Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Feil og mangler (reklamasjoner) - Hva opplever du på din bil?

Startet av Kallagtunet, mandag 28. oktober 2013, klokken 18:47

« forrige - neste »

Tuxedo

Har fått noen problemer med luftfjæringen på venstre side bak.  Når bilen står over natten, så siger fjæringen helt ned til absolutt minimum (mye lavere enn low).  Den pumper seg fint opp igjen når jeg slår bilen på.  Merker heller ingenting uvanlig under kjøring.

Jeg trodde først det kunne være en bug, men nå har det vært uforandret gjennom noen resett og et par fw-oppdateringer.  Mistenker at det er en mikrolekkasje i fjæringen som gjør at luften langsomt siver ut.  Har vært i kontakt med Tesla, men det er jo ikke akkurat enkelt å få time for tiden.  Satser på at det går fint å bare kjøre, inntil videre.  Ser bare litt teit ut å komme til en særdeles skeiv bil hver morgen.

Muffinman

SitatSer bare litt teit ut å komme til en særdeles skeiv bil hver morgen.

Tja, i disse paradedager kan det jo tenkes at det signaliserer gode holdninger :)

trykkertor

Sitat fra: Tuxedo på søndag 01. juli 2018, klokken 20:56
Har fått noen problemer med luftfjæringen på venstre side bak.
...
Mistenker at det er en mikrolekkasje i fjæringen som gjør at luften langsomt siver ut. 
Du kan blande en skål med såpe/Zalo-vann. Spre dette lett utenpå luftbælgen, og du vil se aktiv bobling der en eventuell lekasje er.

Muffinman

Luftfjæring er vel egentlig et lukket nitrogenfylt system, så om det lekker ut burde det vel til slutt hele bilen sige ned? Det kan vel kanskje være en intern lekkasje også, slik at gassen lekker tilbake.

E_S

Luftfjæringen bruker helt vanlig, tørket luft. :) Ikke et lukket system. 
:)

Hodetelefoner

Helt std mercedes bosch system. 
Litt overrasket over at du ikke viste dette Muffin

Muffinman

Bosch? Continental fram til 2017, Firestone etter vel?

Kan ikke vite alt. Det er en årsak til at innlegget inneholder mer enn ett spørsmålstegn.

Jeronan

I was told they use Bilstein now for Air suspension. Was Continental before.
Model Y - Sept 2021
Model S 75D - Sold
BMW i3 2017 - Feb 2017

Muffinman

Bilstein støtdempere. Det er en annen del enn luftfjæren. Det er Bilstein dempere på begge våre biler (2013 og 2015) selv om begge har Continental luftfjæringssystem.

Horsenose

#3339
Sitat fra: Jeronan på mandag 02. juli 2018, klokken 07:56
I was told they use Bilstein now for Air suspension. Was Continental before.

Luftunderstellet var Continental. Nå er det Firestone. Tror endringen skjedde i 2016.
Continental virker å være mindre feilutsatt enn Firestone.
Model X reservasjon

Jeronan

Ok. Must have been a rookie mechanic at Tesla then who told me.  ::) :P

Checking on Bilstein US website:
https://www.bilstein.com/us/en/product/bilstein-b4-air-suspension-module/

Both the B4 and Continental look very similar, so hard to say.... don't feel like taking my tires off so close to my summer holiday to inspect. ;D
Model Y - Sept 2021
Model S 75D - Sold
BMW i3 2017 - Feb 2017

Muffinman

Pfft, man tar da av et hjul i ny og ne for å holde understellsdelene glitrende rene  ;D

Hodetelefoner

Sitat fra: Jeronan på mandag 02. juli 2018, klokken 07:56
I was told they use Bilstein now for Air suspension. Was Continental before.
Jeronan feilinformerer som vanlig

Jeronan

Sitat fra: Hodetelefoner på mandag 02. juli 2018, klokken 08:41
Sitat fra: Jeronan på mandag 02. juli 2018, klokken 07:56
I was told they use Bilstein now for Air suspension. Was Continental before.
Tesla mechanic feilinformerer som vanlig

There I corrected it for you.  ;)
Model Y - Sept 2021
Model S 75D - Sold
BMW i3 2017 - Feb 2017

TeslaSvein63

Jeg har nettopp fått byttet 3 luftbelger og camberstagene foran. Hentet bilen ut fra verksted og merket øyeblikkelig at bilen var annerledes. Tenkte at det bare var seteinnstillingen min som var forandret på, men etter å ha kjørt 4-500 meter, skjønte jeg at det var noe helt annet. Stoppet og sjekket også opp mot en annen bil og bilen min var skjev alle veier. Hvordan er det mulig at de klarer å ødelegge 3 luftbelger på verkstedet tro. Bilen ble levert inn for reparasjon og etterpå glemte de å montere noe skims, slik at det ble skrape/smelle lyder fra venstre foran, så da måtte den inn igjen på flak. Skal tro om denne luftfjæringen også er bare dritten, som alt annet på bilen. Hvor mange har hatt trøbbel med luftfjæringen? Jeg tror mange har skjeve biler uten at de legger merke til det. Bilen blir imidlertid farligere å kjøre i mange situasjoner. Tipper at den fjerde belgen også gir seg snart. Jeg lurte litt på hvorfor de ikke bare byttet alle når de var i gang, men det var vist ikke noe problem å gjøre det slik.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA