Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Ladehastighet

Startet av p10, søndag 03. november 2013, klokken 11:41

« forrige - neste »

p10

Ladehastighet ser ut til å være et begrep som ganske tydelig illustrerer forskjellen mellom de ulike ladealternativene. Begrepet beskriver hvor mange kilometer med rekkevidde man får for hver time man lader bilen, noe som gir begrepet benevningen km/t.

Ladehastigheten ser ut til å være avhengig av 2 variabler: hvor mange ampere ladekursen er på, og kwh/mil-forbruket til den aktuelle bilen (og føreren).

Laderen i Nissan Leaf lader med ca 2kw pr time dersom den er koblet til en 10a kurs og ca 3 kw pr time dersom den er koblet til en 16a kurs (den trekker litt mindre enn det som er maks antall kw for den aktuelle kursen).

Kwh- forbruket på en Nissan Leaf ser ut til å ligge rundt 2kwh/mil i gjennomsnitt.. Dette vil variere alt etter vær, føre og sjåfør. Det aktuelle kwh/mil-forbruket kan leses av på kjørekomputeren på den aktuelle Leafen.

Med disse opplysningene kommer jeg fram til følgende ladehastigheter for Leaf med 3,3kw lader:

10a kurs gir ca 10 km/t i ladehastighet.
16a kurs gir ca 15 km/t i ladehastighet.


Jeg gjør oppmerksom på at opplysningene over er basert på opplysninger henter fra forskjellige internettsider og forum. Det er med andre ord synsebasert. Korrigeringen mottas med takk.  :)

Jeg gjør også oppmerksom på at jeg har utelatt flere variabler som påvirker ladeprosessen for å få et enklere regnestykke  :)

Blip

#1
Dette stemmer for det meste, men du roter litt med benevnelsene.

Effekten på lader måles i W (eller kW). Dette forteller hvor raskt energi overføres. Energimengde måles i J, Wh (eller kWh). Dette forteller nettopp oppsamlet mengde energi. Det betyr at laderen f.eks. fyller batteriet med 3,6 kWh/h som igjen er effekten 3,6 kW. Jeg antar at det som menes er at Leaf har et energiforbruk på 2kWh/mil. Det er sjelden enheten kW/h benyttes.

Sansynligvis er TS fullt klar over alt dette, men jeg liker at informasjonen er korrekt. ;)

  • Rød Nissan Leaf (lev. 19. des. 2011, solgt 2019)
  • Tesla Model X res. #178 (avbestilt)
  • Blå Tesla Model S 90D (2016 CPO før facelift)
  • Grå Tesla Model 3 LR (2019 med krok)
Varmepumpe-nerd

Lynet

Ved 10A lading er effekten 2300W (10,0A*230V)
Ved 16A lading er effekten 3703W (16,1A*230V)

Men man har uansett et visst tap i både lader, batteri, inverter og motor. Det som vises i bilen er effekten ut fra batteriet.

Min erfaring er at forbruket er ned mot 150Wh/km om sommeren og opp mot 300Wh/km om vinteren målt ut av stikkontakt.

Så rekkevidden blir da:
10A: opp mot 15km pr time lading om sommeren
10A: ned mot 7km pr time lading om vinteren
16A: opp mot 24km pr time lading om sommeren
16A: ned mot 12km pr time lading om vinteren
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

p10

@Blip: Har puttet inn benevningen kwh/mil der jeg mener den bør være. Takk for korreks! :)

Sitat fra: Lynet på søndag 03. november 2013, klokken 14:08
Ved 10A lading er effekten 2300W (10,0A*230V)
Ved 16A lading er effekten 3703W (16,1A*230V)

Jeg var av den oppfatningen av laderen til Leaf ikke benytter hele kapasiteten på kursen den lader på? Den legger seg litt under for å unngå varmgang?

Sitat fra: Lynet på søndag 03. november 2013, klokken 14:08Så rekkevidden blir da:
10A: opp mot 15km pr time lading om sommeren
10A: ned mot 7km pr time lading om vinteren
16A: opp mot 24km pr time lading om sommeren
16A: ned mot 12km pr time lading om vinteren

Jeg kan ikke annet en å takke og bukke for denne erfaringsdelingen!

pottle

Jeg har sett at de fleste er enige i forholdet 1,6 i ladehastighet mellom 10A og 16A. Diskusjonen viser at noen er fornøyd med å betale mellom 5 og 15 tusen kroner for 60 % raskere lading og noen synes at det ikke er verdt den ekstra kostnaden.
Blå Nissan Leaf Acenta 2013

Justerbar 16A/10A EVI portabel ladekabel for mer boost

www.ev-institute.no

bjorn_2390

Blå Euro-Leaf (2012)

pottle

RED: Svar til Bjørn:  Beklager noe ufullstendig innlegg.

...ved å kjøpe en 16A ladekabel for ca 5 tusen kroner og deretter kanskje oppgradere sikringsskapet m.m. for å legge en 16A/20A kurs (kostnad ca 5-10 tusen kroner i mitt tilfelle).
Blå Nissan Leaf Acenta 2013

Justerbar 16A/10A EVI portabel ladekabel for mer boost

www.ev-institute.no

bjorn_2390

Sitat fra: pottle på søndag 03. november 2013, klokken 21:27
RED: Svar til Bjørn:  Beklager noe ufullstendig innlegg.

...ved å kjøpe en 16A ladekabel for ca 5 tusen kroner og deretter kanskje oppgradere sikringsskapet m.m. for å legge en 16A/20A kurs (kostnad ca 5-10 tusen kroner i mitt tilfelle).

Takk :)
Blå Euro-Leaf (2012)

MrMastodon

Disse 60% kommer godt med når man ikke har lademulighet hjemme :-D Det er greit å vite at tanken er full når jeg kjører fra jobb :-)

Daeedor

- eller å montere en ladestasjon hjemme med 16A uttak og fastmontert kabel = 9900 kr inkludert alt elektrisk arbeide i skapet m/ny kurs. -(det har jeg fått utført)  Da kan man ikke ta med kabelen , selvsagt.  8)

Knotten

Sitat fra: pottle på søndag 03. november 2013, klokken 20:08
Jeg har sett at de fleste er enige i forholdet 1,6 i ladehastighet mellom 10A og 16A. Diskusjonen viser at noen er fornøyd med å betale mellom 5 og 15 tusen kroner for 60 % raskere lading og noen synes at det ikke er verdt den ekstra kostnaden.

Jeg har betalt så det svir for muligheten til å lade med 16A men er meget fornøyd med resultatet.
Husk at vi er mange elbilbrukere og vi har forskjellige behov og tilnærming til dette med lading.
Jeg klarer meg utmerket med 10A hjemme, men jeg har et visst behov for bil på jobben, får  betalt fra min arbeidsgiver for å stille med bil og kan risikere å måtte reise f.eks til Voss (fra Bergen) på kort varsel.
Det var deilig å bytte ut 10A laderen med 16A, helt klart for min del.. ;D
Nissan Japan Leaf, blå, siden juli 2013, foreløpig 88000 km - dette er moro!!
UM-EVSE ladekabel uten kladd-forskjellen på 10A og 16A føles større enn ventet!

El gresstrimmer
El tannbørste..

bjorn_2390

Jeg klarer meg utmerket med 10A hjemme, men jeg har et visst behov for bil på jobben ...

Hva slags ladekabel bruker du når du ikke er hjemme, da? (Link?)
Blå Euro-Leaf (2012)

Vikingo

Er ein på tur så kan det sjøvsagt vere fint å ha ein kabel som ein kan ladde bilen med 16A  og fylle frå snart tomt batteri på ca. 5-6 timar en å matte vente I 8+ for å få fylle batteria så då kan ein sjå att det å ha ein 16A kabel kan vere ei lønsam og god invistering.
Har sjølv hatt gleda av det på mine langturar frå Sykkylven til henhaldsvis Svinesund og Oslo.

Sjekk ut WWW.Elbilhjelpen.no for ein grei kabel som ein kan velge om ein vil ha 6,10,16 A.   

Vikingo
Laurdag 29.9.12 vart Leifen min..... ;-)
No,  25.10.13 snart 3 Bjart eller ca. 22600km tilbakelagt med smil.. og meir vert det!

klawrenc

Er ny (Euro)Leaf eier. Prøve å forstå dette med forskjellige kabler og ladehastigheter. Bor i Bergen og er often i Stavanger. Mitt spørsmål er, hvor ofte kommer man over offentlige stikkontakter some er 16A? Bystasjonen i Bergen? Lagunen? (dvs er disse 10A eller 16A?)
blå Nissan Acenta som eneste bil
sykkel

Rio

Sitat fra: klawrenc på tirsdag 16. september 2014, klokken 22:17
Er ny (Euro)Leaf eier. Prøve å forstå dette med forskjellige kabler og ladehastigheter. Bor i Bergen og er often i Stavanger. Mitt spørsmål er, hvor ofte kommer man over offentlige stikkontakter some er 16A? Bystasjonen i Bergen? Lagunen? (dvs er disse 10A eller 16A?)

De fleste Schuko-kontakter (altså, de som ser ut som en vanlig jordet kontakt) er 16 A, men de blir ofte varme hvis man bruker mer enn 10 A. Derfor er de fleste "ladekladdene" (den boksen på kabelen som forteller laderen hvor mye du kan trekke) satt til 10 A.

Man får kjøpt de med 16 A.

I tillegg kan du kjøpe en Type 2 til Type 1 kabel, som gjør at du kan koble deg til Type 2 stolper uten bruk av ladekladd.

Laderen i din bil trekker trolig maks 16 A (noen Leaf har 6,6 kW lader, og disse trekker 32 A).
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA