Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Fjernlys på TMS

Startet av torerikb, lørdag 26. oktober 2013, klokken 20:29

« forrige - neste »

torerikb

Hei.

Til dere som har hatt gleden av å kjøre TMS i Norge, hvordan er lysene og ikke minst fjernlysene nå i høstmørket? Min erfaring fra mange biler er at de kommer med alt for svake lys. Jeg er klar over at mørk og våt asfalt er vanskelig å belyse bra, men noen merker får det til.
Nissan Leaf 2013 - SOLGT
Tesla Model S85 2014 - SOLGT
Tesla Model S85D 2015

OddB

Svaret er enkelt... De kan ikke være sterkere pga ,manglende lyktespylere...
Roxy -(rød S85) mottatt 19. mars 2014 kl 18:00
Styremedlem i Tesla Owners Club Norway

torerikb

Det hørtes lovende ut, men hvorfor det med lyktespylerne?
Nissan Leaf 2013 - SOLGT
Tesla Model S85 2014 - SOLGT
Tesla Model S85D 2015

jkirkebo

Sitat fra: torerikb på lørdag 26. oktober 2013, klokken 20:29
Hei.

Til dere som har hatt gleden av å kjøre TMS i Norge, hvordan er lysene og ikke minst fjernlysene nå i høstmørket? Min erfaring fra mange biler er at de kommer med alt for svake lys. Jeg er klar over at mørk og våt asfalt er vanskelig å belyse bra, men noen merker får det til.

Jeg er godt fornøyd med mine. Fjernlysene er langt bedre enn på Leafen, men ikke fullt så bra som på Touranen. Det er ikke så rart da den har halogen+xenon samtidig. Dog altså mer enn godt nok for min bruk på TMS (og jeg kjører mye på mørke landeveier, senest Fredrikstad-Kongsvinger torsdag morgen kl. 03.45-06.00).

Leafen sine var ikke gode nok, der ble det xenon-oppgradering.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Epleskreller

Lysene fungerer greit, men jeg hadde merkbart bedre langlys på min Skoda Superb.

Min Opel Astra-99 som jeg kjørte på fyllinga i dag hadde dårligere lys..
Den elektriske bilrevolusjonen har startet!

Elektrisk siden sept 13
Model X 100D og Leaf :)
(tidligere Model S 85, 85D, 70D, P85DL,  Leaf og Model X P90DL)

OleJA

Opplever fjernlysene som kraftige nok, men de har en for smal lyskjegle kombinert med en litt ujevn spredning av lyset. Så det kan bli litt mørkt i grøftekanten hvor elgen står og lurer.  :o
Har en relativt ny Sharan med adaptiv xenon, og den er vesentlig bedre.

Jejl

Synes de lyser mer enn godt nok for meg.
Kunne sikkert klart meg godt med halve lysstyrken.

bb

Sitat fra: jkirkebo på lørdag 26. oktober 2013, klokken 20:45
Jeg er godt fornøyd med mine. Fjernlysene er langt bedre enn på Leafen, men ikke fullt så bra som på Touranen. Det er ikke så rart da den har halogen+xenon samtidig. Dog altså mer enn godt nok for min bruk på TMS (og jeg kjører mye på mørke landeveier, senest Fredrikstad-Kongsvinger torsdag morgen kl. 03.45-06.00).
Mener du at Model S har halogen + xenon? Jeg trodde den var utstyrt med bi-xenon.
#2700 P85 rød med alt på unntatt barn og alarm - bestilt 30.12.2012, levert 22.11.2013
Bjørns videoer

OddB

Sitat fra: torerikb på lørdag 26. oktober 2013, klokken 20:43
Det hørtes lovende ut, menvanligefor det med lyktespylerne?
Pga at xenonlykter brukrr linser har de.en klart avgrenset lyskjegle og får derfor ha sterkere øys enn vanlige lykter, men det forutsetter at bilen har lyktespylere som holder linsen ren og dermed hindrer sjenerende strølys.
Model S har ikke lyktespylere og har dermed begrensninger på hvor sterk lysene kan være.
De måtte nok tamange tøffe valg over hva som ikke kunne bli med når bilen ble lansert...prisen og kompleksiteten  var nok høy nok.
Det kommer sikkert på nye modeller i framtida...
Roxy -(rød S85) mottatt 19. mars 2014 kl 18:00
Styremedlem i Tesla Owners Club Norway

jkirkebo

Sitat fra: bb på lørdag 26. oktober 2013, klokken 21:16
Sitat fra: jkirkebo på lørdag 26. oktober 2013, klokken 20:45
Jeg er godt fornøyd med mine. Fjernlysene er langt bedre enn på Leafen, men ikke fullt så bra som på Touranen. Det er ikke så rart da den har halogen+xenon samtidig. Dog altså mer enn godt nok for min bruk på TMS (og jeg kjører mye på mørke landeveier, senest Fredrikstad-Kongsvinger torsdag morgen kl. 03.45-06.00).
Mener du at Model S har halogen + xenon? Jeg trodde den var utstyrt med bi-xenon.

Dårlig formulert av meg. Model S har xenon fjernlys, Touran har xenon+halogen fjernlys. Altså ikke så rart at Touranen har bedre lys.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

torerikb

Sitat fra: OddB på lørdag 26. oktober 2013, klokken 21:35
Sitat fra: torerikb på lørdag 26. oktober 2013, klokken 20:43
Det hørtes lovende ut, menvanligefor det med lyktespylerne?
Pga at xenonlykter brukrr linser har de.en klart avgrenset lyskjegle og får derfor ha sterkere øys enn vanlige lykter, men det forutsetter at bilen har lyktespylere som holder linsen ren og dermed hindrer sjenerende strølys.
Model S har ikke lyktespylere og har dermed begrensninger på hvor sterk lysene kan være.
De måtte nok tamange tøffe valg over hva som ikke kunne bli med når bilen ble lansert...prisen og kompleksiteten  var nok høy nok.
Det kommer sikkert på nye modeller i framtida...

Takk for svar, på tross av mine skriveleifer...
Nissan Leaf 2013 - SOLGT
Tesla Model S85 2014 - SOLGT
Tesla Model S85D 2015

P85D+

Teslaen har kun 25w Xenon vs. 35W som er "standard".
Vet ikke hva HID som er montert støtter?

Noen som gidde å teste 35 og 50W pærer?

P85D og 85D

Muffinman

Det vil ikke gjøre noen forskjell. Det er ballastene som bestemmer effekten i pæra.

Og for all del - håper ikke noen setter i 50W. Det blir vanvittig ubehagelig - og farlig- å møte.

Jimpec

Må vel gå greit å oppgradere til et 35w kit i det minste da.
2015 Model S P85D
X - 2013 Model S P85+

Capriso

Sitat fra: TeslaSignature på lørdag 26. oktober 2013, klokken 22:28
Teslaen har kun 25w Xenon vs. 35W som er "standard".
Vet ikke hva HID som er montert støtter?

Noen som gidde å teste 35 og 50W pærer?
50 W pære er du gal, skal du blende alle du møter??
Model S. P85, Signal rød.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA