Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

hvor mange har vi av Golf Citystromer i norge?

Startet av EVlithium.net, mandag 21. oktober 2013, klokken 11:07

« forrige - neste »

EVlithium.net

Har du en Citystromer? 

er den registrert?
ikke kjørbar? Hvorfor?


Webstore: www.evlithium.net

Elmo

I følge oversikten som kom her idag så er det 13 eksemplarer av Volkswagen Golf CityStromer som er registert i Norge idag.
Og så er det bilde av den kanskje eldste nederst, (RF-95000) reg i 1992
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med sw: 2023.44.30.9  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2015 - solgt.

Caspar

#2
VW Golf CitySTROMERer er den første el-bilen i Volkswagens regulære modellprogram.  Den baserer seg på Golf (2) og kom på markedet i 1989.  Det ble produsert en serie på 400 biler og tre av dem fant veien til Norge. Energiverkene i Oslo, Kristiansand og Stavanger kjøpte hver sin for fremme interessen for elektriske biler. CitySTROMERen med reg. nr. RF 95000 er den eneste gjenlevende. Den ble produsert 16. mai 1991, og registrert første gang 24. april 1992 på Stavanger Energi (nå Lyse Energi). (EL skilter på elbiler kom først i 1999)

CitySTROMERen ble avskiltet i 2002 og stod lagret i en fjellhall til MøllerGruppen fikk klenodiet som gave sommeren 2013.  En liten bulk på venstre bakskjerm ble utbedret og gamle blybatterier skiftet ut med nye. Den ble EU-godkjent (Km-stand 12 850) og registret med det originale skiltet RF 95000 på ny eier 17. oktober 2013.
CitySTROMERen er den tredje Golfen i tillegg til Golf 1(1977 mod) og Golf 3 (bil nr. 500.000 importert av Harald A. Møller AS til Norge 5. april 1994) i en samling på 15 biler som markerer milepæler i konsernets bilhistorie.
Remind me later..........
Toppåsveien, rett ved Kolbotn

morten

#3
Jeg har 2 Citystromere.  Registrert og i bruk hver dag!  Totalt 60000km siden jeg kjøpte dem (2år, 5år)
1996 VW Golf CityStromer
1998 VW Golf CityStromer
1992 Chevrolet Blazer "El-Blazer"
1970 General Electric Elec-Trak hagetraktor

Tangosierra

Da jeg var hos forhandler og bestilte E-UP, fortalte han at en kunde nettopp hadde vært inne og byttet batteripakke på sin 97-mod EL-Golf :-)

Rio

Jeg har to VW Golf Citystromer; begge fungerer 100%, men én har ikke batteri, og den andre har gamle batteri.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Caspar

Vi foresten en til, eller hadde. Denne ga vi til Lyse Energi ( tidligere Stavanger Energi) i bytte for den store.
Remind me later..........
Toppåsveien, rett ved Kolbotn

Lefsegokk

Er dette biler med typ 2,5 km rekkevidde? Teknologien har jo pr. i dag ikke kommet langt nok, spør du meg..

Rio

Sitat fra: Lefsegokk på fredag 20. februar 2015, klokken 18:19
Er dette biler med typ 2,5 km rekkevidde? Teknologien har jo pr. i dag ikke kommet langt nok, spør du meg..

Bilen kom med blybatterier og ca 80 km rekkevidde, på en god dag.

Erstatter man de originale blybatteriene med moderne batterier kan man få ca 200 km rekkevidde med de originale batterikassene (mye mindre vekt). Dersom man hadde utvidet litt (og beholdt batterivekten) kunne man trolig kjørt over 300 km med den.

(Motoren er dog på kun 22 kW, som gir 100 km/t på flat mark, men langsom stigning i bakker.)
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

morten

Teknologien er på plass disse gamlere Golf'ene.  Faktisk så er de meget avansert.  Batteriene de brukte da de var nye er bly/gel batteri som har ganske bra levetid, med rekkevidde opp til 100km.  Jeg vet om en som har kjørt 216km med sin, da med 30kw i moderne batteri i de originale batterikassene.   Den er ikke så sprek, men med en gammel pc så kan man koble til inverteren å øke effekten til motoren ganske mye.
1996 VW Golf CityStromer
1998 VW Golf CityStromer
1992 Chevrolet Blazer "El-Blazer"
1970 General Electric Elec-Trak hagetraktor

Lefsegokk

Så hvis man sammenligner dette med e-golf, blir det som å kjøre i eco+ jfr. rekkevidde? Jeg synes det er så merkelig at teknologien har beveget seg så lite på så mange år..

Rio

Sitat fra: Lefsegokk på lørdag 21. februar 2015, klokken 15:42
Så hvis man sammenligner dette med e-golf, blir det som å kjøre i eco+ jfr. rekkevidde? Jeg synes det er så merkelig at teknologien har beveget seg så lite på så mange år..

Både ja og nei - det avhenger av hva du mener med teknologi.

Inverter og lader har blitt mindre, men de er i utgangspunktet over 90% effektive, så det er lite å forbedre. Ditto for motoren - når noe er 90% effektivt så er det ikke så mye man kan gjøre for å forbedre dem.

BatteriKJEMIEN er jo kjemi, og ikke elektronikk, så det er et helt eget område. Batterikjemi blir ca 7-10% forbedret per år nå, men det var mange år det stod stille.
Her er det stor potensiale for mindre volum og mindre vekt per kWh energi.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

morten

Enig med Rio der.  Problemet med Golfene (mk3) og de nye eGolfene er jo så enkelt som at de har for lite plass til batteri for å gi ordentlig god rekkevidde.  Større bil=mere batteriplass (f.eks. Tesla med sine 85kw batteri).  Batteriene er for så vidt samme type i Tesla som i egolf, bare at Tesla har 85kw og egolf ca 25kw.  Kw kapasitet=kjørelengde. 
1996 VW Golf CityStromer
1998 VW Golf CityStromer
1992 Chevrolet Blazer "El-Blazer"
1970 General Electric Elec-Trak hagetraktor

Rio

Men Tesla koster jo også 2-3 ganger så mye, og er derfor utenfor rekkevidde for de fleste.
Det blir dog spennende når VW får til dobbel rekkevidde på noe i Golf-klassen.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

morten

Her er kansje fremtiden:
http://www.ev-power.eu/LTO-Cells/

20000 sykluser, 100x lade og utlade rate, mere kapasitet per vekt.  Men, sikkert dyrt.
1996 VW Golf CityStromer
1998 VW Golf CityStromer
1992 Chevrolet Blazer "El-Blazer"
1970 General Electric Elec-Trak hagetraktor

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA