Svar ærlig!

Startet av What-a-watt, fredag 06. juni 2025, klokken 13:24

« forrige - neste »

Contango

Så forsiktig er jeg ikke. Det er kanskje heller ikke så veldig viktig akkurat hvor våre to respektive grenser går. Som sagt var jeg uenig i at salgstallene i Norge viser at "boikott" ikke har effekt. Dessuten er teori og praksis to forskjellige ting. I den virkelige verden har vi alle forpliktelser og dilemmaer å forvalte. Alt dreier seg til syvende og sist ikke om en bilfabrikant, slik mange her også påpeker. Jo lavere prisen faller, jo flere vil si akkurat det. Men jeg vil nok si at jeg smiler litt av hvor fort så mange i Norge sa akkurat det - når man ser på salgstallene i alle fall. Nordmenn liker å synse mye om andres moralske forpliktelser, men det ser ikke ut til at prinsippene er verdt mer her enn i resten av Europa akkurat nå. Jeg synes prisen Tesla måtte betale for å få så mange nordmenn tilbake var ganske lav.
10+ elbiler bak meg. Nå en '22 M3 og en '24 Enyaq.

ToWalkOrDrive

Jeg kjenner som nevnt personer som kjøpte annet enn Tesla hvor Musk var medvirkende / avgjørende begrunnelse.

Kanskje tallet ville vært 8000 på denne måneden om Musk ikke hadde vært så politisk?

Ser at Musk ror som bare pokker nå, og kaller vel Trump indirekte Nasse Nøff, og slakter budsjettet. Kanskje etter tips fra PR-rådgivere? Styret?
Tesla Model Y                         2021-

turfsurf

Sitat fra: ToWalkOrDrive på tirsdag 01. juli 2025, klokken 02:19Kanskje tallet ville vært 8000 på denne måneden om Musk ikke hadde vært så politisk?
Det blir jo bare spekulasjon. Noe høyere hadde det vært. Det vi vet er at det var i hvert fall 5000 stykker som ikke bryr seg nevneverdig, og kjøper bilen som gir mest for pengene (ink rentekampanje).

Blir interessant å se hva som skjer nå, om slaget stopper opp, eller om det kommer ny kampanje. Jeg tipper bråstopp, og så blir det ny kampanje til sensommeren / høsten. Juli er jo vanligvis en dårlig måned uansett.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Geir K

Kanskje det er slik:
Det er 5000 som bryr seg om Europeisk bilindustri, samt bidrar til at norske oljefondet øker og sikrer neste generasjoner i Norge. Det betyr kanskje mer en EM.

Man kunne valgt en tysk bilprodusent hvor ledere har fått lang fengselstraff for en kriminell handling, samt at produsenten har betalt flere hundre milliarder i bot for å ha villedet en hel verden. Hvor etter min mening produktene er overpriset, dette mulig pga nedbetaling av gjeld. Men kanskje ikke, de får mulig bidra fra Qutar som er en betydlig eier, større i produsenten, det EM er i Tesla.
Er det greit?

Lykke til med valg av bil. Kjøp det du har lyst på. Trenger ikke undersøke eierinteresser for hvert produkt du skal anskaffe deg. Men har du personlige overbevisninger, så følg de. Vi lever i et demokratisk samfunn.


Øyvind.h

Mtp hva Musk bruker makt og penger på fremstår det noe bakvendt å antyde at det å sende penger i den retningen er positivt for Norge og Europa. Da har en ikke fulgt så nøye med?

Er det greit å sponse en aktør hvor CEO strengt talt burde vært straffeforfulgt, men slipper unna? Fremfor produsenter med historiske hendelser der de faktisk er blitt stilt til ansvar?

Årsaken til at så stor andel av Norges befolkning (antakelig over halvparten skal en tro diverse spørreundersøkelser) reagerer kraftig på Musk og Tesla er nettopp fordi de synes det han bruker makt og penger på er forkastelig og direkte farlig for Norge og Europa.
Velger man å støtte mannen med mer penger må en akseptere at en stor andel av befolkningen synes handlingen er tragisk, men vi lever i et demokrati så vi må tåle at noen sponser Musks holdninger og fremferd, og andre synes det er helt grusomt.

Tesla har nok av kjøpere som ikke bryr seg om moral eller politikk. De kjøper bare det de har lyst på, så får alle rundt bare leve med konsekvensene.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Geir K


Så med andre ord vet man hva andre CEO/eiere bruker penger på?

Og når det gjelder å følge med tror jeg de fleste gjør det. Men de tar et personlig valg. Hvilke kriterier som henger høyest, bilen eller EM, tror jeg de fleste velger bilen.

Jeg synes heller ikke det er bra hva EM har brukt støttet. Men han er ikke alene i Tesla. Både et styre og 88% andre eierinteresser.  Men det er viktig å åpne vidsynet, og se litt rundt. Hvis pengestrømmen hadde gått feil vei, ville finansdep bedt oljefondet trekke seg ut. Og oljefondet ved Tangen har vist muskler rundt kontroversielle utbetalinger.

NB: Ikke akkurat stueren rettsak som trenert i flere år i Tyskland. Flere ble dømt nå i 2025, mens hendelsene skjedde i 2015-2017. Men så gjelder det å ha et vidsyn igjen.

Øyvind.h

Om en først skal pirke i detaljer er det kanskje greit å påpeke lønnspakken Musk skal motta, hva den gjør med eierandel i selskapet, styrets uttalelse knyttet til rettssaken der de påpekte ganske så direkte at Musk har kontroll over styret....
Så når en begynner å grave er Musk langt større del av Tesla enn bare CEO og merkevare. Med pengene han tjener har han manipulert et helt valg, tatt rollen som en av tidenes verste løgn- og propagandaspredere (påpekt av hans egen AI) og startet innblanding i europeisk demokrati. Jeg synes det har vært skummelt å se hva han har utrettet med sin fremferd den senere tid, og det er derfor det for meg er så lite aktuelt å sende penger i hans retning. Samtidig ganske skremmende å se hvor likegyldige en del har vært, såpass at en kan lure på om de forstår konsekvensene eller ei. Omtrent uansett hvilket aspekt ved Musk jeg ser nærmere på, avdekkes holdninger og adferd som byr meg kraftig imot.
Og det kommer ikke utelukkende fra "fake news/overskrifter i DB" osv, men fra uttalelser, videointervjuer etc.

Men - vi lever i et demokrati og kan velge fritt, så jeg må jo bare tåle at andre gjør valg som potensielt kan ha dystre effekter for resten av befolkningen. Slik er det jo strengt talt på alle områder i politikken, selv om spennvidden i norsk politikk er relativt begrenset.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

ToWalkOrDrive

Nå vil noen kunne argumentere med at Musk (utenom noen artister) er eneste høytstående person som så åpenlyst kritiserer Trump, og kanskje kan hjelpe til med at republikanerne i Senatet ikke vinner i 2026, så Trumps makt på papiret svekkes.

Sånn at du redder verden ved å kjøpe Tesla...  ;)  ;D  ;)

Neida...
Tesla Model Y                         2021-

ToWalkOrDrive

Sitat fra: turfsurf på tirsdag 01. juli 2025, klokken 06:14
Sitat fra: ToWalkOrDrive på tirsdag 01. juli 2025, klokken 02:19Kanskje tallet ville vært 8000 på denne måneden om Musk ikke hadde vært så politisk?
Det blir jo bare spekulasjon. Noe høyere hadde det vært. Det vi vet er at det var i hvert fall 5000 stykker som ikke bryr seg nevneverdig, og kjøper bilen som gir mest for pengene (ink rentekampanje).

Blir interessant å se hva som skjer nå, om slaget stopper opp, eller om det kommer ny kampanje. Jeg tipper bråstopp, og så blir det ny kampanje til sensommeren / høsten. Juli er jo vanligvis en dårlig måned uansett.

Kampanjen er allerede utvidet til 30. september..
Tesla Model Y                         2021-

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA