Fjernlys på TMS

Startet av torerikb, lør 26. okt 2013, kl. 20:29

« forrige - neste »

Klykken

For oss med "gammel" (pre facelift) Tesla, hvilken LED-bar anbefales å ha i rommet under "nose cone"? Vet Rigid SR20 passer, etter en prat med de hyggelige folka hos Ekstralys.no. De anbefaler også en canbus-sak for å enkelt kunne hente ut styrestrøm når man har bi-xenon. Totalpris på bare lyset og tilleggsutstyr havner på ca 10 høvdinger sånn sett. Tenkte om det var mulig å komme lavere i pris, uten at lyset blir noe dårligere.

Hva har folk montert på sine Ser? Og har dere montert denne selv?
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
TMY LR 2025 Juniper
Helelektrisk bilpark <3

Voll1

Har hatt både Rigid SR20 og Strands Duo Nuuk montert på min 2013 (kuttet grillen under nosecone og montert der). "Nesten" likt lysutbytte i min test (mest synsing). Strands Duo Nuuk koster under halvparten. Jeg kjøpte fra Bilkomponenter https://www.bilkomponenter.no/products/led-bar-duo-nuuk De selger også en pakke til facelift-bilene: https://www.bilkomponenter.no/products/fjernlyspakke-tesla-model-s-duo-nuuk. Hvis man har eldre bil enn 2016 så behøver man ikke denne "styreboksen" og sparer seg noen kr ekstra. Jeg brukte festene fra SR20 når jeg monterte StrandsDuoNuuk, men ser at de har laget noen nye fester som selges i pakken.
Model Y P   2022-
Model Y LR 2021-2025
Model 75X  2017-2021
Model 85S  2013-2018

Klykken

Strands Duo Nuuk ser ut til å ha godt under halve lysmengden som Rigid SR20. Men det er kanskje ikke målbart med det blotte øyet.
Jeg vil montere i den glippen nederst i nose cone, for at den skal være minst mulig synlig. I grillen nederst på fangeren er det en radar hos meg. 

Er 2015 S85D jeg har med alt utstyr bortsett fra premium interiør, mener jeg..

EDIT:
Hvilket kabelsett kjøpes med denne da? Merkelig at det ikke følger med, da denne jo ikke vil fungere uten...

EDIT2:
Opprettet egen tråd for mindre rot: https://elbilforum.no/forum/index.php?topic=42110.0
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
TMY LR 2025 Juniper
Helelektrisk bilpark <3

SH aka F_P

En liten digresjon rundt diskusjonen om Strands vs en del andre.
Det blir mye tall å forholde seg til så det kan være lurt å se litt nærmere på hva man faktisk får. Her er 3 stk i samme "klasse"

Strands
Kastlengde
1 lux - 360m
0,25 lux - ikke oppgitt
Strømforbruk 40W

SR20 kombo
Kastlengde
1 lux - 418m
0,25 lux - 837m
Strømforbruk - 76W

Lazer Elite 18
Kastlengde
1 lux - 488m
0,25 lux - 975m
Strømforbruk - 126W

Dette er lykter som er nesten identiske i størrelsen, og har samme oppgitte lysbilde, altså kombo.
Det som er fint er at både Strands og Lazer viser bilder med spredningen med antydning til spredning i breden i meter også. F.eks viser dette at Strands har en spredning (ved 1 lux) på knappe 5m til hver side mellom 25-100m foran bilen, mens Lazer har vanvittige 25-50meter spredning til hver side mellom 25-400m foran bilen.

Konklusjonen er ikke at Strands er en dårlig lykt, men at Lazer Elite 18 er en veldig mye bedre lykt. Den lyser lengre, men også minst like viktig mye, mye bredere. Rett og slett mye mer lys overalt. Rigid lander nok ca. midt i mellom disse to vil jeg anta.
Jobber hos Autocomponents AS
www.bilkomponenter.no

Klykken

Hvis opgitt effekt stemmer, så sier jo det alt. 40w mot tregangen.
Det er denne jeg har kjøpt fra strands: https://www.strands.se/en/product/strands-narrow-led-bar-90w-12-30v-l515mm/
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
TMY LR 2025 Juniper
Helelektrisk bilpark <3

Simen1

126W gi mye mer lys enn 40W og 76W ligger et sted i mellom. Noen som er overrasket? ;)
Tesla model S P85 2013 i Tromsø

cra

Sitat fra: Simen1 på tir 06. nov 2018, kl. 09:15
126W gi mye mer lys enn 40W og 76W ligger et sted i mellom. Noen som er overrasket? ;)

Forsåvidt ikke, men strengt tatt er ikke Watt et mål for lysstyrke, bare hvor mye energi pæra bruker.  Lysmengden måles i lumen (hvor mye lys som strømmer ut av en lyskilde i alle retninger), lux (forteller hvor mye lys som faller på en flate) eller candela (lysstyrken i en gitt retning), alt ettersom hvordan man vil måle det.

Det er selvsagt naturlig at der er en viss sammenheng, så en kan nok forholdsvis trygt bruke oppgitte Watt som en indikasjon på om en lampe lyser mer enn en annen, med forbehold om/slingringsmonn for hvor flinke lampemakerne er (hvor mye av energien de klarer å gjøre om til lys). :)
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Simen1

Jeg vet, men med samme lampeteknologi er sammenhengen ganske sterk.
Tesla model S P85 2013 i Tromsø

SH aka F_P

Sitat fra: Simen1 på tir 06. nov 2018, kl. 12:29
Jeg vet, men med samme lampeteknologi er sammenhengen ganske sterk.

Det er helt sant, men jeg tok det med for illustrasjonens del. Watt var egentlig ikke poenget. Det var mer for å vise lysbildet. Mange henger seg veldig opp i kastlengde og lumen, men du kan ikke se på det uten å vurdere lysbildet. SR20 Drive er f.eks en god del sterkere enn sin bror SR20 Kombo, men førstnevnte lyser faktisk flere hundre meter kortere :)
www.bilkomponenter.no

Mats_reinholtsen

Hei, ny her på forumet.
Monterte i kveld ledbar på min 2013 Model s.
Tenkte og hente 12v fra polene bak nosecone, men hvor er det best og hente styrestrøm fra langlys,? Tenker på hvor det er enklest og komme til kablene, (og gjerne hvilken kabel for den som husker, så slipper man kanskje litt måling)

Otto

Vil ikke dette blende motgående trafikk noe enormt om man ikke er rask nok til å slå av?
- Grønn P85 med "nesten" alt fra des. 13. Solgt aug 16.
- Mørkblå eGolf fra nov. 15.
- 2 x mod. 3 i reservasjon, 1 april 16 :-)
- Grønn P85D (ja, original!) fra sep. 16, med alt!
- Grønn P85D byttet inn hos Tesla til P90DL, fra des. 16, med alt!
- Perlemorhvit P90DL byttet til Blå 2020 Raven Dual Motor i 2021.
- Nesten ny Plaid i 2023!

Klykken

Jo. Sånn som f.eks lastebiler med 4-5 slike montert. Så man må selvsagt ikke glemme å kjøre sånn som før denne ble montert, altså å blende ned for motgående trafikk.
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
TMY LR 2025 Juniper
Helelektrisk bilpark <3

SH aka F_P

Det skal være en grønn ledning med hvit stripe på bilens hovedlykt på førersiden. Det er 12V styrestrøm til fjernlys.

Sitat fra: Mats_reinholtsen på ons 07. nov 2018, kl. 22:51
Hei, ny her på forumet.
Monterte i kveld ledbar på min 2013 Model s.
Tenkte og hente 12v fra polene bak nosecone, men hvor er det best og hente styrestrøm fra langlys,? Tenker på hvor det er enklest og komme til kablene, (og gjerne hvilken kabel for den som husker, så slipper man kanskje litt måling)
www.bilkomponenter.no

Muffinman

Tror det er en på andre siden også, men vi har koblet på førersiden på begge våre.

DannyRS

Ser ut som lysbildet oppgitt for strands duo nuuk er for kun den ene halvdelen av duoen?
Strands har jo også utgaven av nuuk Klykken har montert, hvor eneste vesentlige forskjell er at lykten er én enhet.1 lux ved hhv 360m og 448m. Ser ut som alle strands spesifikasjoner er oppgitt for en halv duo om man sammenligner oppgitt lumen, watt etc.

Basert på det lurer jeg litt på om de 40 watt oppgitt i sammenligningen litt tidligere i tråden er basert på målinger eller er hentet fra strands spec på duo?
'18 Nissan Leaf 40 kWh
'18 Tesla Model S 100D

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA