Din første ripe

Startet av Harlex, onsdag 06. november 2013, klokken 22:00

« forrige - neste »

ToWalkOrDrive

Hmmmm. Hadde håpet å få se flere riper her inne...men er jo bare preik....
Tesla Model Y                         2021-

Muffinman

Sitat fra: ToWalkOrDrive på søndag 05. mars 2017, klokken 23:02
Hmmmm. Hadde håpet å få se flere riper her inne...men er jo bare preik....

Brede

Så du blir med på gruppekjøpet av faceliftfront regner jeg med?  ;D :-X

Muffinman

Frister litt den unplugged saken ja, men dette er en forsikringssak og da regner jeg med plastreparasjon. Lurer jammen på at skadeverkstedene spekulerer i det så de kan fakturere timer istedet for å montere en ny del enkelt og greit?

Ikke har jeg tid til å fikle med montering og tilpasning heller, så dette går rett på verksted. Håper det ikke er noen strukturelle skader, for da må den til Drammen. Det jeg kan se er at skjermen har flyttet seg noen mm til siden, panseret har skade, frontlykt og alt bak er fullstendig smadret, kondenserbraketter er knekt og kondenseren er flyttet bakover og har fått en bulk, tilhørende vifte tar borti, nedre lykt har mistet linsa til tåkelys. I tillegg kan stålbjelken være skadet og det er vel ikke usannsynlig at diverse annet der bak har fått juling. Kabler og rør f.eks. Tipper et sted mellom 50-100k.

lunitiks

2015 Tesla Model S 70D
2014 Nissan Leaf 6,6 kW

Muffinman

#485
Noen mm ja. Ser det på spalteåpningene på sidene av panseret. Akkurat det blir nok ukomplisert å rette.
Kan ikke fri meg fra å synes synd på dyret. Bra det ikke måtte lide.

AirCanada

TMS 75D (levering oktober 2017)

Muffinman


Muffinman

#488
Først 4-5 ukers ventetid på å få time på verksted, og nå har den stått ytterligere to uker der. Man venter på skumplastdelen som ligger mellom front og fanger som skulle sendes fra Nederland. Mon tro om den ble bestilt etter at jeg var innom og viste bilen for 5 uker siden,  eller først når den ble levert inn...

Uansett, søndag utløper tiden leiebil dekkes av forsikringsselskapet og jeg blir på jobbreise det meste av neste uke. Ikke spesielt fornøyd nå for å si det mildt.

Tror nesten jeg ville valgt utbetaling og fikset ting selv i eget tempo så jeg kunne brukt bilen i mellomtiden om jeg visste dette. Med ved å kombinere deler fra ebay/brukt og nytt tror jeg nok det ville blitt noen kroner til overs også. De antydet grovt 80k for denne skaden, men jeg tipper den blir dyrere.


Megleren

2019  Hyundai Ioniq Teknikk
2018 Model X75 -  Solgt 07.2020
2016 Model S 85 - Solgt 06.2017

Muffinman

#491
Var nok betydelig dyrere til tross for ingen strukturelle skader. Kun skruing/bytting av deler og lakkering altså. Det første som møtte meg ved henting etter 2,5 uker var at de hadde glemt å bytte nedre lykt og at hovedlykta som var skiftet lyste over taket på møtende trafikk. Det var mange som "hilste" de 14 milene hjem den kvelden for å si det slik. Arbeidet ellers var tålelig bra, litt grumsete kanter når man kjenner på kanten hvor det var lakkert men overflaten ble fin. Og så brukte de panserstopperne til å flushjustere panseret - ved å ikke skru de helt inn. To av dekslene rundt frunken var ikke skikkelig montert.  Det tok for lang tid (levering av deler, men det burde gå an å planlegge når det var tre uker fra booking av avtale til innlevering), bilen var ikke ferdig ved avhenting og selv om det meste av arbeidet var bra var det noe slurv. Og dette var et godkjent Tesla-verksted. Prisen ble

117.045

Regner med at det inkluderer 6-8k for leiebil.
Imponert?

EDIT: Vil det være akseptabelt å legge ut dashcamvideo av uhellet her? Den er ikke grotesk på noen måte, men kan kanskje være en øyeåpner for mange mtp hvor fort ting kan skje.

lunitiks

2015 Tesla Model S 70D
2014 Nissan Leaf 6,6 kW

Muffinman

Panser + lakkering
Skjerm + lakkering (egentlig unødig, sikker på de kunne ha rettet et feste et par mm)
Skumdel fanger
Front (fascia)
Parksensor + ledningsnett
Hovedlykt
Nedre lykt
Kondenser + festebrakett + sikkert diverse småtteri
Fylling AC-gass
Og sikkert litt jeg ikke vet om.

Fangerbjelken ser ikke ut til å ha blitt skiftet, tror ikke den ble skadd. Justerte hovedlykta selv, men måtte ta tre timer fri fra jobb for å dra til et verksted for å få skiftet den siste lykta.

Jeg føler at det blir litt bukken og havresekken når verkstedet som skal tjene penger på jobben også takserer. Da har man vel effektivt eliminert reell konkurranse siden det allerede er etablert en relasjon.

Husker forresten et annet skadeverksted i min del av landet hvor sluttsummen konsekvent ble 14,9% over takst eller avtalt pris - hver gang. Hva sier man om slikt, lunitiks?

o.b.lix

Hadde noen riper i støtfanger foran og noen bak i støtfanger, Drammen Karosseri avd Bergen skulle ha 20.000 for å reparere, MPS tok 5.000,- og skaden er ikke mulig å se etter rep. Riktignok Mps med TOCN-rabatt.
«Vi må passe oss for å overinvestere i vei»
2022 AWD Ioniq 5 / 2017 Model X 90D (HW3 + MCU2) / 2019 Leaf Tekna 40kW
2015 Tesla model S 85D (Ap1.0) / 2014 Leaf Acenta 24kW

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA