Fjernlys på TMS

Startet av torerikb, lørdag 26. oktober 2013, klokken 20:29

« forrige - neste »

Muffinman

Det er veldokumentert at standardlysene er dårlige. LED er knapt bedre enn 25W original xenon da de kaster mye lys rett ned på veien like foran bilen og skaper en illusjon om at man ser mye, men skaper egenblending i samme slengen. Originale xenon med 35W er faktisk et godt hakk bedre.

Se gjerne "blindtest" av facelift ledlys her: https://elbilforum.no/forum/index.php?topic=10128.msg509955#msg509955

Hvis du mister synet av godkjente lys tror jeg nesten  alle du møter ikke blender ned i tide. Hvis ikke er det kanskje på tide med et besøk hos øyelegen.

1000kwh

Sitat fra: Muffinman på mandag 11. desember 2017, klokken 18:15
Det er veldokumentert at standardlysene er dårlige. LED er knapt bedre enn 25W original xenon da de kaster mye lys rett ned på veien like foran bilen og skaper en illusjon om at man ser mye, men skaper egenblending i samme slengen. Originale xenon med 35W er faktisk et godt hakk bedre.

Se gjerne "blindtest" av facelift ledlys her: https://elbilforum.no/forum/index.php?topic=10128.msg509955#msg509955

Hvis du mister synet av godkjente lys tror jeg nesten  alle du møter ikke blender ned i tide. Hvis ikke er det kanskje på tide med et besøk hos øyelegen.
Jeg svarte på spørsmål om at man må ha ledbar på en ny tesla. Eh, NEI, det er overhodet ikke nødvendig.

Du får mene det du vil ;)

Lynet

Hella sin ledbar er sterkt avgrenset vertikalt. Selv på snødekt vei blir det ikke plagsomt mye lys like foran bilen. De har også god sidespredning slik at man kan oppdage elgen tidlig.
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

Muffinman

Har sett at Hella har et fornuftig lysbilde på sine ledbarer, ja. Det krever imidlertid at man tar seg tid til å justere skikkelig om det skal bli bra. Rigid sine barer med "rund" spot er litt krevende. Man må gjerne justere slik at spot`en ikke treffer veien for nær bilen, og da ser det kanskje litt rart ut med mye lys langt oppe sev om det fungerer bra. Men man får virkelig uttelling lange slake og rette nedoverbakker som sakte flater ut og kanskje vender oppover igjen. Da havner det mye lys veldig langt framme uten at det blir nærblending av det.

petersv

 Skal vel ikke være lys over horisonten uansett ved vartet bil?

alda

Vedr. levetid på LED kjørelys på faceliftbilar...

Det var en TMS-ägare i USA som efter 13 månader var tvungen att byta ut LED-lys fram, som hade slutat att fungera... Han hade iofs. kört 55000 miles med bilen (ca. 88500 km) på den tiden, men borde inte levetiden vara bättre än så? Vi har ju heldigvis både bättre garanti (100' km mot 80' i USA) och reklamationsrätt som gör att det inte vill vara ett problem förrän om 5 år, men uansett...

I tillägg kostade det 1300 USD, då hela lampinsatsen måste bytas...
-Citroen C-Zero 2015 (10.04) - "Lilla Blå" - solgt 03/20
-Tesla Model S75D 2016 (20.09) - "Big Blue"(S60D til
  28.04.21) - solgt 06/22
-Peugeot E-208 2020 (03.03) - "Flash"
-BMW i4 M50 2022 (17.06)

Jeronan

Sitat fra: alda på tirsdag 12. desember 2017, klokken 14:26
Vedr. levetid på LED kjørelys på faceliftbilar...

Det var en TMS-ägare i USA som efter 13 månader var tvungen att byta ut LED-lys fram, som hade slutat att fungera... Han hade iofs. kört 55000 miles med bilen (ca. 88500 km) på den tiden, men borde inte levetiden vara bättre än så? Vi har ju heldigvis både bättre garanti (100' km mot 80' i USA) och reklamationsrätt som gör att det inte vill vara ett problem förrän om 5 år, men uansett...

I tillägg kostade det 1300 USD, då hela lampinsatsen måste bytas...

That is going to be a problem with all new cars that come with LED light units. Of course they are supposed to last like forever (at least longer than 13 months). But as with everything that is mass produced....there will be bad units with defects and/or die well before their intended lifespan.
Model Y - Sept 2021
Model S 75D - Sold
BMW i3 2017 - Feb 2017

petersv

LED-lyktene som har vært til nå er jo så ræva, at de fleste nok er glade for å få byttet de ut hvis tesla omsider får oppgradert de slik det ble lovet da de ble slaktet i consumer reports (tror jeg det var) test.

Klykken

#683
Sitat fra: Muffinman på mandag 11. desember 2017, klokken 20:57
Har sett at Hella har et fornuftig lysbilde på sine ledbarer, ja. Det krever imidlertid at man tar seg tid til å justere skikkelig om det skal bli bra. Rigid sine barer med "rund" spot er litt krevende. Man må gjerne justere slik at spot`en ikke treffer veien for nær bilen, og da ser det kanskje litt rart ut med mye lys langt oppe sev om det fungerer bra. Men man får virkelig uttelling lange slake og rette nedoverbakker som sakte flater ut og kanskje vender oppover igjen. Da havner det mye lys veldig langt framme uten at det blir nærblending av det.
Monterte selv Rigid SR20 Combo på min i3. Kjøpte skiltplatefeste også, for å slippe å bore hull i synlig karosseri og for å få LED-baren i grei høyde. Denne er justert ca "rett frem" og lyser rett over eksisterende fjernlys, slik at lyset "kastes" lengst mulig uten å peke til værs. Fungerer meget bra dette og gir minimalt med vibrasjoner i lysbildet. Ser også ut til å lyse opp godt ca 5-600m frem, og med grei spredning.
På Rigids ekstralys følger det med ledningsnett med sikringer og kabelsko for kobling mot egen bryter (som også følger med) eller mot eksisterende fjernlys. God kvalitet på alt, og godkjent etter norsk bruk (CE-merket bl.a.). Ville ikke tenkt på å kjøpe jalladritt fra ebay for å spare penger. Da kan man like gjerne benytte lysene som er på bilen allerede.

Hadde en prat med Statens Veivesen ang. lovligheten rundt LED-barer og ba de undersøke denne fra Rigid spesifikt. I og med at den ikke er delt så er den i prinsippet ikke godkjent alene da alle lys må være montert parvis. Finnes LED-barer med skille på midten og to ledningsnett. Man har også et referansetall som ikke skal overstige 100, slik at man må finne ut hva bilens lys alene er og passe på at man ikke overstiger dette. Referansetallet 100 tilsvarer 480LUX, og er en lysmengdeverdi målt på en gitt flate.

Likevel, de sa at reglene var under revidering og at de ville bli mer tilpasset dagens teknologi slik at et slikt oppsett som jeg har ville bli innafor etter hvert, mest sannsynlig. Inntil da ba de meg ta "en spansk en" og kjøre med den som den var montert, så fremt monteringen var forsvarlig, med sikringer og riktig dimensjonerte ledninger og at lyset satt godt fast. Jeg ville ikke få problemer i annet enn en EU-kontroll.
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
TMY LR 2025 Juniper
Helelektrisk bilpark <3

DaTwister

Er det mulig å sette inn ledbar i grillen under nose'n på facelift?
Evt. 2 korte på hver sin side der?

Muffinman

Usikker, men det ingen styrestrøm å hente på facelift-biler. Der styres lyktene via canbus. Må i så fall ha en enhet som leser signalet om man skal montere ekstralys. Hør med F_P aka Sondre@bilkomponenter.no. Mulig han vet om en løsning.

DaTwister

Shit pommes frites.. Så det er kanskje ikke mulig å sette opp noe extra lys på facelift? :O

Muffinman


DaTwister

Ja, får høre med Sondre. Opplever jo at lysene er ca like dårlige som xenon 25w, og det synes jeg ikke er noe kult. 0 lyst til sidene osv..

SH aka F_P

Hei,

Det er fullt mulig. To varianter.

Plug&play adapter som kobles mellom hovedlykt og eksisterende kontakt med styrestrøm ut fra "sniffer-boksen" på dette. Denne er ikke helt klar, men kommer forhåpentligvis rett over nyttår.
Fordel, ingen varige inngrep i bilen, og veldig enkel å montere, demontere.
Ulempe, den blir noe dyrere enn den under.

Variant 2, Canm8 tilpasset Tesla. Er en som tester en slik nå, men det gikk visst ikke helt på første forsøk, så 100% sikkert om den fungerer vites ikke. Kan kjøpes nå, men man må lodde seg inn på canbuskretsen ved diagnosekontakten under skjermen. Må innrømme at jeg er skeptisk til dette med Tesla sin historikk angående garantier, men hvem vet. Krever i tillegg at styrestrøm føres gjennom torpedovegg.
https://www.bilkomponenter.no/products/canm8-styrestromgiver2
Jobber hos Autocomponents AS
www.bilkomponenter.no

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA