Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Fjernlys på TMS

Startet av torerikb, lørdag 26. oktober 2013, klokken 20:29

« forrige - neste »

Øggen

Sitat fra: Goku på lørdag 11. juli 2015, klokken 07:13
Ta svart sprittusj på 2 av ledlysene i midten, vips, så har du 2 ekstra lys

krl


DaTwister

Til dere 2 som har lagt ut bilder av monteringa deres. Hvor mye jobb var det å koble det til så det fulgte fjernlysene?

E_S

Vegdirektoratet følger slavisk alle EU-regler hva angår kjøretøytekniske ting. Stort sett er dette bra, da superbyråkratene ikke kan stikke enda mer kjepper i hjulene, men noen ganger får det "på trynet" utslag sånn som med ekstralys. Sverige søkte fritak fra dette og fikk det, og der er derfor LED-bar og lignende fullt tillatt så lenge den er E-merket, da de ikke har noen regel med begrensning på antall lys eller styrke på dem.

Jeg har en sak jeg kjøpte på Ebay liggende - ikke E-merket og absolutt ikke lovlig, men monterer jeg den tar jeg sjansen og får i verste fall om jeg skulle få mangellapp plukke den av, vise bilen og sette den på igjen etterpå..
:)

Trustno1

Sitat fra: DaTwister på lørdag 11. juli 2015, klokken 17:32
Til dere 2 som har lagt ut bilder av monteringa deres. Hvor mye jobb var det å koble det til så det fulgte fjernlysene?

Ikke mye, man bare tar av dekslet over den ene frontlykta, finner riktig kabel til fjernlyset (jeg beskrev dette ett eller annet sted i denne tråden)og kobler den inn på releet til ledbaren.

Kan være litt mer jobb å koble til +/- . På den gamle bilen min så gjorde jeg dette på tappene som sitter bak nosecone, men på den nye så var tappene litt anderledes og syntes det ble bedre å koble kablene direkte på batteriet. Tok derfor ut "kurven" i frunken. Tok meg vel totalt 2-3 timer tenker jeg.

Havebigfun

Hvis det er slik at en LED-bar uansett ikke er tillatt er det vel mere hensiktsmessig med 35W moddingen av lysene- den vil vel som regel ikke oppdages og blir derfor kun en aksjon mens det blir mastete å ta LED-baren av før hver EU-kontroll- og montere den igjen etterpå.

E_S

Sitat fra: Havebigfun på søndag 12. juli 2015, klokken 09:45
Hvis det er slik at en LED-bar uansett ikke er tillatt er det vel mere hensiktsmessig med 35W moddingen av lysene- den vil vel som regel ikke oppdages og blir derfor kun en aksjon mens det blir mastete å ta LED-baren av før hver EU-kontroll- og montere den igjen etterpå.

Det skal mye til for at et vanlig verksted skal bry seg med en sånn LED-bar. Det er mer sannsynlig at det blir problem om man blir vinket inn i teknisk kontroll, men det er jo sjelden man ser, jeg har vært i en sånn en gang på 16 år med lappen..
:)

Hodetelefoner

Det er ikke ulovlig å ha et arbeidslys på bilen..  Ha en ekstra bryter for å kutte strømmen i tilfelle kontroll

Trustno1

Mye rare regler. Lurer på om det er lov å montere en ekstra mini ledbar under min sr20 for å få det lovlig. Er det feks krav om at de to lysene må være like og monteres siden av hverandre?

mj

Nå er det ganske mange flere sjekkpunkter på eu kontrollen. I tillegg er alt live og direkte så alle verksted risikerer at ved ferdig kontroll må de holde bilen igjen slik at ''biltilsynet'' kan komme for å kontrollere kontrollen som er gjort. Vet om verksted som allerede er blitt tatt for å slippe igjennom bil med sotede ruter foran. Og det var 50 film hvis jeg husker riktig. Så ekstralys som ikke er lovlige kan bli litt risikabelt.
S100D Sort metallic
X75D Blå VIN F127...
S90D Hvit VIN P127...Solgt Juni 2018
S85 Grå VIN P58035, byttet i X75 29.03.17
S85 Grå VIN P36765, solgt 10.04.16

E_S

Hver sin lyst, men jeg kjører heller med gode lys som passer bilens design og som lyser opp slik jeg ønsker og tar jobben med å plukke dem av annethvert år enn å bruke penger på en "sånn passe" løsning. Nå er det vel ingen Tesla som skal inn på PKK før om et par år uansett heller, så..
:)

F_P

Monter manuell bryter på LED-baren så er EU-kontroll null problem. En LED-bar som «ikke virker» er ikke ulovlig å gjemme bak grillen.

35W kitet vet jeg ikke om man får avslørt andre steder enn hos Tesla selv. Eller måler de lysstyrke på EU-kontroll?
X100D, 6-seter med alt originalt utstyr, og snart alt uoriginalt ;-)

Eksen: S85, brun, pano, luft, lyd, skinn...

GEimport.no AS

Regelverket for fjernlys i Norge er dessverre svært firkantet...

1stk LED bar ikke lov uansett merking og godkjenning på denne

2stk LED bar er lov så fremt:
- Monteres side om side. En over skilt og en under ikke lov.
- E-merket og har ref tall.
- Samlet ref tall på begge ekstralys og begge orginale fjernlys ikke over ref 100%
  Dvs at har du ref 30% på fjernlys så har du totalt 60% på dem. Så kun 40% til ekstralys. Med andre ord da kan du ha max ref 20% pr. ekstralys
- LED barene må være like. Ikke lov med 1stk 30" og 1stk 10" fks
- Bryter ikke pålagt

Dersom du blir stoppet med ulovlig montert eller ikke godkjente lys blir det etterkontroll som koster litt over 500,- Blir du tatt flere ganger kan du risikere bøter.

Har vært mye i dialog med SVV og dette er i korte trekk det vi har fått til svar..
Spurte faktisk om dem ikke skulle oppdatere reglene slik at det er tilpasset dagens teknologi. Fikk da til svar at dette var en såpass lang prosses at dagens ekstralys sannynligvis ikke eksisterte mer når det var endret  :o

frosken

Man kan kanskje klare å snike seg gjennom kontroll ved å definere lyset som arbeidslys. Det er isåfall essensielt med en bryter, så man kan bruke bilens fjernlys uten å aktivere «arbeidslyset». Da slipper man også å forholde seg til kravet om E-merking, ettersom lyset ikke skal brukes på veien.

Fra Kjøretøyforskriften, § 28-5. Lysutstyr som bil kan ha:
Sitat fra: Lovdata
ARBEIDSLYS
8.   Bil kan ha en eller flere lykter som gir hvitt eller gult arbeidslys.
8.1   Lyktene skal gi stor spredning og må kunne reguleres i forskjellige stillinger.
8.2   Lykten(e) skal være koplet slik at de ikke kan lyse uten at parkeringslys, baklys og lys for kjennemerke samtidig er tent.
8.3   Arbeidslyset skal være koplet over egen bryter og være sammenkoplet med kontrollampe som er godt synlig fra førerens plass og som viser når arbeidslyset er tent.

Lyset må altså:

  • Gi stor spredning.

    • Det bør dekkes av de fleste LED-barer.
  • Kunne reguleres i forskjellige stillinger.

    • Det kan være problematisk.
  • Ikke lyse uten at parklys etc. er tent samtidig.

    • Standard funksjonalitet om man kobler til fjernlysets relé.
  • Koblet over egen bryter, kontrollampe godt synlig fra førerens plass.

    • Om man monterer på en bryter i frunk eller trekker kabel inn i kupéen med bryter bør dette være dekket opp. Fjernlysindikatoren i instrumentpanelet bør vel dekke opp behovet for kontrollampe? ?

DaTwister

Noen som vet om 2stk 10 passer på samme måte som 1stk 20? Eller blir da 2stk 10 for langt?

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA