Fjernlys på TMS

Startet av torerikb, lørdag 26. oktober 2013, klokken 20:29

« forrige - neste »

Elektrolytt

Sitat fra: Thor2014 på fredag 25. juli 2014, klokken 13:46
Burde fortsatt være en ledning som gir spenning til mekanismen som flytter pæren eller reflektor slik at det blir fjernlys.
Regner også med det går en ledning med styrestrøm til mekanismen. Hadde håpet noen allerede hadde montert ekstralys, og dermed vet hvilken ledning det er, og hvor det enklest lar seg gjøre å koble seg innpå den (må jeg inn i lykten, eller finner jeg den i en lett tilgjengelig kabelstrømpe?)

Voll1

Hvordan fester man en LED-bar på TMS? Skiltholder på nosecone er kanskje litt for "dårlig". Finnes det noen fester bak som kan brukes?
Model Y P   2022-
Model Y LR 2021-
Model 75X  2017-2021
Model 85S  2013-2018

Elektrolytt

Sitat fra: Voll1 på mandag 11. august 2014, klokken 10:32
Hvordan fester man en LED-bar på TMS? Skiltholder på nosecone er kanskje litt for "dårlig". Finnes det noen fester bak som kan brukes?
Har skaffet meg en Rigid SR20 som jeg planlegger å montere bak den lille "grillen" nedenfor skilt/nosecone.
Den får fint plass bak der, med et par cm klaring bak til radiatoren. Tenker å tilpasse medfølgende braketter slik at jeg får skrudd den fast i stålbjelken bak nosecone (den som har batteriterminaler montert på toppen).
Må nok fjerne skiltramme (den med Tesla-reklame på) eller få tak i en mindre, slik at den ikke sperrer for lyset.
Styrestrøm til LED-bar har jeg ikke fått undersøkt, men satser på det er lett tilgjengelig i en av hovedlyktene. Noen som vet?

Trustno1

Sitat fra: Elektrolytt på tirsdag 12. august 2014, klokken 12:23
Har skaffet meg en Rigid SR20 som jeg planlegger å montere bak den lille "grillen" nedenfor skilt/nosecone.
Den får fint plass bak der, med et par cm klaring bak til radiatoren. Tenker å tilpasse medfølgende braketter slik at jeg får skrudd den fast i stålbjelken bak nosecone (den som har batteriterminaler montert på toppen).
Må nok fjerne skiltramme (den med Tesla-reklame på) eller få tak i en mindre, slik at den ikke sperrer for lyset.
Styrestrøm til LED-bar har jeg ikke fått undersøkt, men satser på det er lett tilgjengelig i en av hovedlyktene. Noen som vet?

Jeg tenker å gjøre akkurat det samme. Er meget intressert i å se noen bilder av montering og litt informasjon på hvordan du kobler den til om du finner ut av det :)

Elektrolytt

Sitat fra: Trustno1 på tirsdag 12. august 2014, klokken 22:23
Sitat fra: Elektrolytt på tirsdag 12. august 2014, klokken 12:23

Jeg tenker å gjøre akkurat det samme. Er meget intressert i å se noen bilder av montering og litt informasjon på hvordan du kobler den til om du finner ut av det :)

Nå har jeg fått montert SR20'n bak grillen. Skal få lagt ut noen bilder i løpet av dagen.
Gjenstår å finne styrestrøm, og litt finjustering av høyde/vinkel.
Første test hjemme i garasjen viser MYE bedre lys enn originale fjernlys. Bredde/spredning av lys begrenses litt av grillen, mens lys rett frem går uhindret igjennom. Skiltramma stikker litt ned under nosecone og sperrer for lyset, så her må jeg finne en mindre ramme eller feste skiltet uten ramme.
Mottar gjerne tips ang. styrestrøm eller skiltramme som bygger mindre i høyden :-)

Elektrolytt

Bilder fra montering av Rigid SR20 på Min Model S:
(beklager skitten bil og uskarpe bilder)

Målskisse SR20:

Festebraketter som fulgte med SR20, montert sammen for å passe den planlagte monteringen:

LED-bar montert bak grillen:

Løftet opp gummikanalen fra grill til radiator, og bøyde grill litt frem, så klarte jeg å lure LED-bar'en inn uten mer demontering.

Festebraketter montert:

Laget noen små snitt i gummikanalen for festebrakettene.

Første test:

Ferdig (mangler styrestrøm, har bare bryteren som fulgte kabelsettet liggende bak nosecone for testing):

Nå gjenstår det litt rustbeskyttelse for skruehullene i stålbjelken, en finjustering av høyde/vinkel og å finne styrestrøm.

D.O

Ta ett bilde sett innenfra med/uten ekstralys(med langlys på) :)
Nå:Mazda mx30, Proace electric,  Rav-4 , BMW M5, Fox Mustang og Haibike el sykkel
Bestilt/reservert:
Cybertruck
Før:
Hyundai Kona
Model 3 (kansellert for Kona'n)
Model S P85 -13
Model X-reservert (Ble dessverre kansellert til fordel for P85D)
Model P85D(solgt, ble ikke fornøyd)

Sitering av D.O sine poster utenfor elbilforum.no tillates ikke uten samtykke.

pberg

Er disse lysene e-merket? Hvis de ikke er det, vil de ikke gå gjennom noen EU-kontroll, og du vil få 2-er feil. Altså må de demonteres før du kan vise bilen igjen.

Og hvis tilsynet gjør seg ordentlig vrange, så teller de dette enten som et lys, eller som x-antall etter hvor mange LEDer det er.

Reglene sier følgende:

SitatFjernlys
Det er i dag tillatt å ha 2 eller 4 fjernlys. De aktiverte fjernlysene (2 eller 4 stykker) skal aldri lyse sterkere enn 480 lux. Tunge lastebiler (N3) kan ha 6 fjernlys.
BMW i4 M50
BMW i3
BMW M3 3.0

Veggen

Håper du er flink til å blende ned i god avstand.
Det er pyton å få en slik lysterrorist både foran og bak seg...

B_Tesla

Hvordan velger dere vinkel på lysene når de er så langt nede. Dersom de blir vinklet noe tilsvarende tåkelys, ender man opp med betydelig nedsatt nattsyn. Det er en av årsakene til at de ikke er lov å kjøre med (samt mange andre). Man lyser da opp vegen nær bilen med for mye lys. Da ser man ikke et kvekk lenger frem - selv om man synes det er mye lys.
--------------------------------------------------------
Innlegg postet med denne brukeren kan ikke refereres til utenfor elbilforum.no, uten godkjenning av brukeren

Elektrolytt

Sitat fra: D.O på onsdag 13. august 2014, klokken 11:50
Ta ett bilde sett innenfra med/uten ekstralys(med langlys på) :)
Skal få tatt noen bilder etter høyden er finjustert.

Sitat fra: pberg på onsdag 13. august 2014, klokken 12:11
Er disse lysene e-merket? Hvis de ikke er det, vil de ikke gå gjennom noen EU-kontroll, og du vil få 2-er feil. Altså må de demonteres før du kan vise bilen igjen.

Og hvis tilsynet gjør seg ordentlig vrange, så teller de dette enten som et lys, eller som x-antall etter hvor mange LEDer det er.

Reglene sier følgende:

SitatFjernlys
Det er i dag tillatt å ha 2 eller 4 fjernlys. De aktiverte fjernlysene (2 eller 4 stykker) skal aldri lyse sterkere enn 480 lux. Tunge lastebiler (N3) kan ha 6 fjernlys.

Rigid har etter det jeg vet ingen e-merkede LED-bar's. Finnes noen fra VisionX med e-merking, men disse er fysisk større og vil ikke passe på denne plasseringen. Så om andre vil gjøre tilsvarende montering er det greit å merke seg det du sier om lovlighet og konsekvenser. Heldigvis lenge til første EU-kontroll  ;)   Kjørte sist vinter med Rigid SR20 på en Nissan Leaf (montert under skilt, ikke skjult bak grill) uten å få noen anmerkninger (passerte noen tekniske kontroller).

Sitat fra: Veggen på onsdag 13. august 2014, klokken 12:16
Håper du er flink til å blende ned i god avstand.
Det er pyton å få en slik lysterrorist både foran og bak seg...
Helt enig i at man må ta hensyn og blende ned i tide.

Sitat fra: B_Tesla på onsdag 13. august 2014, klokken 12:22
Hvordan velger dere vinkel på lysene når de er så langt nede. Dersom de blir vinklet noe tilsvarende tåkelys, ender man opp med betydelig nedsatt nattsyn. Det er en av årsakene til at de ikke er lov å kjøre med (samt mange andre). Man lyser da opp vegen nær bilen med for mye lys. Da ser man ikke et kvekk lenger frem - selv om man synes det er mye lys.

Ikke så veldig stor forskjell i høyde mellom originale lys og LED-bar. Erfaring fra Leaf'en er at den må vinkles noe oppover for å unngå selvblending med mye lys nært bilen.

Voll1

Tusen takk.  :) Supert at Elektrolytt har gått foran og vist oss at det er mulig. Vi er mange som ønsker lengre og bredere lys. Denne løsningen skal jeg kopiere. Håper du finner styrestrøm. Gleder meg til videre oppdateringer.   :)
Model Y P   2022-
Model Y LR 2021-
Model 75X  2017-2021
Model 85S  2013-2018

Elektrolytt

Sitat fra: Voll1 på onsdag 13. august 2014, klokken 13:29
Tusen takk.  :) Supert at Elektrolytt har gått foran og vist oss at det er mulig. Vi er mange som ønsker lengre og bredere lys. Denne løsningen skal jeg kopiere. Håper du finner styrestrøm. Gleder meg til videre oppdateringer.   :)
Vær oppmerksom på at plassering bak grillen ødelegger noe for bredden i lyset.
Jeg har Combo utgaven av SR20, hvor ytterste dioder lyser bredt og diodene i midten lyser langt.
Likte lysbildet godt på Leaf'en hvor den hang åpent under skiltet, men ser at bredden blir noe dårligere bak grillen på Tesla'en.
Den gir uansett langt bedre lys enn originalt.
For å bedre bredden på lyset må eventuelt grillen fjernes eller klippes litt i. LED-bar'en passer ikke foran grillen, da vil den stikke ut foran skiltet.

Håper fortsatt noen der ute har peiling på hvor jeg kan hente styrestrøm (så slipper jeg å lete selv  ;) )

Thor2014

Er det mulig å ta bort bare den ene delen av grillen?
Den synes ikke så godt under skiltet og at den ble erstattet av en Led bar kan jo se bra ut :D

Trustno1

Se her ja, dette ser bra ut. Da blir det nok til å bestille en SR20 selv :)

Når det gjelder styrestrøm så vil jeg kanskje tro det enkelste er å hente dette fra en av hovedlyktene? Regner med at det går en 12v kabel der som kontrollerer skjoldene til xenon lyktene.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA