EL-bil til Drammen sentrum

Startet av Tangosierra, lør 26. okt 2013, kl. 23:12

« forrige - neste »

Tangosierra

Hei!
Vurderer å kjøpe EL-bil da jeg har fått jobb i Drammen. Skal kjøre fra Tønsberg. Er det noen som kjører el-bilen sin til drammen sentrum her? Hvordan er det med ladeplassene? Er det rift om dem?

TB

Sitat fra: Tangosierra på lør 26. okt 2013, kl. 23:12
Hei!
Vurderer å kjøpe EL-bil da jeg har fått jobb i Drammen. Skal kjøre fra Tønsberg. Er det noen som kjører el-bilen sin til drammen sentrum her? Hvordan er det med ladeplassene? Er det rift om dem?

Finnes ein del liknende tråder. Eg kjenner ikkje status på normal lading i Drammen, men det er fleire hurtigladere (CHAdeMO, for Leaf og trilling) som kan vere ein løysing dei dagar du ikkje kan lade?

Valg av bil vil avgjere behov for lading, Tesla S klarar distansen uten lading, trilling klarar den ikkje - med Leaf kan det gå med moderat fart og varme.
Citroen C-Zero 2012 -2019
Hyundai KONA Electric 2019 - 2023
KONA Electric Long Range Premium 2024
Lørenskog

Hans Håvard Kvisle

Tror Drammen har ganske greie muligheter for lading på dagtid, bare sjekk ladestasjoner.no. Det beste er at det vil være 6 hurtigladere tilgjengelig i Drammen/Lier. Enten betaling med Grønn Kontakts ladekort eller med visa/mastercard hos to Nissan-forhandlere.
St.Hanshaugen

Tangosierra

Vil jeg kunne hurtiglade en vw e up på disse?

Hans Håvard Kvisle

Nei, det vil neppe aldri kunne gjøre hos de to Nissanforhandlerne.
På Grønn Kontakts ladere kan det kanskje skje på Marienlyst siden dette skal være "multilader". Men foreløpig har den ikke funka for noen. Utover vårparten vil jeg tro at mange av hurtigladestasjonene blir oppdatert til å håndtere ulike ladeløsninger.
St.Hanshaugen

TB

Sitat fra: Tangosierra på søn 27. okt 2013, kl. 20:49
Vil jeg kunne hurtiglade en vw e up på disse?
Som Hans Håvard skriv, kanskje på dei hurtigladere som blir av kombinert type. Dvs, det i praksis er to ladere i samme "boks" - og med to kablar ut.

Det finnes tre ulike standardard / typar hurtiglading:
- (CHAdeMO, for Leaf og trilling) som i praksis gjeld dei fleste hurtigladere som finnes idag.

- Tesla S "Superlader" - passer berre til Tesla S.

- Combined Charging System (CCS) for ny / "europeiske" bilar. Finnes ingen stasjoner enno, men vil bli stadig meir vanleg etterkvart som det kjem bilar på markedet.

WV e-UP! er den fyrste bilen som støttar CCS. Det er Audi, BMW, Daimler, Ford, General Motors, Porsche og Volkswagen som står bak denne standarden.

Dvs, om du treng tilgang til hurtiglader med det samme må du kjøpe Leaf eller trilling.
Kan du vente vil e-UP! vere eit alternativ.
Eller, Tesla S - der du ikkje treng hurtiglade pga. stor batteripakke.
Citroen C-Zero 2012 -2019
Hyundai KONA Electric 2019 - 2023
KONA Electric Long Range Premium 2024
Lørenskog

jkirkebo

Sitat fra: TB på søn 27. okt 2013, kl. 22:41
Det finnes tre ulike standardard / typar hurtiglading:
- (CHAdeMO, for Leaf og trilling) som i praksis gjeld dei fleste hurtigladere som finnes idag.
- Tesla S "Superlader" - passer berre til Tesla S.
- Combined Charging System (CCS) for ny / "europeiske" bilar. Finnes ingen stasjoner enno, men vil bli stadig meir vanleg etterkvart som det kjem bilar på markedet.

Fire. Du har glemt 43kW AC Type 2.
Tesla Model Y LR 2024 (gul)

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA