Restverdi etter 4 år?

Startet av filtvet, torsdag 13. januar 2022, klokken 06:32

« forrige - neste »

daktari

Sitat fra: ToWalkOrDrive på onsdag 23. april 2025, klokken 09:07
Sitat fra: daktari på onsdag 23. april 2025, klokken 09:00
Sitat fra: filtvet på tirsdag 22. april 2025, klokken 07:51Fasit etter 3,5 år: 507.000 nypris og kunne kanskje fått 220.000 nå. Hva blir verdien til slutt etter garanti på batt er borte? 50?
57% tap altså.

Likte en av kommentarene fra 22 om at 4860-batteriene kunne bli en joker, men det er vel primært prisreduksjonene til Musk som har bidratt. Han er god til å dolke tidlige kjøpere i ryggen.

Jeg bestrider 220.000 som pris for 3,5 år gammel bil.... Det må i så fall være innbyttepris til en profesjonell aktør.
Husk at prisen på Finn.no ikke er den prisen de blir solgt for.
Mine videoer av Autopilot 2
Mine I-Pace videoer
8 forskjellige elbiler siden 2017.

ToWalkOrDrive

#16
Sitat fra: daktari på onsdag 23. april 2025, klokken 10:13
Sitat fra: ToWalkOrDrive på onsdag 23. april 2025, klokken 09:07
Sitat fra: daktari på onsdag 23. april 2025, klokken 09:00
Sitat fra: filtvet på tirsdag 22. april 2025, klokken 07:51Fasit etter 3,5 år: 507.000 nypris og kunne kanskje fått 220.000 nå. Hva blir verdien til slutt etter garanti på batt er borte? 50?
57% tap altså.

Likte en av kommentarene fra 22 om at 4860-batteriene kunne bli en joker, men det er vel primært prisreduksjonene til Musk som har bidratt. Han er god til å dolke tidlige kjøpere i ryggen.

Jeg bestrider 220.000 som pris for 3,5 år gammel bil.... Det må i så fall være innbyttepris til en profesjonell aktør.
Husk at prisen på Finn.no ikke er den prisen de blir solgt for.

Nei, men når billigste 4,5 år Model 3 ligger 30.000 over 220.000, og han snakker om 3,5 år gammel bil, da begynner en å tro at en kunne fått en del mer for en 3,5 år gammel bil. Føler ofte at dersom en er billigst av 350 biler, så får en ofte solgt. 250.000 som var den billigste 4,5 år gamle bilen var selvsagt og mye billigere enn de fleste Model 3 fra 2021-årgangen. Denne er f.eks. 4 år og 2 måneder gammel, med basic hjul:
Mistenker at kona har sagt: "du må selge Tesla'en siden Trump er slem".
Han: "selvsagt. Vi selger bare vi får rett pris."
Tesla Model Y                         2021-

Syklist

Er nok endel overoptimistiske selgere på Finn, ja.  ;)

Verditap på 50 000 i året de første 4 årene er vel ikke sjokkerende sammenliknet med fossilbiler i tilsvarende prisklasse.

Men det er nok mulig at Musk-effekten slår negativt ut også i bruktmarkedet.

Så da er spørsmålet om en skal selge en 4 år gammel bil mens den fremdeles er under garanti, eller beholde den lenge.  Vil tro at det er kurant med vedlikehold av Model 3 utover 5 år, det er vel først og fremst understellsdeler som slites og må skiftes ut.

Nå er det jo endel 2019 modeller på veien, så fint om eierne kan dele sine erfaringer.
Tesla Model 3 LR 2021
Opel Corsa-e Edition 2020
x Tesla Model 3 SR+ 2020

jkirkebo

Jeg solgte en 5 år gammel SR+ fra november 2019 rett før jul, fikk 240k. Den kostet vel snaue 420k ny inkl. vinterdekk om jeg ikke husker helt feil. 57% restverdi etter 5 år, og verditap på 36k i året. Men den var kjørt relativt kort, så det trekker jo opp. Og det var før Musk gikk helt bananas.
Tesla Model Y LR 2024 (gul)

filtvet

Kan godt beholde bilen til den er nesten vrak (10 år?) men litt usikker på kostnadene. Har nok byttet deler for ca 40.000,- på garanti første 3,5 år. Og det før 80.000 km. Må evt satse på å reparere selv.

Magnus Hansen

Det er tydeligvis en del svakheter i hjuloppheng både foran og bak. Forhåpentligvis ryker det meste før garantien utløper for de fleste. Spørsmålet er om det er noe bedre levetid på de delen de bytter til..? Hvis man må bytte alt av deler i hjuloppheng med noen års mellomrom blir det et fryktelig dyrt bilhold 🤨

OlaM

Hvis du vil ta vare på den utenfor garanti så er det jo bare å kjøre på med Funderuds rustskjold osv. Kan jo også rustbehandle delene du installerer.
'21 3LR

Magnus Hansen

Nå er det jo ikke rust som er grunnen til at alle disse komponentene må byttes. De blir slitt ut mekanisk

OlaM

Rust kan gjøre at ledd slites raskere og akkurat den delen av ligningen kan du muligens gjøre noe med.
'21 3LR

filtvet

Egentlig ganske rimelige deler og det er ikke vanskelig å gjøre det selv.

Problemet er at det meste i understell krever en forstillingskontroll etterpå.

Glad bilen snart er nedbetalt ihvertfall.

ToWalkOrDrive

Sitat fra: filtvet på onsdag 28. mai 2025, klokken 05:48Egentlig ganske rimelige deler og det er ikke vanskelig å gjøre det selv.

Problemet er at det meste i understell krever en forstillingskontroll etterpå.

Glad bilen snart er nedbetalt ihvertfall.


Jeg bare venter på at Støre skal betale ned bilgjelden på 100.000 tilfeldige innbyggere, som en prøveordning, og at jeg blir en av dem. Krysser fingrene.

You, go, girl... https://www.vg.no/nyheter/i/Xj1KBo/regjeringen-vil-teste-lavere-skatt-for-unge-vil-plukke-ut-100-000-tilfeldige
Tesla Model Y                         2021-

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA