Hva er problemet med bremsene på nye TM3?

Startet av Habla Møberg, tirsdag 05. august 2025, klokken 14:22

« forrige - neste »

Habla Møberg

Prøvekjørte en TM3 i går. Bakhjulstrukket sak med 18". Tok noen bremsetester og ble forundret over hvor svake bremsene var. Synes også ABS jobbet tungt og tregt, som en 90-talls japse.
Hva er problemet? Forsvinner det med bare nye klosser? Skivene virker å ha samme delenummer som på litt eldre TM3.
Kjører en Citroen C5 til daglig, rett nok med X-serie Brembo på den nå men de originale bremste mye likt, og den stopper seriøst mye raskere, samt at ABSen jobber på en helt annen måte. Nesten samme dim dekk på Sitronen som på TM3, rett nok kjører jeg ikke økodekk.
Når jentungen som øvelseskjører ofte i Sitroen også uttrykker at "hjelpe, dette tok lang tid" når jeg hadde nødbremset med Teslaen... Hun er ikke noe bilmenneske, men jeg har lært henne å bruke bremsene skikkelig. Ja, jeg tok flere nedbremsinger med Teslaen, så der ble litt lunk, uten noe videre forskjell.

https://www.elbil24.no/nyheter/stryker-i-svensk-bremsetest/83316207

Handyman

Høres nesten ut som piggfrie vinterdekk i sommervarme.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

Habla Møberg

Sitat fra: Handyman på lørdag 09. august 2025, klokken 00:02Høres nesten ut som piggfrie vinterdekk i sommervarme.
Ja, sku nesten tro det. Men nei. Det var helt ordinære sommerdekk på den jeg prøvde, en bekjent med en 2021 TM3 har prøvd ny TM3 og melder det samme, og lenken jeg la ut sier det samme...
Forhåpentligvis lar det seg løse med å bytte bremseklosser, for skivene er tilsynelatende identiske (samme serienummer). Det kan være ny og svakere abs-modul, i så fall er det straks litt vanskelig å rette feilen.

Skogstrollet

Merkelig, har ingenting å utsette på bremsekraften i min highland. Hadde derimot samme opplevelse som deg i min gamle EQC, hvor jeg i regnvær lurte på hvordan dette kunne være typegodkjent og lovlig.
- 2024 Tesla Model 3 LR Highland
- 2020 EQC 400 4MATIC AMG. (4 år og 105K km)

Habla Møberg

Sitat fra: Skogstrollet på lørdag 09. august 2025, klokken 10:21Merkelig, har ingenting å utsette på bremsekraften i min highland. Hadde derimot samme opplevelse som deg i min gamle EQC, hvor jeg i regnvær lurte på hvordan dette kunne være typegodkjent og lovlig.
Jeg undrer (håper) at det bare er klossene, at det er en 2.000.- fix med å sette på klosser fra f.eks Brembo X eller lignende.
I testen som jeg lenket til testet de 2 biler, med samme resultat, så det gjelder trolig en hel serie med TM3, men nøyaktig hvilken...
Forøvrig imponerte bilen meg godt. Himla mye bil for pengene. Med LR AWD er det svært billig finansiering de 3 første årene, og bilen ellers virket veldig komplett: Satt godt på veien, tålte å kjøre kvikt over fartsdumpene (ikke helt på nivå med Citroënen min som har hydropneumatisk fjæring, men søren meg ganske nærme), lavt støynivå.. Mye bra.

Radial

Jeg tipper bilen ikke har fått varme i bremsene på en stund, da blir friksjonen litt lav inntil friskt belegg kommer frem.

Har tendenser til dette vinterstid på fruens awd, som bare lokalkjøres. Bremsene ruster en del og ikke minst er de første nedbremsingene på motorveien ganske interessante før det går seg til etter noen mil.

Forøvrig er det nesten ikke rust på Rwd bremser vs awd, regenerering er mye lavere på Rwd...og nesten fraværende vinterstid.
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

Habla Møberg

Sitat fra: Radial på lørdag 09. august 2025, klokken 15:41Jeg tipper bilen ikke har fått varme i bremsene på en stund, da blir friksjonen litt lav inntil friskt belegg kommer frem.

Har tendenser til dette vinterstid på fruens awd, som bare lokalkjøres. Bremsene ruster en del og ikke minst er de første nedbremsingene på motorveien ganske interessante før det går seg til etter noen mil.

Forøvrig er det nesten ikke rust på Rwd bremser vs awd, regenerering er mye lavere på Rwd...og nesten fraværende vinterstid.

Nei. Jeg hadde 2 kraftige oppbremsinger (og flere halvkraftige), så der var rikelig lunk i bremsene, og bilen var kjørt noen KM, så bremsene var nok ferdig innkjørt for lenge siden. Så det kan ikke være forklaringen.

Men ja, er vel klar over problematikken med "slappe" (glaserte/korroderte) bremser om de benyttes for sjeldent og/eller for svakt, spesielt på elbiler. Den testede bilen var forøvrig en RWD-versjon.

Se forøvrig lenken, hvor de får samme begredelige resultat med 2 forskjellige TM3.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA