Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Feil og mangler (reklamasjoner) - Hva opplever du på din bil?

Startet av Kallagtunet, mandag 28. oktober 2013, klokken 18:47

« forrige - neste »

teslaslaven

Sitat fra: Mr.Hansen på mandag 07. april 2014, klokken 20:41
Har hatt min i litt over 2 uker. Alt fungerer som det skal foruten at soltaket ikke vil gå helt opp. Stopper på 20-30%, da høres det ut som den får for mye motstand og stopper. Hvis jeg trekker den venstre sider litt bakohvor (da går den siden ca 1cm til). Så går den litt til. Gjør jeg det en gang til så går den helt opp uten den motstanden som den hadde. Igjen går den men jeg hører at den får motstand på samme plass, men går igjen.

Har time den 19 mai.

Det med 12v batteriet problemet har jeg også. Prøvde å la den stå over natten med UMC og bang da kom den meldingen opp. Lav 12v batteri. Men bruker tilvanlig Salto lader, ingen problemer.

Har rundt 2000km på 2uker. :o)

Ville vært forsiktig med å "tvinge" det åpent, du kan risikere at du ikke får det igjen. Ville brukt det minst mulig frem til de får sett på det.

charliefoxtrot

Vet man om man ser noen reduksjon i forekomster av feilene av typen som er opplistet her?   

Har Tesla fått helt bukt med feil som løse tetningslister, stygge skjøter, dårlige tilpasninger, løse kromlister etc?

Begynner de å bli bedre skrudd sammen nå?



Mekaniske/Tekniske feil

- Instrumentskjermer i bil går i sort, lar seg ikke starte, tar ikke lading men klimaanlegg går og trekker på hovedbatteriet.
- Feil med elektrisk bakluke
- Diverse UMCer som slutter å virke av forskjellige årsaker (Indikasjon på at den ikke liker fukt så godt, ryktene sier at nydesignet UMC er på vei)
- Problemer med å få bil til å registere FOB (med nye batterier i FOB)
- Bilen drar til venstre ved pådrag og tilbake til høyre ved regen. (Løst. Demper bak ble etterstrammet).
- Feilmeiding "Air Suspension Failure/Fault".
- Vibrasjon i bilen som merkes i 50-60.
- Høyderegulering har sluttet å virke et par ganger. Står og jobber, men bilen endrer ikke bakkeklaring
- Park sensorene og varsler farer som ikke er der
- Park sensor gir ikke alarm når den skal (som medførte skade på fanger bak)
- Får ikke ladet bilen hjemme (sikring går) etter at en har montert inn dobbeltlader.
- 1 diode i venstre LED lyslist var død (Link)
- 2 dype riper i glasset i førerdøren (Link)
- Bilen dør under kjøring (Mulig brukerfeil men ikke avkreftet) (Link)
- Hanskeromslokket ville ikke låse, fisket frem en låsepinne som hadde gått for langt inn i dekselet
- Dørhåndtaket på førerdøra er helt stuck i 'inn' posisjon
- Feilmeldingen Wehicle Coolant is Low (Ikke tegn på lekkasje)
- Luftfjæring på venstre bak hadde en tendens til å sige ned ved parkering.
- Kraftig lyd ved rattutslag når jeg rygger
- Forferdelig knakelyd ved fullt ratt-utslag
- Div problemer med Pano tak: Dårlig/skade på tetningslist panoramatak, løs, dårlig montert tetningslist panoramatak, støy fra panorama tak i høy hastighet (dette er det service-bulletin på så dette blir fikset på tidlige biler og helt sikkert ikke ett problem på de sist leverte bilene (Link))
- Vinduer senker seg ikke raskt nok så vinduet slår oppi/henger i listen over vinduet når døren åpnes (Fikses hos Tesla servisesenter med en enkel justering).
- Termostat i aircondition fungerer ikke (får ikke varme i bil)
- "Auto-presenting dor handles" fungerer ikke (Resette skjerm kan hjelpe) (Mulig brukerfeil, bilen går i dvale og håndtak kommer ikke automatisk ut hvis det har stått ubrukt over ett døgn).
- Manglende innfelling av dørhåndtak
- Bilen er skjev pga dårlig/feiljustert luftfjæring
- Slaglyd /dunk i drivverk når en går fra lett pådrag til regenerering
- Dugg i diverse lys (kurvelys, ryggelys, Blinklys, frontlykter)
- Dørhåndtak på høyre fremdør går for langt ut, slik at døren åpner seg når håndtaket går ut (trolig løst på nye biler da det er oppdatert mekanisme på dørhandtak).
- Bil vil ikke lade ved hurtiglader
- Får ikke åpnet venstre bakdør fra innsiden
- During ved igangsetting
- Diode i hovedbatteripakke feilet, bil ikke kjørbar, nytt hovedbatteri monteres,
- Ladeluke åpner ikke når en trykker på knapp ladekabel
- Problem med å løse ut ladekabel fra bil
- Forhjulene skraper mot innerskjermen ved full sving
- Vibrasjon over 6 km/t
- Bil levert uten den ekstra defrost ventil frontrute (dette er vel helt klart ett enkeltilfelle, og nå fikset av Tesla) Link
- Bil lar seg ikke starte eller åpne pga tomt 12V batteri
- Dørhåndtak trekker seg ikke inn
- Ulyd vibrasjoner i bremser
- Vanninntrengning bakluke
- Vanninntrenging i tak
- Dårlig mottaksforhold FM
- Lader som slutter å virke
- Defekt ladekabel
- Ladekabel som er følsom for hvilken vei Shuko støbsel plugges
- Problemer med å få garasjeport funksjon homelink til å fungere, virker bare en stund..
- Bil åpner alle vinduer av seg selv mens den er parkert
- Navigasjon på ville veier (dvs anviser at bilen kjører ett annet sted enn den er)
- Risting fra drivverk når en gir full gass (i over 100kmh)
- Ulyder i høyttalere
- Hanskerom lar seg ikke åpne
- Problemer med å åpne ladeport
- Dører som åpner seg når bil blir satt i P
- Problemer med å få bilen til å lade på Supercharger.
- (Mindre) Vibrasjoner i torpedovegg passasjerside foran ved akselerasjon.

Kosmetiske feil

- Bremseklossene henger seg veldig ofte på etter parkering (over natta)
- Alcantaren over framdørene ikke var skikkelig bak dørpakningene
- Kald vindtrekk fra trekanten lengst fram i sidevinduet
- Parallelle riper glass i framkant av førervinduet (Noe inni døra som tar borti?)
- Høy hvinelyd/skrikelyd under fullt gasspådrag (Noen biler utvikler dette etter hvert, Tesla sier at dette er normalt)
- Problemer med at GSM-støy fra mobilen slår inn på lydanleggget på bilen når den ligger under skjermen. (Link)
- Lite område over førerdøren hvor alcantaraen ikke er sikkelig festet/limt - dette er like ved dørpakningen. (Link)
- Liten bit skinn som stikker ut fra rattet i en søm.(Link)
- Mikroskopiske dråper vann inn i forkant av sidevinduene foran når jeg kjørte bilen i børsteløs vask (Link)
- Nesten ikke synlig bulk på kromlisten på bakdøren, like bak fordøra (Link)
- Bil med fordører på bil markant annen nyanse på gråfarge enn resten av bilen levert ut til kunde. (bilen hadde også med riper på panser og 30 mil på kilometer telleren). (Link) Tesla gjorde det eneste fornuftige å gir kunde ny bil og han får bruke bilen utlevert i mellomtiden (Link)
- Grå skumgummilist som er limt rundt innertaket løsner, det er den som går rundt åpningen til glasset
- Løse tetningslister rundt bakdørene (dvs løse nede ved terskelen - har sett denne feilen som gjenganger fra USA)
- Løs interiørdel i frunken, rett over det lille rommet.
- Løs krom rundt bakerste siderute
- Lakken sprukket opp nede rundt begge bakre monteringshullene for takboks
- Plastskjørt som er skjevt/feilmontert ved venstre bakhjul slik at vann renner inn i skjørtet
- Dekslene til festene av takrails er av slett kvalitet, plast... knekker veldig lett ved åpning i minusgrader
- Førerdøra subbet nedi kromlista på undersiden.-
- Panser litt skjevt justert
- Dørpakning på førerdør "dekker" ikke over taktrekk 100%, forskyver seg litt.
- Stoffveggen over bassen i bagasjerommet (ved siden av der det er åpning) er løs.
- Kan se innsiden av karosseriet i et hull på hver side i veggen i bagasjerommet (Ikke en feil men skal visst være sånn.)
- Gnisseskade lakk skjerm i hjulbue
- Bakluke skjevt montert ligger helt ned mot støtfangeren - Medført slitespor i lakken på støtfangeren
- Løst skinn rundt nakkestøtte
- Diverse stygge skjøter/tilpasninger i karosseri
- Dårlig monterte/tilpasninger av crome lister (Service Bulletin i alle fall på en list som byttes ut for bedre tilpasning (Link)
- Limrester fra montering av interiørpaneler
- Dårlig feste skinn A stolpe

torerikd

Vannlekkasje fra pano...

Da jeg forlot kontoret i dag, kom det plutselig inn en mengde vann fra høyre fremsiden av panotak. Det nærmest fosset ned i passasjersetet. Kjørte da umiddelbart til Tesla Skøyen og viste frem aquariet i bilen. Teknikeren som tittet på det, sa at det var åpenbare feil (sprekker/hull) i pakkingen både på venstre og høyre fremside.

Til info hadde bilen stått parkert i en slakk nedover bakke med fronten nedover.
P85+, svart, grått skinn, pano, 21" grå, tech, park, vinter, lyd, luft, lys, sikkerhet, hattehylle, dobbeltlader og barneseter. Hentet 28/2

torerikd

Bilen min ble tilsynelatende kjapt fikset i dag for vannlekkasjen fra pano. Teknikeren som fikset bilen mente lekkasjen kom fra bakre del av tetningslisten, hvor det nå var fylt på med noen ekstra gummibiter og tetningsmasse. De hadde sjekket taket med brannslange etterpå og det virket da tett.

Da jeg kom hjem sjekket jeg litt rundt i bilen etter flere tegn på lekkasje... Da så jeg til min store skrekk at alcantaran på venstre c-stolpe var skikkelig fuktig! Særlig i skjøten mellom den sorte plastikken og alcantaran. Det må altså lekke vann fra panotaket og helt bak til c-stolpen. Har sendt info om dette til Tesla.

Må si at jeg blir litt nervøs for patenten på panotaket. Mener forøvrig å huske at det har vært skrevet om dette før på forumet, men klarer ikke å finne posten.
P85+, svart, grått skinn, pano, 21" grå, tech, park, vinter, lyd, luft, lys, sikkerhet, hattehylle, dobbeltlader og barneseter. Hentet 28/2

BMW850

Gummibiter og tetningsmasse høres merkelig ut for meg. Midlertidig bør det vel da forhåpentligvis være.
P85 delfin-grå, sort performance-interiør, grå 21", dobbeltlader.

torerikd

Jeg tenkte også at jeg håper dette er en midlertidig, siden bilen skal inn til service 12. Mai, hvor de skal utbedre en del ting.
P85+, svart, grått skinn, pano, 21" grå, tech, park, vinter, lyd, luft, lys, sikkerhet, hattehylle, dobbeltlader og barneseter. Hentet 28/2

Hyperstress

Panotaket mitt ville ikke lukke seg i fart. Selv ikke i lav hastighet. Lukket seg bare på høyre side, mens det var en cm igjen på venstre side. Gikk igjen da jeg stoppet bilen. Hm.. Får teste det ut litt mer og se om det gjentar seg..
e-tron 50 2020
e-golf FL 2017
Tidligere VW e-Up! 2013, TMS85 2014, TMS85 2015

OddB

Trodde også det skyldtes farten første gang jeg opplevde det,  men det kiler seg like godt når bilen står i ro.
Fikk en hyggelig telefon fra  Tesla  i Nederland i går der han lurte på om alt var bra med bilen og om jeg hadde noen spørsmål.  Jeg sa at jeg var strålende fornøyd bortsett fra dette med taket.  Det ble notert,  nå blir det morsomt å se hva som skjer.
(En kollega som overhørte samtalen ble mektig imponert over at de ringte for å høre om det sto bra til :-)  )
Roxy -(rød S85) mottatt 19. mars 2014 kl 18:00
Styremedlem i Tesla Owners Club Norway

Snorreholberg

#503
Ser det er endel her inne som har problemer med soltaket. Jeg hadde det selv på bilen min her for en uke siden. Taket åpnet seg bare noen prosent - før det stoppet. Måtte så trykke gang på gang på skjermen før det åpnet seg 100 prosent. Bilen ble levert til Tesla her forrige uke - og det endte med at Tesla skiftet hele soltaket. Ifølge Tesla i Oslo så er dette først og fremst ett problem på Teslaene som har vært levert etter jul (fikk ett inntrykk av at dette hadde noe med en leverandør å gjøre). Det var to andre biler som også fikk skiftet soltak mens jeg hadde min inne på verksted.

Fikk veldig bra service av Tesla - og fikk også låne en Volvo V40 mens jeg hadde bilen på verksted.

torerikd

Jeg har kun opplevd at panotaket ikke har lukket seg skikkelig en eneste gang. Det var i går da en Tesla ansatt skulle se på alt vannet som hadde lekket inn i bilen. Vi kjørte da sakte av gårde og jeg la merke til at det bråkte mer enn normalt fra pano. Jeg kikket opp og så en liten glippe på høyre siden av taket. Jeg har prøvd å åpne/lukke flere ganger i etterkant, men det ser ut til å fungere fint hele tiden.

Er det forøvrig noen andre her inne som har opplevd lignende lekkasjer som jeg har beskrevet ovenfor i denne tråden?
P85+, svart, grått skinn, pano, 21" grå, tech, park, vinter, lyd, luft, lys, sikkerhet, hattehylle, dobbeltlader og barneseter. Hentet 28/2

bosse

Jeg hadde bilen på service i går for å fikse panotaket. De sa at det var en manglende kalibrering som gjorde at taket ikke gikk helt igjen.

Senere på kvelden kjørte jeg bilen gjennom en børsteløs vask for å teste panotaket og fordi jeg var trøtt og ikke gadd å ta selvvask. Panotaket var helt tett og fint, men plutselig sprutet høytrykken i trynet mitt gjennom trekantvinduet på førersiden. Gjett om det var uventet...
S85 #245xx | MCRed | Dark Leather | Matte Abachi | Tech | Pano | Park | Subzero | Air | Sound | Light | Security | Dual Charger | 19" | Pirelli
Order 2013-09-24 | Prod 2014-01-25 | Transit 2014-02-04 | Prep 2014-03-13 | Estimated 2014-03-24 | Delivered 2014-03-18

torerikd

Uff, det var kjipt bosse.

Men vær klar over at biler med rammeløse dører aldri blir helt tette rundt dørene. Får man en litt feil vinkel på høytrykkspyleren, kan man få litt vanninntrengning. Har erfart selv erfart dette tidligere, blant annet på en Audi A5.

Men det er selvfølgelig forskjell på noen få dråper og en real vanndusj...
P85+, svart, grått skinn, pano, 21" grå, tech, park, vinter, lyd, luft, lys, sikkerhet, hattehylle, dobbeltlader og barneseter. Hentet 28/2

PIOn

Tydelig at noe har gått helt galt i panorama-avdelingen... Jeg oppdaget treghet/stopp allerede under overtagelsen i Trondheim (til spesialistens fortvilelse...) Ble lovet at dette skulle fixes før påske, men har ennå ikke hørt noe.

Øyvind.h

Null problemer med lekkasje eller mekanisme siste 7mnd. Kanskje dette er en ny feature nå?
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

torerikd

Oppdatering: Jeg ble oppringt av en veldig hyggelig kar fra Tesla Skøyen på onsdag. Han fortalte meg at de ville gå grundig gjennom panotaket/pakningslistene osv og den rapporterte lekkasjen jeg har hatt når bilen skal inn til service 12. mai.

Tror dette ordner seg. God påske, folkens!
P85+, svart, grått skinn, pano, 21" grå, tech, park, vinter, lyd, luft, lys, sikkerhet, hattehylle, dobbeltlader og barneseter. Hentet 28/2

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA