Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Fjernlys på TMS

Startet av torerikb, lørdag 26. oktober 2013, klokken 20:29

« forrige - neste »

Goku

Ja det stemmer. Byttet ballast og pære. Regner med det er pæren som støyer
Hvit model 3 SR+ 2021
(Grå s85d 2016 -solgt 2021)

F_P

Min erfaring så langt er at det enkleste, og beste, er å montere sammen fester og lykt før du setter den på plass. Dette er dog nesten umulig på AP-biler siden isoporen stikker inn bak fangeren og ikke kan fjernes uten å i det minste dele den på ene siden slik at isoporen kan vippes ut til siden slik at lykt og fester kan tres inn fra siden. Når alt er skrudd sammen så forsøker jeg å vinkle/vatre opp slik at festet som skal ligge lang bjelken er har samme vinkel (er i vater med) fronten av lysene. Deretter settes lykten på bilen. Da blir lykten rett frem, og i 90-grader til underlaget. Man vil fremdeles få lys på veibanen siden lyktene er plassert vel langt ned i grillen, men etter en 120mils tur for snart 2 uker siden så må jeg si det lyser sinnsykt bra. Selv om jeg på min "kun" har 2xSR-10.

Som nevnt er spesielt 2x10" vanskelig å få justert etter at de er montert. Det samme gjelder om man ikke fjerner grillen og monterer 1x10" eller 1x20".

Sitat fra: Jimpec på lørdag 31. oktober 2015, klokken 13:32
Noen tips til justeringen her?
Jeg føler at det må en del lys ned i bakken om det ikke skal lyse langt over veibanen lengre frem.
X100D, 6-seter med alt originalt utstyr, og snart alt uoriginalt ;-)

Eksen: S85, brun, pano, luft, lyd, skinn...

Hagesæter

Jeg må gjøre noe med lysene. De er ikke gode nok.
Vurderer følgende:
1. Kit med ballast på 35W og nye lyspærer: http://factoryxenon.com/shop/new-oem-12-14-tesla-s-xenon-ballast-d3s-hid-bulb-kit-control-unit-wire/
2. Eller bare nye Philips D3S X-tremeVision: https://www.lampedirekte.no/philips-d3s-x-tremevision-42v-35w-pk32d-5-100-light
Regner med at en 35W X-tremeVision pære vil virke på standard 25W ballast. - Noen som vet dette?
Vil denne løsningen gi merkbart bedre lys?
3. Led lyslist, men forestiller meg at dette er mer arbeid å montere.


Hva gir best lys?


Cookie Monster

Du må ha 35W ballaster og de ledingene som følger med det kitet du linker til for å kunne bruke D3S pærer. Trenger også å kutte litt med feks dremel for å få de på plass siden det er noen små forskjeller på pære soket.

De originale er 25W D8S pærer og har en annen kontakt som ikke passer.
2023 Model S Plaid
2019 Model 3 LR

Goku

Jeg har byttet til osram 35w ballast og pærer. Det har blitt betydelig bedre lys men jeg syns ikke lyset går langt nok til høyre (passasjersiden). Er det noen særlig forskjell mellom phillips sine pærer og osram sine?
Hvit model 3 SR+ 2021
(Grå s85d 2016 -solgt 2021)

oyvindstor

Sitat fra: torerikb på torsdag 02. oktober 2014, klokken 22:40
Litt vanskelig å ta ett godt bilde i mørket, men du ser sånn ca hvordan det ble

Ser meget bra ut det der! Tenker å gjøre det samme på min.
Spørsmål; hvordan fjernet du plastgrillen ? Kan du forklare nærmere ?
Har du byttet skiltholder med en som ikke har den "reklamen" ??
Hvordan / hvor koblet du hovedstrømmen til bar'en ? Batteri, eller de polene fremme i nesa ?

Bilder ?

o.b.lix

Sitat fra: oyvindstor på onsdag 18. november 2015, klokken 17:58
Ser meget bra ut det der! Tenker å gjøre det samme på min.
Spørsmål; hvordan fjernet du plastgrillen ? Kan du forklare nærmere ?
Har du byttet skiltholder med en som ikke har den "reklamen" ??
Hvordan / hvor koblet du hovedstrømmen til bar'en ? Batteri, eller de polene fremme i nesa ?

Bilder ?

Jeg har gjort dette også med en 85D:
- Fjernet grill med avbitertang, klippet av netting.
- Skiltholder hadde ikke reklame
- Koblet hovedstrømledning på batteri, tok ut frunk og da var både lykter og batteri lett tilgjengelig.
- Obs - på denne bilen var det skum bak nosecone pga sensorene, måtte bøyes til side
«Vi må passe oss for å overinvestere i vei»
2022 AWD Ioniq 5 / 2017 Model X 90D (HW3 + MCU2) / 2019 Leaf Tekna 40kW
2015 Tesla model S 85D (Ap1.0) / 2014 Leaf Acenta 24kW

F_P

Sitat fra: oyvindstor på onsdag 18. november 2015, klokken 17:58

Ser meget bra ut det der! Tenker å gjøre det samme på min.
Spørsmål; hvordan fjernet du plastgrillen ? Kan du forklare nærmere ?
Har du byttet skiltholder med en som ikke har den "reklamen" ??
Hvordan / hvor koblet du hovedstrømmen til bar'en ? Batteri, eller de polene fremme i nesa ?

Bilder ?

Kort innpå. Tesla er ikke overvettes happy med strømkobling foran i nosecone (sikkert ikke om man kobler på batteriet heler). Det har ingen praktisk betydning naturligvis, men som det amerikanske selskapet de er så vær klar over at de vil legge det i historikken på bilen slik at det vil være med i en evt. vurdering om noe går i stykker senere.

På D-biler er det like enkelt å koble strøm fra batteriet. Ut med frunken (4 skruer).

Grillen kan du fjerne med en Feinsag eller lignende. Husk i så fall å maskere krommen før du kutter. De ytterste nedre festene til nosecone kan stå igjen. Fått lurt 2x10" inn uten å fjerne disse festene, med 1x20" er det null problem.

Minner igjen på at isoporen på biler før og etter AP er ulik. På biler uten AP kan denne enkelt fjernes for bedre arbeidsforhold.

Ekstra kult blir det om man kobler til et trådløst rele til styrestømmen fra fjernlyset. Da kan man slå ekstralyset helt av med trådløs fjernkontroll, eller via homelink :)
X100D, 6-seter med alt originalt utstyr, og snart alt uoriginalt ;-)

Eksen: S85, brun, pano, luft, lyd, skinn...

cra

Sitat fra: F_P på torsdag 19. november 2015, klokken 09:32
Ekstra kult blir det om man kobler til et trådløst rele til styrestømmen fra fjernlyset. Da kan man slå ekstralyset helt av med trådløs fjernkontroll, eller via homelink :)

Separat bryter for å kunne koble ut ekstralys er vel fortsatt påbudt, eller? Og da er det elegant å kunne gjøre det med homelink-funksjonen, så slipper man å borre hull i dashbord for plassering av bryter. (Like that's ever going to happen!)
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

oyvindstor

Har nå montert Rigid SR20 LED bar.
Det ble meget bra, gjenstår bare litt finjustering på høyden!

Har fått mange gode tips og vink herfra!  :)
Valgte og fjerne deler av grillen (med en liten sideavbiter)
Man trenger IKKE å ta av innerskjerm for å nå tak i ledning til hovedlys (styrestrøm) til LED-baren!
-Det er nok å ta av det sorte dekslet på siden av Frunken!  :)

Spør igjen; Hvor får jeg tak i ei sånn skiltramme uten den reklamen under ???
(tror den jeg har (med Teslamotors.com på) hindrer lyset litt...)

o.b.lix

Sitat fra: cra på fredag 20. november 2015, klokken 13:05
Separat bryter for å kunne koble ut ekstralys er vel fortsatt påbudt, eller?

Nei, det er ikke påbudt.
«Vi må passe oss for å overinvestere i vei»
2022 AWD Ioniq 5 / 2017 Model X 90D (HW3 + MCU2) / 2019 Leaf Tekna 40kW
2015 Tesla model S 85D (Ap1.0) / 2014 Leaf Acenta 24kW

frosken

#536
Sitat fra: o.b.lix på fredag 20. november 2015, klokken 14:35
Sitat fra: cra på fredag 20. november 2015, klokken 13:05
Separat bryter for å kunne koble ut ekstralys er vel fortsatt påbudt, eller?

Nei, det er ikke påbudt.

LED-bar er nesten uansett ikke tillatt som ekstra kjørelys. SR20 er bare én lampe, forskriften krever at det monteres i par. Dessuten ender man nesten alltid med ulovlig mye lys (mer enn 480 lux).

Siterer forøvrig meg selv fra tidligere i tråden:

Sitat fra: frosken på lørdag 18. juli 2015, klokken 14:07
Man kan kanskje klare å snike seg gjennom kontroll ved å definere lyset som arbeidslys. Det er isåfall essensielt med en bryter, så man kan bruke bilens fjernlys uten å aktivere «arbeidslyset». Da slipper man også å forholde seg til kravet om E-merking, ettersom lyset ikke skal brukes på veien.

Fra Kjøretøyforskriften, § 28-5. Lysutstyr som bil kan ha:
Sitat fra: Lovdata
ARBEIDSLYS
8.   Bil kan ha en eller flere lykter som gir hvitt eller gult arbeidslys.
8.1   Lyktene skal gi stor spredning og må kunne reguleres i forskjellige stillinger.
8.2   Lykten(e) skal være koplet slik at de ikke kan lyse uten at parkeringslys, baklys og lys for kjennemerke samtidig er tent.
8.3   Arbeidslyset skal være koplet over egen bryter og være sammenkoplet med kontrollampe som er godt synlig fra førerens plass og som viser når arbeidslyset er tent.

Lyset må altså:

  • Gi stor spredning.

    • Det bør dekkes av de fleste LED-barer.
  • Kunne reguleres i forskjellige stillinger.

    • Det kan være problematisk.
  • Ikke lyse uten at parklys etc. er tent samtidig.

    • Standard funksjonalitet om man kobler til fjernlysets relé.
  • Koblet over egen bryter, kontrollampe godt synlig fra førerens plass.

    • Om man monterer på en bryter i frunk eller trekker kabel inn i kupéen med bryter bør dette være dekket opp. Fjernlysindikatoren i instrumentpanelet bør vel dekke opp behovet for kontrollampe? ?

Lynet

Halloo frosken, arbeidslys er på traktorer og lastebiler.
En LED-bar på Tesla er fjernlys.

https://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/1994-10-04-918/KAPITTEL_28#shareModal
FJERNLYS
1.   Bil skal ha enten to eller fire lykter som gir hvitt eller gult fjernlys.
1.1   Lyktene skal tilfredstille minst ett av følgende krav (Lyktene kan være merket i kombinasjon med nærlys):
a)   Være E-merket med symbolene R (ECE-reg.nr. 1), SR (ECE-reg.nr. 5), HR (ECE-reg.nr. 8) eller HC/R eller HC (ECE-reg.nr. 20), hhv. serie 01/03/02/04/02, tillegg 3/-/2/4/3/, rettelse 1/1/-/-/.
b)   Være e-merket med symbolet R i henhold til direktiv 76/761/EØF, som endret ved direktiv 87/354/EØF og direktiv 89/517/EØF.
c)   Være godkjent og merket i henhold til annen standard med tilsvarende krav som i alt. a eller b.
1.2   Lyktene skal være slik innstilt at de belyser vegbanen minst 100 m fremover.
1.3   Lyktene skal være koblet slik at de ikke kan lyse uten at parkeringslys, baklys og lys for kjennemerke samtidig er tent. Dette krav gjelder dog ikke ved bruk av lyshorn.
1.4   Fjernlyset skal være sammenkoplet med kontrollampe som er godt synlig fra førerens plass og som viser når fjernlyset er tent.
1.5   Lykter for fjernlys skal være plassert foran på bilen og slik montert at lyset ikke er til sjenanse for sjåføren verken direkte eller indirekte gjennom innvendige - utvendige speil og/eller bilens øvrige reflekterende flater.
1.6   Lyktene kan tennes enten samtidig eller parvis. Ved skifte fra nærlys til fjernlys skal minst to lykter for fjernlys tennes. Ved skifte fra fjern til nærlys skal alle lykter for fjernlys slukkes samtidig.
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

frosken

Sitat fra: Lynet på fredag 20. november 2015, klokken 22:39
Halloo frosken, arbeidslys er på traktorer og lastebiler.
En LED-bar på Tesla er fjernlys.

Halloo Lynet, selvfølgelig snakker vi om å bruke det som fjernlys. :) Men de LED-barene vi snakker om får du ikke gjennom noen EU-kontroll. Poenget mitt er at man kanskje kan sno seg runt forskriftene ved å definere det som arbeidslys, som ikke har samme krav som fjernlys.

Sitat fra: frosken på fredag 20. november 2015, klokken 22:29
Sitat fra: frosken på lørdag 18. juli 2015, klokken 14:07
Man kan kanskje klare å snike seg gjennom kontroll ved å definere lyset som arbeidslys.

Lynet

Det kan du definitivt ikke, fjernlys er fjernlys og ikke arbeidslys uansett hvordan du vrir og vender på det.
Fjernlys skal ha bokstaven R preget inn i glasset.
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA