Et lite regnestykke....

Startet av OddB, tirsdag 02. juli 2013, klokken 17:35

« forrige - neste »

OddB

Sitat fra: timingbeltkiller på torsdag 04. juli 2013, klokken 22:19
[quote author=OddB link=topic=8374.msg99683#msg99683 date=1372949780
For at salget av denne bilen skal holde seg på et høyt nivå er det viktig å vise at den konkurrerer med en standard familiebil i kostnader.
Det er like viktig å ikke overdrive. Da kommer du lett ut lik bilprodusentene når de oppgir bensin/diesel-forbruket. Kjøperne oppdager raskt de oppgitte verdiene stemmer dårlig med egne erfaringer og mister tilliten til både produsent og bil.
[/quote]
Hvor mener du at jeg overdriver ?
Nå har jeg "konsultert mine notater " og her er fakta om mitt bilbruk de siste 12 mnd
(Avensis -09 2l Diesel)
Kjørelengde      24568 km
Dieselforbruk      1582 liter
Pris                  20904 kr
  Forbruk             0,64 l/mil
  Snittpris          13,20 kr

Forbruket var litt lavere enn jeg hadde tippet, men fortsatt går regnskapet mitt i pluss.
Jeg regnet med et årlig verditap på 12% som i hvert fall de første 8-10 årene er høyst realistisk i forhold til Avensisen.. Rentesatsen på 5% kan man diskutere...
Ut fra disse tallene vil  Teslaen etter 8 år ha tapt seg med 385K, mens Avensisen bare har tapt seg 245K.
Renteutgiftene på Teslaen beløper seg til 143K, men bare 90K på Avensisen.
Til sammen utgjør altså nedskrivning og rentetap 580K på Teslaen og 335K på Avensisen.
Men siden Teslaen bare har driftsutgifter på rundt 65K , mot Avensisens 350K vil det klart lønne seg å kjøpe en Tesla i det lange løp. Og etter rentene er betalt vil jo det lønne seg enda mer...
Variablene forsikring og dekkslitasje er det kanskje litt tidlig å si så mye om , men jeg bytter alle 8 dekk hvert 3. år (etter 45000 km), og sommerdekkene jeg kjøpte i år kostet 8300 kr, det samme gjorde forsikringen.. 8300 kr (75% bonus 25000km), så selv om du dobler disse tallene vil regnestykket fortsatt gå opp i pluss...med god margin.
Noen liten elbil vil jeg IKKE ha, heller ikke noen gammel fossilbil til langkjøring..
Jeg tilbringer bortimot 20 døgn bak rattet hvert år, så da vil jeg selvsagt ha en så flott og sikker bil som mulig...   :D
Roxy -(rød S85) mottatt 19. mars 2014 kl 18:00
Styremedlem i Tesla Owners Club Norway

jkirkebo

Sitat fra: OddB på torsdag 04. juli 2013, klokken 16:38
Og så vil det komme nok midler til en ny ladestasjon for hver 130. solgte bil framover.. 12-16 ladere ville vel dekke hver krok av landet.

Det var nok litt optimistisk. For å få en skikkelig god dekning kom vi vel frem til ca. 45 stk. når vi laget kartet:

http://www.zeemaps.com/map?group=504377&x=10.752245&y=59.913869&z=4&add=1

Bare for å dekke Trondheim-Kirkenes trengs ca. 9 stk.
Tesla Model Y LR 2024 (gul)

OddB

Hvis målet i USA er ca 200 i 2015 så tror jeg nok vi må vente en stund før vi får 45 i Norge :D
Roxy -(rød S85) mottatt 19. mars 2014 kl 18:00
Styremedlem i Tesla Owners Club Norway

jkirkebo

Sitat fra: OddB på fredag 05. juli 2013, klokken 01:22
Hvis målet i USA er ca 200 i 2015 så tror jeg nok vi må vente en stund før vi får 45 i Norge :D

Ja, det kan vel ta noen år. Heldigvis trengs det ikke så mange for å kunne kjøre landet rundt. 24 stk. holder til det, men gir en del begrensninger på rutevalg. 24 stk. er kun 4 ganger så mange som vi får i første omgang, Tesla bør fint kunne klare å sette opp en pr. måned. 6 stk. i år, 18 ved årsslutt 2014, 30 ved årsslutt 2015 og 42 ved årsslutt 2016?
Tesla Model Y LR 2024 (gul)

OddB

Kommer det bare en lader i Mosjøen og en på Fauske så er jeg fornøyd ;)

Problemet med Nord-Norge er at i motsetning til Sør-Norge har du INGEN alternativer.. ( (bortsett fra evt. 16A kontakter på hoteller...)

http://elbil.no/elbilfakta/teknologi/444-hurtigladekartet
Roxy -(rød S85) mottatt 19. mars 2014 kl 18:00
Styremedlem i Tesla Owners Club Norway

timingbeltkiller

#50
Sitat fra: OddB på fredag 05. juli 2013, klokken 00:20
Hvor mener du at jeg overdriver ?
Sier ikke DU overdriver. Sier det er kontraproduktivt som salgsargument å overdrive.
Du generaliserer/opphøyer dine subjektive forhold til objektive fakta.

Det er ingen tvil om du i det lange løp vil ha lavere utgifter pr kjørte km enn alternativet du forutsetter. 
Det er helt parallelt til at høyere nypris diesel- enn bensinbil vil kreve X km kjørt før merprisen er tjent inn.
Samme dersom du bygger om en bensinbil til gassdrift.
Dette betyr det vil i praksis nødvendigvis være bilkjøpere som i løpet av planlagt/vanlig eiertid ikke tjener inn merkostnaden ved å kjøpe A framfor B.
Og det er her jeg advarer mot å overdrive eller rettere underdrive de nødvendige forutsetningene for nøytralisering av økte kapitalkostnader.

Det går fram at du har høyt forbruk av diesel.
Sannsynligvis pga HVOR og NÅR du kjører til daglig.
I så fall har du et kjøremønster som er ren gift for en bil med forbrenningsmotor.
Men hvor elbilen trives som fisken i vannet.
I tillegg har du relativ høy årlig kjørelengde.
= du tjener inn merkostnaden med elbil til 600 sammenlignet med fossilbil til 380 raskere enn de fleste.

Det er således ikke tvil om at du er midt i blinken  for de som absolutt bør gå over til elbil.
Og med din innstilling til en S i motsetning til f.eks en Leaf.

Men du er ikke folk flest og knapt representativ.
Objektive fakta kommer du langt nærmere med å legge inn alternativer i elbilkalkulatoren til grønnbil.no.

Kalkulatoren går bare til 5 år og 50K km årlig.
Da har du tjent inn prisdifferansen mellom S85 og dieselbil i Leaf-klassen (eksempelvis Golf) etter 250K km.
Med årlig kjørelengde 25K betyr det 10 år.
Med 10K 25 år
Med 5K 50 år.

Det er  ingen prisdifferanse av betydning mellom Leaf og Golf.
Ergo er Leaf billigere i drift inklusive kapitalutgiftene  fra km 1.
Det samme vil gjelde S85 kontra fossilbil i samme prisklasse.

BTW
Selvsagt har slike økonomiske beregninger null innvirkning på bilkjøpere som har bestemt seg for en bestemt bilmodell eller -type og ikke har mindre/billigere/annen bil som alternativ. Og langt på veg gjelder dette flertallet av bilkjøperne.
Værvarsel for de neste 100 år:
Fare for kortvarige perioder med oppholdsvær.

TEK

Hei

Sammenlignet med en Golf, 130km pendling 220dager pr år.
(mitt regnestykke)

Truls

sindrej

Jeg er vel et prima tilfelle på en som kjøper en bil jeg ikke har bruk for.  I dagens situasjon kjører jeg lite, pendler ikke, går på butikken etc.  Når jeg flytter på meg blir det imidlertid fort 20-30 mil i slengen (eller mer).  Det hadde ikke drept meg å kjøpe meg en ~100 til ~150 tkr bil som gav meg driftsikkerhet og transport fra a til b.  Bilene jeg primært bruker nå blir byttet ut fordi den vil for ofte på verksted.  Det er tre grunner til at jeg velger en Tesla, 1. nybil - bør "bare virke". 2. Fin bil og går godt 3. Ingen avgiftspenger

Trenger jeg en Tesla; nei.  Har jeg lyst på en; ja.  Ville jeg kommet billigere ut med en rimelig fossil; helt sikkert, men kjøreglede er verdt noe det og.  Ergo er det mer enn kroner og øre for meg.  For ikke å snakke om den fantastiske følelsen å kjøre gratis på bomveier !!

timingbeltkiller

#53
Sitat fra: TEK på fredag 05. juli 2013, klokken 09:54
Hei

Sammenlignet med en Golf, 130km pendling 220dager pr år.
(mitt regnestykke)

NB: Regnestykket ditt kommer ikke med i "sitat"

Regnestykket til grønnbil.no Tesla versus dieselbil B med 30K km pr år i 5 år og NOK 200 pr uke i bompenger og garasje:
- Månedlige/årlige utgifter Tesla 60 7.613/91.352
- Ditto Tesla 85 8.483/101.794
- Ditto dieselbil B 6.632/71.585

Alle regnestykkene greie nok dersom du er obs på mulige forutsetninger som kan vise seg altfor optimistiske/pessimistiske. Rent eksempelvis bompenger som plutselig må betales, lavere/høyere driftsikkerhet eller endrede nybil- og bruktbilpriser.
Værvarsel for de neste 100 år:
Fare for kortvarige perioder med oppholdsvær.

timingbeltkiller

Sitat fra: sindrej på fredag 05. juli 2013, klokken 10:44
Trenger jeg en Tesla; nei.  Har jeg lyst på en; ja.  Ville jeg kommet billigere ut med en rimelig fossil; helt sikkert, men kjøreglede er verdt noe det og.  Ergo er det mer enn kroner og øre for meg.  For ikke å snakke om den fantastiske følelsen å kjøre gratis på bomveier !!
Med dette utgangspunktet er sannsynligheten for en lykkelig og fornøyd eier langt større enn for kjøper som legger hovedvekten på og muligens har som økonomisk forutsetning "stor luksusbil med småbilens kostnader".
Værvarsel for de neste 100 år:
Fare for kortvarige perioder med oppholdsvær.

OddB

Hovedpoenget må være at man faktisk tar driftsutgiftene med i beregningen når man skal bytte bil.  (Hvis man bryr seg om økonomien i det....) Man kan selvsagt bruke ferdige kalkulatorer, men man kommer nok nærmere sannheten om man setter opp regnestykket selv. Om man så går i pluss eller minus får så være, men det er faktisk mange som har glemt/fortrengt hvor mye de bruker i diesel/bensin i løpet av et år.
Ikke se deg blind på kjøpesummen, regn ut levetidskostnadene på bilen.
Roxy -(rød S85) mottatt 19. mars 2014 kl 18:00
Styremedlem i Tesla Owners Club Norway

sindrej

Sitat fra: timingbeltkiller på fredag 05. juli 2013, klokken 11:42
Med dette utgangspunktet er sannsynligheten for en lykkelig og fornøyd eier langt større enn for kjøper som legger hovedvekten på og muligens har som økonomisk forutsetning "stor luksusbil med småbilens kostnader".
Ja, så lenge jeg slipper verkstedsbesøk utenom litt barnesykdomfix og service så har jeg tro på at jeg blir fornøyd ja.  Glemte en ting til som har med penger å gjøre, det blir deilig å slippe å bruke 1000 spenn på å fylle tanken.  (Det faktum at strømregningene blir vesentlig styggere enn pr i dag får jeg bare overse ..)

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA