Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Klimaanlegg - varmepumpe eller ikke?

Startet av eledille, torsdag 31. oktober 2013, klokken 09:33

« forrige - neste »

eledille

Når jeg slår på varmen, enten det er i eco-modus eller ikke, så starter bilen AC-kompressoren. Hva skulle vitsen være med dette, om den ikke også er varmepumpe? Når det er fem grader ute synes jeg det er rart å bruke den til å tørke lufta, den blir tørr når den varmes opp uansett. Særlig synes jeg det ville være merkelig å bruke energi på dette i eco-modus.

Jeg ser også at i eco-modus så tar det noe tid før det begynner å komme noe varme, akkurat som på en varmepumpe.

Skulle gjerne visst definitivt om den er varmepumpe eller ikke.
Oslo
Think City 2001 siden 2007       :)    Nå med havarert batteri :(
TMS 85 siden september 2013  8)
Nissan Leaf siden februar 2014 :)

D.O

Sitat fra: eledille på torsdag 31. oktober 2013, klokken 09:33
Når jeg slår på varmen, enten det er i eco-modus eller ikke, så starter bilen AC-kompressoren. Hva skulle vitsen være med dette, om den ikke også er varmepumpe? Når det er fem grader ute synes jeg det er rart å bruke den til å tørke lufta, den blir tørr når den varmes opp uansett. Særlig synes jeg det ville være merkelig å bruke energi på dette i eco-modus.

Jeg ser også at i eco-modus så tar det noe tid før det begynner å komme noe varme, akkurat som på en varmepumpe.

Skulle gjerne visst definitivt om den er varmepumpe eller ikke.
Jeg har fått beskjed om at det er varmepumpe i kombinasjon med varmeveksler mot drivverk. Men andre har fått beskjed om det motsatte, så det du sier er interessant :)
Nå:Mazda mx30, Proace electric,  Rav-4 , BMW M5, Fox Mustang og Haibike el sykkel
Bestilt/reservert:
Cybertruck
Før:
Hyundai Kona
Model 3 (kansellert for Kona'n)
Model S P85 -13
Model X-reservert (Ble dessverre kansellert til fordel for P85D)
Model P85D(solgt, ble ikke fornøyd)


Sitering av D.O sine poster utenfor elbilforum.no tillates ikke uten samtykke.

Johnny

Alle andre biler har lufttørking i kombinasjon med varme, så da har vel denne det også.
TMS og eGolf.

eledille

#3
Sitat fra: Johnny på torsdag 31. oktober 2013, klokken 09:42
Alle andre biler har lufttørking i kombinasjon med varme, så da har vel denne det også.

Er det vanlig å kjøre AC'en for å tørke når det er så kaldt som null grader, altså?

Presisering av første innlegg: Bilen har resistiv oppvarming av kupéen og batteriet, spørsmålet er altså om den har varmepumpe i tillegg.
Oslo
Think City 2001 siden 2007       :)    Nå med havarert batteri :(
TMS 85 siden september 2013  8)
Nissan Leaf siden februar 2014 :)

atledreier

Min bil dugger som er lite drivhus uten A/C på i nesten alle temperaturer.....   Det er en 2012 modell. Nye biler er ikke laget "luftige" nok til å brukes uten AC er min erfaring. Gamle biler har mer gjennomtrekk og det er tenkt mer over dugg som et problem

Johnny

Sitat fra: eledille på torsdag 31. oktober 2013, klokken 10:12
Sitat fra: Johnny på torsdag 31. oktober 2013, klokken 09:42
Alle andre biler har lufttørking i kombinasjon med varme, så da har vel denne det også.

Er det vanlig å kjøre AC'en for å tørke når det er så kaldt som null grader, altså?


Opplever også at moderne biler dugger ved nær sagt alle temperaturer uten A/C. Så utenom den nye Leaf som vistnok nå har varmepumpe oppvarming, så er det tørking og varming.
TMS og eGolf.

eledille

#6
Testet litt i dag, i eco-modus virker det som AC-pumpa starter når man retter luftstrømmen mot frontvinduet. Jeg har hatt på luft mot vinduet, så det så ut som AC-pumpa slo seg på med en gang klimaanlegget starter. Men jeg ser nå at den slår seg av igjen når jeg ikke sender lufta mot frontvinduet.

Så det kan se ut som om dette er tørking og ikke noen varmepumpefunksjon.
Oslo
Think City 2001 siden 2007       :)    Nå med havarert batteri :(
TMS 85 siden september 2013  8)
Nissan Leaf siden februar 2014 :)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA