Skrevet av Emne: Feil og mangler (reklamasjoner) - Hva opplever du på din bil?  (Lest 784519 ganger)

1000kwh

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 1564
    • Vis profil
Sv: Feil og mangler (reklamasjoner) - Hva opplever du på din bil?
« Svar #3975 på: tirsdag 15. oktober 2019, klokken 08:20 »
Skjønner jo nå motivet bak å tilby gratis SC ut levetida, når levetida i praksis begrenses til garantitida. I Norge er vi jo vant til at biler lever 4-5 ganger så lenge og noen av oss hadde forhåpninger om at færre bevegelige deler skulle gi mindre slitasje og lengre levetid på elbilene.
Pga. ødelagte håndtak? hvilke andre biler har du hatt som ikke har krevd reparasjoner i løpet av 15 år? 

Det har skjedd mye med Model S siden din ble produsert i 2013. Du har dessverre en helt ny modell og det er alltid trøbbel, uansett produsent.


Muffinman

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 11952
    • Vis profil
Sv: Feil og mangler (reklamasjoner) - Hva opplever du på din bil?
« Svar #3976 på: tirsdag 15. oktober 2019, klokken 08:30 »
Simen er nylig presentert kostnad på ca. 80.000 for en havarert aircondition-kompressor som tok en sikring - som sitter inne i DCDC-konverteren og ikke er utbyttbar i tillegg til potensielt havarert hovedskjerm. Størsteparten av beløpet på grunn av idiotiske valg man har tatt når man designet bilen, og som man fraskriver seg ansvar fra i ettertid. Legger man til dørhåndtak som havarerer titt og ofte, også på grunn av tidenes brainfart fra ingeniørene som designet dem og som lett koster like mye som et registerreimsbytte på en konvensjonell bil å reparere sier det seg selv at alderen når bilen ikke lenger er verdt å reparere lenger blir lav.

Model S, spesielt tidlige, kan fort vise seg å ikke bli økonomisk forsvarlig å holde i orden etter at de passerer 7-8 år med mindre eieren reparerer selv med løsninger som ikke er godkjent fra Tesla. For eksempel vil jeg i løpet av de neste 5 år, om vi velger å beholde bilene våre, bruke minst 50.000 bare på å reparere dørhåndtak om jeg ikke utfører det selv og bruker brukte/uoriginale deler.

Jeg anser påstanden til Simen som  helt legitim.

1000kwh

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 1564
    • Vis profil
Sv: Feil og mangler (reklamasjoner) - Hva opplever du på din bil?
« Svar #3977 på: tirsdag 15. oktober 2019, klokken 09:10 »
Simen er nylig presentert kostnad på ca. 80.000 for en havarert aircondition-kompressor som tok en sikring - som sitter inne i DCDC-konverteren og ikke er utbyttbar i tillegg til potensielt havarert hovedskjerm. Størsteparten av beløpet på grunn av idiotiske valg man har tatt når man designet bilen, og som man fraskriver seg ansvar fra i ettertid. Legger man til dørhåndtak som havarerer titt og ofte, også på grunn av tidenes brainfart fra ingeniørene som designet dem og som lett koster like mye som et registerreimsbytte på en konvensjonell bil å reparere sier det seg selv at alderen når bilen ikke lenger er verdt å reparere lenger blir lav.

Model S, spesielt tidlige, kan fort vise seg å ikke bli økonomisk forsvarlig å holde i orden etter at de passerer 7-8 år med mindre eieren reparerer selv med løsninger som ikke er godkjent fra Tesla. For eksempel vil jeg i løpet av de neste 5 år, om vi velger å beholde bilene våre, bruke minst 50.000 bare på å reparere dørhåndtak om jeg ikke utfører det selv og bruker brukte/uoriginale deler.

Jeg anser påstanden til Simen som  helt legitim.
Nå vet jeg ikke hvor langt denne bilen er gått og hvor mye som er reparert fram til nå. Antar ingen egenkost og godt over 100k km.

Hvis totalen for reparasjoner er 80k (AC+skjerm) er ikke påstanden om at bilen ikke holder ut over garantitida gyldig.

Nå det gjelder AC spesielt, så ville jeg kjørt på med forbrukerrådet osv siden man forventer at dette er en del som skal vare vesentlig lengre enn 5 år. Ville ikke gitt meg på denne med det første.

Simen1

  • Sr. Member
  • ****
  • Innlegg: 425
    • Vis profil
Sv: Feil og mangler (reklamasjoner) - Hva opplever du på din bil?
« Svar #3978 på: tirsdag 15. oktober 2019, klokken 09:35 »
Når model S har så mange designsvakheter at man støtt og stadig må få det reparert og hver reparasjon er priset ekstremt høyt, ofte på grunn av reparasjonsfiendtlige designvalg, så blir vedlikeholdskostnadene urimelig høye. Dvs. feilene ble jo dekket i garantitida, men etter fylte 5 år så må man bare ta som bonus hver måned og år bilen fungerer som den skal. Verdien burde i praksis avskrives på 5 år, ganske annerledes enn det nordmenn flest er vant til og forventer.

Bilen var egentlig ikke veldig dyr. Jeg kjøpte min for 430 000 i 2017 og har beregnet et verditap på 10% årlig og reparasjoner/service for ca 2-3% årlig, slik jeg har vært vant til fra andre biler. Nå som vedlikeholdskostnadene tilsvarer ca 15% årlig så gjør det bilen så dyr å beholde at folk vurderer verdien lavere. Verditapet har vært ca 15% årlig. Så til sammen ca 30%, ikke 12-13% som jeg først forutså. Høye reparasjonskostander fører også til at forsikringen blir dyrere. Relativt dyre dekk pga dimmensjon hjelper heller ikke akkurat på. Når drivstoffbesparelsen er vekslepenger i forhold til de andre kostnadene blir det bare irriterende å se regnestykker med drivstoffbesparelse regnet inn i bilkostnader, mens vedlikeholdskostnadene holdes utenfor.

En bil til 430 000 skal rett og slett ikke koste over 130 000 i årlige utgifter og verditap. Det henger ikke på greip. Derfor mener jeg man i praksis nesten må avskrive bilens verdi på 5 år og ta de månedene og årene den fungerer ut over det som bonus.
Tesla model S P85 2013 i Tromsø

1000kwh

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 1564
    • Vis profil
Sv: Feil og mangler (reklamasjoner) - Hva opplever du på din bil?
« Svar #3979 på: tirsdag 15. oktober 2019, klokken 09:59 »
Når model S har så mange designsvakheter at man støtt og stadig må få det reparert og hver reparasjon er priset ekstremt høyt, ofte på grunn av reparasjonsfiendtlige designvalg, så blir vedlikeholdskostnadene urimelig høye. Dvs. feilene ble jo dekket i garantitida, men etter fylte 5 år så må man bare ta som bonus hver måned og år bilen fungerer som den skal. Verdien burde i praksis avskrives på 5 år, ganske annerledes enn det nordmenn flest er vant til og forventer.

Bilen var egentlig ikke veldig dyr. Jeg kjøpte min for 430 000 i 2017 og har beregnet et verditap på 10% årlig og reparasjoner/service for ca 2-3% årlig, slik jeg har vært vant til fra andre biler. Nå som vedlikeholdskostnadene tilsvarer ca 15% årlig så gjør det bilen så dyr å beholde at folk vurderer verdien lavere. Verditapet har vært ca 15% årlig. Så til sammen ca 30%, ikke 12-13% som jeg først forutså. Høye reparasjonskostander fører også til at forsikringen blir dyrere. Relativt dyre dekk pga dimmensjon hjelper heller ikke akkurat på. Når drivstoffbesparelsen er vekslepenger i forhold til de andre kostnadene blir det bare irriterende å se regnestykker med drivstoffbesparelse regnet inn i bilkostnader, mens vedlikeholdskostnadene holdes utenfor.

En bil til 430 000 skal rett og slett ikke koste over 130 000 i årlige utgifter og verditap. Det henger ikke på greip. Derfor mener jeg man i praksis nesten må avskrive bilens verdi på 5 år og ta de månedene og årene den fungerer ut over det som bonus.
Beklager, men du har urealistiske forventninger til hva det koster å ha en stor bil. Spesielt når du kommer ut av garantitiden.

Med en tilsvarende fossilbil så ville du bare fått drivstoffet på toppen av dette (+ regreim, oljeskift, turbobytte, svinghjulsbytte, EGR-bytte, partikkelfilterbytte ++). Bare diesel utgjør fort 25000-30000,- med 25000km i året.

Når det er sagt så er det åpenbart billigere å kjøpe en nesten ny KIA/Hyundai fossilbil med 16" dekk enn hvilken som helst Tesla. Ny eller brukt. 

Muffinman

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 11952
    • Vis profil
Sv: Feil og mangler (reklamasjoner) - Hva opplever du på din bil?
« Svar #3980 på: torsdag 17. oktober 2019, klokken 17:18 »
Og DER røk første dørhåndtak på 85D`en. Førerdøra, og knekt drev. Kilometerstand 167.000.

P85`en har gått 2000km mindre og har hatt 6 havarerte håndtak. Eller 6,5 for et fusker litt av og til nå. Må jo reparere håndtak flere ganger i året med to Model S på tunet.
Kjekt å ha håndtaket som røk på P85`en liggende ferdig overhalt, for da ble det en kjapp seanse å bytte :)
Originalhåndtaket på 85D`en så faktisk bra ut innvendig bortsett fra drevet som hadde knekt. Mikrobrytere og ledningsnett virket like helt og uten følbare eller synlige skader, så her ble det bare stivet opp og forbedret med Sugruglue. Byttet drevet, og forseglet. Voila, fungerende håndtak på lager igjen :) Synd de ikke kan brukes på alle fire dører. Ser Grønvold har doblet prisen for håndtak til førerdøra siden jeg kjøpte og i forhold til de andre dørene, antar det gjenspeiler etterspørselen. Et brukt håndtak som kan ryke når som helst er uansett ikke verdt 3000 med frakt, det bør jo uansett overhales med nytt vinkeldrev og ledningsnett/mikrobrytere før det tas i bruk. Grønvold åpner dem ikke for å sjekke tilstanden så det blir lotto å sette dem rett inn.

Jobben er såpass enkel når man vet hva som er fremgangsmåten og hvilke problemer man kan støte på at det skulle vært forbudt å få slikt gjort på verksted. Samtidig er den skikkelig vanskelig om man ikke vet hva man skal gjøre.  Jeg er ihvertfall på tilbudssiden med hjelp om noen skulle trenge det - forutsatt at man sprer kunnskapen videre ;)

Bilen er mindre enn 4 år, men en heldag til å dra innom verksted frister ikke selv om det sikkert hadde gått fint å få dette på reklamasjon. Fordelen er å være oppe og gå med fungerende dør etter en halvtime, ulempen er å gå glipp av eventuelt bytte av hele mekanismen til nyeste type hvis det skulle være SOP.
« Siste redigering: torsdag 17. oktober 2019, klokken 17:45 av Muffinman »

kln66

  • Jr. Member
  • **
  • Innlegg: 38
    • Vis profil
Sv: Feil og mangler (reklamasjoner) - Hva opplever du på din bil?
« Svar #3981 på: fredag 18. oktober 2019, klokken 18:29 »

Beklager, men du har urealistiske forventninger til hva det koster å ha en stor bil. Spesielt når du kommer ut av garantitiden.

Med en tilsvarende fossilbil så ville du bare fått drivstoffet på toppen av dette (+ regreim, oljeskift, turbobytte, svinghjulsbytte, EGR-bytte, partikkelfilterbytte ++). Bare diesel utgjør fort 25000-30000,- med 25000km i året.


Nja, vet ikke om jeg er helt enig i dette. Noe av det som er så fantastisk med en elbil er nettopp det at den ikke har alle disse dyre "slitedelene" (turbo, automatkasse, partikkelfilter, eksosanlegg, osv osv). Da skal det vel ikke være slik at det til gjengjeld må være noen andre dyre deler som begynner å gå i stykker i stedet? I dette tilfellet er det jo snakk om deler som ikke pleier å gå i stykker på fossilbiler, i hvertfall ikke de første 150-200.000 km.

Siden en elbil mangler en masse "slitedeler" som fossilbiler har, så burde man strengt tatt kunne forvente vesentlig færre feil og utskiftningsbehov på elbiler når de begynner å bli eldre, gitt at byggekvaliteten er den samme som på en fossilbil.

Hyperstress

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 2170
    • Vis profil
Sv: Feil og mangler (reklamasjoner) - Hva opplever du på din bil?
« Svar #3982 på: fredag 18. oktober 2019, klokken 22:11 »
Ene lykta begynner å sprekke opp helt av seg selv og fuktighet slipper inn.. Den andre er helt fin. Rare greier.
Begge lykter ble for øvrig byttet for en tid tilbake ifm vanninntrengning i bakluke.
Andre som har hatt lignende? Regner med det byttes uten spm på reklamasjon..(?)


Sent fra min SM-A530F via Tapatalk
Da har jeg fått fasiten, lykta byttes ikke uten spørsmål.
Selv om jeg spesifikt reklamerte på feilen, så fikk jeg i dag presentert en pris på 4377 kr for reparasjon som jeg måtte godkjenne før timen. Noe jeg ikke gjorde.

Merker det er nye tider hos teslaservice.

Sent fra min SM-G960F via Tapatalk

TMS85 2015 & e-golf FL 2017
TM3 i bestilling
Tidligere VW e-Up! 2013 og TMS85 2014

Klykken

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 3840
    • Vis profil
Sv: Feil og mangler (reklamasjoner) - Hva opplever du på din bil?
« Svar #3983 på: lørdag 19. oktober 2019, klokken 01:48 »
Fikk også presentert ei regning i forkant av service (sprekk i baklykter bl.a.), med alle kostnader, men  med beskjed om at dette ikke kom til å koste meg noe som helst. S85D 2015

Opprinnelig i underkant av 25k
« Siste redigering: lørdag 19. oktober 2019, klokken 01:50 av Klykken »
BMW i3 fra 26.06.2014
Reservert TM3 22.03.17
Tesla Model S85D 2015, kjøpt juli 2018
Helelektrisk bilpark <3

Motorwatt

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 2051
    • Vis profil
Sv: Feil og mangler (reklamasjoner) - Hva opplever du på din bil?
« Svar #3984 på: lørdag 19. oktober 2019, klokken 01:51 »
Fikk også presentert ei regning i forkant av service (sprekk i baklykter bl.a.), med alle kostnader, men  med beskjed om at dette ikke kom til å koste meg noe som helst. S85D 2015
Samme her. Måtte skrive under på serviceordre (med beløp), men med beskjed om at det ikke kostet noe. Merkelig system.
S75D - 2018 - Midnight Silver - Premium - Panorama - Delskinn - Firmware: 2019.36.2.1

Muffinman

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 11952
    • Vis profil
Sv: Feil og mangler (reklamasjoner) - Hva opplever du på din bil?
« Svar #3985 på: lørdag 19. oktober 2019, klokken 06:27 »
Måtte gjennom samme mølla for å få betalt en faktura for noen smådeler jeg hadde kjøpt. Ikke akkurat fruktbar tidsbruk.

CorsoDante

  • Full Member
  • ***
  • Innlegg: 93
    • Vis profil
Sv: Feil og mangler (reklamasjoner) - Hva opplever du på din bil?
« Svar #3986 på: lørdag 19. oktober 2019, klokken 10:16 »
Håper virkelig de får opp kvaliteten et hakk på mod 3 blandt annet, har vurfert denne lenge som bil nr2 men hører for mye tull så jeg har ikke slått til enda, er sikkert maange i samme båt, spess folk med tesla fra før🤔

Tipper kvaliteten er hevet mange hakk (bilen er en enklere konstruksjon, hvilket hjelper).

Min har vært fullstendig prikkfri (gjelder også lakken...), med unntak av en feilmelding vedr. automatisk nødanrop som plutselig forsvant (og aldri kom tilbake). Ingen knirk, og den opplevde kvaliteten for øvrig er meget god (kommer fra 2015 BMW 3-serie). Har dog bare kjørt 2.000 km. Utlevert ultimo august.

Tipper de som blir mest overrasket over kvaliteten på TM3 er de som kommer fra en tilårskommen, brokete Model S  ;)
« Siste redigering: lørdag 19. oktober 2019, klokken 10:22 av CorsoDante »
TM3 P (uten hengerfeste...)

Thor2014

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 1388
  • P85D
    • Vis profil
Sv: Feil og mangler (reklamasjoner) - Hva opplever du på din bil?
« Svar #3987 på: lørdag 19. oktober 2019, klokken 22:55 »
Nødanrop?

alagerqv

  • Sr. Member
  • ****
  • Innlegg: 273
    • Vis profil
Sv: Feil og mangler (reklamasjoner) - Hva opplever du på din bil?
« Svar #3988 på: søndag 20. oktober 2019, klokken 09:35 »
Og da har nok en drivaksel foran tatt kvelden. Høres ut som at hele hjulet skal ramle av når jeg rygger med rattutslag ut av garasjen.

Samme drivaksel som ble byttet i sommer høres det ut som. Merkelig at den første holdt i overkant av ett år, mens den nye er ferdig etter 3 mnd. Det stod på servicerapporten at de hadde byttet den, men kanskje det var en brukt del som ble brukt? Det sjekket jeg ikke...

CorsoDante

  • Full Member
  • ***
  • Innlegg: 93
    • Vis profil
Sv: Feil og mangler (reklamasjoner) - Hva opplever du på din bil?
« Svar #3989 på: søndag 20. oktober 2019, klokken 11:40 »
Nødanrop?

Bilen ringer automatisk til nødetaten om den mener den har vært i en ulykke (bråstopp, systemfeil, airbager utløst etc). Oppgir GPS-lokasjon.

EU-krav.
TM3 P (uten hengerfeste...)