Valgets kvaler.

Startet av Pankla, søndag 13. juli 2025, klokken 21:05

« forrige - neste »

Pankla

✅ BMW i4 M60 – 2026-modell, helt ny
Fullspekket med utstyr, sportslig og komfortabel – men fortsatt fersk på markedet og kanskje ikke fullt så eksklusivfølelse som Taycan gir?

✅ Porsche Taycan – 2022-modell, ca. 50 000 km
En kjøremaskin, ingen tvil. Men hva med bruktmarkedet, rekkevidde og utstyr sammenlignet med en helt ny M60?

Prisene jeg ser havner ganske likt – Taycan mellom 600–650' og M60 kan fås til ca. 575–600' med kampanjer nå.

📌 Hva ville dere valgt – og hvorfor?
📌 Hvordan vurderer dere bruktverdi, opplevd kvalitet og kjøreglede?
📌 Noen som har eid begge og kan si noe om forskjellene i hverdagsbruk?

Tar veldig gjerne innspill før jeg bestemmer meg. Dette er ikke en lett avgjørelse 😅

daktari

Er ikke markedet for Taycan brukt ganske svakt. Slik at disse nærmest gis bort på finn?

Taycan 22 har 800V, men har nok endel høyere forbruk enn i4. Jeg tror kanskje en ny BMW bil være oppdatert på mange områder som gjør den mer attraktiv.

Bl.a. førerassistanse, iDrive 8.5 som er kjapp og bra - vs Porsche som fikk oppdatert hardware på infotainment omtrent rundt 22 muligens  dette ville jeg googlet og spurt forhandler. BMW har en omfattende manual for selgere med alt det tekniske.

Men Porsche er jo Porsche...

Velg den du sitter best i?
Mine videoer av Autopilot 2
Mine I-Pace videoer
8 forskjellige elbiler siden 2017.

Rosstopher

Det er to veldig forskjellige biler. Det er nok bare prøvekjøring som kan gi deg svaret på hva du bør gjøre. Og så er det greit å tenke over risikoen ved å eie en aldrende millionbil når garantien går ut.
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler, motorsykkel, veteranbil, veterantraktor, lastebil, brannbil

hELgenen

Hvor skal du bruke bilen?

BMW sin bakkeklaring kan begrense bruken dersom du skal bevege deg på gruslagte veier av ymse kvalitet.
Jeg var i markedet for en i4 - men måtte bare innse at jeg ikke kunne eie denne pga bakkeklaringen. Dvs. det  hadde vel gått dersom jeg hadde hatt gode nerver og kanskje trakk litt på skuldra når den slo ned..fordi den ville slå ned i bakken. Men jeg likte ikke tanken på at den kunne slå ned i bakken og dermed visste jeg med meg selv at denne bilen ville begrense meg mhp mitt bruk.......

 

batterimannen

Hadde tatt i4, siden den har enpedalskjøring  8)
Hyundai Kona electric 2019
Volvo XC40 Recharge P8 Twin 2021
Volvo XC40 Recharge P8 Twin Ultimate 2023

elbil kjøp 2025

En god topp kasko forsikring gjør det tryggere å kjøpe brukt Taycan-den dekker viktige og kostbare deler til bilen er 10-12 år gammel /150.-200.000 km avhengig av selskap (motor/girkasse/drivverk /batteri og alt knyttet til det mm)

Jeg eide Porsche (Panamera) nylig og original service er fryktelig dyrt -særlig om man har Porsche garanti 13 år programmet. Elbilene er nok noe rimeligere.

Anbefaler Naf test -særlig før garanti går ut, garantiutløpstest. Porsche har som regel meget kostbare dekk, hvor slitte er dekkene -og hva er pris for nye sett?

Jeg har prøvekjørt begge. Porsche elbil har litt mindre premium følelse enn feks Panamera, men oppleves mer premium enn Bmw'en.

Jeg satt med kontrakten i hånda på Bmw og var svært nær ved å kjøpe den -man får MYE bil for pengene mener jeg. Mange fordeler med å kjøpe helt nytt når prisen er såpass god, BMW selger også gode og rimelige service pakker for flere år fremover som gir forutsigbart bilhold i minst 5 år.

Vi var i tilsvarende tenkeboks og endte med en brukt Panamera til 700k. Ikke fornuftig, men du verden for en bil..

I dag hadde jeg valgt Bmw av de bilene. Nb! Sjekk også forsikring pris 
Kjell Salvigsen. Har siste 4 årene eid VW, KIA, BMW og Porsche. Eier Nissan elbil i dag, på elbil jakt, kjøper ny elbil 2025/2026/2027

turfsurf

Pro Taycan:

- lader raskere
- kjører bedre
- ser fetere ut
- noe bedre interiør (avhengig av spec på begge)
- raskere (Turbo og Turbo S)


Pro BMW:

- mere praktisk (bagasjeplass og bagasjeromsluke)
- vesentlig bedre rekkevidde
- lavere vedlikeholdskostnader
- bedre infotainment
- garanti uten ekstra kostnader
- litt mere "ulv i fåreklær"
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA