Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Feil og mangler (reklamasjoner) - Hva opplever du på din bil?

Startet av Kallagtunet, mandag 28. oktober 2013, klokken 18:47

« forrige - neste »

Muffinman

#3420
Vår er gått 145k, så kan vel skyte ei hvit pil etter noe garanti om det er demper. Men kompressor og evt ventilblokk mener jeg bør gå på reklamasjon. Den som lever får se, som vanlig. Merkelig at ting normaliserte seg etter noe kjøring. Det kan være tilfeldig, eller at noe går seg til når det blir "varmt".

Merkelig hvor feilene kommer som perler på ei snor; bare i år sviktet tredje dørhåndtak og det fjerde periodisk, slitedeler understell for 40k er skiftet og på vei hjem fra verkstedet merket jeg symptomer på lite gass i AC (suste i rørene, kjøleeffekten forsvant et par-tre uker senere). Og nå dette.

Kunne vært interessant å satt opp ei oversikt over alt som har vært skiftet på bilen, det er ikke så rent lite. Om det fortsetter i samme tempo etter at reklamasjonsfristen utgår neste måned må vi selge huset...

xerxes

selv om du har kjørt over 100.000 km, altså det tesla gir garanti for, så bør vel det dekkes av norsk 5 års reklamasjonsrett? jmf at produkter som mobil over 2000 kr gis denne type reklamasjonsrett. unntaket for det er typisk batteriet på mobilen (forbruks-/slitedel), eller dersom den har gått i bakken eller blitt utsatt for mye fukt. en demper er ved normal bruk må vel være ment å vare 5 år etter hva jeg kan forstå?

hilsen en synser

Muffinman

#3422
Understellsdeler er slitedeler, og hvor lenge de varer kommer an på hvordan bilen brukes, på hvilket underlag og ikke minst kjørelengde. Det går derfor ikke an å bruke absolutt/relativ reklamasjonsfrist ukritisk. I tillegg går bevisbyrden fra selger til kjøper etter seks måneder; det vil si at om selger hevder at noe er brukt annerledes enn tiltenkt må kjøper motbevise det. Og det er tilnærmet umulig. Innen seksmånedersfristen er det enklere; da må selger bevise at tingen er brukt feil. Husker at FTU i sin tid gav en del kjøpere medhold på dette grunnlaget i saker om fuktskadede mobiler hvor disse beviselig var fuktskadet, men hvor selger ikke kunne bevise at kjøper hadde brukt produktet uforsvarlig.

Husk også at reklamasjonsrett ikke er det samme som at reklamasjonen godtas ;)

Uansett er det ikke så veldig heldig å måtte ta en ny påkostning like etter den forrige store. Vi får se hva det ender opp med.

EDIT: Det var vel også en sak som satte presedens for at mobilbatterier også er dekket av mer enn to års reklamasjonsrett for en tid tilbake. Jeg hadde et nettbrett som var så vidt over 2 år hvor batteriet svulmet opp. Her fikk jeg et tilbud om reparasjon for egen regning fra Komplett, men de dekte det uten diskusjon etter at jeg viste til denne saken. Finner den ikke igjen i farta.

xerxes

gode poenger du kommer med det. jeg er en uten peiling på bil, forbrukerjuss, men veldig glad i å synse.

tenker videre at det blir en konkret vurdering fra sak til sak om bilen er brukt «vanlig». tror ikke jeg ville ha måttet bevise at iphonen min var brukt vanlig om skjermen sluttet virke etter 4 år og ingen relevante skader ble funnet. i så fall hadde jeg måttet filme meg selv med gopro kamera i 4 år.

mener det virker rimelig å legge til grunn at en bil er kjørt vanlig med mindre det er konkrete holdepunkter for noe annet. etter hva jeg forstår er varer en demper vanligvis over 5 år med vanlig bruk, altså vanlig kjøring på vanlige veier.

at ikke den man reklamerer til nødvendigvis er enig med klager behøver for øvrig ikke henge helt sammen med hva som faktisk er riktig; det ene utelukker ikke det andre.

at det kan være en mer tungrodd og tidkrevende prosess, med en viss risiko for å tape en forbrukerrådet/i en domsavgjørelse, er en annen ting, som selvfølgelig er relevant å tenke på. vet ikke hva fasiten er her.

interessant problemstilling dette, takk for nyttig info jeg ikke var klar over.

hilsen synseren


Muffinman

#3424
Død 85D i dag. Måtte jumpstarte den med 12v lader. Eneste "unormale" i forkant var en spontan reboot av storeskjermen under kjøring i går.12v spenningen ser normal ut når bilen nå er oppe og går, og 12v batteriet ble byttet for mindre enn et år siden. Bilen fungerte helt normalt på siste kjøretur i går kveld før den ble hensatt.

Mange som opplever bugs i nye softwareoppdateringer, kan dette være noe i den gata?

Muffinman

Død igjen etter et par timer parkering i kveld. Da blir det campermode over natta for å holde liv i den...

El-boy

#3426
Sitat fra: Muffinman på onsdag 05. september 2018, klokken 21:48
Død igjen etter et par timer parkering i kveld. Da blir det campermode over natta for å holde liv i den...
Ups  :o
Og snart er garantien ute på min også. 3. oktober er det slutt, da er der bare 3 år igjen på motor og drivverk pluss batteriet. Hovedbatteriet mitt tok kvelden for litt over en uke siden etter ca. 63000km, helt død bil. Og jeg som prøvde det jeg kunne å behandle etter anvisningene for lengst mulig batterilevetid... Det blir en spennende framtid. Hvor mange HV batteri har du skiftet Muffin ?

Hodetelefoner

Muffin : 12v lader?
Min gjorde det samme. 12v jump fungerte ikke for meg dessverre. Bilen husket godt den var død. Men det var etter at 12v døde helt. Mulig jeg var litt sent ute. Ventetid på delen. 3uker..

Muffinman

#3428
Ikke byttet noen HV batterier. Bilene er gått hhv 146 og 125k.

Likestrømskonverteren ser ut til å fungere da den holder spenningen stabil under last. Her er det enten 12v batteriet som er dødt eller et eller annet som gjør at det ikke vedlikeholdslades når bilen slås av.

Når konverteren ryker fungerer ikke jumpstart nei. I natt har bilen stått i campermode og er fremdeles våken.
Man kan faktisk koble fra batteriet uten at disse slår seg av så lenge dcdc fungerer, men man får ikke startet dem igjen :)

Forhåpentligvis ikke røket likestrømskonverter, den koster visst 27k ferdig skiftet... Bilen er rullet 25k forbi garanti men er ikke tre år enda.

TeslaTerje

Hei har fått knirke og knake lyder bak når jeg svinger i lave hastigheter, og noen som har vært borti det samme og vet hva som er feil?
Tesla Model S
grå 85 Kwh, Tech, Sensor, lyd, pano, hattehylle....
Bestilt - 03.03.13
Finalized - 20.11.13
Tesla fabrikken bygger din Model S - 07.02
Din Model S er i transitt fra fabrikken - 13.02

Levert 31 Mars .

Klykken

Merker meg at navien hopper utenfor veien og blir der en tid. Før den kommer seg igjen etter 4-5min. Litt slitsomt da den prøver å finne omveier for å hente seg inn igjen. Spesielt i ukjente byer blir dette ganske stress. Software eller hardware?

'15 S85D
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

Muffinman


Klykken

Får nevne det ved bytte til 4g-modul. Ingen krise for dagligdagskjøring...
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

trykkertor

Høres ut som dårlig GPS-mottak.
Da blir nøyaktigheten på hvor bilen befinner seg dårlig, og den viser noen meter feil.
Viser at bilen er utenfor veien, og programvaren prøver å finne en rute tilbake til veien.

Med andre ord. Hardware-feil, relatert til GPS-antennen og kvaliteten på mottaket.

smokey

Kan også være software.
Registrerte at den påstod jeg var i boligfeltet over Oslofjordtunnelen da jeg kjørte gjennom der i dag. Var også et kjent problem tidligere, men er ganske sikker på at dette var i orden i en tidligere versjon (i år/sent i fjor). Oppdaterte til 2018.32.4 senere idag så får se hva den nå viser. Om nå dette er relatert/samme som ditt problem.
Kan kartet være eldre enn veien? Vært innom noen slike varianter.
P106 2006-2010
85D levert mars 2016

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA