Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Feil og mangler (reklamasjoner) - Hva opplever du på din bil?

Startet av Kallagtunet, mandag 28. oktober 2013, klokken 18:47

« forrige - neste »

Megawatt

For noen uker siden ble skarpheten på bildet fra ryggekameraet dårligere. Jeg mistenkte dritt på linsen, men etter å ha vasket av var bildet fremdeles uskarpt. Oppdaget da noe som ser ut som en dråpe på innsiden av linsen i øvre del (på bildet her er det på venstre side). Den flytter seg ikke, så mest sannsynlig er det noe som har sprekt. Bestilt time hos Tesla, og forventer at det dekkes på garanti.
Bilen er en 2017 modell 75D.

overlay

Sitat fra: Megawatt på torsdag 07. mai 2020, klokken 22:49
For noen uker siden ble skarpheten på bildet fra ryggekameraet dårligere. Jeg mistenkte dritt på linsen, men etter å ha vasket av var bildet fremdeles uskarpt. Oppdaget da noe som ser ut som en dråpe på innsiden av linsen i øvre del (på bildet her er det på venstre side). Den flytter seg ikke, så mest sannsynlig er det noe som har sprekt. Bestilt time hos Tesla, og forventer at det dekkes på garanti.
Bilen er en 2017 modell 75D.

Hadde samme problem på min, fikk det på garanti uten noe spørsmål for noen år siden

alda

Sitat fra: Megawatt på torsdag 07. mai 2020, klokken 22:49
For noen uker siden ble skarpheten på bildet fra ryggekameraet dårligere. Jeg mistenkte dritt på linsen, men etter å ha vasket av var bildet fremdeles uskarpt. Oppdaget da noe som ser ut som en dråpe på innsiden av linsen i øvre del (på bildet her er det på venstre side). Den flytter seg ikke, så mest sannsynlig er det noe som har sprekt. Bestilt time hos Tesla, og forventer at det dekkes på garanti.
Bilen er en 2017 modell 75D.
Fick detta fixat på garanti utan questions asked tidigare i år på Skøyen, de hadde delen på lager så var gjort på dagen.
-Citroen C-Zero 2015 - "Lilla Blå" - solgt 03/20
-Tesla Model S75D 2016 (20.09) - "Big Blue"(S60D til
  28.04.21) - solgt 06/22
-Peugeot E-208 2020 (03.03) - "Flash"
-BMW i4 M50 2022 (17.06)

Megawatt


Wilmar

Sitat fra: Wibla på torsdag 07. mai 2020, klokken 08:42
Morsomt med Tesla - ser ut som at en av lysdiodene i den stripa som går "rundt" ene frontlykta har dødd, helt innerst ved grillen. Legge ut bilde senere i dag ...

Jeg fikk montert ny lykt i dag pga dette. Garanti. Tesla Rud.
S90D overlevert 26.09.17
i3 overlevert 15.02.17

Wibla

Sitat fra: Wilmar på onsdag 13. mai 2020, klokken 18:07
Sitat fra: Wibla på torsdag 07. mai 2020, klokken 08:42
Morsomt med Tesla - ser ut som at en av lysdiodene i den stripa som går "rundt" ene frontlykta har dødd, helt innerst ved grillen. Legge ut bilde senere i dag ...

Jeg fikk montert ny lykt i dag pga dette. Garanti. Tesla Rud.

Kult, jeg må logge sak på det, vært litt lettere hektisk her...
2018 Tesla Model S 75D

Motorwatt

Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

Fastlane83

Jaja. Hørte litt susing i a/c anlegget, og det var lite kjøling i lufta som kom ut. Bestilte time hos Tesla Kristiansand, og håpte på at det bare var lite gass...Men neida...lekkasje i begge kondensatorene foran. Dermed fikk skattepengene bein å gå på. Dette kostet 25000kr. Første påkost etter garantien gikk ut nå i år. Tror det lønner seg å rengjøre disse engang i året
2015 Tesla Model S 85D - solgt mai 2021
2016 BMW i3 94aH
2021 Volvo XC40 electric - Care by Volvo frem til Porsche kommer
Porsche Taycan 4 Cross Turismo - utlevert 03.12.21

Muffinman

De bør du rengjøre, ja. Spesielt på baksiden hvor det samler seg salt, skitt og grus fra hjulbuen inne i vifterommet. Hos meg hadde det samlet seg så mye at vifta ble stuck, og ble ødelagt. Så jeg har gjort dette på begge bilene om våren. I år vil i i tillegg trekke av fronten for å fjerne det som ligger på forsiden. Visstnok ikke så veldig vanskelig; skruer under fremste deksel rundt frunk, skruer ved klips i innerskjerm, skruer under. Ellers masse klips.

Kan fort bli en DIY av det der :)

Det virker heller ikke som disse kondenserene er av ypperste kvalitet. Hørt om flere med lekkasje når de tidlige bilene var relativt nye, inkludert på vår eldste.

tho

Nå skjønner jeg ingenting av den 8-år serviceavtalen lengere. Jeg blir ultrafrustert av dette og må bare få det ut. Mulig jeg lager et eget topic av dette hvis jeg får noe mer svar fra tesla. Jeg fikk et tips av noen at de hadde fått dekket repearsjon av AC på en bil fra 2014 på serviceavtalen hos et annet servicesenter enn kristiansand. Dermed måtte jeg jo nesten spørre de om det. Uten å utlevere noen her er teksten som ble sendt til meg:

Sitat
Hei.

Nå kjenner ikke jeg til dine tidligere samtaler, men jeg skal forsøke å forklare etter beste evne.

Avtaleteksten sier som følger:

D. Unntak (hva som ikke dekkes av denne avtalen)

Denne avtalen gjelder kun vedlikeholdstjenester spesifisert i denne avtalen, og dekker ikke visse deler,

inkludert batteri og dekk, eller annen skade eller funksjonssvikt på kjøretøyet som er inkludert i eller

unntatt fra den begrensede nybilgarantien for ditt kjøretøy.»

Med dette som utgangspunkt skal ikke reparasjon/skifte av aircondition deler dekkes av avtalen.

Det som skal dekkes er vedlikehold av systemet. Altså da tømming og fylling, inspeksjon og skifte av tørkefilter.

Jeg har stor forståelse for at dette kan være forvirrende da jeg ser at du f.eks fikk skiftet bærearmer uten kostnad på besøket du referer til.

Etter min mening er dette deler du skulle betalt for da både garanti og reklamasjon er utgått pga alder på bilen (over 5 år).

Fra den dagen din bil ble 5 år er det kun service og servicedeler som skal dekkes av Tesla. Reparasjoner skal du som kunde dekke.

Uten at jeg kjenner vedkommende eller saken til vennen din, har han/hun etter min mening fått dekket en reparasjon han/hun skulle betalt for.

Håper dette var et forklarende svar, si ifra dersom noe er uklart.

Så nå er det tydligvis synsing fra servicefolka som gjelder. Slitedeler er spesifikt inkludert i avtalen. Så nå er plutselig ikke bærearmer inkludert? Hva i granskauen er den avtalen for da? Bærearmer er jo i all fonuft en slitedel? AC er ikke en slitedel den ser jeg sånn sett. Men det vriker som det er helt tilfelig hva du får dekket. Helt utrolig amatørmessig.
Blå Model S Performance Levert 14/3-2014 (P23235)
TOCN: Signature medlem

tho

Fikk faktisk enda et svar på tampen av uka her:

Sitat
Hei

Det finnes ingen liste for dette. Men delene det refereres til er deler som er forventet skiftet på service. Slik som viskere, kupéfilter og tørkefilter til AC, gass til AC anlegg.
Du har en serviceavtale som dekker servicer og vedlikehold på service, ikke mer, ikke mindre. Det er beklagelig dersom Tesla har gitt deg inntrykk av noe annet.

Sammenligner du prisen for serviceavtalen og hva den inkluderer, med samme arbeid og deler uten serviceavtale, vil du se at avtalen er og har vært meget gunstig for deg.

Jeg spurte om hvilke deler som var inkludert. Jeg får egentlig bare blod på tann av sånne type svar som er så bombastiske. Jeg skal høre med TOCN etter helga om de har noen lignende saker.

For noe jævla uproffe greier.

Blå Model S Performance Levert 14/3-2014 (P23235)
TOCN: Signature medlem

overlay

Sitat fra: tho på fredag 15. mai 2020, klokken 17:04
Fikk faktisk enda et svar på tampen av uka her:

Sitat
Hei

Det finnes ingen liste for dette. Men delene det refereres til er deler som er forventet skiftet på service. Slik som viskere, kupéfilter og tørkefilter til AC, gass til AC anlegg.
Du har en serviceavtale som dekker servicer og vedlikehold på service, ikke mer, ikke mindre. Det er beklagelig dersom Tesla har gitt deg inntrykk av noe annet.

Sammenligner du prisen for serviceavtalen og hva den inkluderer, med samme arbeid og deler uten serviceavtale, vil du se at avtalen er og har vært meget gunstig for deg.

Jeg spurte om hvilke deler som var inkludert. Jeg får egentlig bare blod på tann av sånne type svar som er så bombastiske. Jeg skal høre med TOCN etter helga om de har noen lignende saker.

For noe jævla uproffe greier.

Dette er jo bare tull fra Tesla sin side. Håper noen med høyere rang enn han kan sette han på plass!

Klykken

Kvern det gjennom en advokat og se hvilke rettigheter du måtte ha her.
En servicerepresentant har lite han skulle ha sagt (og ment) og bør forholde seg til retningslinjer de har for slikt. Men retningslinjer har de tydeligvis ikke.
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

turfsurf

Tesla møter seg selv litt i døra her. Når man reklamerer på understellsdelet, dørhåndtak og diverse når bilen er gått over 100kkm definerer de det som slitedeler som er unntatt reklamasjon. Da kan de ikke plutselig si at det ikke er slitedeler i en annen setting.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Muffinman

Sitat...normalt vedlikeholdsutstyr og sliteeler

Hvordan man kan tolke at slitedeler ikke dekkes ut fra denne avtaleteksten går langt forbi min velvilje ihvertfall  :o

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA