Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Feil og mangler (reklamasjoner) - Hva opplever du på din bil?

Startet av Kallagtunet, mandag 28. oktober 2013, klokken 18:47

« forrige - neste »

Muffinman

Har da virkelig prøvd både med og uten på alle dører, det er derfor jeg kan si at jeg ikke merker noen forskjell. Men kan hende det arter seg ulikt når døra ellers er kraftig støydempet.

Som en kuriositet kan jeg nevne at det er vesentlig bedra plass for hodet på vår 2013 enn vår 2015, begge med alutak. Sammenlignet jeg den eldste med biler som hadde pano var det faktisk mindre høyde rundt kanten hvor det ikke var glass enn på min bil, og satt jeg bak ble jeg sittende med hodet og dunke inni hjørnet. På gamlingen har jeg nok klaring på alle tre plasser bak, mens jeg får berøring på sidene i 2015`en. Nakkestøttene bak  i 2015 er absolutt ikke laget for mennesker nei, og heller ikke fremovervendte barnestoler. Den som har prøvd vet hva jeg snakker om. Tester vel snart barnesete du også Kristoffer?  :D

Alfa Bergen

Sitat fra: Muffinman på søndag 30. september 2018, klokken 10:38
Punkt 1: Sjekk om hjulene er skikkelig fastskrudde.
Sjekket. Alle hjulmutrene satt skikkelig fast som de skulle. Merket for øvrig «knekkelyd» ved fullt rattutslag sakte fremover også i går. Noen tips til hva dette kan være?
Model S85 Levert 7.11.2013. (Solgt)
Model S100D Levert 8.6.2019

Beste biler jeg har kjørt. Punktum!

Muffinman

Vanskelig å stille diagnosen over et nettforum. Kan være mye forskjellig dette. Hvor langt er bilen kjørt?

Øyvind.h

Sitat fra: Alfa Bergen på tirsdag 02. oktober 2018, klokken 07:12
Sitat fra: Muffinman på søndag 30. september 2018, klokken 10:38
Punkt 1: Sjekk om hjulene er skikkelig fastskrudde.
Sjekket. Alle hjulmutrene satt skikkelig fast som de skulle. Merket for øvrig «knekkelyd» ved fullt rattutslag sakte fremover også i går. Noen tips til hva dette kan være?
Knekkelyd ved fullt rattutslag kan være en bolt som tar borti bærearm eller noe sånt. Fikk det på min 2013-modell i 2014. Fix hadde da ikke kommet, men kom like etterpå. Bytter til en annen bolt og alt OK. Fikk ikke inntrykk av at det var farlig å kjøre med. Jeg hadde med en mekaniker på tur som verifiserte problemet.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Muffinman

Det var en bolt som var litt for lang ja, men om bilen har vært inne på verksted i mellomtiden er nok dette utbedret for lenge siden. Uansett skulle jo knekkingen ha vært der hele tiden og ikke oppstått nylig om dette var årsaken.

Alfa Bergen

Sitat fra: Muffinman på tirsdag 02. oktober 2018, klokken 11:11
Det var en bolt som var litt for lang ja, men om bilen har vært inne på verksted i mellomtiden er nok dette utbedret for lenge siden. Uansett skulle jo knekkingen ha vært der hele tiden og ikke oppstått nylig om dette var årsaken.
Takk for svar! Bilen min er fra nov 2013 med 113 000 km, og har absolutt vært innom verksted. Sto blant annet på Kokstad fra februar til juli i år i forbindelse med defekt hovedbatteri. Hadde ikke dette problemet før verkstedsoppholdet, men sliter med å se noen sammenheng med at den har stått i ro i 5 måneder og denne knekkelyden. Får ta den en ny tur til Kokstad...
Model S85 Levert 7.11.2013. (Solgt)
Model S100D Levert 8.6.2019

Beste biler jeg har kjørt. Punktum!

Øyvind.h

Det er ikke sikkert verkstedet har gjort den fiksen. Om de ikke hørte noe, så noe eller hadde tid har de kanskje ikke gjort noe med den.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Sjaugen

Sitat fra: Alfa Bergen på tirsdag 02. oktober 2018, klokken 07:12
Sjekket. Alle hjulmutrene satt skikkelig fast som de skulle. Merket for øvrig «knekkelyd» ved fullt rattutslag sakte fremover også i går. Noen tips til hva dette kan være?

Jeg var inne og snakket med Telsa Nord i fjor angående dette.
Det var håndbrekket som ikke var helt av før man rullet fremover. "As designed".
Lyden var der kun når man svingte stillestående ved start.
Kan ikke huske sist jeg hørte den lyden, men jeg har ikke samme parkeringsplass hjemme lengre.
2017 S 75D

cra

Håndbrekket som løsner er vel mer som ed "dunk" enn et knekk?
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Alfa Bergen

Sitat fra: cra på onsdag 03. oktober 2018, klokken 15:09
Håndbrekket som løsner er vel mer som ed "dunk" enn et knekk?
Håndbrekksmellet har jeg hatt en rekke ganger. I alle fall når bilen har vært parkert ute i regnvær. (Har for øvrig samme smell i Minien også) Knekkelyden jeg opplever er noe helt annet og kommer fra forstillingen. Om jeg skal forsøke å beskrive lyden, så er det som om du slår to kompakte metallstykker mot hverandre (i motsetning til å slå to blikkbokser). Lurer på om det kan være en foring som har gitt seg?
Model S85 Levert 7.11.2013. (Solgt)
Model S100D Levert 8.6.2019

Beste biler jeg har kjørt. Punktum!

What-a-watt

Sitat fra: Muffinman på mandag 01. oktober 2018, klokken 10:44
Og når den blir enda høyere suser det fra trekantvinduene pga luftlekkasje på begge sider i begge begge bilene våre til tross for at man har fiklet hit og dit for å tette det så godt som mulig. Ikke verdens beste patent dette rammeløse greiene.

Idag hadde jeg med en passasjer med atskillig bedre hørsel enn det jeg har, og han hadde ingen problemer med å lokalisere vindstøyen til det høyre trekantvinduet. Kan godt være det venstre også, men da passasjeren ikke hadde førerkort, fikk vi ikke testet det. Hva gjør Tesla med en sånn feil?

Muffinman

Det er en bulletin som skal fikse det på tidlige biler. På vår 2015 modell fikk vi vindstøy først etter at bulletinen var utført, uoppfordret. De justerer også slik at det blir mer klem på pakning. Det kan gjøres ved å justere retning på vindu/trekantvindu, eller stappe noe greier inn i pakningen slik at den bygger mer. Men generelt er slikt vanskelig å få has på siden vi som klager som regel hører dette bedre enn de som skal utbedre det. På nevnte bil holdt det ei uke etter utbedring før det kom tilbake på førerplass, og jeg er faktisk usikker på hva jeg skal gjøre med det. Blir vel å prøve en fiks på egen hånd når det blir tid.


Muffinman

Da er jo saken grei. Det skal fikses uansett.

Det er ikke uvanlig at nybiler leveres ut med slikt. 2015`en ble utlevert med kraftig luftlekkasje ved B-stolpen på høyresiden.

georglu

Sitat fra: Alfa Bergen på onsdag 03. oktober 2018, klokken 17:44
Sitat fra: cra på onsdag 03. oktober 2018, klokken 15:09
Håndbrekket som løsner er vel mer som ed "dunk" enn et knekk?
Håndbrekksmellet har jeg hatt en rekke ganger. I alle fall når bilen har vært parkert ute i regnvær. (Har for øvrig samme smell i Minien også) Knekkelyden jeg opplever er noe helt annet og kommer fra forstillingen. Om jeg skal forsøke å beskrive lyden, så er det som om du slår to kompakte metallstykker mot hverandre (i motsetning til å slå to blikkbokser). Lurer på om det kan være en foring som har gitt seg?

Jeg lurer på om jeg hadde samme lyd på Toyota-en jeg hadde tidligere. Lyden kom typisk etter at jeg hadde skiftet til sommerhjul. Jeg kan ikke huske at den var der med vinterhjulene på. Jeg fant aldri ut av hva det var. Mistenkte en stund at det forhjulet ikke var ordentlig montert på, men lyden forsvant ikke når jeg strammet boltene. Av og til kunne lyden minne om noe som glapp, så en teori kunne være at en eller flere av foringene i bolthullene var løse. Lyden kom typisk når jeg startet bilen fra stillestående og av og til når jeg stoppet helt.

Går jo an å sjekke etter om lyden forsvinner når du bytter til vinterhjul?
Model 3 RN108xxxxxx - reservert 31.03.2016

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA