Fjernlys på TMS

Startet av torerikb, lørdag 26. oktober 2013, klokken 20:29

« forrige - neste »

Muffinman

Veldig bra pris, 5299 for denne er ganske enkelt et røverkjøp. Hvis samme bar i SR2 utgave kom E-merket tror jeg nesten jeg ville slått til.

Klykken

Lyser opp godt denne ja. Og var lett å montere selv. Ser ut som den lyser rundt 1km på en rettstrekning, og er en gedigen forskjell fra månelyset fra fjernlysene på i3en i alle fall.

Edit:
Her er skiltbraketten jeg kjøpte med: https://www.ekstralys.no/skiltbrakett-til-led-og-tusenmetere?___store=default&nosto=nosto-page-product2

Boret fire ekstra hull ute i sidene og et midt på. Skrudde i med skruer og låsemutter + skiver bak fangeren.  Var to avlange hull for skruer fra før. Aaalt for lite til å holde en ca 2kg tung ledbar og vekten av selve braketten.
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
TMY LR 2025 Juniper
Helelektrisk bilpark <3

Nuvolari

Takmontert lysrigg for hurtig montering / demontering på TMS.

Ønsker ikke en permanent ledbar i grillen på min TMS pre-facelift. Jeg planlegger derfor å lage en lysrigg med Rigid SR-20 ledbar som monteres på whispbar takstativ på bøylen i front. Løsningen vil benytte trådløs av/på bryter og oppladbart 12v batteri. Riggen skal kunne monteres / demonteres på mindre enn 5minutter. Batteriet må holde til 30minutters bruk før det må lades opp. Dersom behov for mer kapasitet kan man supplere med et tilsvarende batteri til som kobles i serie med det første batteriet.

Ønsker gjerne innspill på løsningen.

Beskrivelse av løsningen:

1) Rigid SR-20 ledbar monteres på Whispbar takbøyle med 2 t-spor fester og hurtigmuttere som strammes for hånd (illustrasjonsbilde på t spor feste: https://www.vpg.no/thule/219442/thule-t-spor-adapter-889-2). Takstativet: https://autoload.no/produkt/takstativ/whispbar-takstativ/whispbar-flush

2) Benytter trådløs av/på bryter slik at lyset kan styres med fjernkontroll fra førerplass (https://www.bilkomponenter.no/products/433mhz-tradlost-rele). Releet monteres på ledbaren og gjøres vanntett med krympeplast.

3) Benytter følgende batteri som gjøres vanntett med svart krympeplast. Batteriet festes på samme takstativ bøyle som ledbaren med t-spor feste (http://www.biltema.no/no/Bil---MC/MC/Reservedeler/Batteri/MC-BATTERI-GEL-12V-14AH-2000029887/). Batteriet plasseres på den ene siden av ledbaren.

4) Batteri kobles til ledbar ved hjelp av følgende hurtigkobling (https://www.clasohlson.com/no/Kontakt-til-solpanel,-2-polet/36-5195) Hannkontakt kobles til ledbar. Hunnkontakt kobles til batteriet. Koblingen mot batteriet er beskyttet av krympeplasten. Det lages en tilsvarende hannkontakt med kobling mot batterilader for lading av batteriet.

Innspill?
Nordstrand, Oslo
Tesla X
Porsche Taycan

Muffinman

Lurer veldig på hva du skal bruke dette til? Blir jo fryktelig upraktisk om det skal fungere som fjernlys med batteri og begrenset varighet, fikling med lading og ikke minst manuell bryter.  Jeg ville virkelig heller sett på en avtagbar løsning i front, for eksempel på skiltbrakett, med styre- og hovedstrøm fra bilens systemer. Det ville vært mer brukevennlig, vært mye bedre estetisk og ikke hatt begrensninger mtp brukstid, uten at du måtte ofre enkle avmonteringsmuligheter. Etter å ha montert ekstralys på et par biler tør jeg nesten påstå at det ikke vil bli mer arbeid heller :)

Du henter jo bare strøm fra jump-post pluss jord bak nosecone og monterer et rele med innebygget sikring nær tilkoblingspunktet. Da er det bare å hente styrestrøm med en strømtjuv fra ene hovedlykta. Trenger ikke demontere annet enn nosecone, dekselet over og dekselet på siden av frunk, så kommer du til alt du trenger. Installeres på en time, elektrisk + selve baren. Homelink-releet du linker til kan man godt koble i serie i styrestrømssløyfen for å kunne velge om ledbaren slås på med fjernlyset eller ikke. Og det kan programmeres inn til å styres fra skjermen.

EDIT: Gelbatterier liker vel ikke dype utladninger særlig godt, så det kan hende det du linker til tar kvelden rimelig fort.

SH aka F_P

Ville heller trekt kabel opp til ledbaren når du bruker den. Lag deg noen midlertidige fester som holder kabelen på plass langs ruten. Har lagt opp dette for en kompis - se stadige bilder av bilen til navnebror Sondre Sanne på facebook. Koblet opp på vanlig måte slik at den går av/på med fjerlysene. Kablene surres sammen og gjemmes under plastdekslene i frunk når de ikke er i bruk.
Jobber hos Autocomponents AS
www.bilkomponenter.no

Boomerang

Ekstralys oppe på taket vil til opplysning være ulovlig.
Ekstralys/fjernlys skal monteres foran på kjøretøy.

krl

Gjelder dette regelverket for snutebiler også (altså i betydning lastebil med panser)? Jeg har sett flere av disse med fjernlys på taket. Dvs. det kan også være arbeidslys, men de benyttes som fjernlys...

Boomerang

Sitat fra: krl på onsdag 21. februar 2018, klokken 22:46
Gjelder dette regelverket for snutebiler også (altså i betydning lastebil med panser)? Jeg har sett flere av disse med fjernlys på taket. Dvs. det kan også være arbeidslys, men de benyttes som fjernlys...

Kan ikke se noen unntak, men tar forbehold da regelverket er kronglete og langt som et vondt år..
Mulig at de monteres som "arbeidslys" som du sier.

cra

Har alltid lurt på hvorfor vi vnalige bilister bare får ha to ekstralys, mens lastebiler kan ha tusenmeterskogen plantet godt på taket. Greit nok at de er yrkessjåfører og at det sånn sett er "arbeidslys" de bruker, men likevel....
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Boomerang

Kun tillatt med 4 ekstralys på storbiler, så det er nok en del ulovligheter ute og går (der også).

Muffinman

Lynet

Sitat fra: Boomerang på onsdag 21. februar 2018, klokken 20:35
Dette er en gammel regel som ble fjernet for mange år siden. Eneste kravet er at lysene ikke skal hindre sikt og ikke danne sjenerende reflekser til fører.
Mange SUV-er som har originale ekstra fjernlys på taket (X-trail)
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

Boomerang

Sitat fra: Lynet på torsdag 22. februar 2018, klokken 12:13
Sitat fra: Boomerang på onsdag 21. februar 2018, klokken 20:35
Dette er en gammel regel som ble fjernet for mange år siden. Eneste kravet er at lysene ikke skal hindre sikt og ikke danne sjenerende reflekser til fører.
Mange SUV-er som har originale ekstra fjernlys på taket (X-trail)

Vel, i Forskrift om tekniske krav og godkjenning av kjøretøy, deler og utstyr, § 28-4.Lysutstyr som bil skal ha står det fortsatt:
"Lykter for fjernlys skal være plassert foran på bilen og slik montert at lyset ikke er til sjenanse for sjåføren verken direkte eller indirekte gjennom innvendige - utvendige speil og/eller bilens øvrige reflekterende flater."

Finnes det regler/paragrafer som overstyrer dette?

Edit: når en leser diverse tråder på offroadforum (populært å ha lys på taket når en kjører stor bil i skauen tydeligvis) så er det full forvirring rundt disse reglene og slik har det vært i 15 år.
Tolkingen kommer an på hvem av biltilsynets mannskaper du treffer på ser det ut til..

o.b.lix

Om lyktene står i grillen kan ikke refleksjon gjennom speil være et problem, så det ikke det som menes med  §28-4
«Vi må passe oss for å overinvestere i vei»
2022 AWD Ioniq 5 / 2017 Model X 90D (HW3 + MCU2) / 2019 Leaf Tekna 40kW
2015 Tesla model S 85D (Ap1.0) / 2014 Leaf Acenta 24kW

Boomerang

Sitat fra: o.b.lix på torsdag 22. februar 2018, klokken 15:29
Om lyktene står i grillen kan ikke refleksjon gjennom speil være et problem, så det ikke det som menes med  §28-4

Du mener vel: "Jeg tolker det dithen at det er ikke dette som menes med §28-4"?  ;)
Jeg leser flere steder at mange i biltilsynet tolker det annerledes enn deg, og vil du bestride dem så får vel advokatene tolke paragrafen.
Lover og paragrafer er no dritt..

Edit: Refleksjon i speil kan faktisk oppstå på storbiler om lyskastere i front (grill) plasseres feil leser jeg. Særlig utsatt er speil som plasseres over frontrute for å holde oversikt direkte foran kjøretøyet.
Her virker §28-4 sikkert inn.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA