Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Kewet 5 vil kun kjøre baklengs!

Startet av mohpet, fredag 04. juli 2008, klokken 09:43

« forrige - neste »

mohpet

Da jeg kjørte langs E18 v/ Sandvika igår i ca 70 km/t og 80% på batteriet ga motoren seg, ville bare trille og kun grønt lys på ecometer og ingen respons fra gasspedal. Etter å ha kommet inn til siden oppdager jeg at bilen går bakover men ikke forover. Jeg ender med å måtte rygge fra Sandvika til Ikea :D og når jeg stopper der for å prøve igjen virker bilen begge veier. Når jeg kommer vel hjem (forlengs) virker alt som det skal tilsynelatende.

Idag kjørte jeg igjen, litt småkjøring og så noen minutter på E18 - stoppet inn til bensinstasjon for å kjøpe sikring som manglet (nr 12), monterte denne (langlys manglet), og det samme skjer - kun baklengs. Så jeg kjører da baklengs fra Strand til Fornebu. Der stopper jeg og prøver, da kjører den forlengs igjen. Vel fremme prøver jeg frem og tilbake, alt virker.

Elbilnorge skal se på den neste uke, sier det er noe elektronisk som må resettes el.l. Jeg har sjekket sikringene - de ser ut til å være OK.

Har noen her vært ute for noe tilsvarende? Jeg prøvde idag da jeg kom frem også den røde nødbryteren, mulig at denne hadde slått inn tenkte jeg - men den ser ikke ut til å kutte strøm i det hele tatt? Skal den stå inne eller ute ved kjøring?

Hmmmm...

Mvh peter
2011 Think 4-seter med Lithium (ex Zebra), ESP, a/c og PTC varme
E-twow Booster 2S sparkesykkel
ex 2003 Kewet 5
ex 2020 Vespa Elettrica L3 (70 km/t)
ex Go Motorboard sparkesykkel
Asker

El rayo

Feil som kommer og går er det vanskeligste å finne. Denne har jeg aldri hørt om før.
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

mohpet

Hadde den inne på Økern, da var ikke feilen der og ingen feil funnet. På vei hjem stoppet bilen, nå ville den ikke gå bakover heller. Car controller forsøkt skiftet, uten hell (ikke den som er gåen). Skal få den tauet opp til Økern igjen i kveld. Nå er ihvertfall feilen permanent (?) - de går verken forover eller bakover.
2011 Think 4-seter med Lithium (ex Zebra), ESP, a/c og PTC varme
E-twow Booster 2S sparkesykkel
ex 2003 Kewet 5
ex 2020 Vespa Elettrica L3 (70 km/t)
ex Go Motorboard sparkesykkel
Asker

svedman

Nå har jeg en Citi-Jet 6, Buddy, men hadde et liknende problem i dag.

Bilen reagerte ikke på trykk på gasspedal, heller ikke bakover. Samme symptomer som deg, mohpet: Alle lamper lyste, og det lyste grønt på ecometer, men bilen ville ikke gå.

Har opplevd noen ganger før at gasspedalen ikke reagerer før jeg trykker den HELT inn, men i dag skjedde det ingenting, og jeg prøvde i ca. 10 min med diverse ting.

Jeg fikk bilen til å kjøre ved å vri nøkkelen helt frem til "reservetank" (jeg hadde 85% igjen på batteriet), og da overstyres car controller. Jeg trengte ikke å holde nøkkelen, bare vri den helt om én gang, og da var det akkurat som om en kontakt ble plugget inn. Bilen gikk da som normalt.

Jeg kjørte rett til Økern, og der bytta de et relé på sikringsboksen, jeg tror det hadde med tenninga å gjøre, og de sa at det hadde vært dårlig lodda ledninger på noen av dem tidligere. Reléet var veldig varmt.

Bilen er helt annerledes å kjøre nå - veldig mye mykere, og mer responsiv på "gassen"! Jeg håper dette løste problemet permanent for min del. :)
2021: Tesla Model Y LR AWD med FSD.
2008 - 2012: Kewet Buddy Citi-Jet 6, 2008-modell, "YOSHI".

mohpet

Etter mye frem og tilbake ser nå bilen ut til å være ok igjen. Å resette car controlleren hjalp altså ikke, da var trolig denne defekt. Jeg forsøkte å bytte denne uten at dette hjalp. Etter å ha tauet bilen opp igjen fant de ut at det var motorstyringen som var defekt. Denne ble byttet, og bilen går nå bedre enn før siden det er en Buddy styring som ble satt inn. Toppfart er litt lavere ca 75 max men akselerasjon opp til 50 er svært mye bedre enn før og den går med en mye jevnere snittfart når det er litt bakker (uten at jeg kjører på rød). Før gikk den raskt ned til 40-50 km/t i litt bakker nå holder den seg mye bedre! Den bremser mer enn før av seg selv i nedoverbakker pga regenerering av energi. Batterikapasiteten (distanse) er økt også etter byttet.

Peter
2011 Think 4-seter med Lithium (ex Zebra), ESP, a/c og PTC varme
E-twow Booster 2S sparkesykkel
ex 2003 Kewet 5
ex 2020 Vespa Elettrica L3 (70 km/t)
ex Go Motorboard sparkesykkel
Asker

Manna

Sitat fra: svedman på mandag 14. juli 2008, klokken 16:29
Nå har jeg en Citi-Jet 6, Buddy, men hadde et liknende problem i dag.

Bilen reagerte ikke på trykk på gasspedal, heller ikke bakover. Samme symptomer som deg, mohpet: Alle lamper lyste, og det lyste grønt på ecometer, men bilen ville ikke gå.

Har opplevd noen ganger før at gasspedalen ikke reagerer før jeg trykker den HELT inn, men i dag skjedde det ingenting, og jeg prøvde i ca. 10 min med diverse ting.

Jeg fikk bilen til å kjøre ved å vri nøkkelen helt frem til "reservetank" (jeg hadde 85% igjen på batteriet), og da overstyres car controller. Jeg trengte ikke å holde nøkkelen, bare vri den helt om én gang, og da var det akkurat som om en kontakt ble plugget inn. Bilen gikk da som normalt.

Jeg kjørte rett til Økern, og der bytta de et relé på sikringsboksen, jeg tror det hadde med tenninga å gjøre, og de sa at det hadde vært dårlig lodda ledninger på noen av dem tidligere. Reléet var veldig varmt.

Bilen er helt annerledes å kjøre nå - veldig mye mykere, og mer responsiv på "gassen"! Jeg håper dette løste problemet permanent for min del. :)
Hmmmmmm.......
Har opplevd dette to ganger på ei uke nå nettopp. Skrudde av og på tenninga, og bilen gikk som normalt.
Snakka med serviceavd, og de mente det var releet, evt controlleren som var dårlig. Jeg skal ha bilen inne på service allikevel om ei uke, så vi får se hva som må til...

Jon
Bodø
15000 km i Buddy siden oktober 2007

Manna

Nå har bilen stått på verksted i 2 uker, den har fått ny car controller, men feilen er der fremdeles. Det kommer og går, høres ut som da sirkelsaga brant opp midt i en totomsfire...
Kjenner at jeg begynner å bli lett irritert, for å si det veldig pent..... >:(

Jon
Bodø
15000 km i Buddy siden oktober 2007

bosonic

Det skal  i prinnsippet ikke være vanskelig å finne slike feil. En logisk tester med loggefunksjon vil gjøre susen. Trodde kanskje elbilnorge hadde laget en muiighet for tilkobling av et eget diagnoseutstyr.?

Å forsøke å bytte ut forskjellige komponenter uten å drive feilsøking er noe tafatt spør du meg.
Utvikling av 12V clamper til blybatteri
Stord, Kewet Citi-Jet 5 1997 mod 5000 km
Hjemmelaget Elbil: 0-100 på ca 1,8 sekund
http://www.austinev.org/evalbum/35
Les mer om bosonic: Alt kan konverteres, så hvorfor vente?

Manna

Sitat fra: bosonic på onsdag 22. oktober 2008, klokken 13:17
Det skal  i prinnsippet ikke være vanskelig å finne slike feil. En logisk tester med loggefunksjon vil gjøre susen. Trodde kanskje elbilnorge hadde laget en muiighet for tilkobling av et eget diagnoseutstyr.?

Å forsøke å bytte ut forskjellige komponenter uten å drive feilsøking er noe tafatt spør du meg.

Dette er et lokalt verksted, 126 mil til Økern herfra, går litt tregt i 10 km/t.....
Bodø
15000 km i Buddy siden oktober 2007

bosonic

Lokalt verksted sier du, men er det et verksted med kompetanse på Buddy?
Utvikling av 12V clamper til blybatteri
Stord, Kewet Citi-Jet 5 1997 mod 5000 km
Hjemmelaget Elbil: 0-100 på ca 1,8 sekund
http://www.austinev.org/evalbum/35
Les mer om bosonic: Alt kan konverteres, så hvorfor vente?

Manna

Vel, de har kompetanse på bilelektrisk... ::)
Langt mellom elbilverksteder i nordnorge, så man må vel prøve å bryte vei sjøl.
Bodø
15000 km i Buddy siden oktober 2007

bosonic

Bilelektrisk er en ting, elektrisk fremdrift og elbiler en helt annen ting, men bevares det kan jo hende at dette verkstedet har kompetente folk som kan hjelpe deg.
Utvikling av 12V clamper til blybatteri
Stord, Kewet Citi-Jet 5 1997 mod 5000 km
Hjemmelaget Elbil: 0-100 på ca 1,8 sekund
http://www.austinev.org/evalbum/35
Les mer om bosonic: Alt kan konverteres, så hvorfor vente?

Manna

Tor nok det, det kommer ny motor opp fra Økern på fredag, får se om det hjelper.

J
Bodø
15000 km i Buddy siden oktober 2007

Manna

Fikk bilen tilbake i dag, og den oppførte seg faktisk helt utmerket ;D
Så nå er både den og jeg blid og glad

Jon
Bodø
15000 km i Buddy siden oktober 2007

bosonic

Fikk du noen indikasjon på hva som hadde skjedd med den gamle motoren?
Utvikling av 12V clamper til blybatteri
Stord, Kewet Citi-Jet 5 1997 mod 5000 km
Hjemmelaget Elbil: 0-100 på ca 1,8 sekund
http://www.austinev.org/evalbum/35
Les mer om bosonic: Alt kan konverteres, så hvorfor vente?

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA