Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Feil og mangler (reklamasjoner) - Hva opplever du på din bil?

Startet av Kallagtunet, mandag 28. oktober 2013, klokken 18:47

« forrige - neste »

spirrevipp

Sitat fra: DePe på lørdag 23. desember 2017, klokken 02:02
Ett bilde sier mer en 1000 ord..
Kun en oversikt.. Er Ca 100 sider tilsammen..
(snip)
What to do?

Helt håpløst av Tesla dette her... Tydelig at de overhodet ikke evner å ordne opp. Blir irritert på dine vegne bare av å se listen.  >:(

Hva sier de egentlig når du kommer tilbake for n'te gang med samme problem?

Har du hatt advokat inne i bildet?
2017 Model X 75D
2016 Model S 90D (Solgt)

DePe

Hei alle sammen..

De sier hver gang at de skal ordne det. Jeg ba om omlevering første gang ifjor da fikk jeg svar om at det ikke var grunnlag for det, men.. Nå er det nok.

Snakket med en advokat om det rett før jul.. Har nå sendt inn forbrukerombudet sitt omleveringskjema.. Jeg ga dem 2 uker frist.  Og nevnte at jeg har snakket med advokat, fikk da svar om at de sender det videre til ledelsen med anbefaling om tilbakekjøp/omlevering.

Så jeg krysser fingrene for at de tar ansvar denne gangen...

Edit:
Sjekket kjapt total tid på verkstedet... 190 + dager / 6,5 + mnd

PS:

Dont mistake my issues with my car as issues with with Tesla.. I never had any problems with my loaners :-)
Kunne aldri tenke meg å kjøre noe annet..

DagfinnN

En liten hilsen til alle som elsker å rakke ned på Tesla:
https://www.dinside.no/motor/tesla-eierne-er-mest-fornoyde/68929566
Ganske så imponerende å ligge på topp på denne listen - og listen består ikke av bare elbiler.
Ingen tvil om at det går framover. Husk at de som er misfornøyde skriker høyest.
Jeg har i hvert fall aldri hatt bedre bil og servicen på Skodje er svært god.
TM3 LR 2021 kjøpt brukt 17.03.2022
TMY bestilt 25.01.2022 - levert 29.03.2022

Muffinman

Hvorfor tenker du et slik innlegg hører hjemme i denne tråden?

DagfinnN

Sitat fra: Muffinman på lørdag 30. desember 2017, klokken 21:10
Kom gjerne med et forslag til bedre tråd.
Og - hvilken tråden var ikke poenget her. Du vet godt hvor mange som snakker ned Tesla i mange sammenhenger. Jeg synes dette er en meget god nyhet.

trykkertor

Seriøst!?
Det første jeg la merke til da jeg klikket på lenken var:

SitatFornøyde og misfornøyde bileiere i USA
Tesla-eierne er mest fornøyde
Den amerikanske undersøkelsen viser dessuten at eiere av Tesla Model S er mye mer fornøyd enn de som har Model X.

Er ikke sikkert det er slik i Norge, selv om det er slik i USA.
Altså, en ikke direkte overførbar undersøkelse.

Her er forøvring 10 på topp fra den undersøkelsen.
Sitat1.   Tesla Model S
2.   Porsche 911
3.   Chevrolet Corvette
4.   Lincoln Continental
5.   Ford F-350
6.   Mazda MX-5
7.   Toyota Prius
8.   Tesla Model X
9.   Honda Odyssey
10.   Dodge Challenger

Ser du et mønster med hensyn til hvilket land undersøkelsen er foretatt i?

DagfinnN

Selvsagt ikke direkte overførbart - men uansett. Dette viser at Tesla gjør mye riktig.
Regner med at forbrukere i USA også er opptatt av kvalitet i alle ledd. Men neppe tvil om at de liker biler fra USA best. Det er helt naturlig.

DePe

Sitat fra: DagfinnN på lørdag 30. desember 2017, klokken 21:21
Sitat fra: Muffinman på lørdag 30. desember 2017, klokken 21:10
Kom gjerne med et forslag til bedre tråd.
Og - hvilken tråden var ikke poenget her. Du vet godt hvor mange som snakker ned Tesla i mange sammenhenger. Jeg synes dette er en meget god nyhet.

Under: Tesla I media/nyhetene?

DagfinnN

steam

Sitat fra: steam på fredag 03. november 2017, klokken 14:07
Da var det min tur til å klage på bilen min. Det som følger nå er en liste over alle feil og mangler jeg har funnet på min bil. Bilen er en helt ny 75D, levert tirsdag 24.10.2017. Alle feilene på denne listen ble oppdaget under overlevering eller i løpet av den første uken med eierskap.

1. Lakkskader på panser og bagasjeluke Fikset

Bilen hadde under overlevering to små, men synlige, lakkskader. Begge er en ripe på ca 2 cm. Tesla lovet å utbedre dette ved første besøk til et servicesenter.

https://i.imgur.com/hhQF6jn.jpg
https://i.imgur.com/NRf9I6v.jpg

2. Venstre fremhjul treffer hjulbuen når bil står i high og very high Fikset

Allerede første kvelden opplevde jeg at hjulene lagde en fæl slaglyd mot hjulbuen. Video er tatt av problemet og Tesla har sagt de skal utbedre problemet og eventuelle skader som måtte oppstå som følger av mangelen. Eksempelbilde er i posisjon "Very High".

https://i.imgur.com/MERBe8x.jpg

3. Vannlekkasje i bagasjelukenDelvis fikset

Dagen jeg hentet bilen regnet det som aldri før på hele østlandet. Da jeg kom hjem etter et par timer opplevde jeg at det lakk vann fra håndtakene på bagasjeluken. Tesla har lovet å rette mangelen, men jeg forventer også at alle følgeskader (rust, råte osv) som måtte komme av denne mangelen skal dekkes av Tesla i lang tid fremover. Noen som vet hvordan jeg går frem for å få dette?

Videoen er tatt ca 18 timer etter at det stoppet å regne. Det kan umulig være sunt for bilen å ha så mye vann der så lenge.
https://streamable.com/z27pe

4. Bulk i aluminiumslist inne på passasjersiden Fikset

Den fine aluminiumslisten med "Model S" ved passasjerdøren har en bulk på seg. Bilde er tatt og Tesla har lovet å bytte listen.

https://i.imgur.com/glSwDBU.jpg

5. AP2 låser seg til 50 km/t selv om jeg befinner meg på motorveien Fortsatt feil

Denne feilen har oppstått to ganger. Hvis jeg først kjører med autopilot på en landevei med fartsgrense 60 km/t eller lavere så låser bilen seg til maksfart på 50. Selv når jeg er på E6 med 100-sone.

Bildet er tatt i 70-sonen på Ring 3 i Oslo. Her er det vanligvis ingen fartsbegrensning.
https://i.imgur.com/KlxmVZE.jpg

6. "Dunk"/"Klunk"-lyd fra frontmotor ved Autopilotkjøring i lav hastighet Fortsatt feil

Autopiloten er perfekt for køkjøring, men ved kjøring i meget lav hastighet (3-6 km/t) vil det komme en meget ekkel lyd fra frontmotor når den bremser/sakker ned farten. Lyden er rapportert til Tesla som sa de skulle ta en kikk på det.

Waning: Vertical video :(
Hør på lyden ca midt i klippet.
https://streamable.com/hq13b

7. Tesla Skøyen / Vianor har ødelagt hattehyllen Fikset

Bilen skulle egentlig leveres med vinterdekk, men jeg fikk dette satt på av Tesla/Vianor fredag 27.10. I den forbindelse ble sommerdekkene lastet bak i bilen, og hattehyllen ble skadet som følger av dette.

https://i.imgur.com/WAAMNsE.jpg

8. Gummilist ved B-stolpe blir "revet opp" av vinduet som lukker seg Delvis fikset

Både på førerside og på passasjersiden av bilen blir gummilist mellom front-dør og B-stolpe dratt til sides. Jeg merker noe vindstøy fra disse glippene. Tesla har lovet å se på saken.

Warning: Vertical video :(
https://streamable.com/zsk1k
https://i.imgur.com/uqhtcZ6.jpg

9. Gummilist ved "triangelvinduet" på passasjersiden lekker til tider mye luft. Fikset

På passasjersiden vil noen ganger gummilisten ved triangelvinduet lekke store mengder luft. Vanskelig å merke når man ligger i 50-80 km/t, men ekstremt merkbart på vei hjem fra Danmark når man ligger i 120 km/t eller mer.

https://i.imgur.com/oFz9ofH.jpg

10. 12V battery Low Voltage Warning Fikset

Da jeg startet bilen fredag 03.11 kom det opp en melding om at 12V-batteriet hadde for lav spenning. Jeg kontaktet Tesla per telefon som ba meg kjøre til nærmeste servicesenter. Tesla Skøyen tok en rask titt på loggene og bestemte at det ikke var noe å være nervøs for, men at de mest sannsynlig ville bytte 12V-batteriet ved min neste servicetime.

11. Car Needs Service/Steering Assist Reduced Fortsatt feil

Rask feilmelding som poppet opp på skjermen i ca 2 sekunder onsdag 08.11. Ringte og snakket med Tesla, og de sa at bilen måtte inn til service, men at vi ikke trengte å fremskynde det noe mer enn den timen jeg allerede har satt. De sa at det mest sannsynlig var noe galt med servoen og at de trodde denne skal byttes.

12. Ultrasoniske sensorer foran virker ikke alltid Skal være fikset, ikke bekreftet

Ultrasoniske sensorer foran vil ikke alltid virke. Feilen er filmet og meldt inn til Tesla.
https://streamable.com/6ctvc

Alle tips om hvordan jeg burde forholde meg til disse problemene mottas med stor takk!

13. Gummilist ved bakdør på passasjersiden tyter ut

Gummilisten ved bakdøren på passasjersiden har fått en lei "gjeip" som er stygg og sjenerende på innsiden av bilen.

14. Autopilot sluttet å virke etter oppdatering til 2017.50

Etter å ha oppdater til 2017.50 har jeg nå hverken cruise eller Autopilot.

15. Alarmpakken til premium-pakken er ikke installert/aktivert Fortsatt feil

Bilen er kjøpt med premiumpakken, men alarmsystemet til premiumpakken er ikke installert/aktivert.

16. Bilen satt seg selv i Jack-mode Fortsatt feil

Bilen satt seg selv plutselig i Jack-mode etter en kort kjøretur.

17. Park assist unavailable Fortsatt feil

Når bilen var veldig kald (<-15c) så var plutselig Park assist unavailable. Skjedde flere ganger over en langhelg i kulden.
Model S 75D 24. oktober 2017
- Premium, Luft, Glasstak, Skinn, Karbon, EAP, FSD

Reservasjon Modell 3 01.04.2016 04:40

- Jeg kan ingenting om bil

Muffinman

Ikke spesielt kjekt tilfelle det der. Vurdert å ta en roadtrip til annet servicesenter for å få ting i orden? Kjenner til et par som har gjort nettopp det. Kan jo ta med kona og gjøre det til en kosetur :)

(Fint på Sunnmøre  ;D  )

Jeronan

I had these same issues with AP, Park Assist, etc after the .50 software update couple weeks ago.

You have to do a full reset of the car and that is not the two scroll wheels hold in procedure.

1. Sit in the car with all doors closed.
2. Don't touch the brake pedal.
3. Shut down the car via the Main screen.
4. Again! Don't touch any doors or the brake pedal or the reset will be aborted!
5. Time it on your phone with stop watch and wait at least 5 minutes!
6. After minimum 5 minutes waiting, hit the brake pedal to wake up the car.

Now you have done a full reset of the car and all systems should re-initialize!

PS. Also check the front that none of the sensors and radar are blocked by snow, mud, slush, salt crap, etc. This will disable Autopilot and Park Assist functions as well.

As regards to your other issue with AP sometimes speed restricting below the actual speed of the road. This seem to be an issue with outdated map data sadly. :(
Had the same problem when we did our long trip over the Strynn mountain before Christmas.
The map showed the new E6 road between Lillehammer and Otta, yet the navigation system kept navigation on the old roads.
This caused the Autopilot to constantly hit the full brakes to slow down to 50km/h while it was 90km/h. I just had to disable Autopilot on that whole part, as it was outright dangerous with cars directly behind you.

We just have to wait for the Navigation update and better yet, the Major AP update that will include speed sign detection, so AP can drive correct speeds without solely relying on outdated map data!
Model Y - Sept 2021
Model S 75D - Sold
BMW i3 2017 - Feb 2017

o.b.lix

Sitat fra: steam på fredag 05. januar 2018, klokken 12:22

Dette er kjent softwarefeil, 2017.50.1 kom dagen etter og denne virker, og enda bedre 2017.50.3 som kom nyttårsdag, som har regnsensor også.
«Vi må passe oss for å overinvestere i vei»
2022 AWD Ioniq 5 / 2017 Model X 90D (HW3 + MCU2) / 2019 Leaf Tekna 40kW
2015 Tesla model S 85D (Ap1.0) / 2014 Leaf Acenta 24kW

steam

Sitat fra: o.b.lix på fredag 05. januar 2018, klokken 16:21

Dette er kjent softwarefeil, 2017.50.1 kom dagen etter og denne virker, og enda bedre 2017.50.3 som kom nyttårsdag, som har regnsensor også.
Synd for meg at jeg har 2017.50.3 da.

Fortsatt ingen autopilot etter å ha prøvd Jeronan sitt tips. Har prøvd hard reset to ganger.
Model S 75D 24. oktober 2017
- Premium, Luft, Glasstak, Skinn, Karbon, EAP, FSD

Reservasjon Modell 3 01.04.2016 04:40

- Jeg kan ingenting om bil

Daniel80

Sitat fra: steam på lørdag 06. januar 2018, klokken 09:30
Sitat fra: o.b.lix på fredag 05. januar 2018, klokken 16:21

Synd for meg at jeg har 2017.50.3 da.

Fortsatt ingen autopilot etter å ha prøvd Jeronan sitt tips. Har prøvd hard reset to ganger.

Har hørt at det kan komme av fukt og korrosjon i blinklys kameraene på siden.  v50 softwaren aktiverer visst disse, og hvis de er defekt kobles hele AP ut.. Hørt om flere som har hatt dette problemet nå, men har ikke opplevd det selv.
Model 3 LR AWD Boost, H&R senk, 9,5x20 ET30 245/35-20 square,

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA