Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Lage en midlertidig løsning i påvente av El-bil...

Startet av Catalyzator, onsdag 16. juli 2008, klokken 00:31

« forrige - neste »

Catalyzator

Poster her i Humor og Kanari jeg siden dette ikke direkte omhandler El-bil men
fossilbil og rullestol i ventetiden....

Altså: Jeg har dette evinnelige behovet for å medta min elektriske rullestol dersom
jeg skal ha noe håp om å gjennoppta mitt sosiale liv og samfunnstilhørlighet og
i den sammenhengen trenger jeg enten en egnet bil, nav bruker som kjent minimum
4-8 måneder på søknadsbehandling, eller rett og slett en midlertidig løsning på
den bilen jeg har tilgjengelig. Det finnes slike utstyrsfirmaer men de har jo sine
avtaler med nav/hms og jeg antar mitt ønske da havner "mellom to stoler" eller
alternativt "mellom to permer"  :o og derfor kan jeg jo lufte min ide her på forumet
hvor det etter min oppfattning finnes både nevedyktige og initiativrike folk med
langt mindre tommeltotter enn blonde hårstrå....

Jeg har altså en rimlig grandios bantodost av en PickUp og ønsker ikke å bygge om
den til kassevogn men derimot har den plass til det meste bakpå flaket og da er det
et spørsmål om å få plassert denne stolen der uten at det koster meg "skjorta&jakka"
i strevsomt jobb hver gang den skal opp / ned derfra.
Dette betyr aller helst en slags løfteanordning som jeg kan styre fra bakken.
Gjerne med "faste" festestropper til planets tjoringsbolter som ligger nedkant
inni plansidene.

Løftekran ? Heisetingest ?

Jeg har slike løse teleskopskinner men det er trossalt 90 cm opp på planet og
dustetolen mister "veigreppet" og dessuten er 300cm lengde svært ubehagelig
å kjøre opp og spessiellt å rygge ned igjen.....

Noen med reodorfelgentendenser som har noen enkle og smarte ideer til løsninger
og samtidig kunne gjøre jobben ?
(selvfølgelig mot betaling)
Bor midtihuttiheitaskauen i Rygge, drømmer om å flytte til Hvaler, er periodevis rullestolbruker (vinglete formkurve) og drømmer om egen elektrisk bil. Kjører for tiden en arvet Suzuki Jimny 2007 mod og er medlem av Miljøpartiet De Grønne. Har prøvekjørt: 9.6.2015 BMW i3 og 16.6.2015 Mercedes B-Klasse Electric Drive og 17.6.2015 Nissan Leaf

PLUTO

jeg vil tro at du trenger en litt stor skjorte&jakke for dette men her har de i hvertfall kraner til montering på bil. http://www.nord-kran.no/page/7549/

kanskje de vet om noe brukt utstyr??
Kristiansand. Kjører VW E-Golf. Har kjørt diverse "gamle" elbiler: Renault CLIO (Også en ombygd til Lithium), Peugeot, Citroen, Think og Kewet (Nå Buddy) -97. Har skrudd og reparert nok så mye på eldre elbiler.

Catalyzator

Hei PLUTO  :)

Vel... det så ut til at den minste kranen deres var ¨på 1-10 tonn.... og jeg skal kun
løfte underkant av 200kg og det er arbeidet med løfting/stropping/festing som
ikke skal koste "Skjorta&jakka" i krefter fordi det har jeg nemlig ikke....

Men derimot er uansett en 10-tonns kran unødvendig dyr og unødvendig
avvansert vil jeg tro. Den har jo også store støttebein og hydraulikksentral
som trenger plass mens alt dette er uinterresant for mitt bruk.

Her er et eksempelt fra en slik hms/nav leverandør som jeg har forespurt men
ikke fått noe svar ennå, de foretrekker antageligvis nav/hms kontakter og ikke
kunden direkte kanske... dessuten er den beregnet for montering INNE i varebil...
å jeg skal altså ha noe tilsvarende på planet.
Se nærmere på eksempelet her:  Last ned brosjure Triolift 

Bor midtihuttiheitaskauen i Rygge, drømmer om å flytte til Hvaler, er periodevis rullestolbruker (vinglete formkurve) og drømmer om egen elektrisk bil. Kjører for tiden en arvet Suzuki Jimny 2007 mod og er medlem av Miljøpartiet De Grønne. Har prøvekjørt: 9.6.2015 BMW i3 og 16.6.2015 Mercedes B-Klasse Electric Drive og 17.6.2015 Nissan Leaf

PLUTO

ok, jeg skjønner at jeg skøt langt over mål med mitt forslag ;D

Den anordnigen du viser til er jo meget enkel og grei. Hva med å høre med Johannes på www.elbilimort.no om han har en løsning til å få det til på sine elektriske Ranger. Da hadde du fått både elbil og rullestol på lasteplanet på en gang. Han kan ganske mange ting den karen ;)
Kristiansand. Kjører VW E-Golf. Har kjørt diverse "gamle" elbiler: Renault CLIO (Også en ombygd til Lithium), Peugeot, Citroen, Think og Kewet (Nå Buddy) -97. Har skrudd og reparert nok så mye på eldre elbiler.

Catalyzator

Takk PLUTO  :) 
Han kan kanske hjelpe med en midlertidig løsning ja, men ikke med bil nei....
Fordi PickUp og rullestol er uansett uinterresant på grund
av regn/snø osv... Og dessuten har han kun gamle biler etter
hva jeg forstår og NAV/HMS gir ikke stønad til kjøp av gamle biler  8)   
Bor midtihuttiheitaskauen i Rygge, drømmer om å flytte til Hvaler, er periodevis rullestolbruker (vinglete formkurve) og drømmer om egen elektrisk bil. Kjører for tiden en arvet Suzuki Jimny 2007 mod og er medlem av Miljøpartiet De Grønne. Har prøvekjørt: 9.6.2015 BMW i3 og 16.6.2015 Mercedes B-Klasse Electric Drive og 17.6.2015 Nissan Leaf

HHF

Må bare skyte inn at det var akkurat en slik doning som avbildet over her som min svigerfar kjører rundt i. Fin elektrisk stol med litt fart i...
Eks 2000 mod P106, kjørte ca 28.000 km i den. 
Eks 2001 mod Think - kjørte ca 21.000 km i den.
Eks 2009 mod Think City, Zebra - kjørte ca 48.000 km den.
Eks 2013 mod Leaf - kjørte ca 58.000 km i den.
Nå BMW i3

cra

Hva med en elektrisk vinsj på planet av pickup'en, som kan dra stolen opp? Disse får du for noen hundrelapper på biltema, og du kan sikkert bruke den til å sakte slippe stolen ned igjen på rampen også, slik at du slipper å rygge ned. Og hva med å evt rygge opp? Det er gjerne mindre skummelt :)
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA