Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

12v batteri.

Startet av dørvakta, søndag 10. november 2013, klokken 08:54

« forrige - neste »

dørvakta

Nå er det andre gang det skjer på en måned.... jeg parkerer bilen på fredag ettermiddag, setter den på lading, bilen blir ikke brukt i det hele tatt på lørdag, men står med ladekabelen i. På søndags morgen er 12v batteriet tomt. Hvorfor det tro? Jeg har ikke på timer eller noe sånt. Og selvfølgelig sikker på at både bil og lys er slått av. Norsk leaf kjøpt i oktober

Sent from my GT-I9505 using Tapatalk 2


p10

Da kan det være noe som tapper strøm fra batteriet, eller så er batteriet ditt ødelagt.

Dersom du er flink med måleinstrumenter, kan du enkelt sjekke begge deler: ved å måle hvor mange ampere som trekkes fra batteriet når bilen står ubrukt, finner du ut om noe tapper ned batteriet. Ved å koble batteriet fra bilen, lade det helt opp å la det stå etpar dager mens du måler voltstyrken med jevne mellomrom finner du ut om batteriet er ødelagt.

dørvakta

Men filen er jo klass ny? Det er så irriterende med feil på en splitter ny bil.
Skal sjekke begge deler, event kjøre en tur til nissan med klar beskjed om at dette skal fikses. Så dette er ingen "vanlig" feil?

Sent from my GT-I9505 using Tapatalk 2


Daeedor

Helt klart en feil med batteriet eller ladesystemet til dette. (det lades opp av hovedbatteriet på bilen via en egen krets , samt litt fra solcellepanelet på bakspoileren - det siste er bare litt "vedlikholdslading" og er ikke egnet til å lade opp batteriet med. )   Kjør til forhandler og få dem til å reparere /skifte ting. Klart en garantisak. :)

dørvakta

Så det skal lades fra hovedbatteriet selv om bilen ikke er på? Forrige gang dette skjedde målte jeg 14.4 volt til batteri med en gang jeg skrudde på bilen. Når bilen var skrudd av var det ingenting.

Sent from my GT-I9505 using Tapatalk 2


thoru

#5
Stod på mynissanleaf en artikkel om det samme at det var en del dårlige 12v batterier i bilene. men det var vist kun en liten andel av de totalt sett. På mynissan leaf endte de med å bytte ut batteriet. Ta å søk litt på mynissan leaf etter "12v bad battery" eller "12v dead". kanskje noen poster noen linker her etter hvert. Hvis jeg finner tilbake til akkurat den artikkelen jeg tenker på så skal jeg poste den ;)

http://www.mynissanleaf.com/viewtopic.php?f=30&t=14327

André S. P.

På min EuroLeaf levert 4 juni fant jeg ut at klemmen på minuspolen var HELT løs....

Det førte ikke til ladeproblemer, men at hele Carwings sluttet å fungere...... (måtte resette og logge inn bilen på nytt)



Peugeot Partner EV (tidligere Posten)
2013 Euroleaf, perlehvit Tekna
2013 Tesla Model S 85
2017 Hyundai Ioniq
2020 Bestilt Skoda Enyaq IV 80X, Quartz Grey Met, Ecosuite

Kjell Leaf

Når lades 12V batteriet, er ddt bare under kjøring, lading eller hele tiden?
Leaf Tekna, levert des. 2013.
Farge : Hvit

Sommerkos : BMW 645ci cabriolet 2004

Daeedor

Sitat fra: Kjell Leaf på søndag 10. november 2013, klokken 19:31
Når lades 12V batteriet, er ddt bare under kjøring, lading eller hele tiden?

På den gamle Leaf utgaven ble det bare ladet av hovedbatteri når bilen var "på". (Solcelle panel lader uansett , men ikke mye ...)   På den nye Leaf mener jeg at bilen selv skal sjekke 12v batteri status innimellom og holde det "i form" , dersom bilen er tilkoblet ekstern strømkilde. Det finnes også en programvare oppdatering til den "gamle" Leaf for å gi den samme effekt slik at 12V batteri ikke går tomt. :) Men uansett , ut fra det som trådstarter beskriver , høres det ut som en teknisk feil på hans bil - enten på selve batteriet , eller på tilkoplinger/ ladekrets.  :)

dørvakta

Skal ringe nissan i morgen. Holder dere oppdatert :))

Sent from my GT-I9505 using Tapatalk 2


dørvakta

Et spørsmål til forresten. Den siste uka har jeg sett at bilen bare har ladet seg til 99%. Det er vel litt tidlig å få dårligere kapasitet på batteriet allerede så er dette pga at det har blitt kaldere? Har ligget på rundt 0 grader her i det siste. Er det sånn at batteriene ikke klarer å lade seg 100% når det blir kaldere?

Sent from my GT-I9505 using Tapatalk 2


Daeedor

Sitat fra: dørvakta på søndag 10. november 2013, klokken 20:40
Et spørsmål til forresten. Den siste uka har jeg sett at bilen bare har ladet seg til 99%. Det er vel litt tidlig å få dårligere kapasitet på batteriet allerede så er dette pga at det har blitt kaldere? Har ligget på rundt 0 grader her i det siste. Er det sånn at batteriene ikke klarer å lade seg 100% når det blir kaldere?

Sent from my GT-I9505 using Tapatalk 2

Hvis du setter bilen på forvarming , er det ikke sikkert at din ladekabel klarer å levere nok , så da tar den litt av batteriet også.... :)

dørvakta

Da har bilen vært på service ang dette problemet men de har målt alt og ikke funbet noe spesielt. Så vi ble enige om at de skulle ha bilen stående der på lading for å fremprovosere frilen. Så får vi se da..

Sent from my GT-I9505 using Tapatalk 2


Lynet

Jeg målte syrevekta på min 2 år gamle Leaf, den var bare 1,20!
Satte på C-tek laderen, men den fikk ikke løftet syrevekta i heletatt!!!!
Så da er sansynligvis batteriet fullstendig nedsulfatert  :(
Men det skal være 3 års garanti på 12V batteriet  :)
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

Rio

Sitat fra: Lynet på søndag 01. desember 2013, klokken 22:50
Jeg målte syrevekta på min 2 år gamle Leaf, den var bare 1,20!
Satte på C-tek laderen, men den fikk ikke løftet syrevekta i heletatt!!!!
Så da er sansynligvis batteriet fullstendig nedsulfatert  :(
Men det skal være 3 års garanti på 12V batteriet  :)

Haha! Av alle grupper i samfunnet man kan pakke dårlig lading av blybatterier på, så er nok gamle elbilister den vanskeligste gruppen å lure! Vi vet hva vi snakker om! :D

Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA