Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Fjernlys på TMS

Startet av torerikb, lørdag 26. oktober 2013, klokken 20:29

« forrige - neste »

Muffinman

Har en Rigid SR2-10" hyperspot combo, og droppet å legge klar film på glasset når den var ny for et par måneder siden etter å ha sett dette:
https://www.youtube.com/watch?v=EXMzkh-NzJk


Ledbaren er veldig følsom for tilsmussing, og selv bare litt snø eller skitt ødelegger lysbildet. Derfor har jeg tørket av glasset jevnlig med vann og mikrofiberklut, i likhet med hovedlyktene. Men nå ser jeg at glasset på ledbaren er blitt veldig ripete. Kommer til å legge film på den i morgen for å unngå at det blir verre, men er det andre som ser lignende?

Kjelli

Er det andre som har fått problemer med garanti på deler av bilen fordi en har koblet seg inn på styrestrømmen til fjernlysene?

Jeg er ute etter å komme i kontakt med andre som har fått "problemer".


SunSeeker

Sitat fra: Kjelli på fredag 26. februar 2016, klokken 10:56
Er det andre som har fått problemer med garanti på deler av bilen fordi en har koblet seg inn på styrestrømmen til fjernlysene?

Jeg er ute etter å komme i kontakt med andre som har fått "problemer".

Ikke problemer ennå, men har spurt på det lokale verkstedet, og de mente det var greit. Er det virkelig noen som lager problemer med dette??? Hva mister du garantien på? Ledningen eller hele det elektriske systemet?

krl

Sitat fra: Kjelli på fredag 26. februar 2016, klokken 10:56
Er det andre som har fått problemer med garanti på deler av bilen fordi en har koblet seg inn på styrestrømmen til fjernlysene?

Jeg er ute etter å komme i kontakt med andre som har fått "problemer".
Jeg fikk beskjed om at all garanti på bilen bortfalt hvis man la opp skjult nett til dashcam, koblet inn ekstralys eller lignende. Alt slikt utstyr må være godkjent av Tesla, og pr. dags dato er det ikke noe som er godkjent. Til nød kan man koble til dashcam i sigarettenner-uttaket eller vha. USB.

Veldig spesielt, men jeg lot være å montere ekstralys pga. dette.

Muffinman

Den kommer de ikke langt med. Da må det være en årsakssammenheng mellom modifikasjonen og en eventuell garantisak.

krl

Det er i alle tilfeller ubehagelig å krangle med dem. Det ble såpass "fiendtlig" stemning blant verkstedsfolkene straks jeg nevnte ekstralys og dashcam, at det ikke er verdt kampen for min del..

F_P

Hvor har du spurt?
Dette er en gjenganger hos merkeforhandlere over hele fjøla. De som har peiling vil si at det går helt greit og tilbytr kanskje til og med slik ettermontering selv, mens de som ikke vet hva det innebærer vil kategorisk henvise til bortfall av garanti. Dette kan være innen for samme selskap, f.eks Møller.

PS! Jeg har drevet med ettermontering av alt mulig i snart 8 år og kjenner derfor godt til dette.
X100D, 6-seter med alt originalt utstyr, og snart alt uoriginalt ;-)

Eksen: S85, brun, pano, luft, lyd, skinn...

Amoss

Sitat fra: krl på fredag 26. februar 2016, klokken 11:33
Jeg fikk beskjed om at all garanti på bilen bortfalt hvis man la opp skjult nett til dashcam, koblet inn ekstralys eller lignende. Alt slikt utstyr må være godkjent av Tesla, og pr. dags dato er det ikke noe som er godkjent. Til nød kan man koble til dashcam i sigarettenner-uttaket eller vha. USB.

Veldig spesielt, men jeg lot være å montere ekstralys pga. dette.

Når du får slike beskjeder så er det bare en ting å gjøre - be om å få det skriftlig med Tesla stempel/signatur "så du har noe å vise til advokaten din" (eller forbrukerrådet/NAF etc).
Model S 85D

Kjelli

Sitat fra: SunSeeker på fredag 26. februar 2016, klokken 11:17
Sitat fra: Kjelli på fredag 26. februar 2016, klokken 10:56
Er det andre som har fått problemer med garanti på deler av bilen fordi en har koblet seg inn på styrestrømmen til fjernlysene?

Jeg er ute etter å komme i kontakt med andre som har fått "problemer".

Ikke problemer ennå, men har spurt på det lokale verkstedet, og de mente det var greit. Er det virkelig noen som lager problemer med dette??? Hva mister du garantien på? Ledningen eller hele det elektriske systemet?

Ifølge tesla main office, store (og dyre) deler av det elektriske systemet bortfaller all garanti på.

F_P

Uansett hva main office sier så må de dokumentere at feil skyldes det ettermonterte utstyret.

Når det gjelder ekstralys så er det her snakk om noen få mA med 12V. Ingen datatrafikk. Det som kanskje kan være lurt å tenke på er å ettermontere "kinagreier" der man ikke har helt kontroll på kvaliteten. Worst case er overledning i releet til ekstralyset slik at man kjører alt for mange ampere inn på styrestrømledningen til lykten.
X100D, 6-seter med alt originalt utstyr, og snart alt uoriginalt ;-)

Eksen: S85, brun, pano, luft, lyd, skinn...

Kjelli

Hos meg var det alvorlig "tæring" på kontakten til sirkulasjons pumpa, som er en del av kjølingen/varmingen av batteriet. Denne kontakten er ikke tett på noen som helst måte, så for meg ser det ut som salt-tæring.

Jeg hadde koblet meg inn på styrestrømmen til fjernlyset. Strømmen til sirkulasjonspumpa og pilotsignalet til fjernlyset er i samme kabelbunt (sammen med ALT annet som er montert i bilen). Denne kabelbunten er definert som en selvstendig del av Tesla, og dermed er det "tuklet/modifisert" på denne delen, og dermed frafall av garanti på alt som er koblet til.

En kan mene hva en vil, men realiteten er at Tesla vil ikke godta å fikse noe på garanti hvis du har modifisert noe på den "delen". Her er det en tikkende bombe for de som har innstallert ekstralys, lys i frunk, lys i trunk og dashkamera hvis en er riktig uheldig.

For min del så ble det en jekla dyr ledbar som skal rett i søpla (eller tilbake til ekstralys.no da det er jo dugg inni den ser jeg nå, rigid 20).


Cookie Monster

#611
Sånn sett bedre å montere 35W xenon med ballast som er originalt slik som på Model S i USA Så får man både bedre fjernlys og nærlys (Så klart ikke like bra som med ledbar når det kommer til fjernlys). Kontakten passer da rett på og man kan enkelt montere tilbake original pære og ballast uten spor før man leverer bilen inn på service.

Forstår godt at Tesla er vanskelig å ha med å gjøre når man kobler alt mulig uoriginalt utstyr på og snitter opp ledninger i bilen for å hente ut strøm. Men de må uansett bevise at det er årsaken.
2023 Model S Plaid
2019 Model 3 LR

F_P

Du gjør som du vil, jeg har jobbet med dette i snart 8 år, og som jeg har nevnt flere ganger til folk som spør. Man møter samme hos f.eks. Møller, der kan en forhandler si at dette går ikke, mens en annen gladelig ettermonterer. Førstnevnte gruppe vil også hevde at å ettermontere originalutstyr ikke er mulig, og at garantien vil ryke. Selv om det beviselig er tull og tøys siden andre gjør det.

At du får tæring på ledningsnettet kan Tesla takke seg selv. De jukser fælt på det som ligger montert fra fabrikk som du også nevner, og jeg vet de får store problemer med å nekte utbedring på garanti om du har tæring på ledningsnettet flere meter fra et annet sted der det beviselig ikke er tæring, korrosjon eller lignende. At de vil prøve seg betviler jeg ikke, men det er bare å nekte, og så lenge kontakten de har brukt ikke tåler fuktighet og salt vil de ikke komme langt.

Et lite PS på slutten. Jeg har på min bil koblet strøm fra polene bak nosecone til LED-barene. Dette resulterte at Telsa ikke ville oppgradere til ny type, men ingenting annet. Det står ingenting i papirene at garantien ikke gjelder, eller at jeg ikke kan få byttet disse senere. Spurte spesifikt om dette også, og fikk beskjed om at hvis jeg koblet det vekk selv ville de bytte + polen senere.

Sitat fra: Kjelli på tirsdag 01. mars 2016, klokken 13:42
Hos meg var det alvorlig "tæring" på kontakten til sirkulasjons pumpa, som er en del av kjølingen/varmingen av batteriet. Denne kontakten er ikke tett på noen som helst måte, så for meg ser det ut som salt-tæring.

Jeg hadde koblet meg inn på styrestrømmen til fjernlyset. Strømmen til sirkulasjonspumpa og pilotsignalet til fjernlyset er i samme kabelbunt (sammen med ALT annet som er montert i bilen). Denne kabelbunten er definert som en selvstendig del av Tesla, og dermed er det "tuklet/modifisert" på denne delen, og dermed frafall av garanti på alt som er koblet til.

En kan mene hva en vil, men realiteten er at Tesla vil ikke godta å fikse noe på garanti hvis du har modifisert noe på den "delen". Her er det en tikkende bombe for de som har innstallert ekstralys, lys i frunk, lys i trunk og dashkamera hvis en er riktig uheldig.

For min del så ble det en jekla dyr ledbar som skal rett i søpla (eller tilbake til ekstralys.no da det er jo dugg inni den ser jeg nå, rigid 20).
X100D, 6-seter med alt originalt utstyr, og snart alt uoriginalt ;-)

Eksen: S85, brun, pano, luft, lyd, skinn...

Kjelli

For å presiere litt mer. Jeg tar 12V til LED bar fra polene bak nosecone.
Led bar har ett rele som bryter 12V inn og ut samt ett styresignal inn. Det er på dette styresignalet/kabelen jeg har koblet inn puls fra fjernlyset (Via ett annet rele som er styrt av en remote igjen).

Jeg og har hatt bilen inne flere ganger, og ingen har nevnt noe som helst om dette. Helt til noe røk og dette kunne ha noe å si for garantien. 



F_P

Jeg skjønte det, men greit at du presiserte :)

Hadde de prøvd seg med noe sånt hadde jeg nektet og bedt om bevis. I tillegg koblet inn Forbrukerrådet, og muligens NAF umiddelbart. De må kunne bevise at det er din "mekking" som har gitt korrosjon i en kontakt som etter ditt utsagn ikke er egnet for "utendørs" bruk.

Men, jeg tror dessverre dette har mye med tekniker og service advisor. Du tralter etter i amerikansk tankegang og nekter i stein. I Norge fremstår det bare som elendig kundeservice når det er åpenbart er en svakhet et annet sted.
X100D, 6-seter med alt originalt utstyr, og snart alt uoriginalt ;-)

Eksen: S85, brun, pano, luft, lyd, skinn...

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA