Nedtur ved overlevering av TMS / Saken ser ut til og løse seg (se innl. side 11)

Startet av Høgis, tirsdag 05. november 2013, klokken 20:23

« forrige - neste »

Bmwi3

Sitat fra: Høgis på onsdag 06. november 2013, klokken 10:14
Sitat fra: El-boy på onsdag 06. november 2013, klokken 09:30
Sitat fra: Høgis på tirsdag 05. november 2013, klokken 23:08
Sitat fra: El-boy på tirsdag 05. november 2013, klokken 22:22
Reist hjem uten bilen! Døren, panseret og felgen... det med panseret var suspekt.
Hvor langt hadde bilen kjørt ved din overtakelse?
Min hadde bare 28km på telleren.
min hadde over 300
jeg hadde hevet kjøpet!
Basta!

Er bare veldig usikker på hvilke rettigheter jeg har. Felgen håper jeg at de leverer en ny og panseret fikser de nok. Men jeg kommer alltid til og se på døren som er omlakkert. De klarer aldrig og få dette helt likt. Jeg fikk en parkeringsbulk på en BMW jeg bare hadde eid i 3 mnd (kjøpte den ny) og valgte omlakkering av døren. Glansen og fargen ble ikke helt lik og det var synlig. Ikke så mange andre enn meg som så det, men jeg gjorde det og viste om det. Kommer ikke til og godta en "fading" ut på bakdør og skjerm. Det har jeg prøvd før, med dårlig resultat. Etter noen år flasset klarlakken av. 
Har fått svar på mail fra DS at dette skulle sendes videre opp i systemet, så jeg håper de tar kontakt i løpet av kort tid.

Ta kontakt med Forbrukerrådet så fort som mulig også. Ta bilde og dokumenter skader og mail du får fra Tesla. Jeg personlig hadde aldri godtatt å fått ny lakk på ny bil, det blir ALDRI like bra som nytt. Eventuelt må du hellakkere bilen, noe jeg personlig aldri heller ville godtatt. Men hvorfor godtok du egentlig overlevering om jeg kan spørre om det?
TM3(Kansellert), BMWi3(solgt) Polestar2. TM3P.

Bmwi3

Sitat fra: cairnz på onsdag 06. november 2013, klokken 10:31
Sitat fra: Stiania79 på onsdag 06. november 2013, klokken 10:27
Bare "hyggelig". Det er helt klart at dette IKKE skal skje og at saken må løftes opp på et helt annet nivå i organisasjonen enn en stakkars DS som ikke har særlig myndighet eller erfaring. Dessverre virker det som Tesla har rekrutert litt vel mange 25 åringen "rett fra BI" som ikke har mye innsikt i bilbransjen generelt. Teslas EU HQ tar tak i saken nå. Håper derfor det løser seg for deg Høgis på en god måte. Bare en omlakkering er IKKE en fullverdig kompensasjon - ei noen vinterfelger heller. Du skal ha en ny bil. punktum.

Bra du (og mange andre) vet hva som er korrekt prosedyre. Ny bil er jo selvfølgelig det -eneste- rette i en slik situasjon.. eller er det egentlig det? Jeg leser denne tråden og uansett hvor tragisk og håpløs situasjonen er, så virker det som mange her vil dra det langt ut over det som kanskje er nødvendig. Tror dere virkelig at DS-en som kunden har kontakt med ikke vil gjøre sitt for at kunden skal bli fornøyd? Tror dere at DS-en vil prøve å få kunden til å akseptere et slikt produkt?

Jeg ser for meg at uavhengig om det er en eller ti her på forumet som poster, mailer, tvitrer eller Facebook-er her så vil kunden til slutt bli fornøyd, hva med å gi Tesla litt tid til å svare for seg? Skal ikke se bort fra at kunden for det første får omlakkert hele bilen i matchende farge, nye felgsett, og kanskje til og med en kompensasjon for problemene?

Ny bil er helt idiotisk å be om når det er kosmetiske feiler, i mine øyne.

Ikke for å virke som en tulling men når du betaler rundt 700k for en bil så skal den komme strøken ut fra fabrikken, Dvs UTEN feil og mangler. Og lakkering har du tydeligvis lite greie på...

cairnz

Sitat fra: TeslaS på onsdag 06. november 2013, klokken 10:38
Ikke for å virke som en tulling men når du betaler rundt 700k for en bil så skal den komme strøken ut fra fabrikken, Dvs UTEN feil og mangler. Og lakkering har du tydeligvis lite greie på...

Ja den skal normalt være strøken, men når det unntaksvis skjer at det ikke gjør det, så må det korrigeres - det virker litt drømmeland å forvente at de leverer tilbake hele greia og gir deg en ny.

Jeg er ikke lakkerer, så jeg har ikke mastergrad i det, men istedet for å påpeke min mangel på kunnskap om emnet, kan du kanskje heller forklare meg (og andre som ikke har greie på det) hvorfor det ikke skulle la seg gjøre å lakkere om bilen? Hvorfor har vi lakkverksteder i det hele tatt hvis det ikke er godt nok?
Elbilist

Stiania79

Sitat fra: Stiania79 på onsdag 06. november 2013, klokken 10:27
Bare "hyggelig". Det er helt klart at dette IKKE skal skje og at saken må løftes opp på et helt annet nivå i organisasjonen enn en stakkars DS som ikke har særlig myndighet eller erfaring. Dessverre virker det som Tesla har rekrutert litt vel mange 25 åringen "rett fra BI" som ikke har mye innsikt i bilbransjen generelt. Teslas EU HQ tar tak i saken nå. Håper derfor det løser seg for deg Høgis på en god måte. Bare en omlakkering er IKKE en fullverdig kompensasjon - ei noen vinterfelger heller. Du skal ha en ny bil. punktum.

Bra du (og mange andre) vet hva som er korrekt prosedyre. Ny bil er jo selvfølgelig det -eneste- rette i en slik situasjon.. eller er det egentlig det? Jeg leser denne tråden og uansett hvor tragisk og håpløs situasjonen er, så virker det som mange her vil dra det langt ut over det som kanskje er nødvendig. Tror dere virkelig at DS-en som kunden har kontakt med ikke vil gjøre sitt for at kunden skal bli fornøyd? Tror dere at DS-en vil prøve å få kunden til å akseptere et slikt produkt?

Jeg ser for meg at uavhengig om det er en eller ti her på forumet som poster, mailer, tvitrer eller Facebook-er her så vil kunden til slutt bli fornøyd, hva med å gi Tesla litt tid til å svare for seg? Skal ikke se bort fra at kunden for det første får omlakkert hele bilen i matchende farge, nye felgsett, og kanskje til og med en kompensasjon for problemene?

Ny bil er helt idiotisk å be om når det er kosmetiske feiler, i mine øyne.

Som sagt tar Tesla nå tak i det så får Høgis ser hva utfallet blir. steinstrut i panseret kommer uansett ikke hvis ikke bilen har vært kjørt i høy hastighet på vanlig vei (ergo strut kommer fra bilen foran) og 300 km er uhørt uansett.

Enig at vi kan forsette opp og ned i mente, men Tesla HQ er på saken - jeg har også sendt samme link til Daglig Leder hos Tesla Skøyen (jobbet i Tesla i mange år og meget kompetent mann - Kjell Arne Wold) så at NOE kommer til å skje med denne saken... I am pretty sure about it.

La oss roe det ned og avvent tilbakemelding fra Høgis. Jeg setter min lit til at Tesla Norge fikser dette. over and out...
S85 | mørk grå | sort skinn | matt abachi |  panotak | tech | luft | lyd | lys | vinter | park | 9Jx20 Vossen VVSCV5 Silver Polished 245/40-20 Vredestein Ultrac Sessanta (sommer) | 8Jx19 TSW Rivage Silver 245/45-19 Nokian Hakka R2 (vinter) | VIN 28595 - levert 03.03.14 + VW E-Up, Tungsten, Pano, tech, dab+ levert 14.03.14 - 100% EL :-)

- Dekk & Felger Levert av www.beckmeister.no -

eledille

Er bare veldig usikker på hvilke rettigheter jeg har.

Du har rett på det du har betalt for - en ny bil uten feil og skader.

Du kan kreve retting, og om de ikke klarer det til en slik standard som du rimeligvis kunne forvente har du rett til å heve kjøpet eller få en annen bil eller få avslag i prisen. Ikke godta å bli sendt avgårde med noen gratis vinterhjul!

På en ny, kostbar bil gjetter jeg på at standarden for reparasjon er rimelig høy.

Når det er noe feil så har du enormt sterke rettigheter, fordi dette er Norge. Ring Forbrukerrådet, når jeg har snakket med dem har de vært veldig greie.

Og les loven, det tar ikke mer enn en time og hjelper deg i alle mulige andre sammenhenger hvor du har betalt for noe og har grunn til å være misfornøyd.

Forbrukerkjøpsloven: http://www.lovdata.no/dokument/NL/lov/2002-06-21-34
Oslo
Think City 2001 siden 2007       :)    Nå med havarert batteri :(
TMS 85 siden september 2013  8)
Nissan Leaf siden februar 2014 :)

El-boy

Sitat fra: Amper på onsdag 06. november 2013, klokken 10:33
at bilen har gått 300 km må ha sine grunner, den kan ha hatt en feil eller en feilmelding som gjør at den er testet eller sjekket ut med eller uten nye komponenter.. Det vet vi ikke noe om, men det hadde vært greit med en forklaring.
kanskje ikke usansynlig at forklaringen er noen har brukt den privat eller som demo...???
etablert prioduksjonslinje begrenser behovet for testkjøring, og fagfolk på fabrikken skader ikke panseret som kjøring på norske vinterveier...

Kagex

Vel jeg reagerer ikke på at det kan forekomme feil på bilen.  Jeg reagerer på at feilen er så stor at det ikke er mulig å ikke ha fått det med seg.  De lar være å informere personen som henter bilen og klarer å levere ut en bil med tydelig mangel. 

Er ikke en sånn service og mangel av yrkesstolthet jeg har fått inntrykk av Tesla skal være. 

Og ja forrige gang jeg var der så satt det  3 ansatte og pratet om hvor de gikk på skole hen

Sent from my GT-I9505 using Xparent BlueTapatalk 2

P29687

mentol87

Er bare veldig usikker på hvilke rettigheter jeg har.
[/quote]

Det er tvilsomt at du kan kreve omlevering eller heving av kjøpet for dette. Det mest aktuelle er å kreve retting etter forbrukerkjøpsloven § 29 jfr. § 26. Du som forbruker kan ikke sette noen "krav" til hva som skal gjøres utover at mangelen skal rettes, dvs. bilen skal leveres i feilfri tilstand. Dvs. at tesla selv velger hvordan mangelen skal utbedres gitt at mangelen fra en objektiv synsvinkel faktisk er rettet.
Tesla har 2 utbedringsforsøk på samme feil før du kan kreve omlevering.

Bmwi3

Sitat fra: cairnz på onsdag 06. november 2013, klokken 10:43

Ja den skal normalt være strøken, men når det unntaksvis skjer at det ikke gjør det, så må det korrigeres - det virker litt drømmeland å forvente at de leverer tilbake hele greia og gir deg en ny.

Jeg er ikke lakkerer, så jeg har ikke mastergrad i det, men istedet for å påpeke min mangel på kunnskap om emnet, kan du kanskje heller forklare meg (og andre som ikke har greie på det) hvorfor det ikke skulle la seg gjøre å lakkere om bilen? Hvorfor har vi lakkverksteder i det hele tatt hvis det ikke er godt nok?

Jeg vil tippe at tesla vil prøve å lakkere døra med fading på bak/ forskjerm, jeg har sett det på mange biler hvor det har blitt gjort. Det blir veldig bra men de fleste som har god greie på lakk og karosseri ser at det har vært en omlakkering. Kunden ser det ikke... Hellakkering så blir kun det synlige lakkere , dvs utvendig/ dørsåpninger osv. Men litt kjedelig at fargen ikke matcher 100% med motorrom eller andre lignende sted hvor interiør o.l må demonteres. Du ser det ikke, men hvis du leter så er det forskjell. Og den grå fargen er ikke lett å matche..Og du øker lakktykkelsen selvsagt, det ser du ikke men man vet om det og kan måle det. Jeg hadde ikke godtatt det på en ny bil som jeg hadde punget ut 700k for. Så det blir morsomt å ser hva Tesla gjør og selvsagt hadde det vært morro å se bilen etter lakkering som det sikkert blir...Og hvis bilen blir lakkert så hadde jeg fått med meg en dyktig lakkerer( utenforstående selvsagt)som har god peiling for å se over bilen etter jobben.

sn0le

@cairnz:
Jeg er på ingen måte ekspert på lakkering jeg heller.
Men den ene gangen jeg fikk utført lakkering på en bil jeg hadde så gikk det ikke mere enn et par år
før jeg kunne se bobler i lakken.
Bilen var heldigvis gammel, og skaden skjedde da en fyr ikke overholdt vikeplikten for meg.
Skader på panseret mitt ble lakkert og dekket av forsikringen hans.

Når jeg fikk bilen tilbake så var den strøken. Men som sagt etter bare et par år så var det ikke strøkent lengre.

Og jeg antar at det er forskjell på lakkering etter en skade kontra lakkering av en hel dør (evt bil) for å få fargen til å matche. Men alikevel ville jeg vært meget misfornøyd etter å ha kjøpt en TMS Performance til drøye 700k og få den omlakkert. Da skulle jeg hatt ekstra garantier på omlakkeringen.
Grå S85 med mye stæsj.
Finalized: 25/2-2014. VIN tildelt: 21/3-2014.
I produksjon 28/4-2014. In transit 1/5-2014.
Levert 23/6-2014.
P39066

sindrej

Tror dere at DS-en vil prøve å få kunden til å akseptere et slikt produkt?
Det er jo faktisk det han gjorde !!  Slik jeg ser denne saken, er det faktisk det værste.  Det kosta meg en arbeidsdag å hente min bil, jeg var glad for at DS ringte og sa at ene dørhåndtaket ikke virka og at det ville ta noen dager å fikse det.  Det samme skulle skjedd her, Høgis skulle blitt kontaktet, han skulle fått visst hva som var feil og når han kunne forvente seg feila utbedret.

Det bildet i førsteposten er så drøyt at hadde jeg sett det tilfeldig ville jeg nesten tro det var manipulert.  Den QC'n til Tesla er på nivået en forventer seg av billige kinavarer.

Bmwi3

Sitat fra: sn0le på onsdag 06. november 2013, klokken 11:02
@cairnz:
Jeg er på ingen måte ekspert på lakkering jeg heller.
Men den ene gangen jeg fikk utført lakkering på en bil jeg hadde så gikk det ikke mere enn et par år
før jeg kunne se bobler i lakken.
Bilen var heldigvis gammel, og skaden skjedde da en fyr ikke overholdt vikeplikten for meg.
Skader på panseret mitt ble lakkert og dekket av forsikringen hans.

Når jeg fikk bilen tilbake så var den strøken. Men som sagt etter bare et par år så var det ikke strøkent lengre.

Og jeg antar at det er forskjell på lakkering etter en skade kontra lakkering av en hel dør (evt bil) for å få fargen til å matche. Men alikevel ville jeg vært meget misfornøyd etter å ha kjøpt en TMS Performance til drøye 700k og få den omlakkert. Da skulle jeg hatt ekstra garantier på omlakkeringen.

Ja, jeg skulle også krevd skriftlig garanti på lakkeringen, det som du har opplevd med bobler i lakken etter noen år er ikke noe nytt..

Høgis

Sitat fra: TeslaS på onsdag 06. november 2013, klokken 10:35
Reist hjem uten bilen! Døren, panseret og felgen... det med panseret var suspekt.
min hadde over 300
jeg hadde hevet kjøpet!
Basta!

Er bare veldig usikker på hvilke rettigheter jeg har. Felgen håper jeg at de leverer en ny og panseret fikser de nok. Men jeg kommer alltid til og se på døren som er omlakkert. De klarer aldrig og få dette helt likt. Jeg fikk en parkeringsbulk på en BMW jeg bare hadde eid i 3 mnd (kjøpte den ny) og valgte omlakkering av døren. Glansen og fargen ble ikke helt lik og det var synlig. Ikke så mange andre enn meg som så det, men jeg gjorde det og viste om det. Kommer ikke til og godta en "fading" ut på bakdør og skjerm. Det har jeg prøvd før, med dårlig resultat. Etter noen år flasset klarlakken av. 
Har fått svar på mail fra DS at dette skulle sendes videre opp i systemet, så jeg håper de tar kontakt i løpet av kort tid.

Ta kontakt med Forbrukerrådet så fort som mulig også. Ta bilde og dokumenter skader og mail du får fra Tesla. Jeg personlig hadde aldri godtatt å fått ny lakk på ny bil, det blir ALDRI like bra som nytt. Eventuelt må du hellakkere bilen, noe jeg personlig aldri heller ville godtatt. Men hvorfor godtok du egentlig overlevering om jeg kan spørre om det?

Det lurer jeg også på i dag, skulle egentlig ikke tatt imot Bilen. Var skuffet og ble satt litt ut. Gleden med å få kjøre bilen hjem, ble ikke den samme som jeg hadded forventet meg.  Da jeg kom hjem, så kom tanken på at jeg ikke skulle tatt med bilen ut av butikken. Det var mange som tok meg imot på alnabru, men følte at ingen tok skikkelig ansvar og "skygget banen" da jeg nevnte problemene. De bare sa at dette skulle de ordne opp i, måtte bare få tid hos lakkereren i Drammen.
P27864 Mørk grå P85, carbon,  mell.brunt int.  22" Vossen CV4, full pakke untatt dobbeltlader.
Solgt TMS til fordel for BMW 640i Grand coupe,  byttet til en BMW M6 Grand Coupè, AC Schnitzer. Nå ble det Porsche Taycan (tidlig April 2020)

prophan

Først, jeg er lei meg for dine vegner TS.

Når en kjøper en ny bil, kjøper en ikke bare bilen, men opplevelsene rundt dette. På samme måte som når en kjøper en eiendom på et prosjektstadie - kjøpet innebærer også følelsen av en ny bolig og alle lovnadene rundt dette.

Jeg vil påstå at mottakelsen og selve overtagelsen av nybilen er en stor del av nybilkjøpet. Derfor er det så viktig at bilen må fremstå mest perfekt som mulig, men det kan selvfølgelig være små og ubetydelige feil som vil rettes opp av produsenten. Men disse feilene må ikke være av en slik karakter at kjøper blir snytt for en hyggelig overtagelse, og får følelsen av å motta et eksemplar som avviker i nevneverdig grad eksemplarer som andre kjøpere får. 

Her har DS gjort en slett jobb. Bilen måtte ALDRI ha blitt presentert til kjøper slik som den var. Da er det bedre at feilen blir rettet opp i forkant, med en utsatt levering. Tesla skulle ha sendt den tilbake til fabrikk, preppet den opp til 100 prosent, og solgt den som demobil eller lignende. TS skulle da ha fått lånebil i påvente av en annen bil. Nå som TS har sett bilen i den tilstanden, vil han aldri få en godfølelse med akkurat denne bilen. Som han selv beskriver det - å motta akkurat denne bilen er nå en stor nedtur, og DS har snytt TS for godfølelsen for akkurat denne bilen.

Når det er sagt, selv om det tilbys omlakkering - jeg ville også ha vanskeligheter å akseptere en helomlakkert bil - Lakkeringsjobben blir aldri matchet opp med en original lakk, og som TS påpeker, han vil alltid tenke på at bilen er blitt omlakkert! Det er for dumt at en kjøper en nybil, og ender med en bil som er omlakkert.

Er det mindre skader, som kan fullstendig byttes siden det er i en annen farge enn hovedlakken, for eksempel diffuseren bak (var faktisk i Bergen der det kom et lass med biler, og den ene bilen hadde fått skadet diffuseren og det var en stor sprekk) ville jeg sagt at det er ok å skifte ut denne, og opplyse at den var skiftet ut, med lovnader på at det er gjort 100 prosent bra til kunden. Jeg hadde vært ok med dette.

Håper at TS får faktisk tilbudt en annen bil.
Tesla Model X90D - Produsert juli 2017
Midnight Silver
6 seter hvitt "skinn"
Alt utstyr inkl FSD opsjon

Bmwi3

Sitat fra: Høgis på onsdag 06. november 2013, klokken 11:16
Sitat fra: TeslaS på onsdag 06. november 2013, klokken 10:35
min hadde over 300
jeg hadde hevet kjøpet!
Basta!

Det lurer jeg også på i dag, skulle egentlig ikke tatt imot Bilen. Var skuffet og ble satt litt ut. Gleden med å få kjøre bilen hjem, ble ikke den samme som jeg hadded forventet meg.  Da jeg kom hjem, så kom tanken på at jeg ikke skulle tatt med bilen ut av butikken. Det var mange som tok meg imot på alnabru, men følte at ingen tok skikkelig ansvar og "skygget banen" da jeg nevnte problemene. De bare sa at dette skulle de ordne opp i, måtte bare få tid hos lakkereren i Drammen.

Er jo utrolig leit det som har skjedd, vet selv at jeg hadde blitt både skuffet og lei. Men krev skriftlig hvorfor bilen har gått så langt, og en forklaring på skadene. Har aldri hørt om noen som har så mange km på ny bil og så mye skader/feil. Og før du godtar lakkering så spør om HVA som skal lakkeres og krev skriftlig garanti på jobben. Og finn en meget dyktig lakkerer( Ingen som har noe som helst med Tesla å gjøre)som kan bli med å se på lakkjobben som eventuelt blir gjort.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA