Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hvem har kjørt lengst med i-Miev ?

Startet av erik e, søndag 27. oktober 2013, klokken 16:14

« forrige - neste »

erik e

Svart Mitsubishi i-Miev  2011. Blå I-MiEV 2019
2014 dci Solgt





Hvit MB 200 cdi 2009 sed.  Blå MB 250  2015
Blå Fiat Coupe 2.0 20v turbo 1997 u-reg.Solgt
Svart Renault Fuego 1981 veteran. Gitt bort
Alfa Romeo 156 2001
Greit med "Flåte" forsikring. (kone,sønn og datter)

TB

KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

bobakka

iMiev fra 8.2.11 og deretter 20 000 elbil km per år. Solgt 30.01.18 på 138 000.
i3 fra 18.10.17. Mindre rekkeviddeangst.
iX3 hentet 25.3.21. Slutt på rekkeviddeangst (nesten) :-) Solgt for innkjøpspris etter 15 mnd.
iX fra 7.11.22. Helt slutt på rekkeviddeangst..?
Fossilbil kun for lange ferieturer?

tomrh

Med 46.386 km etter hjemkomst i kveld satser jeg på å ha kjørt lengst av 2012-modellene.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

Mr.Zero

18.000km på 13 mnd. :-[ Men trolig den som er oftest vasket.. 8)
Ski

Citroën C-Zero 2012, 63.000km - "motvillig" solgt - leveres 6/7-16
Honda Transalp 2001 - første batteriskift i 2012!
BMW i3 2017 Full Pakke Protonic blue
BMW i3 2021 Full Pakke Blue Ridge Mountain
www.rekkeviddeangst.com ..her blir det liv - trodde jeg, men så kom hurtigladerne...

GoElectric

77.000km problemfrie km siden 22. desember 2010 :)
i-Miev 2010

Heisan

#6
Jeg har rundet 50 000 og synes batteriet har tapt seg litt, hva med deg GoElectric, har du noe mål for hvor mye den maksimale kjørelengden er redusert?
i-MiEV, Lillestrøm

tomrh

#7
Sitat fra: Heisan på mandag 28. oktober 2013, klokken 13:24
Jeg har rundet 50 000 og synes batteriet har tapt seg litt,
Jeg husker postingen din om batterikapasitet ved ca. 40k km, da oppgav du at det ble målt til 41,3 Ah, som visstnok skulle være "normalt" iflg. verksmesteren på mitt verksted. Ved 45.000 km fikk jeg målt mitt til 44,7 Ah, det var oppsiktsvekkende bra mente verkstedet. Det er tydeligvis kvalitetsforskjeller på batteripakkene.

Tror ikke det har særlig betydning, men vi har sjelden latt bilen stå fulladet mer enn noen timer i strekk, og vi klattlader så ofte som mulig. På den annen side har vi aldri vært redd for å kjøre batteriet ned til skilpadde, og vi hurtiglader 1-3 ggr/mnd.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

GoElectric

På de 70.000km har rekkevidden blitt redusert et sted mellom 8-9% (jeg kjører samme strekning med samme kjøremønster hver dag). Det er viktig å være klar over at antall totalt kjørte km ikke er en så god indikasjon på batterislitasjen. Ulik kjørestil, bruk at AC og varmeapperat betyr at batterislitasjen kan variere enormt mellom ulike biler som har gått like langt. Jeg er en erfaren elbilist som har en energiøkonomisk kjørestil og foretrekker å kle på meg om vinteren i stedet for dårlige varmeapparatluft i kupén ;) Jeg hurtiglader ikke ofte og har aldri kjørt bilen lengre ned enn 2 streker. Derimot lades selvfølgelig bilen opp til maks hver dag for å ha tilstrekkelig strøm til dagen kjøring. Men vært å merke seg at toppladet i-MiEV vil si 80% (En i-MiEV kan i praksis aldri lades til mer en 80% slik jeg har forstått det. Dette for å beskytte batteriene)
i-Miev 2010

Heisan

Takk for svar GoElectric, jeg har omtrent samme bruksmønster som deg, har kun sett skilpadda 1 gang og plugger i bilen hver gang jeg kommer hjem. Vanskelig å si hvor mye reduksjon det er hos meg pga variasjoner i føre, temp osv. Jeg kjører dessuten noe mer aggressivt nå enn da bilen var ny. Gidder ikke lenger å prøve å komme lengst mulig før strekene tikker bort.
i-MiEV, Lillestrøm

sven erik

Sitat fra: GoElectric på mandag 28. oktober 2013, klokken 15:12
På de 70.000km har rekkevidden blitt redusert et sted mellom 8-9% (jeg kjører samme strekning med samme kjøremønster hver dag). Det er viktig å være klar over at antall totalt kjørte km ikke er en så god indikasjon på batterislitasjen. Ulik kjørestil, bruk at AC og varmeapperat betyr at batterislitasjen kan variere enormt mellom ulike biler som har gått like langt. Jeg er en erfaren elbilist som har en energiøkonomisk kjørestil og foretrekker å kle på meg om vinteren i stedet for dårlige varmeapparatluft i kupén ;) Jeg hurtiglader ikke ofte og har aldri kjørt bilen lengre ned enn 2 streker. Derimot lades selvfølgelig bilen opp til maks hver dag for å ha tilstrekkelig strøm til dagen kjøring. Men vært å merke seg at toppladet i-MiEV vil si 80% (En i-MiEV kan i praksis aldri lades til mer en 80% slik jeg har forstått det. Dette for å beskytte batteriene)

miner nå siden 2011 kjørt 63000 men  har ikke merket noe tap  selv om jeg har hurtigladet inniimellom da en kjører langt  men du sier du kjører ikke under 2 streker  men 1 gang i måneden  skal en kjøre til skilpadde  og lade opp  dette står i boka  å er noe av kravet  til garanti
å  om du merker tap kjør ned  noen ganger å lad helt opp så  se om du da kommer til at batteriet har tapt seg da

Golder

Jeg har en iMiEV 2013 som snart har gått 30 000 km. Kjører 2x30 km til jobb hver dag. Kjører en god del i jobben også, og har hurtigladet ca 30 ganger. Bilen lades helt opp hjemme og på jobb hver dag. Jeg har kjørt den 3-4 ganger i skilpaddemodus, grunnet mangel på rekkeviddeangst  :D. Eberspächer er også montert i bilen.  Jeg merker foreløpig ingen reduksjon i kapasiteten på batteriet. Ca 15% dårligere rekkevidde nå ved 5 minusgrader, i forhold til sommertemperatur, er vel ikke noe unormalt.

svingen

Sitat fra: sven erik på onsdag 13. november 2013, klokken 23:04
Sitat fra: GoElectric på mandag 28. oktober 2013, klokken 15:12
På de 70.000km har rekkevidden blitt redusert et sted mellom 8-9% (jeg kjører samme strekning med samme kjøremønster hver dag). Det er viktig å være klar over at antall totalt kjørte km ikke er en så god indikasjon på batterislitasjen. Ulik kjørestil, bruk at AC og varmeapperat betyr at batterislitasjen kan variere enormt mellom ulike biler som har gått like langt. Jeg er en erfaren elbilist som har en energiøkonomisk kjørestil og foretrekker å kle på meg om vinteren i stedet for dårlige varmeapparatluft i kupén ;) Jeg hurtiglader ikke ofte og har aldri kjørt bilen lengre ned enn 2 streker. Derimot lades selvfølgelig bilen opp til maks hver dag for å ha tilstrekkelig strøm til dagen kjøring. Men vært å merke seg at toppladet i-MiEV vil si 80% (En i-MiEV kan i praksis aldri lades til mer en 80% slik jeg har forstått det. Dette for å beskytte batteriene)

miner nå siden 2011 kjørt 63000 men  har ikke merket noe tap  selv om jeg har hurtigladet inniimellom da en kjører langt  men du sier du kjører ikke under 2 streker  men 1 gang i måneden  skal en kjøre til skilpadde  og lade opp  dette står i boka  å er noe av kravet  til garanti
å  om du merker tap kjør ned  noen ganger å lad helt opp så  se om du da kommer til at batteriet har tapt seg da

står kun det her i boka (ut fra elbilwiki har ikke selve boka jeg)
For å optimalisere levetiden til
hovedbatteriet, foreta en full lading
av batteriet hver 14 dag.
For at ladingen skal være fullstendig ,
følg prosedyrten for normal lading
(elektrisk strømnett hjemme)
uten avbrytelse, inntil ladingen
stanser automatisk (ladelampen i
instrumentbordet slukker).

Det her gjør jeg hver dag,dvs full ladere den :)

peugeot ion 2011 med OVMS,DAB radio,sykkel hengerfeste.
Bor i Nittedal (oslo)

TB

Sitat fra: svingen på tirsdag 28. januar 2014, klokken 20:55
står kun det her i boka (ut fra elbilwiki har ikke selve boka jeg)
For å optimalisere levetiden til
hovedbatteriet, foreta en full lading
av batteriet hver 14 dag.

Det som skjer mot slutten av lade prosessen er balansering av cellene. Om det går lang tid mellom kvar full lading (dvs. meir enn 14 dagar) kan forskjellen på cellene bli for stor. Gjeld ved bruk av bilen, ikkje ved lagring.

På bilar som har valg om ladestopp før 100% kan nok utføre balansering på eit tidlegare nivå. Trillingane er enkle her - lad opp - ferdig  :)
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

GoElectric

i-Miev 2010

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA