Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Feil og mangler (reklamasjoner) - Hva opplever du på din bil?

Startet av Kallagtunet, mandag 28. oktober 2013, klokken 18:47

« forrige - neste »

Muffinman

Byttet DU tidligere? I så fall, hva begrunnet de dette byttet med?

Tuxedo

Sitat fra: Muffinman på onsdag 17. juli 2019, klokken 17:08
Byttet DU tidligere? I så fall, hva begrunnet de dette byttet med?
Nei. Begrunnelsen var at "de fant det nødvendig".  Har forsåvidt hatt tilløp til sirkelsaglyden, men bare av og til, så jeg tenkte å vente med det til det ble mer permanent og lettere å demonstrere for Tesla (men innenfor garantitiden, naturligvis).  Det blir ikke nødvendig nå.

Edit: Jeg synes det er litt merkelig at det skulle være nødvendig å skifte så mye av hjulopphenget etter knapt 80 000 km, men men.  Det er også bare en drøy måned siden den gikk igjennom EU-kontroll uten anmerkninger.

Muffinman

Her var det 6000km fra plettfri EU til 40 laken i understellsdeler, så det høres ikke så uvanlig ut for min del :)

Det er faktisk bra at DU-byttet ble utsatt til nå, for da har du sikkert fått en helt oppdatert versjon. Vår 2013 har byttet 3 ganger, men jeg vet at det er kommet _minst_ en nyere versjon etter siste bytte. Kjørt snart 70k på den nyeste, og det er egentlig ingen ulyder nå. Men fra å være helt stillegående har den tidvis fått en "arbeidslyd", dvs en slags hvining under visse hastigheter. Lyden blir gradvis mer markant, så kan hende ting er i ferd med å skje.

Tuxedo

Sitat fra: Muffinman på onsdag 17. juli 2019, klokken 18:02
Det er faktisk bra at DU-byttet ble utsatt til nå, for da har du sikkert fått en helt oppdatert versjon.
Ja, det er slik jeg har tenkt hele tiden. "Så länge skutan kan gå" og ulydene ikke var altfor påtagelige, så var det bare en fordel å utsette byttet lengst mulig. Får jo også to års ekstra reklamasjonsrett utover garantien på 8 år nå, i hvert fall i teorien.

Muffinman

Tja, det forutsetter vel at byttet skjedde på reklamasjon. Det gjorde det kanskje ikke hvis Tesla selv tok initiativet til bytte på garanti uten at du har reklamert?

Tuxedo

Sitat fra: Muffinman på onsdag 17. juli 2019, klokken 19:28
Tja, det forutsetter vel at byttet skjedde på reklamasjon. Det gjorde det kanskje ikke hvis Tesla selv tok initiativet til bytte på garanti uten at du har reklamert?
Skjønner nå hva du mener.  Bilen er over fem år gammel, altså utenfor reklamasjon, følgelig blir det ingen ny reklamasjonsfrist. Da er det er kun deres egen garanti som gjelder.

Uansett tror jeg man skal slite med å få Tesla til å bytte DU på reklamasjon etter at åtte år har gått fra bilen var ny.

Twister

Kjøpte brukt bil av Tesla, med den tanken om at bilen ville være godt gjennomgått og det står at den får en full teknisk undersøkelse.

Det viser seg at det er flere problemer med bilen:

12V batteri som er defekt (fikk beskjed om at det ville gå seg til med litt kjøring, ved utlevering)

En vifte som hviner ve.side foran

Dekk som er 2år eldre en bilen

Lekkasje mellom vindu og tak på begge førerdører ved vask.

Felger hvor 3 er en dimensjon og 1 en annen, jeg fant først ut at dekkene var gamle og tenkte at jeg kjøper nye felger og dekk til sommerbruk, og beholder det som står på til vinterdekk. Oppdager da at jeg ikke kan bruke dem gamle felgene pga en felg er en anen dimensjon en resten.

Det er et hull i baksetet som er delvis skjult og ikke kunne bli oppdaget på overtagelsen.

Ladekabel lar seg ikke løse ut av bilen, må bruke nødhendelen i bagasjerommet.


Jeg har prøvd å nå Tesla siden jeg hentet bilen, på E-post, på kontakt skjema som lover svar innen 48 timer uten og få svar.
Jeg føler ikke at reklamasjonen jeg ønsker og gjøre hører hjemme noen sted i appen, og det er ikke noe ledig nærme meg før langt ut i slutten av oktober på noen verksted.

Hva gjør jeg for å få kontakt?

JorgenM

Finnes bare 2 måter å få kontakt med Tesla på:

1: via appen, som er en dårlig løsning i ditt spesielle tilfelle

1: kjør og snakk med dem. Absolutt å anbefale :)
Kia EV6 '22 - i-Pace '20 (solgt) - Tesla S P85 '13 (solgt) - 2x BMW i3 (1 solgt) - 2024 Peugeot e-208 i bestilling (lev. juli 2024)

Twister

Sitat fra: JorgenM på torsdag 18. juli 2019, klokken 09:17
Finnes bare 2 måter å få kontakt med Tesla på:

1: via appen, som er en dårlig løsning i ditt spesielle tilfelle

1: kjør og snakk med dem. Absolutt å anbefale :)

Takk for svar :)

Det kontakt skjemaet er det bare for gøy altså?
Jeg digger bilen, men ser jo at det er mye å gå på rundt kunde kontakt og brukervennligheten rundt det.  Får stikke innom i Moss og ta en prat vell.

JorgenM

Du kan jo prøve. Uansett best å snakke med dem i din sak.

Jeg kjører 45 mil til mitt nest nærmeste Tesla-verksted neste måned fordi nærmeste ikke hadde ledig time før i november...
Kia EV6 '22 - i-Pace '20 (solgt) - Tesla S P85 '13 (solgt) - 2x BMW i3 (1 solgt) - 2024 Peugeot e-208 i bestilling (lev. juli 2024)

petersv

Det funker også å bestille time i appen og be de ringe deg i kommentarfeltet ;)

RonnyØ2

Twister: det med felgen gjør meg litt nysgjerrig.. hvordan felg er den levert med til deg?

Twister

Sitat fra: RonnyØ2 på fredag 19. juli 2019, klokken 20:59
Twister: det med felgen gjør meg litt nysgjerrig.. hvordan felg er den levert med til deg?

Hei beklager sent svar, er ute og seiler :D
Felger som sto på bilen har 3 av felgene dimensjon 19x8" ET40 mens en annen felg har dimensjon 19x8,5" ET35
Felgene er i følge dekkverksted ulovlig og bruke i slik kombinasjon og dem vil ikke sette på nye dekk til meg på disse felgene.

Har prøvd å finne ut hvem jeg reklamerer til ifht dette, men ingen svar på epost til support, ingen svar på kontaktskjema, han på chat kunne kun bistå med tekniske spørsmål, SC Moss hadde ikke noe med slikt og gjøre. Utlevering hadde ikke noe med dette og gjøre, men mente det var en annen sitt bord og sendte det videre til han og der er vi nå, noen dager siden og jeg har ikke fått noen tilbakemelding fra han som har med bruktbil og gjøre...

Muffinman

#3838
Og der havarerte dørhåndtak for sjette gang på 2013'en. Førerdøra på runde to nå. Holdt litt over 60.000 km. Tror det blir fjerde verkstedbesøk på denne så langt i år 😖

EDIT: Viser seg at motoren går, og da er det nok det berømte støpegodsdrevet som har sviktet. Bryteren løser ut døra, så her ble det en tapebit rundt håndtaket som midlertidig fiks. Verkstedene har for øvrig fått strenge retningslinjer fra toppen og nekter å ta reparasjon på egen kappe, selv om det er å betrakte som en mislykket utbedring fra tidligere. Synes nesten synd på førstelinjepersonellet som må lire av seg noe om garanti når selskapet ikke ønsker å forholde seg til norske rettsregler. Ikke sikker på at jeg orker å ta kampen.

På 66.000km har altså 6 dørhåndtak havarert, og det sjuende fusker til tider.

EDIT2: Bestiller meg mekanisme fra Grønvold, overhaler det gamle og beholder det i reserve. Samtidig sjekker jeg om det er hensiktsmessig å eskalere saken via TOCN. Jeg har ikke lyst til å tyne gutta på verkstedet, men det er på sin plass å kanalisere dette inn mer sentralt. Jeg synes ikke Tesla skal få slippe unna med å ikke følge det norske regelverket i sin iver etter å spare penger. De får enten reparere håndtakene så de holder i bilens levetid - slik dørhåndtak faktisk er forventet å gjøre - eller så får de bare fortsette å bytte skrot som ramler frahverandre med nytt skrot som ramler frahverandre så lenge bilene er på veien. Men de skal ikke få ta seg grovt betalt for det nye skrotet.

Wibla

Ta kontakt med forbrukerrådet og kjør saken gjennom de. Tesla prøver å ignorere norsk reklamasjonsrett og det bør de arresteres for.
2018 Tesla Model S 75D

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA