Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Feil og mangler (reklamasjoner) - Hva opplever du på din bil?

Startet av Kallagtunet, mandag 28. oktober 2013, klokken 18:47

« forrige - neste »

Muffinman

Tilfeller hvor jeg har kjørt bil selv, eller snakket med andre eiere som beskriver feil med soltaket. Mer enn halvveis til 10 ;)

Øyvind.h

Sitat fra: Muffinman på onsdag 29. oktober 2014, klokken 12:57
Tilfeller hvor jeg har kjørt bil selv, eller snakket med andre eiere som beskriver feil med soltaket. Mer enn halvveis til 10 ;)
Ok. Trodde du mente lekkasjer ettersom det var det som ble tatt opp.
Hadde en plystrelyd i mitt tak, så jeg har teknisk sett hatt et problem.
Men det var av en helt annen karakter, og lekkasjer har jeg som sagt ikke sett mer enn ca 5-10 tilfeller av.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

snurrehue

Sitat fra: Øyvind.h på onsdag 29. oktober 2014, klokken 11:16
Som kjent er det de som har problemer som normalt lufter disse i diskusjonsforum. Det betyr at man kan oppleve på forumet at "mange" har problemer, mens det i praksis bare er noen få prosent (mange i antall, men liten sannsynlighet for å oppleve problemet). Jeg kjenner ikke andelen soltak med problemer, men konstaterer at jeg ikke har sett mer enn 5-10 tilfeller av dette på forumet.

Det er nok bare en brøkdel av Model S-eierne som har tatt turen innom dette forum.
Å basere noen form for statistikk på forumytringer blir i beste fall totalt villedende. Men det er lite tvil om at Tesla har litt kvalitetsproblemer både her og der på bilen.

sn0le

Fikk 12V trøbbel i dag.
Parkerte utenfor garasjen hjemme for å åpne den. Og når jeg skulle starte bilen så ville den ikke gå i gir.
Etter litt telefoni med roadside assistance så står jeg nå og venter på NAF.
Bilen må inn for bytte av 12V batteri.
Får visstnok en Volvo V60 som lånebil.

Edit: Kan utdype litt mere.

Stod tidligere i dag i kø på Manglerud senter for å vaske bilen i selvvasken der.
Med musikk på og klima så har det muligens gått litt strøm fra 12V.
Når jeg skulle starte bilen etter å ha vasket den fikk jeg varsel om lav 12V.
Heldigvis startet bilen og jeg fikk kjørt. Tenkte at 12V hadde blitt tappet en del mens jeg stod og ventet og at batteriet ville bli ladet opp under kjøring.

Et par timer senere drar jeg fra jobben og kjører ca 35km for å komme hjem.
Parkerer utenfor garasjen. Går ut og lukker opp garasjen.
Idet jeg setter meg inn i bilen igjen og skal starte den, så kommer 12V warning på nytt.
Men denne gangen så hjelper det ikke uansett hva jeg gjør, bilen er dau.

Ringer Tesla, får prøvd litt forskjellig, slå av bilen på skjermen mens du står utenfor osv osv.
Ingenting hjelper.

Jeg får åpnet ladeluken med UMC, men ikke fra skjermen. Pluggen går ikke inn pga låsetappen for pistolen.
Bruker jeg manuell release på innsiden så får jeg plugget i, men rødt lys på ladelysene.
Jeg snakket med en svenske som virket til å ha god peiling på dette.
Han forklarte at om 12V batteriet har under 12V eller over 13V så vil dette skje.
Målte i sigarett-tenneruttaket at det er 11,99V der, men som synker til ca 11,5V hvis jeg trykker inn bremsen og nærlysene kommer på.

Siden jeg stod og blokkerte 2 andre garasjeporter så håpet jeg at NAF kunne være litt raske med å komme og hente bilen, men det ser ut som det kommer til å ta 2-3 timer før de kan hente den.
Og for å forhindre at naboene blir sure så fikk jeg satt bilen i tow-mode og dyttet bilen 50-60m til en mere egnet plass.
Jeg kan fortelle dere at 2,1 tonn Tesla i svak oppoverhelling ikke er en lett sak å dytte på.
NAF har ringt meg og fått nummeret og utløpsdato på mitt kredittkort for at de skal kunne reservere leiebil hos Hertz.
Har fått bekreftelse fra Hertz at leiebil er reservert og kan plukkes opp.

Så nå venter jeg bare på at NAF-bilen skal komme og hente bilen, og jeg blir med til Oslo for å hente V60'en.

Til dere som får denne varselen. Mål hva slags spenning dere har i sigarett-tenneruttaket.
Om den er veldig nært på 12V så kan dere havne i samme situasjon som meg.
Grå S85 med mye stæsj.
Finalized: 25/2-2014. VIN tildelt: 21/3-2014.
I produksjon 28/4-2014. In transit 1/5-2014.
Levert 23/6-2014.
P39066

Muffinman

Kjører alltid med voltmeter i uttaket. Om spenningen begynner å bli lav tar jeg med en booster inntil batteriet er skiftet.

...mon tro om mitt batteri er skiftet i det stille? Og om det er en enkel affære å gjøre selv. Frister fint lite å sende bilen 20 mil på flatbed for en slik filleting etter at garantien er utløpt.

F_P

OT-alarm
@ sn0le. Var det du som kjørte bak meg til Kløfta i dag i en mørk grå/sort foliert med tåkelys og DRL i dag?

Sorry, tilbake til tema værsågod  :-[
X100D, 6-seter med alt originalt utstyr, og snart alt uoriginalt ;-)

Eksen: S85, brun, pano, luft, lyd, skinn...

sn0le

Jepp det var meg. Mørk grå, matt folie.  :)
Du i den brune som tok av til Hilton? Nesten naboer da hvis du bor der.
Hørte jeg Teslatreff på Kiwiladeren når den er oppe og går? ;)

Oppsummering av dagen:
Kl 1650 - Ringe Tesla fordi bilen står.
Kl 1820 - Ferdig med tlf'er, fikling med bil og dytte den på en gjesteplass.
Kl 2015 - NAF bilen er på plass.
Kl 2045 - Bilen står på flatbed. Har nå slokna helt, så bilen står i fri.
Kl 2245 - Endelig hjemme etter å ha vært med på litt av en rundtur.

Vi prøvde å jumpstarte Teslaen med 12V fra NAF-bilen, men det hjalp ikke.
Måtte bli med NAF-bilen og plukke opp en Toyota Avensis med ødelagte hjulbolter. Den skulle settes av på Hvam.
Så bar det inn til byen til NAF. Der stod leiebil og ventet og jeg fikk alt verktøy/stæsj over i V60'n.
Litt papirarbeid, og så bar det hjem.

Alt verktøyet fra frunken og det stæsjer jeg har i det lille rommet bunnen av trunken fylte mere eller mindre hele bagasjerommet på V60'n.
Skal ta et bilde i morra. Det beviser nok en gang at Model S er en bil med MYE bagasjeplass.
Å kjøre V60'n er en historie for seg selv. Og det er en dullion knapper i den.
Tok meg 1 minutt for å finne ut hvor knappen for håndbrekket var.

Mailen fra Hertz tyder på at jeg må levere bilen med full tank.
Det regner jeg med Tesla ordner med før de leverer leiebilen etter at jeg har hentet min bil hos dem.
Å betale for dieselen på leiebil jeg får fordi Teslaen konka er rimelig uaktuelt.
Har tross alt brukt store deler av ettermiddagen/kvelden pga dette.
Grå S85 med mye stæsj.
Finalized: 25/2-2014. VIN tildelt: 21/3-2014.
I produksjon 28/4-2014. In transit 1/5-2014.
Levert 23/6-2014.
P39066

mj

Tesla tok min bensinregning uten problemer  :) Tok ikke så veldig lang tid før pengene var på konto heller. Men de trengte IBAN og SWIFT til banken.
S100D Sort metallic
X75D Blå VIN F127...
S90D Hvit VIN P127...Solgt Juni 2018
S85 Grå VIN P58035, byttet i X75 29.03.17
S85 Grå VIN P36765, solgt 10.04.16

F_P

Sitat fra: sn0le på onsdag 29. oktober 2014, klokken 23:10
Jepp det var meg. Mørk grå, matt folie.  :)
Du i den brune som tok av til Hilton? Nesten naboer da hvis du bor der.
Hørte jeg Teslatreff på Kiwiladeren når den er oppe og går? ;)

Stemmer det var meg.
Hadde glemt at det skal komme lading på Kiwi. Må handle der fast fremover. Høye drivstoffutgifter på bilen så alle monner drar  ::)

Kjipt med bilen da. Håper de ordner det raskt for deg :)
X100D, 6-seter med alt originalt utstyr, og snart alt uoriginalt ;-)

Eksen: S85, brun, pano, luft, lyd, skinn...

facere

Kan jo bidra med min erfaring med en bil levert juli 14.

Fredag for 14 dager siden ville ikke bilen lade på vanlig Schuko på et hotell, Tesla sjekket og fortalte meg at laderen var ødelagt og måtte skiftes, dette var en svensk kar en fredagskveld, som ber meg ringe Tesla service mandag.

Lar laderen stå i hele natten lell, og da har den ladet nok til at jeg kom meg hjem, setter i lader (blå industrikontakt), da lader den i rykk og napp, men nok til at jeg får brukt bilen.

Ringer Tesla mandag, de ber meg teste andre ladere og det ene og andre.

Onsdag får jeg testet type 2 lader, fungerer overhodet ikke, Tesla ettermiddagsservice ber meg kjøre til Drammen og levere bilen torsdags morgen.

Ankommer Tesla Drammen torsdag, de skjønner ingenting, men jeg får omsider levert bilen og leiebil.

Torsdag ettermiddag ringer Drammen, "beklager, bilen ikke ferdig, men vi satser på at den er klar i morgen".

Fredag - ikke klar.

Mandag - ikke klar, men garantert ferdig tirsdag.

Tirsdag - ikke klar.

Onsdag - bilen leveres meg i Sandefjord.

Begge laderne, det er visstnok to ladere (jeg kan ikke det tekniske, mener det var dette som ble fortalt) og begge måtte skiftes.

Ikke superimponert i det store og hele, både over at laderne gikk fyken, men kommunikasjonen har vært laber hele veien og jeg har måttet drive den, Tesla har tatt særdeles lite proaktiv kontakt.

Jaja.

Ebbe

Jeg opplevde på SC at dørhåndtakene gikk ut og inn, også når jeg gikk bort fra bilen og min fru hadde nøklene flere 100 meter fra bilen. Så nå tør jeg ikke gå fra bilen ved SC ladning!
Hatt så mange små og irriterende feil at jeg føler det er ubehagelig å komme til Tesla Drammen igjen og igjen. Veldig god service i Drammen men lang ventetid!
Veldig fornøyd med bilen som et teknisk og kjøremessig vidunder, men alle småfeil og det faktum at Tesla Norge ikke klarer å følge oss opp ut fra antall solgte biler gjør opplevelsen til tider frustrerende!
Ut fra antall SC i forhold til solgte biler er også Norge langt bak, ser heller ikke ut som Norge er prioritert de to neste årene! Redd at Tesla prioriterer andre markeder fremover da vi nordmenn ikke er så kravstore, litt med lua i hånden og sier vær så snill!
P39240

Bjørn Tore Vibeto

#926
Sitat fra: Ebbe på torsdag 30. oktober 2014, klokken 15:48
Ut fra antall SC i forhold til solgte biler er også Norge langt bak, ser heller ikke ut som Norge er prioritert de to neste årene! Redd at Tesla prioriterer andre markeder fremover da vi nordmenn ikke er så kravstore, litt med lua i hånden og sier vær så snill!

Må vel si meg enig i dette utsagnet. Av enkelte Teslaeiere på forumet, så høres det ut som SCene står tett som haggel. Men det er som du sier, langt i fra sannheten. Så får vi se om de vil gjennomføre utbyggingsplanene og tidsskjemaet som planlagt. Hvis det 5000 S85 + ladebetalende S60 eiere, så er det betalt inn ca. 75.000.000 til dette formålet. Og til nå så er det kun 12 SCer i drift, det er ikke veldig imponerende.
"Wattson"
Tesla Model S P85D Multicoated Red
Levert 24/2-15

sn0le

12 i Norge ja. Men vi får vel lov å bruke alle de andre nedover Europa også? ;)
Grå S85 med mye stæsj.
Finalized: 25/2-2014. VIN tildelt: 21/3-2014.
I produksjon 28/4-2014. In transit 1/5-2014.
Levert 23/6-2014.
P39066

Batteritralla

Fint med Superladere i Europa, men særdeles skuffende at de ikke har klart å få opp noe langs kysten mellom Lyngdal og Bergen.

Utkant av Bergen til Stavanger tur retur går IKKE, og ly av antall biler solgt i disse områdene så hadde det ikke vært for mye forlangt om de prioriterte å få opp laderen på Aksdal....
Jeg forbeholder meg retten til å ha positive og negative meninger om Model S, selv om jeg har solgt min :-)

fonberg

Sitat fra: Bjørn Tore Vibeto på torsdag 30. oktober 2014, klokken 18:58

...
Av enkelte Teslaeiere på forumet, så høres det ut som SCene står tett som haggel. Men det er som du sier, langt i fra sannheten. Så får vi se om de vil gjennomføre utbyggingsplanene og tidsskjemaet som planlagt. Hvis det 5000 S85 + ladebetalende S60 eiere, så er det betalt inn ca. 75.000.000 til dette formålet. Og til nå så er det kun 12 SCer i drift, det er ikke veldig imponerende.

...om et par dager er det 14 ;)
18 i3 FC | 2017 S90D | 19 Ioniq | 00 Porsche 911 --- Model Y bestilt 31.3.2019, taes ut juni 22.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA