RIke idealister?

Startet av cra, ons 14. feb 2007, kl. 11:11

« forrige - neste »

cra

Etter å ha lest en del av innleggene her begynner je gå lure på om de fleste elbil-eiere er rike idealister. Jeg vat at jeg ikke er hverken rik (ikke på penger, i alle fall), og egentlig er je gikke idealist heller. (Kanskje litt; det er litt gøy å kjøre miljøvennlig)

Men: Jeg leser om andre som skifter og eksperimenterer batterier selv, bruker store penger på å reparere bilen når den går i stykker (Trur det var HHF som hadde byttet både kretskort, og nå hele motoren?)

Jeg tenker med gru på hva jeg skal gjøre dersom mine batterier eksploderer en dag, eller noe annet alvorlig går i stykker. Jeg har tross alt nesten 0,1 million igjen i lån på bilen, så noen reparasjon i x0.000-kr klassen er lite aktuelt. Følger det med noen papirer om hvor man fpr tak i penger til slike reparasjoner o.l. når man kjøper el-bil? Jeg kjøpte min brukt, så det er godt mulig tidligere eier glemte å sende med disse.

Det er uansett både artig og imponerende å se engasjementet og viljen til å drive på, så jeg håper virkelig el-bilbrukerne blir stadig flere. Jeg skulle ønske jeg hadde ressurser (både økonomisk og mekanisk sett) til å skru litt på bilen selv. Kunne bl.a. tenke meg den ekstra batericella i Thinken. (som den vistnok er laget for å ha?) Etter en kuledeperiode her på Sunnmøre har jeg begynt å ønske meg webasto, og kunne godt tenke meg å installere selv.

Vel, det var dagens "rant", kanskje mest ment som en hyllest til de som *virkelig* står på for el-bilen. Dere inspirerer i alle fall meg, så får vi se om jeg med tiden får tid til (eller blir nødt til?) å ta fram verktøykassa og multimeteret for å holde y"lille-bilen" i gang.

Kudos.

Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

elektrolux

Slik det er nå er det som en avis skrev rene lotto å kjøre Elbil. Det er billig, helt til noe går gale. Men fortvil ikke. Vi har nå kjøp og salgs rubrikk på forumet, og ingen biler blir kondemnert uten å først bli strippet for utstyr.

Med tanke på at mange av bilene nå nærmer seg 10 år, og egentlig er klar for resirkulering, vil det nok ligge en motor her og en styreenhet der. Ser ingen grunn til å måtte betale forhandlerpriser dersom noe skulle gå gale.

Eneste ulempen med dette er at ventetiden kan bli lang.

AX'en min er faktisk en rullende delebil for Elektroluxen. Skulle P106'en trenge deler er det bare å parkere Elta integralen og låne deler derfra. Kan være en ide til oppfølging til dem som er avhengig av daglig transport.  ;)
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

HHF

Kan ikke annet enn å si meg hjertens enig i nettopp dette med lotto, selvom det er med negativt fortegn denne lottoen bedrives. Enviro kaller meg veldig uheldig, men jeg kan ikke annet nå enn å konkludere med at bilen jeg kjøpte for 2,5 år siden nå har gitt meg følgende reparasjoner (som jeg husker i farten - mulig det faktisk er mer) ;

- Bytte av halve batteribeholdningen (hele pakka bak) - kostet vel ca 30.000,-
- Bytte av kretskort til webasto  - mener dette var ca 4-5.000,-
- Sliping av kumutator eller hva det het - kostet vel et par tusen
- Bytte av motor - Enviro gjorde dette til hyggelig pris kf 38.000,-

I tillegg til dette, har jeg naturligvis de mer service-messige kostnadene som vannservice og dekkbytte. Har også fått vite at 12v batteriet mitt bør byttes.

Jeg har fått skikkelig angst når det gjelder min bil og føler den ruinerer meg totalt. Samtidig har jeg ikke lyst til å bytte til bensinbil da jeg har vanskelig med å få satt nok pris på hvor deilig det er å kjøre forbi køen og samtidig ha god samvittighet for miljøet. Lurer allikevel noen ganger på om jeg ikke nettopp må prøve å sette en pris på dette for å gjøre opp regnskapet ...

HHF
Eks 2000 mod P106, kjørte ca 28.000 km i den. 
Eks 2001 mod Think - kjørte ca 21.000 km i den.
Eks 2009 mod Think City, Zebra - kjørte ca 48.000 km den.
Eks 2013 mod Leaf - kjørte ca 58.000 km i den.
Nå BMW i3

pilt

Sitat fra: HHF
Samtidig har jeg ikke lyst til å bytte til bensinbil da jeg har vanskelig med å få satt nok pris på hvor deilig det er å kjøre forbi køen og samtidig ha god samvittighet for miljøet. Lurer allikevel noen ganger på om jeg ikke nettopp må prøve å sette en pris på dette for å gjøre opp regnskapet ...

Det var da fælt så uheldig du har vært. Skjønner godt at du syns det er et lottospill å kjøre rundt i elbilen, men dyre reparasjoner kan dukke opp på hvilken som helst bil. (Noen husker kanskje fra det gamle forumet alle problemene vi hadde med vår nye Opel Astra 1998-modell stasjonsvogn? Det endte i hvertfall med skifte av motor, skifte av tannstang, skifte av kjørelysrelé, skifte av gjennomrustede deler... You name it! 1000-lappene bare fløy ut av vinduet, for dette skjedde selvfølgelig måneden ETTER at bilen ble 5 år! >:()

Tror du bør sette opp et regnestykke over hva du sparer ved å kjøre elbil kontra fossilbil, så kanskje du ser litt lysere på tilværelsen igjen?

Et kjapt overslag kan være som dette:

10 kr/L bensin og 1 L/mil. Kjører 8000 km/år --> 8000 kr
Bompenger. 1 gang/d, 5 d/uke, 45 u/år. 20 kr/passering --> 4500 kr
Årsavgift. 2865 kr - personskadeavg 365 kr --> 2500 kr
-----
Sum: Man sparer minst 15 000 kr/år

I tillegg sparer man noe på:
* billigere forsikring
* billigere servicer
* parkeringsavgifter
For ikke å glemme TID! Og TID ER PENGER, vet du!  ;) (Da tenker jeg på tiden man sparer ved å slippe å stå i kø, for man sparer ikke akkurat så mye ved å kjøre i 80 km/t i 100-sonen...)

Nå har jeg ikke trukket fra det det koster å lade elbilen, men siden man kan lade gratis rundt om i landet, mange også på jobben, så trenger det ikke å koste stort å lade hjemme. I tillegg kan det hende man kjører gjennom bommer TO ganger pr. dag i tillegg til en høyere årlig kjørelengde. Jeg får $-tegn i øynene bare ved å tenke på det. 
Oslo
🤍 P106 - mai 2005 til mai 2017
Nissan Leaf Tekna - juli 2014 til feb 2019
❤ Opel Ampera-E - mai 2017
Hyundai Kona - feb 2019 til 2022
💙 Tesla model Y - juni 2023

HHF

Nice try !   :D

Er helt med på at andre biler også kan koste - er like redd for "tikkende bomber" på vår "hovedbil" uten at det gjør meg mindre stressa.

Regnestykket ditt er greit som utgangspunkt. Selv har jeg litt flere kilometer, men ingen bompengebesparelse. Du har helt rett i at servicer koster mer på andre biler ellers og at forsikring også er i den lavere enden av skalaen. Er også helt med på tidselementet og jeg vet at jeg sparer ca 30 min - 1 time hver dag fra Lierskogen til Lysaker. Det er ikke dårlig og det er vanskelig å sette noen verdi på dette. Verdien utover den sparte tiden er jo også at jeg kan dra hjemmefra når jeg vil og ikke kl 05.30 for å spare tid ... DET har høy verdi hos meg.

Nei, jeg er ikke på tanken om å bytte ut elbilen, men jeg sier bare at det ikke er noen udelt økonomisk fornøyelse, selvom jeg lader med glede på jobben også ...
Eks 2000 mod P106, kjørte ca 28.000 km i den. 
Eks 2001 mod Think - kjørte ca 21.000 km i den.
Eks 2009 mod Think City, Zebra - kjørte ca 48.000 km den.
Eks 2013 mod Leaf - kjørte ca 58.000 km i den.
Nå BMW i3

hens

Om vi ikke er rike,
så må vi nok tåle å bli kalt idealister!
Da jeg begynte å tenke elektrisk transport  i 1991, var det nok gjerrigheten som var den største drivkraften.  Tanken på å tanke opp(!)  fra stikkontakten var besnærende.
Dersom jeg hadde brukt all tid jeg har lagt ned i forskjellige el-prosjekter til noe det hadde blitt penger av, og kalkulert dette inn , hadde det blitt dyre kilometer.
Men jeg har hatt mye moro!  Og moro er heller ikke gratis.

Det å kjøre elbil er en ny opplevelse for de fleste, og ettersom instruksjonsbøkene er skrevet før det var noen særlig erfaring med elbilene, og programmene  som ble lagt inn ikke var basert på års erfaring , er det mye som kan gjøres bedre.

Nicad batteriene er sannsynligvis den beste tilgjengelige teknologien, som har potensiale til å gi flest kilometer pr krone.....!
Men når laderen overlader så batteriene tørker ut, sier det seg selv at levetiden blir skremmende kort.
Selv fyller jeg "en gang innimellom" de ordinære servicene, og noterer vannforbruket på hver rekke.    Og så håper jeg at dette vil gi batteriene et langt liv.
Batteriene kan gjerne klattlades, det er verre å måtte tyne bilen ned mot null i en stresset trafikksituasjon.  Å tømme batteriene en gang i mellom under kontrollert forsiktig kjøring er greit, men lange bakker med meteret under 20 % vil si at enkeltceller reverseres, og dette produserer både varme og knallgass.

PSA bilene og Kewet har børstemotorer.  Til alle PSA og Kewet eiere:  Hold ALDRI bilen på "gassen"  når bilen står stille. Da vil kommutatoren brenne, og børstene slites på et øyeblikk.
Når børstene skiftes MÅ kommutatoren slipes dersom det er  høydekast. 
Og det er det gjerne dersom børstene er nedslitt.

Henning

Oslo. 300.000 kilometer med Think, Kewet og annet.  -Sølvreven, 100 km/time med Kewet.  -Isbjønn, Kewet, første elbil på 80 grader nord? Har blitt kjørt på  Svalbard. "Hoppetussa" Subaru van 4-hjulsdrift ombygget med jetflystarter til eldrift.  94.000 kilometer på Think-originalpakken. Nå 19 luftkjølte blokker fra '95. Think Traveler elassistert sykkel.   http://www.austinev.org/evalbum/807 og http://www.austinev.org/evalbum/809

El rayo

Nei, rik er jeg ikke, cra. Idealist? Ikke miljøidealist opprinnelig, men har blitt mer miljøbevisst etter at jeg kjøpte elbil. Hadde ikke råd til ny elbil til 164.000, måtte vente til en brukt til halve prisen var tilgjengelig. Entusiast? Ja, endelig ble det bilproduksjon i Norge igjen. Tradisjonen tro med plastkarosseri. http://home.online.no/~bjarnli/troll/index.html

Kjøpte elbil i den tro at batteriene ville holde i 100.000 km eller 10 år. Det nærmer seg 7 år nå, men bare 32.000 km grunnet innskrenkninger der jeg jobbet. Kjørte nesten 6 mil daglig. Fossilbilen har fått hvile mye mer enn jeg hadde regnet med.
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

Lille Bilen

Desverre koster det å være miljøidealist. Men gi ikke opp! Vi får håpe utviklingen går slik at det en dag er det miljøvennlige alternativet som alle foretrekker. I mellomtiden må vi kjempe for at forholdene blir lagt best mulig til rette for elbiler.

Dersom det Bergens Tidene skrev forleden dag at det skal bli 20 nye parkeringsplasser med ladeing for elbiler sentralt i Bergen sentrum gir jeg herved applaus til Bergen kommune.  :) Fortsett slik!
Bergen:
Citroen C-Zero fra januar 2016.
Mitsubishi Outlander PHEV instyle+ fra mars 2014.
Think fra mars 2010 til januar 2016, "ELli MacBil", Zebra. Kjørt ca 42200km. Solgt.
Har hatt VW Golf Citystromer, 1999 mod. fra 2007 til 2010. Kjørte 17000km.

pilt

Sitat fra: Lille Bilen
Dersom det Bergens Tidene skrev forleden dag at det skal bli 20 nye parkeringsplasser med ladeing for elbiler sentralt i Bergen sentrum gir jeg herved applaus til Bergen kommune.  :) Fortsett slik!

Nå syns jeg det er på tide at det snart kommer noen flere parkeringsplasser for elbiler i Oslo også. Syns det "vrimler" av elbiler her nå. Bare i nabolaget her har jeg sett seks elbiler, mot to tidligere!  :o (Enten bor det veldig mange miljøbevisste personer akkurat her, ellers er det flere som med skrekk leser at det er planer om å flytte bomstasjonene på Skøyen sånn at vi som bor her må kjøre INN gjennom bompengeringen for å kjøre UT på E18 mot f.eks Sandvika. >:()
Oslo
🤍 P106 - mai 2005 til mai 2017
Nissan Leaf Tekna - juli 2014 til feb 2019
❤ Opel Ampera-E - mai 2017
Hyundai Kona - feb 2019 til 2022
💙 Tesla model Y - juni 2023

Lille Bilen

Er det noen som vet om de nye ladeplassene/parkeringsplassene for elbil er Bergen er laget og kan si meg hvor de er?
Bergen:
Citroen C-Zero fra januar 2016.
Mitsubishi Outlander PHEV instyle+ fra mars 2014.
Think fra mars 2010 til januar 2016, "ELli MacBil", Zebra. Kjørt ca 42200km. Solgt.
Har hatt VW Golf Citystromer, 1999 mod. fra 2007 til 2010. Kjørte 17000km.

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA