Bør jeg overta loaner batteri?

Startet av Brosme, mandag 12. februar 2018, klokken 21:37

« forrige - neste »

Brosme

Trenger litt råd.
For å gjøre en lang historie (litt)kort. November 2016 havarerte batteriet mitt. (P85 03.2014) Bilen var da gått 44k. Fikk da låne batteri som jeg har enda. Har nå kjørt totalt 60k og Tesla spør om jeg vil overta loaner batteri i stedet for å vente på mitt eget.

Problemet mitt er at Tesla ikke vil gi noe historikk på loaneren jeg har. De sier bare at det er nyere og har bedre funksjon (hva nå det skal bety) enn mitt gamle. Garanti går som normalt.

Har alltid behandlet begge batteriene pent og ut fra det jeg kan se har det nye lengre range. (Ca 20km). ( 390 vs 370)

Hva sier jeg den dagen jeg skal selge bilen. Uten dokumenterbar historikk.

Noen tanker? Bør jeg akseptere dette. Går det an å lese av batteri data med canbus?
2014 P85 | Grå | 21''Grå | Alt utstyr uten +.
2021 Model 3 LR Rød med hengerfeste.  Bestilt 09.04.21. Leveres........snaaaaaaart.

vnm

Høres ut som en "no brainer". Jeg hadde beholdt det.

Om du har informasjonen fra Tesla skriftlig har du ditt på det tørre.

Dette ville jeg ikke lagt til noe problem ved salg, heller orientert om det (som en positiv greie) til kjøper.
2017 P100D med alt utenom FSD, Midnight Silver, 21" grå, sort/sort/karbonfiber.

For salg: 2016 P90DL med alt, Titatium, 21" grå, sort tak, sort NG og karbonfiber.
Solgt: S90D (okt 2015)

Muffinman

Du vil ikke bli så veldig mye klokere ved å lese ut nominal fra canbus. Det er jo bare verdien bilen tror den kan få ut av energi fra batteriet. Det samme er rekkeviddeestimatet. Siden du har kjørt såpass mye må man anta at BMS har lært batteriet å kjenne, og at du har et noenlunde riktig estimat. Ser ut som lånebatteriet har nærmere 4 kWh mer enn ditt gamle, og da skal du bare si takk. Lånebatteriet er sikkert nyere enn ditt originale, og 85kWh-batteriene fikk faktisk litt høyere kapasitet som nye etterhvert. Du har faktisk et batteri som ligger veldig nært det ditt originale hadde som nytt.

Tuxedo

Ville beholdt lånebatteriet. Jeg vet at mange får helt nytt batteri som lånebatteri, etterhvert som det har kommet flere biler på veien, og følgelig flere batteriproblemer. Da må de spe på lageret av lånebatterier med nye.

Brosme

Jeg vil nok beholde loaner batteriet. Den første tanken min ettet at dette batteriet var installert var at "Aha ..det et så mye range på ett nytt batteri idag". Det jeg setter spørsmål ved er at Tesla ikke kan eller vil gi noe historikk på det jeg overtar. Regner med at det er policy og vilje det står på.
2014 P85 | Grå | 21''Grå | Alt utstyr uten +.
2021 Model 3 LR Rød med hengerfeste.  Bestilt 09.04.21. Leveres........snaaaaaaart.

snd

Å beholde lånebatteriet er tryggest. Personlig hadde jeg gamblet på at Tesla ikke holder styr på originalbatteriet slik at du får et (tilsvarende) nytt batteri. Hvis batteriet ikke er bedre enn den du har, kan du selge bilen og kjøpe ny.
P85D (+)
Roadster Signature 250 Sport
P85 RIP 19.11.2013 - 9.8.2014

OlaM

Nå har vel sikkert mesteparten av lånebatteriets historie funnet sted i din bil og de fleste bruktkjøpere vil ikke være interessert i noe annen historikk enn "det gamle røk, dette nye har funket fint siden".
'21 3LR

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA