Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Fjernlys på TMS

Startet av torerikb, lørdag 26. oktober 2013, klokken 20:29

« forrige - neste »

cra

Jeg bor desverre slik til at det bare er plussgrader som kan løse problemet.  :-\. Tenker å prøve med RainX eller tilsvarende på ene lykteglasset som et eksperiment, men har ikke særlig trua.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Klykken

Vask lykta godt, og ha på voks av god sort. Evt benytt Gtechniq C4. https://bilnerden.no/gtechniq-c4-permanent-trim-restorer
Sistnevnte er ment for utvendig plast, og "lykteglasset" er som kjent plast.
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

Oreo

Trøndelag, x-Hvit Nissan LEAF, 19.01.12-13.05.13
x-Tesla Model X, 100D 17.12.2017-12.04.2021
Tesla Model S, P85+ #P12xx/VIN 14 4xx 11.09.13->

cra

Sitat fra: Oreo på torsdag 20. desember 2018, klokken 15:27
Sitat fra: SH aka F_P på mandag 08. oktober 2018, klokken 18:23
Sitat fra: Jejl på mandag 08. oktober 2018, klokken 17:10
Er 35W nå blitt lovlig med de nye reglene?
Nei
Vil det si at man kan risikere å feile på EU kontroll?

Definitivt. Eller verre: blende noen som kommer imot og forårsake en ulykke.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

o.b.lix

Sitat fra: cra på torsdag 20. desember 2018, klokken 15:39
Eller verre: blende noen som kommer imot og forårsake en ulykke.

Siden disse er lovlig i andre kanter av verden, er det nok uenighet også blant eksperter hvilket mordvåpen 10w ekstra på lykten utgjør...
«Vi må passe oss for å overinvestere i vei»
2022 AWD Ioniq 5 / 2017 Model X 90D (HW3 + MCU2) / 2019 Leaf Tekna 40kW
2015 Tesla model S 85D (Ap1.0) / 2014 Leaf Acenta 24kW

snd

Tenk litt på dette: US importerte TMS er fullt lovlig i Norge, selv med original 35W pærer  :police:
P85D (+)
Roadster Signature 250 Sport
P85 RIP 19.11.2013 - 9.8.2014

cra

Sitat fra: snd på torsdag 20. desember 2018, klokken 18:24
Tenk litt på dette: US importerte TMS er fullt lovlig i Norge, selv med original 35W pærer  :police:

Det er nå så. I US er det mye som er lovlig (både i trafikken og ellers) som man lett ser er fullstendig galskap, uten sammenligning med pære-watt forøvrig. I Norge er det uansett norske regler som gjelder, så da bør man forholde seg til dem. Det er en grunn til at reglene er som de er. Jeg sier ikke at å jukse med lysene er det verste man kan gjør, men alle som har førerkort burde vite at å møte noen med lys som ikke er som de skal er noe dritt, og jeg setter i alle fall pris på at de jeg møter gir meg en sjans til å se det jeg skal.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

o.b.lix

Sitat fra: cra på fredag 21. desember 2018, klokken 09:55
Det er en grunn til at reglene er som de er.

Ja det er oftest at de er utformet på en tid da hest og kjerre var foretrukket, se bare på den nå endrede regelen at ekstralys skulle være i par...
«Vi må passe oss for å overinvestere i vei»
2022 AWD Ioniq 5 / 2017 Model X 90D (HW3 + MCU2) / 2019 Leaf Tekna 40kW
2015 Tesla model S 85D (Ap1.0) / 2014 Leaf Acenta 24kW

Øyvind.h

Lys i par er veldig viktig så man vet om man møter en bil eller MC. Men for ekstralys er det jo bare tull ettersom ekstralysene ikke er hovedlys.

Ift styrke går 35W Xenon helt fint så lenge bilen er i vater. Men jo høyere effekt jo verre blir det for møtende om bilen ikke er i vater eller lyktene er skitne.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

o.b.lix

Sitat fra: Øyvind.h på fredag 21. desember 2018, klokken 10:47
Ift styrke går 35W Xenon helt fint så lenge bilen er i vater. Men jo høyere effekt jo verre blir det for møtende om bilen ikke er i vater eller lyktene er skitne.

Men bare et problem på fulle lys, og da blender jo ekstralys enda mer enn hovedlys. Så ja, er en tulleregel.
«Vi må passe oss for å overinvestere i vei»
2022 AWD Ioniq 5 / 2017 Model X 90D (HW3 + MCU2) / 2019 Leaf Tekna 40kW
2015 Tesla model S 85D (Ap1.0) / 2014 Leaf Acenta 24kW

Øyvind.h

Sitat fra: o.b.lix på fredag 21. desember 2018, klokken 10:49
Sitat fra: Øyvind.h på fredag 21. desember 2018, klokken 10:47
Ift styrke går 35W Xenon helt fint så lenge bilen er i vater. Men jo høyere effekt jo verre blir det for møtende om bilen ikke er i vater eller lyktene er skitne.

Men bare et problem på fulle lys, og da blender jo ekstralys enda mer enn hovedlys. Så ja, er en tulleregel.
Trodde det var samme pære for nær- og fjernlyst? Dvs kun speil som styrer om lyset går ned eller rett frem? Har ikke sett så nøye på løsningen :)
Feiljusterte nærlys kan blende kraftig.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

jkirkebo

Sitat fra: Øyvind.h på fredag 21. desember 2018, klokken 11:56
Sitat fra: o.b.lix på fredag 21. desember 2018, klokken 10:49
Sitat fra: Øyvind.h på fredag 21. desember 2018, klokken 10:47
Ift styrke går 35W Xenon helt fint så lenge bilen er i vater. Men jo høyere effekt jo verre blir det for møtende om bilen ikke er i vater eller lyktene er skitne.

Men bare et problem på fulle lys, og da blender jo ekstralys enda mer enn hovedlys. Så ja, er en tulleregel.
Trodde det var samme pære for nær- og fjernlyst? Dvs kun speil som styrer om lyset går ned eller rett frem? Har ikke sett så nøye på løsningen :)
Feiljusterte nærlys kan blende kraftig.

Det er samme pærer ja. Nærlyset på både TMS og TMX er helt ok synes jeg, både xenon og LED-utgavene. Den greieste løsningen er derfor en LED-bar, da får man topp fjernlys i tillegg og slipper å fikle med ulovlige deler til en bil som (ofte) fortsatt har garanti.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

EBjørnen

Sitat fra: Cookie Monster på torsdag 28. januar 2016, klokken 10:23
Har selv kun oppgradert til 35W xenon ballast og Philips 35W philips xtreme vision pærer. Ble helt klart mye bedre fjernlys og nærlys av det. Man går opp fra 2000 til 3200 lumens ved å bytte fra standard til nevnte.

Synes selv bra nærlys er veldig viktig siden det er jo det man bruker mest. Kjører man lenge med flombelysning i fronten og så blender ned til dårlige nærlys ser man nesten ikke noe, siden øyene har blitt tilvent med så mye lys. Det ser jeg på som en ulempe med svake hovedlys og kraftige ledbars.

Vurderer å montere dette på min 2015, siden lysene er helt elendige. Men er jo litt skeptisk til å gjøre noe ulovlig. Har du hvert gjennom EU kontroll med 35W? Isåfall tester de lysstyrken?
TMS 85D 2015.

magnussen01

Jeg installerte i alle fall 35w lykter og ballaster for 3 år siden på min 2015 85D og har i etterkant av dette vært gjennom en EU kontroll der jeg "bestod" med glans. Jeg brukte i tillegg en type Phillipspærer som sies å være 50% sterkere enn standard, uten at jeg har noen forutsetning for å si om dette stemmer. Bedre lys er det i alle fall, så jeg kan fint anbefale det.

EBjørnen

 :+1: Høres bra ut, tenker jeg for se om jeg finner noen som selger sett med ballast, pærer og ledninger og få det montert før høsten kommer.
TMS 85D 2015.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA