Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

50.000,- fra Hafslund for å få lov til å legge inn 230v 32 amp kurs i garasjen!

Startet av jgilberg, mandag 21. oktober 2013, klokken 12:02

« forrige - neste »

Brede

Strøm ligger ikke for meg, har satt meg litt inn i ting men er fortsatt forvirret..
Jeg har i dag 230/16A trefas i garasjen, har også en blå, rund tofas 16A kontakt på samme kurs. Tenkte å få byttet ut denne med en tofas 32A blå og manuelt justere ned A på bilen.
Men.. Er det noen bedre måte å gjøre dette på? Kan jeg få benyttet trefaskursen via en trafo?
Hvor stort utnytte blir det i så fall?

Beklager kapring av tråd!

Lille Lance

Sitat fra: Andrewas på onsdag 23. oktober 2013, klokken 11:20
Hmm.. Vi har 3*50A hovedsikring i dag. Elektriker har vært innom og sett i forbindelse med annet arbeid i huset. Inntaksledningen er tykk nok til at vi kan ha 3*63A hovedsikring. Han sier at han kan bytte hovedsikringen uten at han trenger å spørre Hafslund om det.

Er dette riktig? Kan han bare bytte hovedsikring? I denne situasjonen er han fagmannen og jeg kun kunden og dermed er jeg innstilt på å bare lene meg tilbake og "la det skje". Noen risiko ved det?


Trikkern gjørde det samme her, hadde 3x50A, sjekka kabelen inn pluss andre sjekker og deretter var det grønt lys for 3x63A.
X75D med alt utstyr
TOCN medlem
Model S P85 mottatt februar 2014
Model X reservasjon 12. sept 2014 (kanselert)
Model 3 reservasjon 31. mars 2016 (kanselert)
Model S P85 solgt oktober 2018
Model X75D mottatt november 2018

jgilberg

Utrolig nok fikk jeg godkjenning fra Hafslund (brukte tre uker) til å gå opp fra 3x40amp til 3x63amp på hovedsikringen UTEN å betale anleggsbidrag. Har nå fått satt opp trafo og slimbox. Henter ut 3fas 16amp 400v i garasjen :-)


Sent from my iPhone using Tapatalk
Black P85 | VIN *20264 | 21" Hjul | Carbon Dekor | Karbonfiber Spoiler | Lydstudio-pakke  | Lyspakke | Mellombrunt Performance Interiør | Panoramatak | Parkeringsassistent | Tech-pakke | barneseter | bil levert des13 | i3 med alle opsjoner levert jan14 |

D.O

Sitat fra: Lille Lance på onsdag 23. oktober 2013, klokken 15:00
Sitat fra: Andrewas på onsdag 23. oktober 2013, klokken 11:20
Hmm.. Vi har 3*50A hovedsikring i dag. Elektriker har vært innom og sett i forbindelse med annet arbeid i huset. Inntaksledningen er tykk nok til at vi kan ha 3*63A hovedsikring. Han sier at han kan bytte hovedsikringen uten at han trenger å spørre Hafslund om det.

Er dette riktig? Kan han bare bytte hovedsikring? I denne situasjonen er han fagmannen og jeg kun kunden og dermed er jeg innstilt på å bare lene meg tilbake og "la det skje". Noen risiko ved det?


Trikkern gjørde det samme her, hadde 3x50A, sjekka kabelen inn pluss andre sjekker og deretter var det grønt lys for 3x63A.
elektriker kan ikke gjøre dette uten å sende forhåndsmelding om oppgradering av overlastvern til nettselskapet. Gjør han det og denne blir godkjent, kan han gjøre jobben. Pass på at du får samsvarserklæring. Dette er garantibeviset ditt og frikjenner deg for å ha utført jobben selv ved en evt rettsak, eller brann/ulykke etterforskning.
Det eier og bruker av anlegget sitt ansvar at det er forsvarlig stand.
Nå:Mazda mx30, Proace electric,  Rav-4 , BMW M5, Fox Mustang og Haibike el sykkel
Bestilt/reservert:
Cybertruck
Før:
Hyundai Kona
Model 3 (kansellert for Kona'n)
Model S P85 -13
Model X-reservert (Ble dessverre kansellert til fordel for P85D)
Model P85D(solgt, ble ikke fornøyd)


Sitering av D.O sine poster utenfor elbilforum.no tillates ikke uten samtykke.

Orcuz

Litt oftopic, men finner det 32A skjøtekabel til blå enfase? En sjelden gang må nok jeg parkere et lite stykke unna der kontakten blir og da hadde det vært kjekt =)

Sent from my SM-N9005 using Tapatalk


jog

Jeg har valgt en 32A 400V kabel som kan kan brukes via overgang på 32 Amp 1 fase.
Eventuelt kan en kjøpe en 16A 400Volt på biltema til kr. 399  få laget overgang til 32A 230/volt 1 fase med der kabel er lasket sammen.

Når det gjelder å betale 50.000 for å lage 32amp kurs i garasjen, ville jeg heller ha tatt en 16mm2 kabel direkte til garasjen koblet inn på hovedsikringene  med et 63A 3fase utak i garasjen, da er det jo ikke snakk om ekstra kurs, så da slipper en vel å betale. 

Slik har no eg gjort det.
Leaf  63000km fra 2011 Des. hentet i -18 fra GOL.
Tesla P85 .   2369  Vin 16841 in Production 20.09.13
Levering 12.11.13  Ny S85D  utlev. 10 Juni kl 10 2015
Model 3 LR 19.02.19

jalias

Sitat fra: jog på søndag 22. desember 2013, klokken 12:24
Jeg har valgt en 32A 400V kabel som kan kan brukes via overgang på 32 Amp 1 fase.
Eventuelt kan en kjøpe en 16A 400Volt på biltema til kr. 399  få laget overgang til 32A 230/volt 1 fase med der kabel er lasket sammen.

Når det gjelder å betale 50.000 for å lage 32amp kurs i garasjen, ville jeg heller ha tatt en 16mm2 kabel direkte til garasjen koblet inn på hovedsikringene  med et 63A 3fase utak i garasjen, da er det jo ikke snakk om ekstra kurs, så da slipper en vel å betale. 

Slik har no eg gjort det.

Effektuttak over 7kw skal alltid meldes til nettselskapet. 3#63A uttak fra eksisterende abonnement får du garantert ikke godkjent ved kontroll fra dle.

dotten

Sitat fra: tk74 på mandag 21. oktober 2013, klokken 15:36
Sitat fra: jgilberg på mandag 21. oktober 2013, klokken 15:24
Sitat fra: Sveinal på mandag 21. oktober 2013, klokken 12:44
Når det vil bli så dyrt, kanskje det hadde vært interresant med trafo for 400 V tre-fas 16A?

Det er jo det jeg har tenkt til å sette opp, men da må jeg har 3fas 32 amp 230v for å kunne gå til 400v trefas 16A.

Du kan også gå for et litt snillere alternativ.

8kVA 3x20A 230V 3-fas som gir 400V 11,36A
Dette gir ca. 40 km. rekkevidde per time lading ved et forbruk på 2KW/t per mil.
Pris på denne er 7500,- Eventuell frakt til deg kommer i tillegg.




Hilsen
TrafoTech
Terje Knudsen
Tlf: 90 04 03 02

Hei du! Er det 7500 pluss fratk for 230v - 400 v trafo som støtter opptil 110 km/t lading? Isåfall må du sende meg en PM :-)
S85

P85D fra mars 2015

cra

Sitat fra: Orcuz på søndag 22. desember 2013, klokken 12:13
Litt oftopic, men finner det 32A skjøtekabel til blå enfase? En sjelden gang må nok jeg parkere et lite stykke unna der kontakten blir og da hadde det vært kjekt =)

Sent from my SM-N9005 using Tapatalk

Mener på at dette finnes, eller i alle fall enkelt kan lages. Vi bruker slike i forbindelse med kjøring av lys/lyd/storskjerm (vet ikke om de er kjøpt ferdig, eller om en av elektrikerne har laget dem selv), og det funker fint det. Den er nokså kraftig, så du vil sikkert ikke ha den så *veldig* lang, men om du bare trenger noen få meter for å klare deg er det sikkert snertent å ha liggende i bagasjen. :)
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

jog

Bør heller kjøpe en 400V/16A slik at du og kan bruke den til det. Denne koster lite hos Biltema.  Så lager en 2 stk. overgang fra Blå til Rød  og tilbake. 
Leaf  63000km fra 2011 Des. hentet i -18 fra GOL.
Tesla P85 .   2369  Vin 16841 in Production 20.09.13
Levering 12.11.13  Ny S85D  utlev. 10 Juni kl 10 2015
Model 3 LR 19.02.19

jkirkebo

Sitat fra: jog på mandag 23. desember 2013, klokken 17:18
Bør heller kjøpe en 400V/16A slik at du og kan bruke den til det. Denne koster lite hos Biltema.  Så lager en 2 stk. overgang fra Blå til Rød  og tilbake.

Det ville jeg vært skeptisk til å gjøre. Du må laske to og to ledninger for å få det til. Blir det dårlig kontakt i en av de to i hvert par er det stor fare for varmgang og kabelbrann. Om noen prøver å bruke den ene overgangen på en rød kontakt for å lade med blå adapter smeller det. Osv. Masse potensielle feilkilder her :(

Kjøp heller en egen skjøteledning til 400V 16A om det er behov for en slik. Den koster bare et par tohundrelapper på Biltema.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Harlex

Sjekket litt ang. eget el-anlegg etter å ha lest denne tråden... Inntak 3x80A. Det burde vel være bra? Det står at hovedsikringen er på 40A men det står no 50 C på den ???.... Uansett... Å få lagt en 1 fas 32A kurs til garasjen antar jeg en smal sak i forhold til kapasitet? Fra inntaksskapet er det 3x10 pluss jord slik jeg tolker papirene...
Model s 90D Hvit perlemor 2017
VW Golf GTE 2016
BMW 320 DAT BSR 2005
Suzuki GSX 1400 2008
Suzuki GSF 600 2003

jkirkebo

Sitat fra: Harlex på mandag 23. desember 2013, klokken 20:32
Sjekket litt ang. eget el-anlegg etter å ha lest denne tråden... Inntak 3x80A. Det burde vel være bra? Det står at hovedsikringen er på 40A men det står no 50 C på den ???.... Uansett... Å få lagt en 1 fas 32A kurs til garasjen antar jeg en smal sak i forhold til kapasitet? Fra inntaksskapet er det 3x10 pluss jord slik jeg tolker papirene...

Hmm. Da har du maks 3x50 og muligens 3x40. 50 C? Hovedsikring er vel som oftest av type OV. Hmm, har du et bilde av den?

Har du 3x40A er 1x32A til lading som regel problematisk. Med 3x50A kan det gå greit, 3x63A er dog å foretrekke. Men da må du garantert opp på minst 3x16mm2 fra inntak til skap (kanskje 3x25mm2 om kabelen går i isolert vegg).
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Harlex

Sitat fra: jkirkebo på mandag 23. desember 2013, klokken 20:43
Sitat fra: Harlex på mandag 23. desember 2013, klokken 20:32
Sjekket litt ang. eget el-anlegg etter å ha lest denne tråden... Inntak 3x80A. Det burde vel være bra? Det står at hovedsikringen er på 40A men det står no 50 C på den ???.... Uansett... Å få lagt en 1 fas 32A kurs til garasjen antar jeg en smal sak i forhold til kapasitet? Fra inntaksskapet er det 3x10 pluss jord slik jeg tolker papirene...

Hmm. Da har du maks 3x50 og muligens 3x40. 50 C? Hovedsikring er vel som oftest av type OV. Hmm, har du et bilde av den?

Har du 3x40A er 1x32A til lading som regel problematisk. Med 3x50A kan det gå greit, 3x63A er dog å foretrekke. Men da må du garantert opp på minst 3x16mm2 fra inntak til skap (kanskje 3x25mm2 om kabelen går i isolert vegg).
Det er vel denne tenker jeg.... Jeg vet at en av fasene går inn til et annet sikringsskap og drifter kursene der....I det andre skapet er det en 40A sikring ...
Model s 90D Hvit perlemor 2017
VW Golf GTE 2016
BMW 320 DAT BSR 2005
Suzuki GSX 1400 2008
Suzuki GSF 600 2003

jkirkebo

Sitat fra: Harlex på mandag 23. desember 2013, klokken 21:05
Det er vel denne tenker jeg.... Jeg vet at en av fasene går inn til et annet sikringsskap og drifter kursene der....I det andre skapet er det en 40A sikring ...

Ingen tvil om at du har 3x50A 230V IT nei. 32A til lading bør gå greit om det ikke er så høy belastning ellers. Jeg ville lagt ut en 32A kurs men normalt begrenset lading til 20-25A eller deromkring, bortsett fra de gangene du faktisk trenger 32A. Lader du på natten når komfyr, stekeovn og lignende ikke brukes bør ikke 32A gi større problemer. Men prøv å ikke bruke den samme fasen som komfyr (og evt. andre større forbrukere) om mulig.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA