon om saken.

1) Er det slik å forstå at kun private kan nekte elbiler gratis parkering og at Tromsø kommune definerer seg som "privat rettslige"?
2) Er det kun i Oslo man tilbyr gratis elbil parkering på offentlige plasser?
3) Hvor mange elbiler er det i Norge?
4) Hvor mye sparer dere ved bruk av elbil, og hvor mye vil det koste dere å betale parkeringsavgiften? Jeg mener selvsagt at dere skal betale minst mulig.

Gegga: kontakt meg på brynmor@gronne.no eller 46477754.
Med vennlig hilsen -Brynmor Evans.

tromsøelbil

Hei Brynmor!
Hvor flott at dere vil engasjere dere i saken. Jeg kontakter deg iløpet av dagen

Mvh
Gegga
Tromsø. Kjører gul Buddy 2008 mod

Ken

#23
1)  Ja
2)  Nei
3)  2000
4)  Minst mulig, vi er gjerrige:)

En ting med avgiftsparkering i Kristiansand var at det med å slippe biler gratis gjennom bomen på utsiden av P-huset var teknisk vanskelig. P-vektere selv måtte betale til å komme seg ut av P-huset. Hvis de har fått orden i utstyret skal vi kreve gratis inngang til elbiler.(ved bruk av bombrikken)

Jeg har kjørt inne og ute med en gang uten å måtte betale så vi i så fall får noen gratis minutter men da krever vi en veldig hurtig lader!
Kristiansand. Think City  105K 2001. Kjørt i to år. Ex Postens Think, 50K. Tidligere styreleder for Agder Elbilforening. Den ble til en lokallag av den Nasjonal Elbilforeningen hvor jeg har hatt forskellige verv. Kjøre 1. gen Leaf nå.

tromsøelbil

Hei Ken!
Forstår jeg deg rett, nå så får dere parkere gratis av P-huset  i Kristiansand og dere passerer gjennom bommen uten problemer?
Tromsø. Kjører gul Buddy 2008 mod

Ken

Nei gegga, på den ene P-hus jeg snakker om ha vi ikke fått tilbake gratis parkering men lading er gratis. På en annen P-hus har vi fortsatt gratis lading og parkering. Vi har blitt lovet minst to ekstra gratis plasser.
Kristiansand. Think City  105K 2001. Kjørt i to år. Ex Postens Think, 50K. Tidligere styreleder for Agder Elbilforening. Den ble til en lokallag av den Nasjonal Elbilforeningen hvor jeg har hatt forskellige verv. Kjøre 1. gen Leaf nå.

tromsøelbil

Hei Ken!
håper dere får tilbake gratis parkeringen i det ene P-huset. Her i Tromsø parkerer vi ikke gratis i noen P hus og har ingen ladeplasser, men det satser på at det kommer med tiden:-)
Tromsø. Kjører gul Buddy 2008 mod

Lynet

Det er samme problemet i Trondheim også. Vi har to gratise ladeplasser på deling. Det er også en i et kommunalt p-hus, men må da betale p-avgift :-(
Sitat fra Trondheim parkering sin nettside:
"På offentlige p-plasser i Trondheim kan du parkere elbilen din gratis."
og:
"I parkeringshusene parkerer du billig og enkelt. Bilen kan stå så lenge du ønsker, og timeprisen er rimeligere enn på gata. I våre parkeringshus betaler du først når du henter bilen. Trykk på P-symbolene på kartet for mer informasjon om hvert enkelt parkeringshus."

Men man må betale for elbil i P-hus! Hva er forskjellen på offentlig p-hus og offentlig p-plass?
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

Ken

Hvis P-hus parkering er billigere enn gate parkering så skylder de deg som elbilist en god del penger.  :).

Det høres ut som de slemme kommunene samarbeider til å ungå gratis parkering i P-hus. Greit nok hvis de ordner ladepunkter utenom.
Kristiansand. Think City  105K 2001. Kjørt i to år. Ex Postens Think, 50K. Tidligere styreleder for Agder Elbilforening. Den ble til en lokallag av den Nasjonal Elbilforeningen hvor jeg har hatt forskellige verv. Kjøre 1. gen Leaf nå.

Laura

Dette synes jeg er ikke logisk i det hele tatt. Skulle gjerne også få parkere gratis i P-hus hvis de er offentlige. Har du prøvd å ringe dem og spørre? I Bergen (der jeg er nå) har de P-hus med gratis parkering, og andre som ikke er gratis. Det er i hvert fall bedre enn ingenting...
Jeg har forresten snakket med parkeringsansvarlig på NTNU og de sa at de hadde en plan om å bygge ladestasjon for elbiler siden det hadde vært stor etterspørsel.
Hvor mange elbil brukere er det cirka i Trondheim per i dag? Er det mulig å skaffe seg oversikt?
Hilsen
Laura
Sitat fra: Lynet på mandag 28. juli 2008, klokken 01:20
Det er samme problemet i Trondheim også. Vi har to gratise ladeplasser på deling. Det er også en i et kommunalt p-hus, men må da betale p-avgift :-(
Sitat fra Trondheim parkering sin nettside:
"På offentlige p-plasser i Trondheim kan du parkere elbilen din gratis."
og:
"I parkeringshusene parkerer du billig og enkelt. Bilen kan stå så lenge du ønsker, og timeprisen er rimeligere enn på gata. I våre parkeringshus betaler du først når du henter bilen. Trykk på P-symbolene på kartet for mer informasjon om hvert enkelt parkeringshus."

Men man må betale for elbil i P-hus! Hva er forskjellen på offentlig p-hus og offentlig p-plass?
Saxo 1999, 47600 km
Trondheim

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA