Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

8/14A ladekabel

Startet av edyrli, lørdag 09. november 2013, klokken 14:18

« forrige - neste »

coolhand

Sitat fra: TeslaLeaf på torsdag 15. mai 2014, klokken 20:49
Snart kan man gjøre en software-oppgradering i kladden så at man får en ladekabel til Leaf som kan lade fra 6-16Ah. Man stiller da inn hvor mange Ah man vil ha gjennom å trykke f.eks. 16 ganger på knappen for å få 16 Ah. Jeg skal se om jeg kan finne link til websiden.

Så fant jeg ut av det.... altså, på min kladd er prosedyren slik:

Sett i stikkontakten i veggen. Sett på magneten. Sett kontakten i bilen. Gjør jeg det i den rekkefølgen virker det. Og så lenge kladden står i veggen så gir den 14a (selv om magneten tas bort etterpå).

Mulig det bare var jeg som rotet det til i starten.

Men så kan jeg i alle fall si at magnettrisket, det virker det!  :-)
Peugeot Ion 2011

Mr.Zero

This message previously only contained one or more inline attachment references all of which are now invalid.
Ski

Citroën C-Zero 2012, 63.000km - "motvillig" solgt - leveres 6/7-16
Honda Transalp 2001 - første batteriskift i 2012!
BMW i3 2017 Full Pakke Protonic blue
BMW i3 2021 Full Pakke Blue Ridge Mountain
www.rekkeviddeangst.com ..her blir det liv - trodde jeg, men så kom hurtigladerne...

Berg

Joda det virker nå. :D Knota litt med å få til 14amp lading. Først inn i veggen og så plugge inn på bilen med magneten på, vipps så har man 14amp. lading. Takker for all hjelp. Der jeg kjøpte bilen viste de ikke hvordan jeg skulle gjøre det, men reklamerte med ladetid på 6 timer gjorde dem. :-\

goffen

Hei folkens.

Ny elbilist her fra i går av (iOn). Fant en greie på yotube :


https://www.youtube.com/watch?v=XFeUnsRGiN4  som avslører hemmeligheten med de veggkontaktene. Det er enkelt og greit en magnet i dem.

Det er bare å montere en kraftig magnet på siden av kontakten (ved ene jordingsklemmen) så går laderen i 14 amp modus.

Testet med magnetskål på en skjøteledning, og det funker som en kule.

-Goffen


goffen

Hadde tydeligvis ikke fått med meg alle sidene i tråden :-) Sorry.

-Goffen

frodeseverin

#95
Husk for all del å sjekke alle kontakter og skjøteledninger for varmgang.

Sitat fra http://www.dsb.no/Global/Elsikkerhet/Dokumenter/Elbil_installatoer.pdf, s.4:
Sitat
Det er gjennom tilsyn med elektriske anlegg og tester dokumentert at langvarig høy belastning
over 10A på Schuko-kontakter kan føre til varmgang og brann. Ladestrømmer over 10A, for
lading av elbiler må derfor begrenses i tid. Dersom eksisterende kontakt med 16A vern benyttes
må kontakt sjekkes for varmgang daglig.

INSTALLASJON
Ved etablering av nytt ladepunkt for elbil, Mode 1, skal det installeres én kontakt pr. kjøretøy.
Kontakten skal forsynes av en egen kurs, kursen skal være beskyttet av et overstrømsvern og
jordfeilbryter av B type. Dersom det benyttes vanlig kontakt (Schuko / NEK 502 kontakt) skal
denne beskyttes med et vern på maks 10A.
Og fra s. 5 om Mode 2 med "kladd", eller ICCB styringsboks:
Sitat
Ved etablering av nytt ladepunkt av Mode 2 type skal det installeres én kontakt pr. kjøretøy som
forsynes av eget overstrømsvern og egen jordfeilbryter av type B. Dersom det benyttes vanlig
kontakt skal denne beskyttes med et vern på maks 10A.

Jeg har selv en stikkontakt som er grillet som resultat av overbelastning ved lading. Jeg antar at det var en kombinasjon av for høy belastning og strekkbelastning på støpselet som gjorde utslaget hos meg. Heldig for meg at det ikke begynte å brenne. Ser ut til at bilen min oppdaget varmgangen, og slo av ladingen.

Homebrew løsninger for lading er ikke noen god idé. Og det blir lite penger fra forsikringen dersom man har brukt slikt utstyr. Jeg har e-Golf, og den kan ikke lade mer enn 10 A fra Schuko uansett hva jeg ber den om. Den må kobles til uttak med Mode 3, Type 2 for å skru på 16 A lading. Sikkerhetsanordningen (a.k.a. kladden) for Schuko-lading kan brukes til å stille inn ønsket ladefart mellom 6 og 10 A. Ladefart kan også styres fra edutainmentsystemet. Praktisk dersom man er på besøk hos noen som ikke har så stor inntakssikring i huset eller hytta. 10 A er nok for meg hjemme. Så får jeg heller bruke hurtiglading og betale for det hvis jeg har behov for mer.

ZOE

Jeg kjøpte zoe med inkludert hjemmelader(podpoint) da var elektrikeren veldig på meg for å kjøpe overspenningsvern i tillegg . Det gjorde jeg , men dersom dette er ett krav etter forskrift så burde det jo være inkludert i pakken?
Var det krav om dette NOV 14?

Homecast

Sitat fra: ZOE på søndag 03. januar 2016, klokken 09:19
Jeg kjøpte zoe med inkludert hjemmelader(podpoint) da var elektrikeren veldig på meg for å kjøpe overspenningsvern i tillegg . Det gjorde jeg , men dersom dette er ett krav etter forskrift så burde det jo være inkludert i pakken?
Var det krav om dette NOV 14?

Ikke krav, men sterkt anbefalt.

I tillegg er det mange som har dette fra før, da blir det også feil å betale for dette i standard installasjonen?
2018 Nissan Leaf LE
2021 ID4

Prosjekterer større ladeanlegg i min jobb i DEFA, men er her på formuet som privatperson.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA