Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 495 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Skrevet av Emne: Feil og mangler (reklamasjoner) - Hva opplever du på din bil?  (Lest 912654 ganger)

Klykken

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 4800
    • Vis profil
Sv: Feil og mangler (reklamasjoner) - Hva opplever du på din bil?
« Svar #4305 på: Fredag 05. Februar 2021, klokken 09:41 »
PTC-elementet er gåent og/eller så har sikringen på 40A gått. Dette bør kunne fikses raskt om de har delene på lager.

Ikke ta sorgene på forskudd, og heller ikke møt opp med piggene ute når du får time. Anta at de ordner alt som forventet, og ha argumenter klare hvis ikke. Først oppretter du time i appen og ber om mobile service eller dropin, og ja, om arbeidet er beregnet til lengre enn fire timer bør du kunne få en loaner.
BMW i3 fra 26.06.2014
Reservert TM3 22.03.17
Tesla Model S85D April 2015, kjøpt juli 2018
Reservert TMY LR 14.10.20 "med alt".
Helelektrisk bilpark <3

Lindberg

  • Jr. Member
  • **
  • Innlegg: 68
    • Vis profil
Sv: Feil og mangler (reklamasjoner) - Hva opplever du på din bil?
« Svar #4306 på: Fredag 05. Februar 2021, klokken 10:04 »
Jeg har booket time i appen, men første ledige time er 26.februar, da sjekka jeg alle SC i rimelig avstand til Oslo. Problemet oppsto igår.

Valget om mobile service var utilgjengelig, tror det er fordi jeg valgte kategori "klimaanlegg" i appen.

Poenget mitt er at jeg kan jo ikke kjøre rundt i iskald bil frem til 26.februar..? Jeg lever fint med at min bil står på verksted i ukesvis og venter på deler, men dette må jo være en garantisak som gjør at jeg kan kreve en loaner/leiebil fra nå?

DagfinnN

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 1748
  • DagfinnN
    • Vis profil
Sv: Feil og mangler (reklamasjoner) - Hva opplever du på din bil?
« Svar #4307 på: Fredag 05. Februar 2021, klokken 10:16 »
Ring nødnummer. Kald bil er ikke kjørbar.
X100D hentet 27.05.2020
TM3 SR+ hentet 31.12.2019
x S100D Levert 29.11.2017 - solgt 27.05.2020
x Opel Ampera-E bestilt 20.09.2016 - levert 30. mai 2017 - solgt 20.desember 2019
x Subaru Outback solgt april 2017, går all in electric.
x Tesla S85D hentet 9. november 2015, solgt 12.10.2017
x Nissan Leaf solgt 28.07.2015

Wibla

  • Hero Member
  • *****
  • Innlegg: 738
    • Vis profil
Sv: Feil og mangler (reklamasjoner) - Hva opplever du på din bil?
« Svar #4308 på: Lørdag 06. Februar 2021, klokken 12:05 »
Ring nødnummer. Kald bil er ikke kjørbar.

Med de temperaturene vi har nå, så er dette eneste riktige svar. Ring Tesla og forklar problemet.
2018 Tesla Model S 75D

Simen1

  • Hero Member
  • *****
  • Innlegg: 540
    • Vis profil
Sv: Feil og mangler (reklamasjoner) - Hva opplever du på din bil?
« Svar #4309 på: Onsdag 10. Februar 2021, klokken 12:59 »
Jeg fikk akkurat e-post fra Tesla om at de frivillig vil kalle inn for fiks av eMMC-minneproblemet preventivt. Selv om min bil er utenfor garanti. Veldig bra :)

Siden minnet er loddet fast på hovedkortet lurer jeg bare på hva som inngår i den fiksen? Lodder de kun ut eMMC og på plass nytt, eller hovedkortet, eller hele MCU og i så fall, med eller uten skjermen? Med eller uten 3G/4G-modemet etc?

Grunnen til at jeg spør er fordi jeg kjører rundt med en MCU der touch-digitizeren er defekt. Hovedkortet og displayet fungerer fint, men altså ikke berørings-delen i displayet. Jeg har ikke oppgradert fra 3G til 4G/LTE heller og lurer derfor på om det blir oppgradert som følge av tilbakekallingen.
Tesla model S P85 2013 i Tromsø

Klykken

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 4800
    • Vis profil
Sv: Feil og mangler (reklamasjoner) - Hva opplever du på din bil?
« Svar #4310 på: Onsdag 10. Februar 2021, klokken 14:28 »
Har forstått det slik at de bytter såkalt "datterkort". Dog, usikker på om de vil røre din uten å kreve deg for penger ettersom digitizeren er gåen. Det må du nesten høre med de om.

https://www.tocn.no/2020/09/den-nye-losningen-for-dod-mcu-emmc-naermer-seg/
BMW i3 fra 26.06.2014
Reservert TM3 22.03.17
Tesla Model S85D April 2015, kjøpt juli 2018
Reservert TMY LR 14.10.20 "med alt".
Helelektrisk bilpark <3

jkirkebo

  • Medlem i Elbilforeningen siden 2013
  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 14524
    • Vis profil
    • Ladespesialisten
Sv: Feil og mangler (reklamasjoner) - Hva opplever du på din bil?
« Svar #4311 på: Onsdag 10. Februar 2021, klokken 17:57 »
Har forstått det slik at de bytter såkalt "datterkort". Dog, usikker på om de vil røre din uten å kreve deg for penger ettersom digitizeren er gåen. Det må du nesten høre med de om.

Tja, jeg hadde i hvert fall ikke sagt noe om det, om ikke Tesla har vært kontaktet mhp. digitizeren tidligere. Kanskje han er heldig og de bare demonterer uten å teste den. Når de så skal sette alt sammen igjen er plutselig digitizeren defekt, noe som bileieren selvfølgelig ikke aner noe som helst om ;)

Eller kjør til eMMC ryker. Da er skjermen svart, og det er umulig å teste den før demontering...
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Simen1

  • Hero Member
  • *****
  • Innlegg: 540
    • Vis profil
Sv: Feil og mangler (reklamasjoner) - Hva opplever du på din bil?
« Svar #4312 på: Fredag 12. Februar 2021, klokken 13:22 »
Det kalles også svindel og er over streken for min del. Tanken var at bytte av eMMC medfører demontering av dashbord og MCUen (tidsbruk), som de nødvendigvis ikke kan dobbeltfakturere for hvis jeg slenger på en bestilling av MCU v2. Hadde også et håp om at mer maskinvare ville byttes gratis på tilbakekalling, men der håpet jeg visst på litt for mye. Men lavere timeforbruk på MCU-oppgradering må i hvert fall være mulig. Sannsynligvis slipper de hele datterkort-byttet samtidig og sparer noe på det, som kan komme meg til gode.
Tesla model S P85 2013 i Tromsø

Muffinman

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 12806
    • Vis profil
Sv: Feil og mangler (reklamasjoner) - Hva opplever du på din bil?
« Svar #4313 på: Tirsdag 02. Mars 2021, klokken 16:10 »
Oppdager nå at vindussviskerene på BEGGE våre biler er i ferd med å gnage stykker ut av panseret. Vanlig feil har jeg fått med meg, og det har sikkert vært diskutert her inne tidligere.

Finnes det er kurant måte å utbedre dette på, eventuelt hva tar Tesla for jobben?

RJK

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 2578
  • Hyundai Kona -19 Dark Knight, Soltak
    • Vis profil
Sv: Feil og mangler (reklamasjoner) - Hva opplever du på din bil?
« Svar #4314 på: Tirsdag 02. Mars 2021, klokken 19:17 »
Oppdager nå at vindussviskerene på BEGGE våre biler er i ferd med å gnage stykker ut av panseret. Vanlig feil har jeg fått med meg, og det har sikkert vært diskutert her inne tidligere.

Finnes det er kurant måte å utbedre dette på, eventuelt hva tar Tesla for jobben?

Hvorfor skal du betale for dette? Er jo fabrikasjonsfeil, sånn jeg tolker dette. Dette bør/må de da fikse på garanti. Uansett, meld det inn og få de til å vurdere dette.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

overlay

  • Sr. Member
  • ****
  • Innlegg: 285
    • Vis profil
Sv: Feil og mangler (reklamasjoner) - Hva opplever du på din bil?
« Svar #4315 på: Tirsdag 02. Mars 2021, klokken 19:39 »
Oppdager nå at vindussviskerene på BEGGE våre biler er i ferd med å gnage stykker ut av panseret. Vanlig feil har jeg fått med meg, og det har sikkert vært diskutert her inne tidligere.

Finnes det er kurant måte å utbedre dette på, eventuelt hva tar Tesla for jobben?

Jeg mener å nylig ha lest at Tesla tar 6800 for dette

mj

  • Sr. Member
  • ****
  • Innlegg: 440
    • Vis profil
Sv: Feil og mangler (reklamasjoner) - Hva opplever du på din bil?
« Svar #4316 på: Tirsdag 02. Mars 2021, klokken 21:27 »
Har fått ulyd vs foran. Regner med det er hjullager. Bil er en -18 mod gått 82' Regner med det er reklamasjon men er hjullager en svakhet på Tesla ?
Husker at Huyndai Santa Fe hadde dårlige lager. Vanlig at alle 4 ble byttet rundt 80'
S100D Sort metallic
X75D Blå VIN F127...
S90D Hvit VIN P127...Solgt Juni 2018
S85 Grå VIN P58035, byttet i X75 29.03.17
S85 Grå VIN P36765, solgt 10.04.16

Muffinman

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 12806
    • Vis profil
Sv: Feil og mangler (reklamasjoner) - Hva opplever du på din bil?
« Svar #4317 på: Tirsdag 02. Mars 2021, klokken 22:21 »
Nå er det slik at det juridiske rammeverket setter begrensninger for hvor lenge leverandøren er ansvarlig for feil. Begge bilene er langt utenfor dette.

Uansett, fikk tips fra den eminente offpist her på forumet om at det er selve overføringen som må byttes. Tesla selger bare overføringer inkl motor og tar rundt 6000 for delen. Men man kan få kjøpt bare overføringene på bildemontering til en brøkdel av prisen for del+jobb hos Tesla, så når vi har 2 biler her ser ihvertfall jeg mitt snitt til å velge den løsningen. Så kan jeg bruke de 8-9 lappene spart på noe annet :)

Mdah

  • Jr. Member
  • **
  • Innlegg: 87
    • Vis profil
Sv: Feil og mangler (reklamasjoner) - Hva opplever du på din bil?
« Svar #4318 på: Onsdag 03. Mars 2021, klokken 13:59 »
Lite tips for dere som skal sjekke/ta garantiutløpstest. Hadde bilen (2015 MS) inne til service med EU kontroll på K100 og fikk beskjed om at bl.a lysene måtte justeres da det var en  grad eller to grader feil lysbilde. Ny time måtte bookes. Fikk sms om at begge lyktene måtte byttes til den nette sum av 28 000 NOK. Jeg stilte meg uforstående til at de ikke klarte å justere lysene en grad eller to, men fikk da beskjed om at begge "adjustments points are broken"! Jeg aner ikke når dette skal ha skjedd og det er ikke utenkelig at de allerede var ødelagt før garantien utløp i fjor.

Så sjekk altså om hovedlysene lar seg justere før garantien utløper for å ev spare 28 K !
2015 P85D - Sportsunderstell med luftfjæring - Tett takluke.

Klykken

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 4800
    • Vis profil
Sv: Feil og mangler (reklamasjoner) - Hva opplever du på din bil?
« Svar #4319 på: Lørdag 06. Mars 2021, klokken 19:30 »
Blinklys venstre side blinker som om et rellé er gåent. Er lys i alle lampene, men blinker hurtig. Tips? Prøvd alt av resets...

Edit, heller ingen blinkelyd i bilen når det blinkes mot venstre, men ser i lilleskjermen at det blinkes og at det blinker for kjapt.

2015 85D, hvis relevant.
« Siste redigering: Lørdag 06. Mars 2021, klokken 19:36 av Klykken »
BMW i3 fra 26.06.2014
Reservert TM3 22.03.17
Tesla Model S85D April 2015, kjøpt juli 2018
Reservert TMY LR 14.10.20 "med alt".
Helelektrisk bilpark <3