Feil og mangler (reklamasjoner) - Hva opplever du på din bil?

Startet av Kallagtunet, mandag 28. oktober 2013, klokken 18:47

« forrige - neste »

Muffinman

Så nesten ikke skade på min etter sammenstøt med et rådyr, men likevel 110-120k i reparasjon. Skal ikke undervurdere kostnaden ved å reparere disse bilene; hvis noen av punktene som er indikatorerer for intakt chassis er berørt drar det fort på seg. På min var det ikke det.

Klykken

Jeg fikk ikke sett bilen, så aner ikke omfanget. Ba om bilder da, så antar jeg får det etter hvert.
Uansett, de ordner jo opp, og hvis den er plettfri når jeg får den tilbake så skal ikke jeg klage.
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
TMY LR 2025 Juniper
Helelektrisk bilpark <3

Cato76

:+1: Tesla Model 3 Performance 2021
:D Tesla Model S P85 (2015) - Kjøpt Oktober 2017 - Solgt
8) Tesla Model S P85D - Kjøpt feb. 2016 (førstegang registrert feb 2015. Solgt februar 2017)
:'( Tesla Model S P85 (13. September 2013) -Solgt feb. 2016 med 71.000km på telleren

Klykken

Fikk telefon fra Tesla i dag. Det ble nevnt noe om mulig skader på a-stolpen rundt innfestingen til døren, og at a-stolpen/rammen kan ha blitt skjev/bøyd. Det er en mulighet for at skaden er såpass alvorlig at bilen blir kondemnert! Men de måtte ta en grundigere titt før de konkluderte.

Det som hadde skjedd var at døra traff løftebukken og ble trykt inn mot hengslene/a-stolpen før den brettet seg rundt og dundret i forskjermen.

Vi snakker skader til et par hundre tusen i så fall, mente de (fingeren-i-været-anslag fra servicestedet).
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
TMY LR 2025 Juniper
Helelektrisk bilpark <3

JorEl

Viss den blir kondemnert, så blir det vel en pen oppreisning til deg. Lykken for Klykken :)
Tesla Model S75D 2018 MCU2 FSD HW3

"He is just our CEO. He cannot be trusted. Therefore we have no responsebility".

Muffinman

Sitat fra: Klykken på torsdag 02. mai 2019, klokken 22:49
Det som hadde skjedd var at døra traff løftebukken og ble trykt inn mot hengslene/a-stolpen før den brettet seg rundt og dundret i forskjermen.
Oi, her var det ikke snakk om forsiktig rygging altså. Kostnadsoverslaget høres sannsynlig ut.

Klykken

Det var det siste de gjorde den dagen, altså rett før stengetid. Sikkert sliten og trøtt.
Han som fikk til problemene var rimelig nede på torsdag. Han hadde med kake på jobb og var rimelig lei seg. Forstår han godt på akkurat den.

"Lykken for klykken" :p Nåh, tror nok ikke det blir bare å velge seg ut helt ny bil. Hadde det vært min forsikring ville jeg jo fått en sum tilsvarende listepris, og det er ikke alltid det samsvarer med dagens situasjon. Men ja, hadde vært moro med NY bil om det nå blir kondemnering som blir endskapen. Kommer i alle fall ikke til å godta hvasomhelst i så fall!

Og, hvis de nå mener bilen er OK så vil jeg ta den til et uavhengig verksted å få bekreftet at bilens bærende konstruksjoner er intakt. Det er trossalt dette som skal sikre at vi overlever en kræsj! Så... Vi får se.
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
TMY LR 2025 Juniper
Helelektrisk bilpark <3

JorEl

Ser ikke bort fra, at det ender opp med at du gir han der uheldige karen en enda større kake tilbake ;D
Edit; Hadde vært god reklame for Tesla, med et medie-oppslag der de tar godt vare på en uheldig kunde.
Tesla Model S75D 2018 MCU2 FSD HW3

"He is just our CEO. He cannot be trusted. Therefore we have no responsebility".

cra

Sitat fra: JorEl på fredag 03. mai 2019, klokken 09:01
Ser ikke bort fra, at det ender opp med at du gir han der uheldige karen en enda større kake tilbake ;D
Edit; Hadde vært god reklame for Tesla, med et medie-oppslag der de tar godt vare på en uheldig kunde.

Men det kan også sette presedens, og med tanke på hva jeg ser i en del facebookgrupper (og tendenser i forumet her) så er det "a can of worms" de absolutt ikke vil (bør?) åpne! En del eiere begynner å bli usmakelig storforlangende. Forfriskende da å se Klykken sin "dette stresser vi ikke med, vi finner en løsning"-holdning!  :+1: :+1:
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Klykken

Hva hjelper det å være sur og vanskelig da? Uhell skjer, og de sier de skal ordne opp. Da stoler jeg på det naturlig nok.

Vi lider ingen nød og har lånebil. Riktignok en litt spak S70D. De sa det bare var å ringe, komme innom og bytte ut til en med lengre rekkevidde hvis vi trengte det. Har ingen behov for det for øyeblikket.
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
TMY LR 2025 Juniper
Helelektrisk bilpark <3

TeslaSvein63

Får ikke kontakt med bilen etter oppdatering. Er det flere som plages? Har prøvd å signe ut og inn igjen og har fysisk vært å vekket bilen. Den reagerte ikke som vanlig med å skyve ut dørhåndtak osv. Nytta ikke å tappe på dørhåndtaket heller. Måtte trykke på fobben for å få liv i den. Etterpå var det like danne. Får ikke kontrakt via mobilen. Dette har jo fungert helt nydelig nå i lang tid inntil nå.

Klykken

Sitat fra: Klykken på fredag 03. mai 2019, klokken 10:29
Hva hjelper det å være sur og vanskelig da? Uhell skjer, og de sier de skal ordne opp. Da stoler jeg på det naturlig nok.

Vi lider ingen nød og har lånebil. Riktignok en litt spak S70D. De sa det bare var å ringe, komme innom og bytte ut til en med lengre rekkevidde hvis vi trengte det. Har ingen behov for det for øyeblikket.
Fått bekreftet at skaden ikke har påvirket A-stolpe eller annet vitalt. Både via mitt forsikringsselskap og Tesla (før dør er demontert). Bilen skulle være ship shape igjen iløpet av to-tre uker.

Her er bilder av skadene:
https://imgur.com/a/xg58LKI

BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
TMY LR 2025 Juniper
Helelektrisk bilpark <3

tornaldo

Hadde bilen på EU kontroll nylig, fikk feil på bremseskiver. Mer enn 25% rust på innsiden av begge fremre bremseskiver.

Bilen er en 2015 70D, kjøpt av Tesla i oktober i fjor, for 6 mnd siden. For noen uker siden hadde jeg den på service, skulle i følge Tesla selv gjøres en 40000 service, selv om bilen har gått 50000 km. Ingen anmerkning/tilbakemelding på bremsene fra den servicen.

Bilen har gått 4000 km siden jeg kjøpte den av Tesla, da med 4 år/80000 km garanti, og kanskje 1500 km siden service.

Meldte dette til Tesla, sendte ved kontrollseddel fra EU kontrollen, og deres kundeservice har da svart meg at det skal settes opp time, og at servicesenteret vil avgjøre om det dekkes av garanti.

Er dette noe jeg må forvente å bære kostnaden av selv? Personlig mener jeg at når man må kjøpe en brukt Tesla uten å kunne inspisere den først, samt at jeg i løpet av kort tid har den på service, der jeg antar at bremser skal inspiseres/vedlikeholdes, er det begrenset ansvar som kan tillegges meg. Så mye rust har vel neppe kommet over natta, spesielt siden jeg er nøye på å jevnlig gjøre oppbremsingen for nettopp å motvirke dette problemet.

Noen som sitter på lignende erfaring?
Elbilhistorikken: 2015 TMS 70D -> 2017 TMS 75 -> 2022 TM3 RWD -> 2022 TMY LR -> 2023 TMY P

Muffinman

Hvis det kan sannsynliggjøres at feilen forelå på kjøpstidspunktet er det reklamasjonssak. Du skriver at bilen ble overtatt for 6 måneder siden; er det mer eller mindre? Bevisbyrden for at feilen IKKE forelå på kjøpstidspunktet ligger på selger før 6 måneder, og på kjøper etterpå.

tornaldo

6 mnd og 6 dager fra jeg kjøpte den til den var på EU kontroll. Hadde den som sagt på service godt innenfor 6 mnd, der de etter all sannsynlighet ikke sjekket bremsene, ellers ville det blitt oppdaget, og dermed også burde vært utbedret. Det er jo betenkelig i seg selv.
Elbilhistorikken: 2015 TMS 70D -> 2017 TMS 75 -> 2022 TM3 RWD -> 2022 TMY LR -> 2023 TMY P

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA